روش مدیریتی شش سیگما چیست؟

روش ‌های مدیریتی تاثیر بسیار زیادی در موفقیت یک سازمان دارند. این روش ‌ها می‌توانند به افراد کمک کنند تا با دید بازی نسبت ‌به گسترش کسب ‌و کار اقدام کنند و راحت‌تر یک کسب‌ و کار را به پیشرفت برسانند. ما در این محتوا تلاش داریم تا برای شما در رابطه با روش مدیریتی شش سیگما صحبت کنیم و به شما بگوییم که این روش مدیریتی چیست و دارای چه ویژگی ‌های منحصر به‌ فردی می‌باشد. توجه نمایید که امروزه از علوم و فنون گوناگونی استفاده می‌شود تا یک کسب ‌و کار به ‌صورت علمی و دقیق پیشرفت رو به جلو داشته باشد.

روش مدیریتی شش سیگما یکی از این روش ‌ها می‌باشد که به‌ عنوان یک راهبرد استراتژیک شناخته می‌شود و تحولی سازمانی ایجاد می‌کند. این روش به‌ طور کلی به گسترش متدهای مدیریتی می‌پردازد و با حل مشکلات؛ به یک شرکت یا یک سازمان کمک می‌کند تا راحت‌تر به سمت پیشرفت قدم بردارد. این روش مدیریتی به شما کمک می‌کند تا هم در رابطه با شرایط حال حاضر کسب ‌و کار هم در رابطه با آینده کسب ‌و کار اطلاعات جامعی داشته باشید و با یک دید باز تصمیمات گوناگونی که روی شرایط کسب‌ و کار شما تاثیر گذار می‌باشند را بگیرید. اگر شما به ‌دنبال یک روش مدیریتی تاثیرگذار هستید، حتما ما را تا این مطلب همراهی کنید تا بیشتر شما را با روش مدیریتی شش سیگما آشنا سازیم.

روش مدیریتی شش سیگما چیست؟

روش مدیریتی شش سیگما چیست؟

 

توجه کنید که چرخه و یا روش مدیریتی شش سیگما همان ‌طور که پیش‌تر نیز به شما گفتیم یک نوع استراتژی تحول سازمانی می‌باشد که می‌تواند به‌ صورت جامع میزان اثربخشی یک سازمان را بهبود ببخشد. استراتژی‌ هایی که در این روش وجود دارند باعث توسعه و گسترش انواع مختلف متد های مدیریتی می‌شود و همین موضوع می‌تواند باعث شود که روند حل مشکلات در یک سازمان بهبود پیدا کند و مشکلات راحت‌تر و سریع‌تر حل شوند. این روش به ‌طور کلی تلاش می‌کند تا با استفاده از انواع گوناگون متد های مدیریتی یک سازمان را راحت‌تر به درجه تکامل و پیشرفت برساند و وضعیت یک سازمان را تا حد بسیار زیادی بهبود ببخشد. در این روش محاسبات دقیق از اهمیت بسیار زیادی برخوردارند و آمار ها تاثیر بسیار زیادی در بهبود شرایط یک شرکت و یک سازمان دارند. در دنیای امروز، روش مدیریتی شش سیگما دارای شش چرخه می‌باشد که هر کدام از این چرخه ‌ها وظیفه خاصی را دارا می‌باشند. در گذشته این چرخه تنها دارای سه المان بود اما امروزه با توجه به پیشرفت گسترش کسب ‌و کار ها، این چرخه به شش المان افزایش یافته‌است.

روش مدیریتی شش سیگما چیست؟

بررسی عناصر اصلی روش مدیریتی شش سیگما

 

توجه کنید که عناصر گوناگونی وجود دارند که می‌توانند جزء عناصر اصلی روش مدیریتی شش سیگما قرار بگیرند. در ادامه ما قصد داریم که برخی از این عناصر را برای شما بیان کنیم.

 

تمرکز نسبتاً زیاد روی بازار هدف

 

توجه کنید که در روش مدیریتی شش سیگما بازار هدف از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. یکی از معیار های اصلی این روش مدیریتی که تاثیر بسیار زیادی در موفقیت سازمان‌ ها دارد؛ تمرکز زیاد روی مشتریان می‌باشد. این تمرکز می‌تواند به تولیدکنندگان کمک کند روند تولید را بهبود ببخشند و از فعالیت ‌هایی بهره ببرند تا در نهایت بتوانند به  جلب رضایت مشتری بپردازند. این ‌موضوع تا حد بسیار زیادی می‌تواند روند پیشرفت یک کسب ‌و کار را بهبود ببخشد و باعث ارائه خدمات مناسب تر و محصولات باکیفیت‌تر شود.

 

توجه زیاد روی اطلاعات حقیقی 

 

توجه کنید که در روش مدیریتی شش سیگما اطلاعات حقیقی از اهمیت بسیار زیادی برخوردارند. این اطلاعات به‌ صورت کاملاً دقیق و واضحی منتشر میشوند که می‌توانند با محاسبه‌ های گوناگون اطلاعات مناسبی را به مدیران یک سازمان بدهند. این اطلاعات می‌توانند احتمال اتفاق افتادن نظریه‌ های گوناگون را بالاتر ببرند و همین موضوع می‌تواند حس آینده‌نگری نسبتاً دقیقی را در یک شرکت ایجاد کند و کیفیت برخی فعالیت‌ ها را بالا ببرد.

 

مدیریت عکس‌العمل به برخی اتفاقات

 

از دیگر عناصر روش مدیریتی شش سیگما این می‌باشد که در برخی شرایط که مدیریت امور از نظم خارج‌ شده و برخی از پیش ‌بینی‌ ها اشتباه از آب درآمده، به مدیران کمک کند تا براساس عکس‌العمل ‌های صحیح و منطقی رفتار کنند و به‌ هیچ ‌عنوان دست ‌و پای خودشان را گم نکنند. این رفتار می‌تواند به مدیران کمک کند که در زمان بروز بحران ‌ها به ‌راحتی از شرایط بد عبور کنند و با کمترین میزان آسیب یک شرایط را پشت سر بگذارند.

 

دقت و توجه به فرآیند ها 

 

توجه نمایید که فرایند ها و عملکرد های یک سازمان در روش مدیریتی شش سیگما به ‌عنوان یک عامل اصلی در موفقیت شناخته می‌شوند. تسلط بر فرآیند ها و کنترل آن‌ ها تاثیر بسیار زیادی در رسیدن به موفقیت در روش مدیریتی شش سیگما دارد که می‌تواند به ایجاد وضعیت رقابتی بپردازد و باعث بهبود شرایط کسب‌ و کار شود.

 

پذیرا بودن شکست

 

توجه نمایید که شکست جزو اتفاقات جدانشدنی می‌باشد که می‌تواند برای یک سازمان که در مسیر موفقیت در حال ‌حرکت است بیفتد. هیچ فرد و هیچ سازمانی نمی‌تواند در مسیر پیشرفت خود از شکست فرار کند. در واقع شکست به ‌عنوان یک مقدمه برای پیروزی می‌باشد که می‌تواند باعث شود ما محکم‌تر به سمت جلو قدم برداریم. از دیگر عناصر اصلی روش مدیریتی شش سیگما تحمل شکست می‌باشد. این‌ موضوع به این معنی نیست که ما شکست‌ ها را با آغوش باز پذیرا باشیم؛ بلکه این نکته به این معنی است که ما در کنار ریسک‌پذیر بودن آمادگی شکست را نیز داشته ‌باشیم.‌ این موضوع به ما کمک میکند تا در شرایطی که با مشکلات گوناگون مواجه شدیم روحیه خود را نبازیم و تلاش کنیم با توجه به مواردی که در دسترس‌مان داریم از آن شکست عبور کنیم و خودمان را به موفقیت برسانیم.

مطلب پیشنهادی: پنج مقاله برای کمک به پیشرفت مهارت های مدیریتی

مشارکت و همکاری بدون‌مرز

 

کار تیمی یکی از مهم‌ترین عناصری می‌باشد که در روش مدیریتی شش سیگما توجه زیادی به آن می‌شود. توجه نمایید که در این روش مدیریتی همکاری گروهی و تیم‌ ها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و هر کدام از آن‌ ها برای رسیدن به یک هدف مشترک که در واقع همان خلق ارزش برای مشتری می‌باشد فعالیت می‌کنند. همکاری تیمی بدون محدودیت به افراد کمک می‌کند تا بتوانند هزینه ‌های خودشان را پایین‌تر بیاورند و در عین ‌حال میزان فروش و ارائه خدمات خود را بیشتر کنند.

مشارکت و همکاری بدون‌مرز

بررسی ویژگی ‌های روش مدیریتی شش سیگما

 

توجه کنید که روش مدیریتی شش سیگما دارای ویژگی ‌های منحصر به ‌فرد می‌باشد که همین ویژگی‌ ها در نهایت باعث پرطرف‌دار شدن این روش مدیریتی شده‌اند.

برای مثال این روش مدیریتی کاملاً نظام ‌مند و سیستماتیک می‌باشد. حدس و گمان هیچ جایی در این روش ندارد و تمامی اتفاقات و پیش‌بینی ‌ها در یک سیستمی که به روش شش سیگما مدیریت می‌شوند، براساس اطلاعات واقعی و حقیقی دسته‌بندی شده هستند. نظم در این روش سیستماتیک از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و کلید موفقیت در واقع نظام ‌مند بودن و تکیه ‌بر اطلاعات حقیقی در این روش می‌باشد.

علاوه ‌بر این موضوع، این روش مدیریتی کاملاً جامع می‌باشد و می‌تواند تمامی بخش ‌های یک سازمان را در بر بگیرد. در واقع شما با استفاده از این روش مدیریتی می‌توانید تمامی بخش ‌های یک سازمان و یا یک اداره را تحت نظر داشته باشید و در واقع آن‌ ها را همسو با یکدیگر به سمت پیشرفت هدایت کنید. در روش مدیریتی شش سیگما افراد از یکدیگر جدا نیستند و در قالب گروه‌ های متفاوت با یکدیگر همکاری می‌کنند تا به هدف نهایی خودشان برسند.

قبل از اجرای این مدیریت باید اطلاعات این روش مدیریتی به افراد داده شود تا آن‌ ها بتوانند با دید باز متوجه شوند که باید چگونه رفتار کنند و چه تغییراتی در روش مدیریتی یک سازمان ایجاد شده‌است.

بررسی ویژگی ‌های روش مدیریتی شش سیگما

بررسی روش ‌های شش سیگما

 

به ‌طور کلی دو روش اصلی در شش سیگما وجود دارند که هر کدام از آن‌ ها ویژگی‌های منحصر به ‌فرد خودشان را دارا می‌باشند.

روش اول که با نام DMAIC شناخته می‌شود به گونه‌ای عمل می‌کند تا بتواند نتایج مشخص و اطلاعات واضحی را ارائه دهد که می‌توان روی آن‌ ها تکیه کرد. توجه نمایید که در این روش روند مدیریت شش سیگما در مراحلی به ‌ترتیب تعریف، اندازه‌گیری، تجزیه ‌و تحلیل، بهبود، و کنترل شکل می‌گیرد و باعث بهبود شرایط یک سازمان و یا یک بخش می‌شود. در این روش از داده‌ هایی استفاده می‌شود تا بتوان محصولات و یا ارائه خدمات را بهبود بخشید و رضایت مشتری را افزایش داد.

روش مدیریتی دوم با نام روش DMADV شناخته می‌شود که مراحل تعریف، اندازه‌گیری، تجزیه‌ و تحلیل، طراحی، و تصدیق را پشت سر می‌گذارد. این روش زمانی به ‌کار گرفته می‌شود که فرایند ها و اطلاعات موجود حتی بعد از بهینه‌ سازی کامل نیز نتوانند به ‌خوبی نیاز مشتریان را برطرف سازند.

حتما بخوانید: چگونه استارتاپ‌ ها را ارزش‌ گذاری کنیم؟

اهداف روش مدیریتی شش سیگما چیست؟

 

توجه نمایید که به‌ طور کلی روش مدیریتی شش سیگما با هدف تحول الگو های مدیریتی طراحی و توسعه یافت.

این روش مدیریتی تمرکز بسیار زیادی روی مشتری دارد و تلاش می‌کند تا با بهبود کیفیت محصولات و خدمات مشتریان را راضی نگه دارد و در عین بهبود کیفیت محصولات، از روش ‌هایی بهره می‌برد تا به کاهش هزینه‌ ها بپردازد.

این روش مدیریتی با آمار و ارقام کار می‌کنند و تلاش می‌کند تا تغییرات غیر قابل‌ پیش‌ بینی را تا حد بسیار زیادی کاهش دهد و اطلاعات کاملی در رابطه با شرایط داشته باشد.

در این روش مدیریتی خدمات و محصولات باید در عالی‌ترین کیفیت ارائه شوند تا بتوان به ‌خوبی اعتماد مشتریان را جلب کنند.

این روش حس رقابت میان کارمندان و بخش‌ های مختلف سازمان ایجاد میکند تا کارمندان با رقابت بیشتر توانایی‌هایشان را به چالش بکشند و استعداد های نهفته‌ای درون خود را بیدار کنند تا بتوانند یک سیستم را به سمت موفقیت پیش ببرد و باعث بهبود روند فعالیت یک شرکت و یک خدمات ‌دهنده شوند.

نتیجه ‌گیری 

 

به ‌طور کلی روش مدیریتی شش سیگما ، روش مدیریتی اطلاعات محوری می‌باشد که می‌تواند به‌ صورت واضح و مشخص به یک مدیر کمک کند تا یک کسب‌ و کار را به سمت پیشرفت هدایت کند. عواملی مانند توسعه و گسترش متدهای مدیریتی، آمار های دقیقی که برای حل مشکل مورد استفاده قرار می‌گیرند، زمان و نحوه ارائه یک محصول و یا یک خدمت، و کیفیت ارائه جز فاکتور هایی می‌باشند که می‌توانند در نهایت باعث شوند که یک سازمان به موفقیت برسد. روش مدیریتی شش سیگما روی تمامی این موارد دقت و توجه دارد. همین موضوع باعث شده که این روش مدیریتی تا حد بسیار زیادی به مدیر یک سازمان کمک کند تا بتواند به ‌خوبی یک سازمان را به سمت پیشرفت هدایت کند.

توجه کنید که این روش مدیریتی نیاز به ‌تحقیق و توسعه زیادی دارد و شما برای این ‌که بتوانید به ‌خوبی از مزایای این روش بهره ببرید نیاز دارید تا از ابزار های گوناگونی بهره ببرید. این ابزار ها می‌توانند به شما کمک کنند تا راحت‌تر اطلاعات مورد نیاز خود را بدست بیاورید و سریع‌تر بتوانید به پاسخ ‌هایی که مد نظرتان می‌باشد برسید. توانایی حل مسئله تا حد بسیار زیادی در این روش مدیریتی مهم می‌باشد. شما در کنار دقت به ابزار های مورد نیاز در این روش مدیریتی باید مهارت حل مسئله خود تو را نیز بهبود بخشید.

حقوق و دستمزد آنلاین

 

اشتراک گذاری:

1 در مورد “روش مدیریتی شش سیگما چیست؟”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا