شش سبک رهبری در سازمان ها

انواع سبک های رهبری

تمامی مدیران موفق برای پیشبرد اهداف خود و سازمان روش رهبری و مدیریت مشخصی را انتخاب می نمایند. داشتن یک سبک رهبری مشخص می تواند به مدیران کمک کند تا شرایط سازمانی یکپارچه و منظمی را به وجود بیاورند و سریع تر به موفقیت دست پیدا کنند. سبک های رهبری انواع مختلفی دارند که شناخت آن ها به مدیران کمک می کند تا سبک بهتری را برای رهبری سازمانی انتخاب نمایند. بنابراین آشنایی با انواع سبک های رهبری از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. به همین منظور در ادامه قصد داریم شما را با انواع سبک های رهبری برای مدیریت سازمانی به طور کامل آشنا کنیم.

انواع سبک های رهبری

سبک رهبری دموکراتیک

یکی از کارآمدترین سبک های رهبری، سبک دموکراتیک است. در این سبک مدیریتی، رهبر با توجه به ارزیابی نظرات اعضای سازمان تصمیم نهایی خود را می گیرد. درست است که در این سبک تصمیم آخر را مدیر و رهبر می گیرد، اما تمامی اعضای تیم می توانند به راحتی نظرات خود را اعلام نمایند. این سبک بسیار موثر و کارآمد، مورد پسند اکثر مدیران موفق است. زیرا می تواند در کنار مدیریت درست و اصولی، ارتباط مثبتی را میان مدیریت و کارمندان ایجاد نماید. از طرفی مدیریت به این سبک موجب افزایش اعتماد به نفس کارمندان می شود. که در نهایت منجر به افزایش خلاقیت و بالا بردن روحیه تیمی اعضای سازمان می گردد.

در این سبک رهبری همانند یک جلسه هیئت مدیره، به صورت گروهی برای مسائل مهم تصمیم گیری می شود. به صورتی که رهبر چندین پیشنهاد را در جلسه ارائه می دهد و از تیم خود می خواهد که نظرات خود را بیان کنند. در نهایت نیز رهبر تمامی این نظرات و توجیه ها را مورد بررسی قرار می دهد و بهترین تصمیم را اتخاذ می کند.

مطالب مرتبط: همه چیز در ارتباط با مدیریت عملکرد

سبک رهبری دموکراتیک

رهبری به سبک استبدادی

یکی دیگر از سبک های رهبری، سبک استبدادی است. این سبک رهبری نقطه مقابل سبک دموکراتیک می باشد. رهبران این سبک خود را کامل و عاقل ترین فرد سازمان می دانند. به همین دلیل در تصمیم گیری ها نیز انفرادی و بدون در نظر گرفتن نظر دیگران عمل می کنند. معمولا این نوع از رهبران تنها نظر خود را به اعضای تیم اطلاع می دهند و می خواهند که تنها از تصمیم آن ها اطاعت کنند.

به همین دلیل در این سبک رهبری ممکن است مدیران بدون آنکه به کارمندان خود اطلاع دهند، ساعات کاری سازمان را تغییر دهند. از آنجایی که در این سبک مدیریتی کارمندان نسبت به مدیران خود اعتماد و نظر مثبتی ندارند، امروزه این روش منفور شده است. چراکه دیکتاتوری بودن این روش، استفاده نمودن از آن تاثیرگذاری مثبتی در سازمان ندارد.

سبک رهبری بدون مداخله

اگر می خواهید خنثی ترین سبک های رهبری را بشناسید، باید بدانید که این روش خنثی ترین روش رهبری است. معمولا در این سبک مدیریتی، رهبر هیچ دخالتی در تصمیم گیری ها ندارد. به نوعی اجازه می دهد تا هر فردی کار خودش را انجام دهد. رهبرانی که این سبک را انتخاب می کنند، تمام تصمیم گیری ها را به کارکنان خود واگذار می کنند. معمولا کسب و کارهایی که به تازگی راه اندازی شده اند و هیچ سیاستی برای مدیریت سازمان ندارند، این روش رهبری را انتخاب می کنند. البته برخی از رهبران که نسبت به کارمندان خود اعتماد کامل دارند نیز ممکن است این روش را انتخاب کنند. این روش مدیریتی معمولا موجب می شود تا اکثر فرصت های رشد و پیشرفت شغلی سازمان از دست بروند و مدیریت هیچ گونه کنترلی روی اعضای تیم نداشته باشد. به همین دلیل مدیران با تجربه ای که به دنبال موفقیت و پیشرفت در حوزه کاری خود هستند، این روش را نمی پذیرند.

سبک رهبری بدون مداخله

رهبری تحول آفرین سبکی برای بهتر شدن سازمان

در این نوع از سبک های رهبری، مدیر از منطقه امن خود خارج می شود و سعی می کند ریسک های جدیدی را تجربه نماید. بنابراین تصمیمات جدید و متحول کننده ای برای سازمان می گیرد و سعی دارد به بهتر شدن شرایط فعلی کمک کند. در سازمان هایی که با این روش مدیریتی هدایت می شوند، کارمندان به خوبی کارهای روزمره خود را انجام می دهند. اما مدیریت سعی می نماید تا آن ها کارهای جدیدی را تجربه نمایند.

بیشتر بخوانید: درخت CTQ چیست و چکونه می توان آن را طراحی کرد؟

در این شرایط مدیریت سعی می کند یک دید کلی از اهداف سازمان در اختیار کارمندان قرار دهد. سپس آن ها را تشویق می نماید تا ایده های نوین و کارآمدی را در مدت زمان مشخص ارائه دهند. برای این کار از کارمندان خود حمایت می نماید و برای آن ها پاداش در نظر می گیرد. معمولا در ابتدای این روش رهبری، مدیر اهداف راحت تری را برای کارمندان تعیین می کند. به مرور زمان با کاهش استرس و افزایش انگیزه کارمندان، مدیر نیز اهداف سخت تر و مهم تر را مشخص می نماید.

معمولا شرکت ها و سازمان هایی که به دنبال رشد و موفقیت بیشتر هستند، از این سبک رهبری استقبال می نمایند. زیرا می توانند با این روش میزان انگیزه و خلاقیت کارمندان را تقویت کنند. البته توجه داشته باشید که این روش ریسک نسبتا بالایی نیز دارد. زیرا در صورتی که کارمندان به درستی متحول نشوند، تاثیرات منفی آن در سازمان بازتاب خواهد شد. در نهایت نیز نتیجه موفقیت آمیز و رضایت بخشی مشاهده نخواهد شد.

استراتژیک از دیگر سبک های رهبری

در این نوع از سبک های رهبری نیز مدیران تمامی برنامه ها را برای رسیدن به اهداف سازمان از پیش تعیین می نمایند. بنابراین برنامه ریزی در این سازمان ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. نکته قابل توجه در این سبک از رهبری مطلع بودن تمامی کارمندان از برنامه کاری خودشان است. زیرا مدیران پیش از شروع هر کاری برای آن دقیق برنامه ریزی نموده و آن را به اطلاع کارمندان نیز می رسانند. در این سبک مدیریتی هیچ کار و تصمیم گیری بدون برنامه ریزی قبلی انجام نمی شود.

استراتژیک از دیگر سبک های رهبری

مربی گری از دیگر سبک های رهبری

در این نوع از سبک های رهبری، مدیریت تنها روی نقاط قوت اعضای تیم خود تمرکز دارد. بنابراین سعی می کند این نقاط مثبت را به خوبی بشناسد و مانند یک مربی دلسوز و انعطاف پذیر به تقویت و رشد آن ها بپردازد. اگر بخواهیم این سبک را با دقت بیشتر بررسی نماییم، می توانیم آن را شبیه به دیگر سبک های رهبری دموکراتیک و استراتژیک معرفی کنیم. به طور کلی تاکید سبک مربی بر روی شناخت و تقویت نقاط مثبت کارمندان و کمک به رشد و موفقیت آن ها می باشد.

نکته قابل توجه در این سبک رهبری، عدم وجود اجبار مدیریت برای ایجاد مهارت هایی مشابه میان کارمندان است. برعکس مدیر سعی می کند اعضای تیم را با مهارت ها و نقاط مثبت مختلف کنار یکدیگر قرار دهد و از آن ها بخواهد گروهی به پیشبرد اهداف بپردازند. این کار علاوه بر افزایش اعتماد به نفس و انگیزه کارمندان، منجر به احترام و اعتماد بیشتر آن ها نسبت به مدیریت می گردد.

بیشتر بخوانید: شاخص کلیدی عملکرد “KPI” و نقش آن در کسب و کار

مربی گری از دیگر سبک های رهبری

دیگر سبک های رهبری در سازمان ها

از دیگر سبک های رهبری نیز می توان به سبک مشارکتی، بوروکراتیک و کاریزماتیک اشاره نمود. در روش مشارکتی تمامی اعضای تیم با یکدیگر مشورت می کنند و همه آن ها در تصمیم گیری نقش دارند. سبک بوروکراتیک نیز رهبر قوانین مشخصی را وضع می نماید و تمامی اعضای تیم را از آن مطلع می کند. چنانچه کارمندان با آن ها مخالف باشند، رهبر نیز قوانین را تغییر می دهد. سبک کاریزماتیک نیز به دنبال هدایت تیم به سمت موفقیت است. در این سبک رهبران مدیریت بحران ها را به عهده می گیرند و از شکست تیم جلوگیری می کنند. سبک آمرانه نیز از دیگر سبک های رهبری است، که مدیران دارای اعتماد به نفس بالا آن را انتخاب می نمایند. در این روش مدیران مسئولیت هدایت اعضای سازمان را به عهده می گیرند.

نرم افزار حسابداری آنلاین فینتو

اشتراک گذاری:

1 در مورد “شش سبک رهبری در سازمان ها”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا