تاریخچه مختصری از مفهوم واژه بحران(Crisis)
بحران در لغت نامه پارسی آشفتگي، آشوب، مشکل، تلاطم، تنش، ناآرامي معنا شده است. در زبان چینی بحران از دو کلمه خطر و فرصت تشکیل شده. بحران به معنی تبدیل زمان خطر به فرصت است و به این دلیل بحران همیشه یک انتخاب ایجاد می کند.
” تعریف مدیریت بحران”
امروزه مدیریت بحران یک بخش اساسی و مهمی از مدیریت استراتژیک است که برای کمک به سازمان در مقابله با یک رویداد منفی ناگهانی طراحی شده.
بحران می تواند نتیجه یک رویداد غیرقابل پیش بینی با پیامدهای غیر قابل پیش بینی باشد.
مدیریت بحران با بکارگیری از استراتژی هایی، به سازمان ها در مقابل رویدادهای منفی و ناگهانی کمک می کند.
بحران می تواند بر امور مالی سازمان ها ،شهرت، سلامت یا ایمنی سازمان تاثیر بگذارد
برای مثال آتش سوزی در سازمان ها که امور مالی و ایمنی سازمان را به خطر می اندازد.
بیشتر بخوانید: شش سبک رهبری
اقدامات مربوط به مدیریت بحران قبل، حین،و بعد از بحران برای شناسایی خطر و کاهش خطرات انجام می شود.
تشکیل یک تیم با مهارت های متنوع برای سرعت به واکنش در بحران ها کمک کند.
مدیریت بحران با بررسی ریسک آغاز می شود،ولی نباید با مدیریت ریسک اشتباه گرفته شود.
برای مثال بحران کرونا که در اوایل سال 2020 آغاز و باعث از بین رفتن خیلی از کسب و کارها شد.
سازمان هایی که استراتژی مدیریت بحران قبل از حادثه داشتن دچار مشکل نشدن .
به دلیل غیرقابل پیش بینی بودن رویدادها، سازمان ها تلاش میکنند تا بحران ها را قبل از وقوع شناسایی کنند تا راه حل هایی برای مقابله با آن داشته باشند.
انواع بحران ها در محیط کار
بحران مالی
یک سازمان مقدار زیادی پول از دست می دهد و از پس پرداخت امور مالی و بدهی های خود بر نمی آید.
برخی از عواملی که در بحران مالی نقش دارند:
- ورشکستی
- از دست دادن درآمد
- از دست دادن بازار کار
- تغییر ناگهانی روند بازار
بحران پرسنلی
بحران پرسنلی زمانی اتفاق می افتد که افراد در سازمان رفتار غیرقانونی و یا غیراخلاقی داشته باشند.
بحران سازمانی
یک اتفاق پیش بینی نشده امنیت و آرامش سازمان را در معرض خطر قرار دهد.
بحران طبیعی
بحران طبیعی مانند زلزله، گردباد، طوفان یا سونامی که منشاء انسانی ندارد و ممکن است کسب و کار شرکت را مختل کند.
هفت اصول مدیریت بحران از نگاه مک کارتیک
مدیریت بحران در راستای اهداف خود، باید از اصول و چارچوب هایی استفاده کند که دستیابی به اهداف اصلی با کمترین هزینه، میسر شود. مک کارتی ۷ اصول زیر را با مدیریت بحران مرتبط می داند:
اصل نیاز به اطلاعات: استفاده از اطلاعات با هدف افزایش ظرفیت و توانمندی مدیران و کارگزاران بحران، در در کی پیچیدگی و حساسیت های موقعیت بحرانی و اتخاذ تصمیم های نافذ و اثربخش، یک ضرورت و اصل انکارناپذیر است.
کنترل ابزار در رسیدن به هدف: به منظور جلوگیری از افزایش تنش های حاصل از بحران، طرفین درگیر باید از ابزار زور و فشار تنها در حد ضرورت و به صورت محدود استفاده کنند؛ زیرا اصرار بیش از حد در بکارگیری اهرم های فشار، طرف مقابل را وادار به مقاومت و واکنش بیشتری کرده و این روند، بحران را تشدید و غیر قابل کنترل می نماید.
برنامه ریزی شرایط اضطراری و توانمندی ها: این اصل بر ایجاد قدرت و توانمندی مدیریت بحران در برنامه ریزی استراتژیک برای شرایط اضطراری تأکید دارد. رمز واقعی مدیریت بحران، توانمندسازی مدیران بحران در ایجاد انعطاف و ظرفیت لازم در بخش های مختلف اداری جهت انتقال آسان، مطمئن و کم هزینه از شرایط عادی به وضعیت بحرانی است.
بیشتر بخوانید: طراحی درخت CTQ
اصل ارتباط: این اصل بر اهمیت ارتباط در مدیریت بحران تأکید دارد. سبک و سیاق مدیریت بحران و رابطه ی تولید کننده – مصرف کننده، نقش مهمی در تعیین شیوه ی دستیابی به ارتباط ایفا می کند.
اصل مشروعیت: این اصل بر مشروعیت استفاده از ابزار و روش های مقابله با بحران تأكيد دارد. شرط موفقیت در مواجهه با بحران، کسب حمایت های مردمی از اقدام های مدیریت بحران می باشد که در صورت مشروع بودن ابزار و روش های برخورد با بحران حاصل می شود.
اصل محدودیت هدف: به منظور جلوگیری از تشدید بحران، طرفین درگیر در بحران باید اهداف خود را محدود نمایند. اتخاذ اهداف نامحدود و اصرار بر تحقق این هدف ها در شرایط بحران منجر به گسترش دامنه ی بحران و فعال شدن اهداف حاشیه ای در محیط بحران می شود
چرخه مدیریت بحران
- ارزیابی ریسک
- پیشگیری از بحران
- آمادگی
- واکنش
- مقابله
- بازسازی
ویژگی های بحران
شما و کارکنانتان ممکن است از سردرگمی، فشار و استرس رنج ببرید
بحران باعث می شود انجام فعالیت های روزانه دشوار یا غیر ممکن باشد
موجود نبودن اطلاعات کافی در مورد آنچه که اتفاق افتاده
اخبار اشتباه و به سرعت منتقل شود
ارتباط بین افراد دگرگون شود
ایجاد اضطراب که باعث سردرگمی و قضاوت می شود
ایجاد ترس در افراد
استراتژی های مدیریت بحران
بسیاری از کارفرمایان برنامه و استراتژی اینکه در زمان وقوع بحران چه کاری باید انجام دهند، ندارند.
- روابط رسانه ای
- بازاریابی مردمی
- مدیریت ارتباطات بحران
- جامعه سازی
- ارتباط مستقیم با سهامداران
- رهبری فکری
یک راه حل برای مدیریت منابع انسانی :
جهانی شدن نیروی کار یکی از پیامد های فناوری اطلاعات است.امروزه مدیریت منابع انسانی قادر است فراتر از مرزهای جغرافیایی، نیروهای مورد نیاز خود را جذب کند.این امر باعث به وجود آمدن چالش های بسیاری برای مدیریت سازمان ها از جهات جذب و به کارگیری نیروی کار در سطح جهانی شده است. به طور مثال مدیران امروزه سعی می کنند فعالیت های خود را در نقاطی از دنیا دایر کنند که نرخ دستمزد با آهنگی کند تر رشد می کند.
فناوری اطلاعات به سرعت در حال تغییر است و همزمان با تغییر خود مدیریت منابع انسانی را نیز دگرگون می کند. فینتو یک نرم افزار آنلاین جهت انجام برخی امور در حوزه مدیریت منابع انسانی مانند سیستم حضور و غیاب آنلاین، سیستم حقوق و دستمزد و تنخواه گردان می باشد.با فینتو می توانید امور گفته شده را با صرف زمان و هزینه پایین انجام دهید و از آن لذت ببرید.