10 ویژگی رهبر کاریزماتیک و راه های تبدیل شدن به رهبر کاریزماتیک

10 ویژگی رهبر کاریزماتیک و راه های تبدیل شدن به رهبر کاریزماتیک

به ‌طور کلی کاریزماتیک به‌ معنای جذاب بودن بیش ‌از حد می‌باشد. کاریزما به‌ معنای هدیه الهام ‌بخش الهی می‌باشد که به فردی گفته می‌شود دارای جذابیت غیرعادی می‌باشد و صفت‌ های ویژه و ممتازی را دارا میباشد. همین موضوع در نهایت باعث می‌شود که فرد مورد ستایش و پسند تعداد بسیار زیادی از افراد دیگر قرار بگیرد. با توجه به این‌ موضوع، رهبری کاریزماتیک رهبری می‌باشد که جاذبه استثنایی دارد و نوعی قدرت و توانایی الهام ‌بخشی را دارا می‌باشد که همین موضوع باعث می‌شود تا افراد از ارتباط داشتن با این رهبر حس خوبی را داشته باشند.

به ‌طور کلی رهبر کاریزماتیک فردی می‌باشد که ویژگی ‌های منحصر به‌ فردی را دارا می‌باشد و جذابیت زیادی دارد. ما در ادامه محتوا تلاش داریم تا برای شما در رابطه با ویژگی ‌های رهبری کاریزماتیک صحبت کنیم و به شما بگوییم که فردی که این وظیفه را برعهده دارد و دارای ویژگی کاریزماتیک می‌باشد، چه خصوصیات خاصی را دارد و چگونه می‌تواند به افراد اطرافش حس خوبی را بدهد و باعث پیشرفت سریع‌تر در شرایط شود. به ‌طور کلی خاصیت رهبری کردن هدیه الهی می‌باشد که در همه ما وجود ندارد. علاوه‌ بر این موضوع، رهبری کاریزماتیک هدیه شگفت ‌انگیزی است که می‌تواند تاثیر بسیار زیادی در بهبود شرایط کسب ‌و کار برای یک رهبر داشته باشد.

رهبری کاریزماتیک چیست؟ 

رهبر کاریزماتیک رهبری می‌باشد که قدرت و جاذبه بسیار زیادی را دارا می‌باشد. این قدرت در واقع از تعهد یک رهبر نشأت می‌گیرد و ریشه در اهداف و تفکرات او دارد. توجه کنید که این رهبران در دوران سخت، از خودگذشتگی دارند و در بحران‌ ها به‌ عنوان بهترین رهبر ها شناخته می‌شوند. این رهبران افرادی روشن ‌فکر هستند که می‌توانند در زمینه تخصصی خودشان بسیار شگفت ‌انگیز عمل کنند. این رهبران در  زمینه‌ های اقتصادی و سیاسی نیز تسلط نسبتا زیادی دارند و می‌توانند مردم بسیار زیادی را به سمت خودشان جلب کنند. توجه کنید که رهبری کاریزماتیک حول محور شخصیت یک رهبر می‌چرخد و هر چه یک رهبر شخصیت مناسب‌تری داشته باشد، میتواند ارتباط سازنده‌تری با افراد اطرافش ایجاد کند. توجه کنید که رهبر های کاریزماتیک معمولاً دارای شخصیت‌ های سخت و محکمی هستند و در شرایط سخت به ‌هیچ‌ عنوان جا نمی‌زنند. این رهبران سعی می‌کنند تا افراد اطرافشان را همراه خودشان به سمت بالاترین ارزش ‌ها و اهداف پیش ببرند. این افراد الهام‌بخش کارمندانشان هستند و تلاش می‌کنند تا شور و شوق و انرژی مثبت زیادی را به وجود بیاورند.

رهبری کاریزماتیک چیست؟ 

بررسی ویژگی ‌های رهبری کاریزماتیک 

حال که برای شما به ‌صورت نسبتاً واضحی توضیح دادیم که رهبری کاریزماتیک چیست و چه کسانی با این عنوان شناخته می‌شوند، بهتر است برای شما در رابطه با ویژگی ‌های جزئی رهبری کاریزماتیک نیز صحبت کنیم تا شما بتوانید راحت‌تر تشخیص دهید که یک رهبر، رهبری کاریزماتیک می‌باشد یا خیر. افرادی که حس خوبی را به ما انتقال می‌دهند و الهام ‌بخش و انرژی‌بخش ما می‌باشند، به‌ عنوان رهبر کاریزماتیک شناخته می‌شوند. برای مثال مارتین لوتر کینگ و مادر ترزا جز آن دسته از افرادی هستند که شما هنگام گوش دادن به صحبت‌هایشان به ‌طور کامل واضحی جذب آن‌ ها می‌شوید و حس خوبی را از آنان دریافت می‌کنید.

مطلب پیشنهادی: چگونه از مدیر به یک رهبر موثر تبدیل شویم؟

رهبران کاریزماتیک از ته قلب به صحبت ‌های شما گوش می‌دهند و شنوندگان خوبی هستند

اولین ویژگی‌ای که می‌تواند در دسته ویژگی‌ های رهبری کاریزماتیک قرار بگیرد، شنونده خوبی بودن می‌باشد. این رهبران هنگامی ‌که شما در حال صحبت با آنها هستید، تمام حواسشان را روی شما متمرکز می‌کنند تا به‌ طور کامل متوجه شوند که شما در حال صبحت راجع‌ به چه چیزی هستید علاوه ‌بر این موضوع، آن ‌ها به شما نشان می‌دهند که در حال صحبت گوش کردن صحبت ‌های شما هستند و تلاش دارند تا شما را درک کنند و مشکل و موضوعی که وجود دارد را مرتفع سازند. این ویژگی از مهم‌ترین ویژگی‌ های یک رهبر کاریزماتیک می‌باشد.

این رهبران اعتماد به ‌نفس زیادی دارند

مورد دیگر که می‌توانند در دسته ویژگی ‌های رهبری کاریزماتیک قرار بگیرد داشتن اعتماد به‌ نفس زیاد می‌باشد. این‌ گونه افراد، افراد قدرتمندی هستند و همین احساس قدرت می‌باشد که باعث می‌شود افراد گوناگون به سمت آن‌ ها جذب شوند. در واقع یکی از سرچشمه ‌های کاریزماتیک بودن این افراد، اعتماد به ‌نفسی است که در وجود آن‌ ها قرار دارد.  این افراد تلاش می‌کنند تا اعتماد به‌ نفس را درون خودشان گسترش دهند و تا جایی که میشود آن را را بروز دهند. این‌ گونه افراد احساس نسبتاً قوی به خودشان دارند و معمولاً توسط اتفاقات گوناگونی که ممکن است اطراف آن ‌ها بیفتد متزلزل نمیشوند و کاملاً محکم و استوار به راه خودشان ادامه می‌دهند. برای رهبر کاریزماتیک مهم نیست که چه چیزی ممکن است جلودار آن ‌ها باشد. توجه کنید که این ‌گونه افراد معمولاً هیچ‌ وقت حس تردید از خودشان نشان نمی‌دهند و تلاش می‌کنند که با اراده محکم و قرص در مقابل شرایط سخت، در کنار افراد زیر دستشان به انجام کار ها بپردازند.

رهبران کاریزماتیک معمولاً فعال هستند 

مورد دیگری که می‌تواند در دسته ویژگی ‌های رهبری کاریزماتیک قرار بگیرد حضور فعال می‌باشد. این ‌گونه افراد علاوه ‌بر این ‌که اعتماد به‌ نفس و همچنین عزت ‌نفس نسبتاً زیادی دارند؛ حضور فعالی را نیز دارا می‌باشند و تلاش می‌کنند تا با حضور فعال خودشان انرژی لازم را به افرادی که در اطراف آن ‌ها قرار دارند بدهند تا بتوانند کار ها را به ‌صورت اصولی پیش ببرند. حضور فعال به افراد دیگر این حس را می‌دهد که آن‌ ها نیز مهم می‌باشند و عقاید آن ‌ها برای رهبر حیاتی و تاثیرگذار می‌باشد. دخالت رهبر می‌تواند انرژی بسیار زیادی به افراد دیگر بدهد و همین موضوع می‌تواند باعث شود که کار ها به صورت اصولی پیش بروند.

این‌ گونه افراد در زمینه برقراری ارتباط فوق‌العاده هستند 

فردی که رهبری کاریزماتیک دارد در زمینه برقراری ارتباط با افراد دیگر بسیار فوق‌العاده و شگفت‌انگیز عمل می‌کند. این ‌گونه افراد می‌توانند به ‌خوبی حتی در دیدار اول افراد دیگر را جذب خودشان کنند و به مخاطبشان این حس را انتقال دهند که احساسات و عقاید آن‌ ها تا حد بسیار زیادی مهم و تاثیرگذار می‌باشد. توجه کنید که داشتن ارتباط موثر و مناسب برای فردی که رهبری کاریزماتیک را برعهده دارد می‌تواند بسیار تعیین‌ کننده و مهم باشد و باعث بهبود روابط فرد شود. برقراری ارتباط مناسب با افراد دیگر می‌تواند تا حد بسیار زیادی شرایط را بر وفق مراد یک رهبر پیش ببرد زیرا او می‌داند که به‌ طور کامل توانایی این را دارد که در شرایط خاص با استفاده از برقراری ارتباط موثر هر مشکلی را حل کند.

حتما بخوانید: چرا مهارت های رهبری در تجارت از هر زمان دیگری اهمیت بیشتری دارند

خلاقیت

یکی از مهم‌ترین ویژگی ‌های فردی که رهبری کاریزماتیک را برعهده دارد خلاقیت زیاد می‌باشد. خلاقیت باعث می‌شود تا یک رهبر بتواند در هنگام بروز مشکلات راه ‌حل‌ های مناسبی را پیدا کند و بدون ترس از محدودیت ‌ها، همواره از مناسب‌ترین و تأثیرگذارترین مسیر به سمت پیشرفت قدم بردارد. این ‌گونه افراد در عین ریسک ‌پذیر بودن، به ‌صورت عقلانی تصمیم می‌گیرند زیرا خلاقیت بسیار خوبی دارند و می‌توانند با استفاده از روش ‌های خلاقانه تمامی مشکلات موجود را به ‌راحتی حل کنند. رهبر کاریزماتیک توانایی این را دارند که قبل ‌از به وجود آمدن چالش‌ ها آن ‌ها را پیش‌بینی کنند و با استفاده از اقدامات گوناگون راحت‌تر از این چالش ‌ها عبور کنند.

این ‌گونه افراد درک بسیار زیادی از شرایط دارند

فردی که رهبری کاریزماتیک را برعهده دارد درک بسیار بالایی نسبت ‌به شرایط دارد و در واقع زیر و بم همه ‌چیز را می‌داند. توجه کنید که این افراد دقیقاً می‌دانند که باید چه اقدامی را در چه شرایطی انجام دهند و چه اطلاعاتی را در چه زمانی به افراد دیگر بدهند. این ‌گونه افراد تسلط بسیار زیادی روی رفتار خودشان دارند و می‌دانند که دقیقاً کدام شرایط برای کدام رفتار مناسب می‌باشد. همین موضوع باعث می‌شود که آنان تا حد بسیار زیادی از اشتباه مبرا شوند و راحت‌تر بتوانند یک جامعه و یا یک سازمان را به سمت موفقیت به پیش ببرد.

رهبری کاریزماتیک

رهبران کاریزماتیک دوست‌ داشتنی هستند 

در کنار سخت‌گیر بودن و شگفت ‌انگیز بودن، فردی که رهبری کاریزماتیک را برعهده دارد تا حد بسیار زیادی دوست ‌داشتنی نیز می‌باشد. این‌ گونه افراد تا حد بسیار زیادی مهربان می‌باشند و اجازه نمی‌دهند تا افرادی که در اطراف آن‌ ها وجود دارد سختی زیادی بکشد. رهبران کاریزماتیک جز آن دسته از افرادی هستند که تمامی کودکان دوست دارند که جای آن‌ ها باشند و آرزو می‌کنند هنگامی‌که بزرگ‌تر شدند بتوانند ویژگی ‌های مثبت این ‌گونه افراد را داشته باشند. این رهبران در واقع به ‌عنوان قهرمانانی شناخته می‌شوند که می‌توانند به ‌خوبی یک شرایط را پیش ببرند.

مطلب پیشنهادی: چرا برخی از  کارمندان به نوع رهبری شرکت خود اعتماد دارند و برخی دیگر اعتماد ندارند

 این‌ افراد بسیار بخشنده هستند 

فردی که رهبری کاریزماتیک را برعهده دارد تا حد بسیار زیادی سخاوت و بخشنده است. البته این ‌موضوع به این معنی نیست که آن ‌ها همیشه و در هر شرایطی بخشنده می باشند؛ بلکه در شرایط خاص یک رهبر کاریزماتیک می‌تواند به‌ خوبی میزان بخشنده بودن و خودش را به افراد دیگر نشان دهد. پس با توجه به مکان و شرایط و میزان بخشنده بودن یک رهبر کاریزماتیک متغیر می‌باشد. در شرایطی این فرد می‌تواند بسیار خشک و خشن باشد و هیچ ‌گونه بخشندگی نداشته باشد.

رهبر کاریزماتیک خودآگاهی بالایی دارد

فردی که رهبری کاریزماتیک را برعهده دارد خودآگاهی نسبتاً زیادی دارد. این فرد به ‌طور کامل می‌داند که دارای چه ویژگی ‌های شخصیتی است و استفاده از کدام ویژگی‌ ها در شرایط خاص می‌تواند یک مشکل را پشت سر بگذارد و باعث رسیدن به موفقیت شود. این‌ گونه افراد رفتار کاملاً منطقی و مناسبی دارند و دقیقاً می‌دانند که باید در کدام شرایط از کدام ویژگی ‌های درونی خودشان استفاده کنند. علاوه‌ بر این موضوع، این افراد نقاط ضعف و نقاط قوت خود را به ‌خوبی می‌شناسند و با تمرکز روی این نقاط سعی می‌کنند که یک جامعه را به سمت پیشرفت هدایت کنند.

این ‌گونه افراد اراده‌ای قوی دارند

فردی که به ‌عنوان رهبری کاریزماتیک شناخته می‌شود اراده‌ی بسیار زیادی دارد سرسخت میباشد. رهبر کاریزماتیک هیچ‌وقت جا نمی‌زند و از شکست خوردن نمی‌ترسد بلکه تلاش می‌کند تا شرایط را طوری فراهم کند تا بتواند با شکست ‌های کمتری به هدف اصلی خود برسد.

جمع‌بندی

به‌ طور کلی خاصیت رهبری کاریزماتیک، ویژگی و خاصیتی می‌باشد که باید به ‌صورت ذاتی در افراد نهادینه‌ شده باشد. البته این ‌موضوع به این معنی نیست که شما نمی‌توانید هیچ‌گاه یک شخصیت کاریزماتیک داشته باشید اما داشتن شخصیت به ‌صورت ذاتی تاثیر بسیار زیادی در تبدیل شدن به یک رهبر کاریزماتیک دارد. اگر شما می‌خواهید که خاصیت کاریزماتیک خودتان را بالاتر ببرید باید به تمامی مواردی که ما آن‌ ها را در این محتوا گفتیم دقت و توجه داشته باشید و سعی کنید که تا آنجا که می‌شود خودتان را به این ویژگی ‌ها بیشتر نزدیک کنید. این‌ موضوع در نهایت می‌تواند به شما کمک کند تا به شخص کاریزماتیک تبدیل شوید و در صورت رهبری کردن یک سازمان و یا یک بخش به رهبر کاریزماتیک تبدیل شوید. رهبران کاریزماتیک قلب بسیار بزرگی دارند و در زمینه تخصصی خودشان کاملاً متخصص و دانا می‌باشند. این‌گونه افراد به ‌هیچ‌ عنوان احساسی تصمیم نمی‌گیرند و تلاش می‌کنند تا شرایط را به‌ صورت منطقی و اصولی پیش ببرند.

شرکت خود را به بهترین شکل مدیریت کنید

هر مدیر خوب نیازمند ابزاری قدرتمند است تا بتواند مجموعه خود را به بهترین شکل مدیریت کند. مجموعه نرم افزار مالی و منابع انسانی فینتو ابزاری قدرتمند است که می تواند به مدیران در کنترل کارمندان و محاسبه حقوق و دستمزد آنها کمک کند.

شما همیشه یک مدیر لایق هستید و باید بهترین ها برای شما باشد. با استفاده از نرم افزار حسابداری آنلاین فینتو کار مدیریت خود را بسیار آسان تر کنید.

نرم افزار حسابداری آنلاین فینتو

اشتراک گذاری:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا