تعریف اصطلاحات مرتبط با نحوه تحریر دفاتر

تحریر دفاتر

در این قسمت با تعاریف  اصطلاحات موجود در آیین نامه اجرایی ماده (95) در رابطه با نحوه  تحریر دفاتر آشنا می شویم که در مورخ 1394/11/28 به پیشنهاد وزیر امور اقتصادی و دارایی به پیشنهاد 23013 آیین‌­نامه اجرایی این ماده را تصویب نمود:

تعاریف

منظور از سازمان :  سازمان امور مالیاتی کشور

منظور از قانون :  قانون مالیات های مستقیم مصوب سال ۱۳۶۶ و اصلاحیه های بعدی آن

دفتر روزنامه :  به دفتری گفته می شود که در آن کلیه معاملات و رویدادهای مالی  با  درنظرگرفتن اصول و ضوابط موجود در  قانون تجارت و اصول و ضوابط موجود در استانداردهای حسابداری در آن ثبت می گردد . دفترمذکور می‌تواند در دو شکل دستی یا الکترونیکی باشد.

دفتر کل: به دفتری گفته می‌شود که عملیات ثبت شده در دفاتر روزنامه با توجه به سر فصل یا کدهای مخصوص به هر یک از حساب ها در صفحات مشخص شده برای آن به صورتی درج میگردد که تنظیم صورتهای مالی لازم به وسیله آن امکان پذیر باشد. دفتر کل نیز مانند دفتر روزنامه در دو شکل دستی الکترونیکی تهیه می شود.

دفتر معین : دفتریست به صورت دستی یا الکترونیکی که برای تفکیک و جدا کردن هر یک از حسابهای دفتر کل با توجه به شرایط حساب ممکن است نگهداری شود.

نکته:  کارت‌های حساب  در حکم دفاتر معین است

سایر دفاتر  : دفاتری که به استناد مقررات قانونی مربوط از جمله قانون محاسبات عمومی و قانون شهرداریها به عنوان دفاتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اظهارنامه مالیاتی:  فرمی است به منظور اظهار درآمدها، هزینه ها ، دارایی ها ،بدهی ها ، سرمایه، معافیت ها، درآمد مشمول مالیات، مالیات بخشودگی مالیاتی و همچنین اطلاعات هویتی و مکانی حسب مورد که برای صاحبان مشاغل و اشخاص حقوقی موضوع قانون مالیاتهای مستقیم با توجه به نوع و حجم فعالیت اشخاص مذکور مطابق نمونه های سازمان تهیه و اعلام می‌شود.

نکته:در مواردی که پرداخت کنندگان حقوق مالیات متعلق را در موعد مقرر نپردازند یا کمتر از میزان واقعی پرداخت نمایند، اداره امور مالیاتی ذیصلاح مکلف است مالیات متعلق را به همراه جرایم مرتبط با این قانون محاسبه و از پرداخت کنندگان حقوق که در حکم مودی می باشند مطالبه کند.

حتما بخوانید: آشنایی با تمامی نکات لازم در مورد اظهارنامه مالیاتی

سند حسابداری :   فرمی است کاغذی و ماشینی که یک یا چند رویداد مالی و محاسباتی طبق اصول و ضوابط حسابداری در آن ثبت می شود و با تایید اشخاص مجاز قابل ثبت در دفاتر می باشد.

مدارک حساب:    عبارت از مستنداتی است دستی یا الکترونیکی که بیانگر وقوع یک یا چند فعالیت یا رویداد مالی و محاسباتی بوده و اسناد حسابداری یا دفاتر با توجه آنها تنظیم و تحریر می گردد.

صورتحساب فروش کالا یا ارائه خدمات:  فرمی است در موارد فروش کالا یا ارائه خدمات به صورت دستی و شماره سریال چاپی و یا ماشینی با شماره سریال ماشینی و یا توسط سامانه صندوق فروش صادر می گردد

سامانه صندوق فروش (صندوق ماشینی (مکانیزه) فروش): پایانه­‌ای است شامل سخت افزار و نرم افزار با امکان اتصال به سامانه سازمان، که قابلیت لازم از قبیل، ثبت خرید و فروش کالا و خدمات و هزینه­‌ها را حسب نوع و اندازه فعالیت واحد کسب و کار دارد.

مصرف کننده نهایی: شخص حقیقی است که کالا و خدمات را متناسب با نیاز خود برای مصارف شخصی خریداری کند و از آن برای عرضه کالاها و خدمات به دیگران استفاده ننماید.

برای اطلاعات بیشتر در مورد فصل‌های دیگر این آیین نامه می‌توانید به وب سایت سازمان امور مالیاتی کشور مراجعه کنید.

معرفی فینتو

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشه که به خاطر یکسری از مشکلات نتونید به محل کار برید یا برای مثال خارج از ساعت کاری باید گزارشی رو آماده کنید تا برای مدیرتون که داخل جلسه است ارسال کنید.
و یا اینکه به دلیل نوسانات برق برای سیستم داخل شرکتتون مشکل پیش اومده و تقریبا همه اطلاعاتتون از بین رفته.
همه این اتفاقات و صدها مسائل دیگه باعث شدن تا کم کم نرم افزار های سنتی و یا به اصطلاح local جای خودشون رو به سیستم های ابری بدن که از لحاظ امنیت و دسترسی به مراتب قوی تر هستند.
ما در فینتو با بهره گیری از آخرین دانش روز فناوری اطلاعات تونستیم یک نرم افزار حقوق و دستمزد ابری بسیار قوی طراحی و عرضه کنیم تا شما دوستان بتونید به راحتی از هرکجا و با هر دستگاهی کارهاتون رو انجام بدید.

نرم افزار حقوق و دستمزد آنلاین فینتو

اشتراک گذاری:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا