حساب برگشت از فروش و تخفیفات – آموزش صفر تا صد

حساب برگشت از فروش و تخفیفات

فاکتور برگشت از فروش از جمله مواردی است که افراد را در حسابداری دچار سردرگمی میکند. از آنجایی که در اغلب کسب و کارها با فاکتور برگشت از فروش زیاد سر و کار داریم، امروز به صفر تا صد هر آنچه که لازم است درباره فاکتور برگشت از فروش و ثبت حسابداری آن بدانید میپردازیم.

 

فاکتور برگشت از فروش چیست

فاکتور برگشت از فروش به فاکتوری گفته میشود که خریدار به هر دلیلی کالای خریداری شده را به فروشنده پس بدهد و مرجوع کند. دلایل مرجوع کردن کالا میتواند هر چیزی باشد و گاهی ممکن است با توافق بین فروشنده و خریدار، امکان مرجوعی کالای سالم نیز وجود داشته باشد. هنگامی که کالا مرجوع میشود لازم است که فروشنده سند حسابداری تحت عنوان برگشت از فروش ثبت کند و به فاکتور فروش اصلی ضمیمه نماید. در حال حاضر فاکتور برگشت از فروش لازم است در سامانه مودیان نیز ثبت شود و فاکتورهای کاغذی بیشتر برای بازرسی بیمه حائز اهمیت هستند

 

ماهیت حساب برگشت از فروش و تخفیفات

قبل از اینکه سراغ ثبت حسابداری حساب برگشت از فروش برویم، خوب است که ماهیت این حساب را باهم یاد بگیریم. حساب “برگشت از فروش و تخفیفات” ماهیت بدهکار دارد و معادل قیمت کالای برگشتی و یا تخفیفات داده شده، بدهکار میشود. هنگام محاسبه فروش خالص، مانده حساب فروش از مانده حساب “برگشت از فروش و تخفیفات” کسر میشود و نشان دهنده فروش خالص است.

 

ثبت حسابداری برگشت از فروش

برای ثبت حسابداری برگشت از فروش در سیستم ادواری به شیوه زیر عمل میکنیم:

حساب برگشت از فروش: بدهکار

بانک/ حساب های دریافتنی: بستانکار

 

به عنوان مثال تصور کنید که شخصی کالایی را به مبلغ 1 میلیون تومان فروخته است. اکنون مشتری این کالا را مرجوع کرده است و باید ثبت حسابداری برگشت از فروش آن را انجام دهیم. این ثبت به شرح زیر خواهد بود:

حساب برگشت از فروش 1/000/000 بدهکار

حساب های دریافتنی/ بانک 1/000/000 بستانکار

توجه داشته باشید که اگر این کالا دارای هزینه حمل یا تخفیفی بوده باشد که قرار نیست به مشتری بازگردانده شود، ثبت آن به شرح زیر حواهد بود:

سود و زیان انباشته : به میزان مبلغ قابل برگشت بدهکار میشود

هزینه حمل و نقل برگشتی / حساب تخفیفات نقدی : به میزان هزینه حمل و نقل و یا میزان تخفیف بدهکار میشود

حساب های دریافتنی یا بانک: به اندازه کل مبلغ بستانکار میشود.

 

 بیشتر بخوانید: انواع هزینه ها در حسابداری + نمونه ثبت

 

برگشت از فروش سال قبل

منظور از برگشت از فروش سال قبل این است که کالایی در دوره مالی قبل فروخته شده و در دوره مالی جدید برگشت داده شده است. در این حالت برای ثبت برگت از فروش این کالا از حساب سود و زیان انباشته استفاده کنیم زیرا فروش و برگشت کالا در دوره مالی جدا از هم اتفاق افتاده اند. در این حالت ثبت حسابداری ما به شرح زیر خواهد بود:

سود و زیان انباشته: بدهکار 

حساب های دریافتنی/بانک: بستانکار

مثلا فکر کنید که دوره مالی قبلی کالایی به مبلغ 1/000/000 تومان فروخته شده است. ثبت حسابداری فروش این کالا به شرح زیر است:

حساب های دریافتنی/بانک : 1/000/0000 بدهکار

فروش: 1/000/0000 بستانکار

اکنون در دوره مالی جدید این کالا برگشت داده شده است. ثبت حسابداری برگشت از فروش آن به شیوه زیر خواهد بود:

سود و زیان انباشته 1/000/000 بدهکار

حساب های دریافتنی/بانک 1/000/000 بستانکار

انواع تخفیفات در حسابداری

در بالا به این مورد اشاره کردیم که برگشت از فروش در حسابی تحت عنوان حساب برگشت از فروش و تخفیفات ثبت میشود. به طور کلی شش نوع تخفیف در دنیای حسابداری کسب و کار وجود دارد که در ادامه با آن ها آشنا میشویم

 

برگشت از فروش و تخفیفات

 

تخفیفات نقدی در حسابداری

تخفیفات نقدی به تخفیفاتی گفته میشود که به منظور ایجاد انگیزه برای تسویه زودتر در خریدهای نسیه به خریدار داده میشود. در چنین مواقعی فروشنده با خریدار توافق میکند که در صورت تسویه مبلغ در زمان مشخص و تعیین شده، میزان مشخصی تخفیف برای او در نظر خواهد گرفت. به طور مثال فکر کنید کالایی 1.000.000 تومان قیمت دارد. فروشنده این کالا را به صورت نسیه میفروشد و با خریدار توافق میکند که در صورت تسویه حساب یک ماهه، 10% تخفیف به او خواهد داد. حالا اگر فروشنده در همین بازه مبلغ کالا را پرداخت کند و از این 10% تخفیف نقدی استفاده کند، ثبت حسابداری این کالا به شرح زیر خواهد بود:

  • حساب بانک 900.000 تومان بدهکار
  • حساب تخفیفات نقدی 100.000 تومان بدهکار
  • حساب فروش 1.000.000 تومان بستانکار

تخفیفات تجاری در حسابداری

منظور از تخفیفات تجاری، تخفیفاتی است که فروشنده تصمیم میگیرد برای مدتی و به هر دلیلی مانند فروش عمده، جشنواره و کمپین های تبلیغاتی کالاها را با تخفیف بفروشد. در این حالت این تخفیفات ثبت نمیشوند  و در دفاتر حسابداری هیچگونه  ثبت حسابداری برای آن ها انجام نمیشود. بلکه مبلغ تخفیف خورده کالا به عنوان مبلغ اصلی فروش ثبت میشود

 

بیشتر بخوانید: سود ویژه و ناویژه چیست؟  تفاوت سود ویژه و سود ناویژه

 

تخفیف توافقی در حسابداری

تخفیف توافقی را شاید بتوان معادل همان چانه زدن مشتری و خریدار دانست. این تخفیف نیز مانند تخفیفات تجاری ثبت حسابداری نمیشود و لازم است که قیمت تخفیف خورده کالا به عنوان قیمت اصلی فروش ثبت شود

 

تخفیف عیب و نقص

تخفیف عیب و نقص زمانی اتفاق میفتد که کالا به هر دلیلی مشکل دارد و فروشنده برای جلوگیری از زیان بیشتر، کالا را با تخفیف میفروشد. ثبت حسابداری این حالت کاملا مشابه با ثبت حسابداری برگشت از فروش است. مثلا فکر کنید که کالایی که قیمت آن 2.000.000 تومان است به دلیل نقص ظاهری با 30% تخفیف به فروش میرسد. ثبت حسابداری برای این کالا به شرح زیر خواهد بود:

  • حساب برگشت از فروش 600 هزارتومان بدهکار
  • حساب بانک/بدهی های دریافتنی 1.400.000 تومان بستانکار

 

با استفاده از نرم افزار حسابداری آنلاین فینتو میتوانید به تمام امور مالی و حسابداری خود از هر کجا و در هر زمان رسیدگی کنید. فینتو 15 روز مهلت استفاده کاملا رایگان از تمام امکانات نرم افزار حسابداری را برای شما پیش بینی کرده است و شما میتوانید همین حالا و با کلیک بر روی تصویر زیر، از تمام امکانات نرم افزار حسابداری، از جمله سیستم خرید و فروش، ثبت اتوماتیک اسناد، خزانه داری و انبارداری، ارسال صورتحساب الکترونیکی به سامانه مودیان و… استفاده کنید.

نرم افزار حسابداری آنلاین

اشتراک گذاری:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا