اعلام فرار مالیاتی

اعلام فرار مالیاتی

 تقلب و فرار از قانون در همه جای دنیا وجود دارد. خصوصا در حوزه تجارت که تقلب‌ها می‌تواند بسیار پول ساز و پر درآمد باشد. از طرفی دولت‌ها سعی دارند تا از فسادهای مالی جلوگیری کنند. یکی از جدیدترین و کارآمدترین روش‌ها برای مبارزه با فسادهای مالی در حوزه مالیات، سوت زنی مالیاتی است. طبق آمار جهانی با قانون سوت زنی، حدود 40 درصد فسادهای مالیاتی کشف شده است. برای کسب توضیحات بیشتر در ادامه با ما باشید.

سوت زنی مالیاتی چیست؟

اصطلاح سوت زنی به کسانی اشاره می‌کند که فساد و جرم در سازمان‌های مختلف را افشا می‌کنند. سوت زنی مالیاتی یک اعلان عمومی نسبت به جرم‌های مالیاتی است. همانطور که ذکر کردیم فساد در حوزه مالیات در اکثر مواقع مبالغ زیادی است، به همین دلیل است که تقلب‌های مالیاتی یکی از پرسودترین تجارت‌های جهان هستند. مبارزه با این فساد‌ها به دلیل وجود مافیا و ساز و کار‌های غیر قانونی امری دشوار است.

بیشتر بخوانید: مرکز ارتباط مردمی 1526

سامانه سوت زن چیست؟

سامانه‌ای است که همه افراد در یک جامعه می‌توانند تخلفات و فسادهای مربوط به سازمان، مدیران یا افراد را با هویت پنهان در آن گزارش دهند. این سامانه تحت نظر قوه قضاییه فعالیت می کند.

اعلام فرار مالیاتی

انواع سوت زنی

چهار گروه در جامعه وجود دارد که با روش‌های مختلف اقدام به سوت زنی می‌کنند. در این قسمت چهار نوع سوت زنی را شرح داده ایم:

سوت زنی داخلی: سوت زنی است که درون یک سازمان یا موسسه انجام می‌شود. در این روش یک فرد از داخل سازمان علیه همان سازمان افشاگری می‌کند.

سوت زنی شخصی: سوت زنی شخصی زمانی انجام می‌شود که یک نفر علیه اشخاص یک سازمان مانند مدیران یا حتی کارمندان افشاگری ‌کند.

سوت زنی غیر شخصی: اگر یک شخصیت حقوقی علیه یک سازمان یا موسسه افشاگری کند، سوت زنی غیرشخصی رخ می‌دهد. نکته مهم این است که در این روش افشاگری توسط افراد عادی  انجام نمی‌شود.

خبرنگاران و رسانه: مهم‌ترین گروه‌های سوت زنی خبرنگاران و رسانه‌ها هستند. اغلب خبرنگاران و رسانه‌ها افشاگری فساد را وظیفه خود می‌دانند.

مزایای سوت زنی مالیاتی چیست؟

  • همانطور که می‌دانید یکی از مزایا مهم سوت زنی، افشاگری علیه فساد مالیاتی است و باعث می‌شود تا این فساد‌ها کمرنگ‌تر شوند.
  • باعث ایجاد شفافیت در سازمان‌ها می‌شود.
  • با ایجاد انگیزه، وظیفه ی عمومی برای افراد در جهت کاهش فساد تعریف کرده است.
  • باعث کاهش هزینه هایی می‌شود که قبلا صرف یافتن تخلفات مالیاتی با روش های قدیمی می شد.
  • بررسی فساد که توسط دولت و قوه قضاییه را سریع‌تر کرده است.
  • برای کسانی که به دنبال کاهش فساد هستند، فضای امنی ایجاد کرده است.

بیشتر بخوانید: فرار مالیاتی چیست و چه عواقبی به همراه دارد؟

سامانه سوت زنی سازمان بازرسی

سازمان قوه قضاییه سامانه‌ای با آدرس sootzan.com  ایجاد کرده است تا افرادی که شاهد تخلف یا فساد بوده اند، آن را گزارش دهند. آن‌ها می‌توانند به صورت ناشناس به سایت مراجعه کرده و گزارش خود را ثبت کنند.

گزارش فسادها می‌تواند از سوی مدیران مختلف سازمان‌های خصوصی یا دولتی نیز باشد. بدیهی است که اکثر مشکلات مردم به خاطر فساد کارکنان دولت است. این گزارش‌ها به صورت مستقیم، توسط قوه قضاییه دریافت می‌شود.

در این سامانه فقط امکان ارسال گزارش به صورت آنلاین وجود دارد. هیچ محدودیتی در ارسال گزارش وجود ندارد و همه مردم در سراسر کشور امکان استفاده از این سامانه را دارند.

همچنین اشخاص می‌توانند با شماره گیری 1562، به صورت شبانه روزی گزارش خود را اعلام کنند.

یکی از مزایای این سامانه فاش نشدن هویت فرد گزارش دهنده تحت هر شرایط است. این باعث می‌شود فرد گزارش دهنده با خیال راحت به گزارش فساد اقدام کند. زیرا افراد به دلیل احساس خطر از دست دادن شغل خود، ممکن است از ارسال بپرهیزند. حتی اگر فرد گزارش دهنده به هر دلیلی در سازمان خود با مشکل روبرو شود، قوه قضاییه موظف به حمایت از این فرد است.

از دیگر مزایایی که هویت فرد گزارش دهنده را پنهان می‌کند، این است که همه کاربران برای ارسال گزارش نیازی به ثبت نام در سامانه ندارند. بهترین ویژگی‌ این سامانه است که به کاربران اطمینان می‌دهد که بدون نگرانی از فاش شدن هویت خود، انواع فسادها را گزارش کنند. البته برای پرداخت پاداش به این افراد، حتما باید اطلاعات مربوط به هویت آن‌ها مانند شماره تلفن همراه و مشخصات حساب بانکی در سامانه سازمان امور مالیاتی ثبت شود. طبق آماری که از سازمان امور مالیاتی به دست آمده، از زمان اجرای این قانون گزارشی مربوط به پرداخت پاداش برای افشای تخلفات مالیاتی پرداخت نشده است.

پاداش سوت زنی مالیاتی

سازمان امور مالیاتی کشور برای تشویق گزارش دهندگان پاداش در نظر گرفته است. البته یکی از شروط پرداخت پاداش به این افراد، به دست آوردن مبلغی بیش از 40 میلیون تومان از طریق گزارش فرار مالیاتی است. پرداخت این پاداش باید متناسب با اطلاعات به دست آمده، مالیات وصولی و در چارچوب دستورالعمل‌های تصویب شده توسط رئیس کل سازمان باشد. سازمان امور مالیاتی اعلام برای گزارش‌های تخلفات مالیاتی که فرآیند امید بیشتری در به دست آوردن مالیات از آن‌ها وجود دارد، هدایایی نیز در نظر خواهد شد.

بیشتر بخوانید: آشنایی با فرار مالیاتی و هزینه های پنهان آن

چرا برخی افراد با سوت زنی در جامعه مخالف هستند؟

برخی افراد معتقدند سوت زنی در یک جامعه باعث افزایش زیرآب زنی در جامعه می‌شود. البته بدیهی است که کسانی که فساد را مرتکب می‌شوند با این قوانین مخالف باشند.

بهترین نرم افزار حسابداری آنلاین

مجموعه نرم افزار مالی و منابع انسانی فینتو یک سیستم تحت وب و آنلاین است که شامل خدماتی از جمله سیستم حضور و غیاب، حقوق و دستمزد، تنخواه گردان و حسابداری آنلاین می‌شود. آنلاین بودن خدمات فینتو باعث می شود تا کاربران علاوه بر امکان دسترسی آسان از هر مکان و در هر زمان، هزینه های کمتری نسبت به سیستم های قدیمی بپردازند.

با نرم‌افزار حسابداری آنلاین فینتو، شما به راحتی می‌توانید با نرم‌افزارهای پیچیده خداحافظی کنید و مدیریت تمام نیازهای کسب و کار خود را با یک راه حل حسابداری ساده انجام دهید. فینتو به عنوان نرم‌افزار مبتنی بر ابر، مزایای بیشماری دارد که برای آگاهی بیشتر می توانید به صفحه زیر مراجعه کنید.

نرم افزار حسابداری آنلاین فینتو

اشتراک گذاری:

4 در مورد “اعلام فرار مالیاتی”

  1. من یکساله گزارش یکسو دادم که یکمیلیارد فرار مالیاتی داره شماره تلفنشو آدرس خونشو کد ملی شو همه چیشو گزاشتم دراختیارتون هیچ کاری نکردین انتظارم داریم جمع آوری بشه این فساد .هه

  2. شاید کسی به صورت ناشناس بخواد گزارش بده
    چرا حتما باید شماره تلفن یا آدرس ایمیل بدیم؟!
    خب من میخوام تخلف های بیمه ای و مالیاتی کارفرمام رو گزارش بدم
    حتما باید یه ردی از خودم جا بذارم
    چه کاریه واقعا!!!!

  3. سلام آزمایشگاه دکتر شعبانی درشهرستان رزن استان همدان به خاطر فرار مالیاتی تراکنش دستگاه کارت خوانش گل وگیاه نظری است لطفا پیگیری کنید اگه خواستیدشماره ارسال کنید برگه تراکنش براتان ارسال کنم

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا