کد آیسیک چیست؟ دانلود جدول کد آیسیک

کد آیسیک

کد آیسیک مالیاتی یکی از مهم ترین کدها در طول زنجیره تامین است. با این وجود بسیاری از افراد از کد آیسیک مالیاتی به درستی اطلاع ندارند. در این آموزش به طور کامل به توضیح کد آیسیک میپردازیم و همچنین جدول آن را برای شما قرار میدهیم.

 

کد آیسیک چیست

کد آیسیک (به انگلیسی International Standard Industrial Classification) یک شناسه ۴ تا ۶ رقمی برای تعیین نوع فعالیت اقتصادی اشخاص حقیقی و حقوقی است. این کد نخستین بار توسط سازمان ملل برای مقایسه پذیری و منظم کردن فعالیت اقتصادی کشورهای مختلف ایجاد شد. سپس سازمان برنامه و بودجه ایران نیز نسخه بومی شده ای از این کد را تدوین و منتشر کرد که اکنون در سازمان ها و صنایع مختلفی از جمله نظام مالیاتی، بیمه، سازمان ثبت شرکت ها، بانک ها و دریافت مجوزهای صنفی کاربرد دارد. 

بیشتر بخوانید: حق بیمه سال ۱۴۰۴ تامین اجتماعی + جدول 

 

کاربرد کد آیسیک

در قسمت قبلی اشاره ای داشتیم به این موضوع که کد آیسیک در چه سازمان هایی کاربرد دارد. اکنون به طور کامل تر به این موضوع میپردازیم که کاربرد کد آیسیک چیست:

  • نظام مالیاتی: وارد نمودن کد آیسیک هنگام ثبت نام در سامانه سازمان امور مالیاتی، نوع فعالیت مودی را تعیین و باعث طبقه بندی مودی در گروه های مالیاتی بر اساس نوع فعالیت میشود. همچنین باعث شناسایی مشاغل پر ریسک یا کم ریسک و بهره مندی از اعمال نرخ های مالیاتی خاص بر اساس نوع فعالیت و میزان ریسک میشود.
  • ثبت شرکت و دریافت مجوز: وارد کردن کد آیسیک در سامانه ثبت شرکت ها هنگام ثبت شرکت الزامی است. از سوی دیگر هنگام دریافت مجوز از سوس نهادها و سازمان هایی مانند سازمان صنعت، معدن و تجارت، اتاق بازرگانی و اتاق اصناف و سایر نهادهای مجوز دهنده لازم است که کد آیسیک داشته باشید.
  • کاربرد در تامین اجتماعی: کد آیسیک در سازمان تامین اجتماعی نیز مورد استفاده است. در واقع ارایه این کد به دلیل انطباق بین فعالیت اقتصادی ثبت شده و کارگاه بیمه شده است.  همچنین به محاسبه دقیق تر حق بیمه کارفرما و کارگر کمک میکند زیرا بعضی از مشاغل بر اساس نوع فعالیت از معافیت های حق بیمه یا نرخ های متفاوت حق بیمه برخوردار هستند.
  • دریافت تسهیلات بانکی: در برخی از موارد برای دریافت تسهیلات بانکی یا افتتاح حساب برای شرکت نزد بانک ها، ارایه کد آیسیک الزامی است. بانک ها از این کد برای تطبیق فعالیت اقتصادی شرکت با مجوز های ارایه شده و همچنین بررسی ریسک های اعتباری مرتبط با فعالیت شرکت ها استفاده میکنند. 
  • کاربرد در آمار و برنامه ریزی کلان کشور: مرکز آمار ایران از کد آیسیک برای مواردی مانند سرشماری اقتصادی، سیاست گذاری های صنعتی، خدماتی و کشوری، برنامه های توسعه ای و همچنین تهیه شاخص های اقتصادی کشور مانند تولید ناخالص داخلی (GDP) و نرخ اشتغال استفاده میکند. 

 

نحوه خواندن کد آیسیک 

اما کد آیسیک که گفتیم یک کد چهار یا پنج رقمی (و بیشتر)  است چگونه خوانده میشود یا اعداد این کد چگونه تفسیر میشود؟

دو رقم اول: نشان دهنده صنف و صنعت اصلی است. به عنوان مثال رقم ۶۲ کد آیسیک فناوری اطلاعات است

دو رقم دوم: نشان دهنده زیر گروه اصلی است. به عنوان مثال  اگر به کد ۶۲ که کد فناوری اطلاعات است، رقم ۰۱ که نشان نیز اضافه شود نشان دهنده خدمات نرم افزاری است. 

رقم پنجم و ششم: نشانه سطح جزیی تر فعالیت است. به عنوان مثال اگر به ۶۲۰۱ که نشان دهنده فعالیا خدمات نرم افزاری است رقم ۱۰ نیز اضافه شود، نشان دهنده کد آیسک فعالیت طراحی نرم افزار سفارشی است.

رقم هفتم و هشتم: کد آیسیک معمولا بین ۴ تا ۶ رقم است و رقم هفتم و هشتم خیلی متداول نیستند. با این حال اگر کد آیسیک ۸ رقمی باشد، نشان دهنده دسته بندی خیلی جزیی تر فعالیت است.

کد آیسیک

 

جدول کد آیسیک

در ادامه لینک دانلود کامل جدول کد آیسیک را برای شما قرار داده ایم که مطابق با نوع فعالیت خود میتوانید کد آیسیک مد نظر را پیدا کنید. برای دانلود این فایل بر روی لینک مقابل کلیک کنید: دانلود جدول کد آیسیک

 

سوالات متدوال:

 

کد آیسیک برای اشخاص حقیقی ضروری است؟

بله. تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی که به هر نحو مشمول نظام مالیاتی هستند، لازم است که کد آیسیک مرتبط با حوزه فعالیت خود را به درستی انتخاب نمایند.

 کد آیسیک بر حسب کالا و خدمات است؟

خیر  همانطور که در قسمت اول نیز گفته شد، کد آیسیک بر حسب نوع فعالیت اشخاص است و ارتباطی با تعداد یا حجم کالا و خدمات ارایه شده ندارد.

کد آیسیک برای تامین اجتماعی لازم است؟

بله. سازمان تامین اجتماعی از کد آیسیک برای تطابق بین فعالیت اقتصادی ثبت شده و کارگاه بیمه شده استفاده میکند. همچنین برخی مشاعل بر حسب نوع فعالیت که توسط کد آیسیک نشان داده میشود میتوانند مشمول معافیت حق بیمه یا نرخ حق بیمه متفاوت شوند.

با استفاده از نرم افزار سامانه مودیان فینتو  میتوانید به سادگی و بدون نیاز به شرکت های معتمد و واسط، صورتحساب الکترونیکی خود را به سامانه ارسال کنید. از قابلیت های نرم افزار ارسال صورتحساب الکترونیکی فینتو میتوان به مواردی مانند ساخت کلید خصوصی و عمومی و فایل csr، امکان بارگذاری فایل از اکسل و گزارش گیری های متنوع و حرفه ای اشاره کرد. برای ارسال رایگان اولین صورتحساب با فینتو، کافی است وارد لینک زیر شوید:

نرم افزار سامانه مودیان

اشتراک گذاری:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالا بروید