اینتا کد مالیاتی

اینتا کد

سازمان‌ مالیات در راستای هوشمند سازی سامانه‌های مالیاتی، برای طبقه بندی فعالیت‌های شغلی مودیان کد گذاری دقیقی را آغاز کرده اند که این کد مالیاتی، اینتا نام دارد. به منظور بالا بردن دقت و پوشش فعالیت‌های شغلی مدیران تمامی مشاغل (اشخاص حقیقی یا حقوقی) موظف هستند پس از راه اندازی شغل خود، بلافاصله نسبت به اخذ کد مالیاتی که مخصوص شغل خودشان است اقدام نمایند. در صورت انجام معامله بدون داشتن کد مالیاتی اگر بدون داشتن کد مالیاتی معامله‌ای صورت بگیرد، جرم محسوب شده و شرکت مشمول جریمه می‌شود.

در این مقاله قصد داریم در مورد اینکه کد اینتا چیست و چگونه میتوان آن را تهیه کرد صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

اینتا کد چیست؟

در واقع اینتا کد یا کد مالیاتی معادل عبارت  International standard industrial classification است.در ابتدا سازمان مالیات قصد داشت که در جهت هدفمند سازی نظام مالیاتی و طبقه بندی فعالیت های موجود در اقتصاد، اخذ کد آیسیک راضروری بداند. اما به دلیل ایرادات وارده، تداوم نداشت. پس از آن نظام مالیاتی اینتا کد مالیاتی را در طبقه بندی و کدگذاری مشاغل ایجاد کرده است.

همانطور که ذکر کردیم هدف از اینتا کد تعریف و ارائه دقیق و منحصر به فردی از نوع فعالیت به سازمان مالیات است زیرا این کد دقت و سرعت امور مالیاتی در بخشهای مختلف اقتصادی را افزایش میدهد.

انواع کد مالیاتی

طرز کار اینتا کد به صورتی است که تمامی مشاغل را به سه دسته تقسیم می‌کند، و صاحبان کسب و کارها باید مشاغل خود را در آن دسته بندی‌ها قرار دهند. انواع اینتا کد عبارتند از:

بخش تولید

بخش بازرگانی

بخش خدمات

نکته حائز اهمیت این است که شرکت های بازرگانی برای انجام امور واردات و صادرات خود، علاوه بر اینتا کد به کد اقتصادی نیز نیاز دارند.

بیشتر بخوانید: کد اقتصادی چیست؟ چگونه کد اقتصادی بگیریم؟

نکات مهم برای استفاده از اینتا کد مالیاتی

انجام معاملات بدون داشتن کد مالیاتی جرم است و فقط معاملات صورت گرفته با اینستا کد به رسمیت شناخته می‌شوند.

اشخاصی که شغل آن‌ها در دسته بازرگانی جای می‌گیرد، در صورت انجام تولیدات داخلی میتوانند از سیستم‌های حمایتی کشور نیز بهره‌مند شوند.

معاملات جدیدی که توسط سازمان امور مالیاتی تایید شود، می تواند به سابقه فعالیت‌ها اضافه شود.

با توجه به عدم موفقیت آیسیک کد،سازمان مالیات این امکان را فراهم کرده است، که فعالیت‌های قدیمی بتوانند که با کد آیسیک صورت گرفته اند با کدهای اینتا تطبیق داده شوند.

نظام مهندسی هم مانند تمام مشاغل باید جهت اخذ اینتا کد مالیاتی نظام مهندسی اقدام نمایند و مراحل پیش ثبت نام اینتا کد مالیاتی نظام مهندسی را طی کنند.

مهندسین ناظر نیز باید جهت اخذ اینتا کد مهندسین ناظر اقدام کنند.

چه کسانی باید اینتا کد دریافت کنند؟

کلیه افراد در کشور که جز مودیان مالیاتی اند، موظف به دریافت کد مالیاتی هستند.

نحوه ثبت نام و دریافت اینتا کد مالیاتی

برای ثبت نام در سامانه کافی است وارد بخش ثبت نام سایت مالیات به نشانیregister.tax.gov.ir شوید و با وارد کردن اطلاعات هویتی، تشکیل پرونده الکترونیکی دهید. پس از تکمیل شدن کامل فرم‌های مربوطه، کد مالیاتی خود را برای انجام کلیه فعالیت‌ها و معاملات دریافت کنید. این نکته حائز اهمیت است که در بخشنامه جدید سازمان مالیاتی آمده است که تغییر و اصلاح اینتاکد توسط مودی در سامانه ارسال اظهارنامه غیرفعال شده و تنها توسط حسابرسان ارشد مالیاتی قابل انجام است.در ادامه به توضیح 4 مرحله اصلی می پردازیم.

1.پس از ورود به صفحه اصلی سامانه، نام کاربری و کلمه عبوری که در هنگام ثبت نام، دریافت نموده اید را در کادرهای مربوطه وارد کرده و پس از وارد کردن عدد تصویر امنیتی در کادر سوم، دکمه ورود را بزنید.

اینتا کد - فینتو

2.در این صفحه پس از مشاهده اطلاعات پایه مالیاتی خود، به منظور دریافت کد مالیاتی، بر روی سربرگ فعالیت ها کلیک نمایید.

3.برای دریافت اینتا کد بر روی دکمه افزودن فعالیت جدید، کلیک نمایید.

4.مرحله پایانی ابتدا عنوان فعالیت شغلی خود را در کادر اول، وارد کرده و دکمه جستجو را بزنید. سپس، از منوی جستجو، گزینه مربوط به فعالیت شغلی خود را انتخاب کنید در ادامه نوع فعالیت شغلی و اینتا کد مرتبط با آن در کادرهای بعدی، به طور خودکار، نشان داده می شود.اکنون، شرح فعالیت خود را در کادر سوم وارد کرده و پس از وارد کردن درصد فعالیت، دکمه ثبت را کلیک نمایید. به این ترتیب، این فعالیت، به لیست فعالیت های مالیاتی شما افزوده شده و یک اینتا کد مالیاتی نیز برای آن صادر می گردد.

نکاتی در مورد اینتا کد

  • از مزایای دریافت این کد شناخته شدن صادرات و واردات توسط سازمان مالیات است.
  • با کمک این کد می توان اظهار نامه مالیاتی را ارائه داد. یک نکته مهم این است که یک فرد می تواند با یک کدملی کسب و کارها و کدهای متفاوتی داشته باشد ولی هر کد مالیاتی مخصوص یک کسب و کار است.
  • اگر فعالیت شما جزو لیست کد مالیاتی نباشد گزینه متفرقه را انتخاب کنید. یا زیر مجموعه فعالیتی جدیدی برای شما اضافه می شود.

بهترین نرم افزار حسابداری آنلاین

مجموعه نرم افزار مالی و منابع انسانی فینتو یک سیستم تحت وب و آنلاین است که شامل خدماتی از جمله سیستم حضور و غیاب، حقوق و دستمزد، تنخواه گردان و حسابداری آنلاین می‌شود. آنلاین بودن خدمات فینتو باعث می شود تا کاربران علاوه بر امکان دسترسی آسان از هر مکان و در هر زمان، هزینه های کمتری نسبت به سیستم های قدیمی بپردازند.

با نرم‌افزار حسابداری آنلاین فینتو، شما به راحتی می‌توانید با نرم‌افزارهای پیچیده خداحافظی کنید و مدیریت تمام نیازهای کسب و کار خود را با یک راه حل حسابداری ساده انجام دهید. فینتو به عنوان نرم‌افزار مبتنی بر ابر، مزایای بیشماری دارد که برای آگاهی بیشتر می توانید به صفحه زیر مراجعه کنید.

اشتراک گذاری:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا