چگونه حفظ مشتری کنیم؟

چگونه حفظ مشتری کنیم؟

در خصوص استراتژی حفظ مشتری برای یک سازمان چه می دانید؟ آیا چنین فرایندی می تواند یک سازمان یا هر کسب و کاری را در مسیر پیشرفت و ترقی یاری کند؟ چگونه می توان یک کسب و کار خانگی پر سود بدون نیاز به داشتن سرمایه را برای خود راه اندازی کرد؟ به جرات می توان گفت یکی از معیارهای مهم جهت سنجش توانایی یک سازمان در راستای پیشبرد اهدافش حفظ مشتری است. افزون بر آگاهی از تعداد مشتریان با وفا، نگهداری آنها می تواند بازتاب یا پیش بینی کننده میزان خرسندی و رضایت کاربر، روش تکرار خرید کاربران، سر وکار با آنها و اطلاع از یک برند باشد.

از آنجایی که ارتباط با مشتری اغلب با یک سرو کار اولیه شروع می شود لذا نخستین خرید توسط مشتری فاکتور بسیار مهمی در حفظ و نگهداری وی در دنیای تجارت است و می تواند بقیه تعاملات او را در برگیرد. بعد از ارزیابی میزان حفظ و نگهداری مشتری، هر یک از سازمان ها می توانند از این ارزیابی جهت آنالیز تجربه های کاربران خود استفاده نمایند. برای مثال در صورت اعلام افت در حفظ و نگهداری مشتری، نهاد می تواند از این مسئله جهت شناسایی دلیل عمده آن استفاده نماید و در نوع عرضه کالاها و خدمات خود راه حل هایی مفید بیندیشد. با ما تا پایان این مطلب همراه باشید تا با انواع راهکار های ویژه و مزایای مهم در خصوص نگه داشتن مشتری آشنا شوید.

انواع استراتژی حفظ مشتری

همانطور که در مطالب بالا به آن اشاره شد حفظ مشتری اقدامی هوشمندانه است که از رفتن مشتری ها به موسسات دیگر ممانعت می کند. با انجام امور کاربردی و شیوه های نگهداری مشتری نه فقط می توانید سبب ماندگار نمودن  مشتری کنونی و قدیمی شوید بلکه می توانید به وسیله آن ها کاربران جدیدی هم کسب نمایید. ولی روش های حفظ و نگهداری مشتری بایستی به دقت صورت گیرد تا افزون بر ماندگار نمودن کاربر کنونی، مقدار فروش هم به میزان چشمگیری افزایش یابد. در این امتداد بکارگیری از اقسام راهکار و استراتژی نگهداری مشتری را به شما معرفی خواهیم کرد.

  • تقویت سامانه پشتیبانی

همواره فروش اتمام رویداد کسب و کار شما نیست، بلکه شروع راهی است که بایستی جهت تبدیل مشتری جدید به مشتری دائمی و ماندگار نمودن وی سپری شود. حمایت از کاربران بعد از خرید من جمله عمده ترین مسئولیت های یک برند می باشد. در این صورت با تقویت سامانه پشتیبانی می توانید رابطه خود را با کاربر به صورت مطلوبی حفظ نموده و او را جهت خرید های آتی آماده نمایید. با اخذ بازدهی از کاربر و بهسازی کالا یا پروسه خرید می توانید از کاربر فعلی یک مشتری ماندگار و با وفا بسازید که در ارتباطات خود شما را به منزله مارکی مشهور معرفی خواهد کرد.

  • مارکتینگ مجدد یا Remarketing

یکی از انواع استراتژی های حفظ مشتری،  مارکتینگ  مجدد می باشد. با ملاحظه به اینکه از همه برنامه های بازاریابی نمی توان توقع داشت که کلیه جامعه کاربران هدف را به مشتری مبدل سازد، مارکتینگ یکی از رایج ترین شیوه ها جهت گسترش میزان مشتری ها خواهد بود. بعضی از مشتری ها یک بار از مارک شما خرید می کنند و جهت تشویق آنها به خرید دوباره، کسب و کار شما به ریمارکتینگ نیازمند است. با هدف قرار دادن کاربر می توانید مشتری هایی که تنها یک مرتبه از شما خرید نموده اند را به محدوده مشتری های قبلی و وفادار برند خود بی افزایید.

  • روابط عمومی

مشاغل موفق بر پایه اطمینان و اعتماد بنا نهاده شده اند، در این صورت هنگامی که دو طرف مشغول یک برند می باشند، چنانچه اعتماد و اطمینانی میان آنها وجود نداشته باشد یکی از آن ها مسلما کاربر خواهد بود که از محدوده ارتباط خارج می شود. اکثر ما بر این مسئله واقف هستیم که هدف عمده تبلیغات ،  فروش محصولات و فراورده ها به مشتری است،  هیچ مشتری علاقه ندارد که به او محصول یا کالایی تحمیل شود. به بیان ساده تر، مشتریان علاقه دارند خودشان نسبت به تهیه یک محصول مبادرت نمایند نه اینکه با روش های متنوع محصولی به آنها قالب شود. روابط عمومی در برابر تبلیغات آفلاین و آنلاین یکی از شیوه هایی است که می تواند زمینه ای عالی جهت ایجاد اعتماد در کاربر را مهیا سازد. امروزه روابط عمومی یکی از موثرترین روش های حفظ مشتری می باشد.

  • اخذ بازخورد از کاربران

یکی دیگر از انواع استراتژی های حفظ مشتری اخذ بازخورد از کاربران می باشد. مشتری ها افرادی می باشند که می توانند با محصولات و خدمات شما رابطه تنگاتنگ ایجاد نمایند. در این صورت دریافت بازخورد از آنها در زمان های  مشخص می تواند به ایجاد روابطی کاربردی و  قدرتمند بین کاربر و برند کمک نماید. هنگامی که از کاربران خود در خصوص تجربه بکارگیری از کالا و خدمات پرسش می کنید نه فقط می توانید کم و کاستی های محصول مورد نظر خود را پیدا کنید بلکه می توانید تصویری از یک برند متعهد را در فکر کاربر اعمال نمایید. با توجه به چنین تصویر عمده و اساسی، کاربر مسلما بار دیگر از برند شما خرید می کند. در این مسیر می توانید یک ارزیابی ارتباطی مداوم با کاربر ایجاد نمایید و در دوره های زمانی معلوم با او ارتباط گیرید.

مطلب پیشنهادی: مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) و هر آنچه که باید بدانید

اقدامات لازم جهت حفظ مشتری

برای وفاداری و حفظ مشتری چکار باید کرد؟ اخیرا به علت تحول در الگوی خرید، حفظ مشتری خیلی مهم تر از هر زمانی شده است. ماندگاری مشتری ها به برند و فروشنده در قیاس  با گذشته معمولا کمتر شده است و در حال حاضر دیگر وفاداری تنها داشتن یک ارتباط خوب با کاربر یا تسلط بر تضاد ها نیست. امروزه اعتماد و اطمینان بیشتر از هر زمانی دارد خودش را به نمایش می گذارد. ارزیابی و بیان درست جوانب مثبت و منفی کالا یا خدمت شما برای کاربر سبب ایجاد اعتماد می شود.

اقدامات لازم جهت حفظ مشتری

  • یکی از عمده ترین امور جهت افزایش وفاداری و حفظ مشتری که باید به آن توجه نمود این است که عدم سعی جهت مخفی نمودن ایرادات و اجتناب از گفتن بیش از اندازه امتیازات، این مطلب را به کاربر می رساند که می توان به فروشنده اطمینان نمود. این مهمترین عملی است که فروشنده های کاربلد و حرفه ای در همه عمر انجام داده اند. آنها اگاه هستند که راستگویی و صداقت مهم ترین سرمایه آنها می باشد.
  • به مشتری های خود اثبات نمایید که در گفتار و اموری که اعمال می نمایید هماهنگ انها می باشید. این راهکار راحت مشتری های کنونی را تشویق می کند تا جهت خرید محصولات دیگر مجدد به شما رجوع نمایند.
  • تنها با مشتری گفتگو نکنید بلکه بهتر است با او ارتباط برقرار نمایید. آنها به نهار یا سرگرمی بیشتری نیاز ندارند بلکه به فروشنده هایی احتیاج دارند که بتوانند به تدارک احتیاجات آن ها بپردازد.
  • بعضی از فروشندگان جهت رسیدن به هدف علاقه دارند فوکوس خود را روی هر آنچه که انگیزه خرید کاربر را افزایش می دهند بگذارند.
  • کاربران خود را خیلی زود حذف نکنید. چنانچه شاهد خرید و سفارش محدود کاربر نیستید به راحتی آنها را در گروه غیر خریدار نگذارید بلکه بایستی آن را به فهرستی به اسم فعلا خیر منتقل کنید.

با درک و تشریح احتیاجات کاربر خود به یک ماخذ با ارزش برای او مبدل شوید یکی از روش های افزایش وفاداری و حفظ مشتری این است که اثبات نمایید می دانید آنها چه افرادی هستند چه اموری انجام می دهند و مشکلات و سختی هایی که با آنها مواجه هستید چیست؟

به کاربران خود بگویید به چه دلیل برای ادامه تجارت با شما حساس هستند. باید گفت صاحبان هر کسب و کاری دلشان می خواهد در زمان انتخاب مشتریان خود، محصولات و خدمات آنها مطمئن شوند که تصمیم منطقی و عاقلانه ای گرفته اند. عمده ترین مسئولیت مستمر شما، تقویت و ترهیب این تصمیم می باشد. چنانچه این روش را در پیش بگیرید انها کاربر وفادار و ماندگاری خواهند شد. ارتباط پیوسته حاکی از آن است که شما به افرادی که تجارت با شما را انتخاب نموده اند اهمیت می دهید.

مزایای حفظ مشتری برای سازمان

مزایای حفظ مشتری برای سازمان

حفظ مشتری به مفهوم تبدیل مشتری های غیر ثابت به مشتریان همیشگی می باشد. در این صورت مقصود از این پروسه حفظ و نگهداری مشتری های کنونی است. مقاصد و شیوه های نگه داشتن مشتری از صنعتی به صنعت دیگر کاملا متمایز است. موسسه ای که نرم افزار هایی با فناوری عالی می فروشد راهکار های متمایزی را در این پروسه در قیاس با یک مرکز فروش اینترنتی به کار می برد. مزایای حفظ مشتری عبارتند از:

  • 80 درصد از فروش فروشنده فقط به ۲۰ درصد از کاربران وابسته است.
  • مشتری های همیشگی و وفادار اکثرا جهت خرید کالا و خدمات شما هزینه می کنند.
  • این ها اشخاص بیشتری را به شما معرفی می کنند و بدین صورت باعث جذب مشتری جدید هم می شوند.
  • این کار در ماخذ و هزینه های شما به صورت چشمگیری صرفه جویی می کند.

چگونه برای حفظ مشتری از مارکتینگ ایمیلی استفاده کنیم؟

چگونه برای حفظ مشتری از مارکتینگ ایمیلی استفاده کنیم؟

به چه صورت می توان جهت حفظ مشتری بازاریابی ایمیلی بکار برد؟ برای پاسخ به این سوال لازم است تا پایان این مطلب را مطالعه نمایید. به منظور اینکه از ایمیل های استقبال یا خوش آمدگویی استفاده بیشتری برد یک همه پرسی زنده انجام دهید و از کاربران جدید خود در خصوص اولویت های خرید خود پرسش هایی نمایید. پس از آن یک ایمیل مطابق آن اولویت، ساماندهی نمایید این یک شیوه آسان و تفننی جهت آغاز گردآوری اطلاعاتی در خصوص مخاطبانتان است.

  • ایمیل وفاداری

این ایمیل به مفهوم طرح های پاداش و اهداف ویژه می باشد، مطلوب ترین روش جهت نگه داشتن مشتری ها و حس خاص بخشیدن به آنها در ایامی به غیر از روز های تعطیل است. با بکارگیری از اطلاعات کاربرانتان  می توانید به عنوان مثال در روز تولد آنها، یک پیشنهاد منحصر به فرد در پویش های ایمیلی ارسال نمایید، این گونه ایمیل به شما این امکان را می دهد که کاربران را ترغیب به خرید و تعامل با شما نماید.

  • ایمیل بعد از خرید

فرستادن محتوای مطلوب بعد از خرید مشتری برای او خیلی مهم است. شما می توانید مضمون آموزشی مرتبط به خریدهای اخیر را برای مشتری بفرستید. بدین وسیله آنها حس می کنند قسمتی از یگ گروه منحصر به فرد هستند. چنانچه آنها مدت زمانی است که از شما خرید نمی کنند از این پویش های ایمیلی با فرستادن یک تخفیف، پیشنهاد خاص و یا تقاضا جهت بازخورد کاربر برای تشویق نمودن مجدد او به خرید استفاده نمایید.

حتما بخوانید: چه استراتژی هایی می توانند به حفظ مشتری و در نتیجه بالا رفتن سود شرکت کمک کنند

  • ایمیل قدردانی از کاربر

یکی از مطلوب ترین روش ها جهت ارتباط همیشگی با کاربران، تقدیر و تشکر از کاربران به پاس خرید و اطمینان و اعتماد به آنها می باشد. این یک راهکار خیلی مطلوب است. شما با این گونه ایمیل کاربری محور، بدون فروش یا مارکتینگ از مشتری تقدیر می نمایید. این عمل حس خوبی به کاربران می دهد و به پیشرفت ارتباط شما با آنها کمک می کند. به این علت این گونه ایمیل در راهکار حفظ مشتری خیلی مطلوب است.

  • ایمیل تبلیغات و پیشنهاد های ویژه

جدای از ایمیل های تبلیغاتی عادی که می فرستید ایمیل هایی را که جهت نگه داشتن مشتری مد نظر قرار داده اید را برای کاربران ارسال نمایید. مناسبت های ویژه کاربر یا روزهایی که برای کالا ها تخفیفات ویژه قرار داده اید جهت ارسال این گونه ایمیل ها مطلوب می باشند. فرستادن ایمیل به اعمال تقویت ارتباط فردی با کاربران می تواند کمک بسزایی نماید. حایز اهمیت است که اطلاعات اساسی و  عمده را از مشتریان خود گردآوری کنید و از طبقه بندی جهت فرستادن ایمیل به اشخاص مدنظر استفاده نمایید. با طبقه بندی هایی نظیر تولد یا خرید های قبلی آغاز کنید.

بهترین نرم افزار حسابداری آنلاین

مجموعه نرم افزار مالی و منابع انسانی فینتو یک سیستم تحت وب و آنلاین است که شامل خدماتی از جمله سیستم حضور و غیاب، حقوق و دستمزد، تنخواه گردان و حسابداری آنلاین می‌شود. آنلاین بودن خدمات فینتو باعث می شود تا کاربران علاوه بر امکان دسترسی آسان از هر مکان و در هر زمان، هزینه های کمتری نسبت به سیستم های قدیمی بپردازند.

با نرم‌افزار حسابداری آنلاین فینتو، شما به راحتی می‌توانید با نرم‌افزارهای پیچیده خداحافظی کنید و مدیریت تمام نیازهای کسب و کار خود را با یک راه حل حسابداری ساده انجام دهید. فینتو به عنوان نرم‌افزار مبتنی بر ابر، مزایای بیشماری دارد که برای آگاهی بیشتر می توانید به صفحه زیر مراجعه کنید.

نرم افزار حسابداری آنلاین فینتو

اشتراک گذاری:

1 در مورد “چگونه حفظ مشتری کنیم؟”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا