حفظ فرهنگ سازمانی در دورکاری

حفظ فرهنگ سازمانی در دورکاری

فرهنگ دورکاری

در دوران همه‎‌گیری کرونا اکثر مشاغل مجبور به تغییر شیوه کار خود شدند. افراد به جای فعالیت در محل کار خود، مجبور به دورکاری و انجام امور سازمانی در منزل خود شدند. اگر‌چه در آغاز بسیاری از افراد به اجبار دور کار شدند؛ اما پس از بهبود اوضاع همچنان تعداد قابل توجهی از افراد متقاضی دورکاری بودند. نکته مهمی که باید به آن توجه داشت این است که داشتن تیم دورکار موفق نیازمند کسب مهارت و آگاهی است. مدیریت دورکاری اگرچه کار دشواری است؛ اما در صورتی که به درستی انجام شود می‌تواند تاثیر به سزایی در بهبود عملکرد داشته باشد.

با اینکه دورکاری مزایای زیادی برای کارکنان دارد، اما اغلب مدیران حتی با داشتن زیرساخت‌های تکنولوژیک از دورکاری ناراضی اند و معتقدند نتایج مطلوبی ندارد. در این شرایط بایستی فرهنگ دورکاری را بهبود بخشید یا مدل جدیدی را ایجاد کرد. از این رو ما در فینتو تصمیم گرفتیم تا در این خصوص اطلاعاتی را در اخیتارتان قرار دهیم. در ادامه با ما همراه باشید.

فرهنگ دورکاری چیست؟

این فرهنگ شامل چگونگی ارتباط اعضای تیم‌ها با شرکت و با یکدیگر، چگونگی رعایت چارچوب‌های مد نظر مدیران و تنظیم ساعات کاری و همچنین وظایف در هنگام دور کاری است. ترویج این چارچوب در هنگام دور کاری تنها با آگاهی عمیق، انگیزه و اقدام هدفمند و به موقع صورت می‌گیرد؛ زیرا در زمانی که کارکنان یک شرکت از یکدیگر دورند، ترویج فرهنگ مورد نظر اندکی سخت‌تر می‌شود.

زمانی که شما تصمیم به ایجاد چارچوب برای تیم دورکار می‌گیرید، بایستی روند استخدام، پروژه‌‌ها، نحوه همکاری و ابزار مورد استفاده را در نظر داشته باشید یا در مورد آن بازنگری انجام دهید.

بیشتر بخوانید: مزایا و معایب دورکاری از دید کارمندان

حفظ فرهنگ سازمانی در دورکاری

راهکاری هایی برای ایجاد فرهنگ دورکاری

  • مهم‌ترین بخش برای ایجاد یا بهبود چارچوب‌های مورد نظر در هنگام دورکاری استخدام افرادی با شخصیتی مناسب با دور کاری است. انتخاب افراد درست از بخش بزرگی از مشکلات آینده شما جلوگیری می‌کند. در وهله اول افراد متقاضی باید دورکاری را بپذیرند و مهارت‌های لازم برای دورکاری را نیز داشته باشند.

به طور مثال افرادی را استخدام کنید که توانایی حل مسئله بهتری دارند. زیرا اعضای دورکار به علت دسترسی محدود‌تری که به مدیران دارند، تصمیم‌گیری برایشان راحت نیست و ممکن است اشتباهات زیادی داشته باشند؛ یا اگر کار شما نیازمند خلاقیت است افراد خلاق را استخدام کنید تا در ادامه مسیر دچار مشکل نشوید.

  • پس از انتخاب افراد درست لازم است چشم‌انداز واضحی از آنچه که مد‌نظر دارید برای کارکنانتان شرح و اهداف و شرایط را به روشنی توضیح دهید. این توضیح روشن موجب شفاف سازی و همچنین آرامش ذهنی اعضای تیم شما می‌شود. زیرا علاوه بر اینکه دچار سرگردانی نمی‌شوند، انگیزه‌ی بیشتری برای ادامه مسیر و رسیدن به هدف پیدا خواهند کرد.
  • ارزش‌های کسب و کارتان را مشخص کنید تا کارمندانی که دور کارند نیز به آن‌ها پایبند باشند و در همان چارچوب فعالیت خود را ادامه دهند.
  • برنامه و الگوهایی که مدنظر دارید را در بازه‌های زمانی یک ماهه، دو ماهه و سه ماهه تعیین کنید. سپس آن‌ها را با کمک افراد قدیمی‌تر در بین سایر کارکنان رواج دهید. پس از پایان هر دوره، ارزیابی به عمل بیاورید و نتایج کار خود را بسنجید.
  • اطمینان اصل اول برای داشتن تیم دور کار موفق است. از آنجا که مدیران به طور معمول از سوء استفاده کارکنان واهمه دارند و اطمینان کافی به پرسنل خود ندارند، گاها شرایط را سخت‌تر می‌کنند. از این رو فشار کاری که به کارکنان وارد می‌شود مانع از بهبود عملکرد و حرکت رو به جلوی آن ها می‎شود.
  • وظایف هر یک از افراد سازمان خود را به طور واضح بیان کنید. این شفافیت باعث کاهش تنش در بین همکاران و همچنین پیشرفت بهتر امور می‌شود. یکی دیگر از مزایای شرح دقیق وظایف پرسنل این است که تنش بین مدیران و کارکنان تا حد چشم‌گیری کاهش پیدا می‌کند.
  • برنامه‌ریزی دقیق داشته باشید و به کارکنانتان نیز برنامه ریزی را بیاموزید. افرادی که به صورت دورکاری فعالیت می‌کنند هم باید برای کارشان برنامه مدونی داشته باشند هم برای زندگی شخصی‌شان. بهتر است افرادی را استخدام کنید که از این لحاظ دچار مشکل نباشند. عموما نارضایتی مدیران از دورکاری به دلیل دقیق و منظم نبودن کارمندان است.

حفظ فرهنگ سازمانی در دورکاری

بیشتر بخوانید: چگونه اثر بخشی کارمندان را بدون اضافه کاری افزایش دهیم؟

  • نگرش خود را نسبت به در دسترس بودن کارمندان تغییر دهید. اکثر مدیران از افرادی که دور کارند توقع دارند در هر‌لحظه در دسترس باشند و تاخیر در ارسال پاسخ را به منزله عدم کار کردن تلقی می‌کنند. در صورتی که بهتر است مدیران برای افراد دور کار به صورت نتیجه‌گرا عمل کنند. بهتر است وظایف را به صورت برنامه روزانه منطقی طراحی کرده و برای تحویل آن با کارکنان خود به توافق برسید. در این صورت مشکل اعتماد نیز حل می‌شود.
  • در برنامه خود منعطف باشید. کار کردن در خانه سخت‌تر از آن چیزی است که به نظر می‌رسد، خصوصا برای افراد متاهل و دارای فرزند. خوب است برنامه را انعطاف‌پذیر‌تر طراحی کنید تا چنانچه کارمندتان روز پر مشغله‌ای داشت، بتواند در روز‌‌های بعدی کار عقب افتاده را جبران کند.
  • از کارمندان دور کار خود بخواهید در جلساتی که برای همه اعضا برگزار می‌شود در محل کار حضور داشته باشند. چراکه تماس‌های ویدئویی برای ایجاد ارتباط موثر به اندازه کافی خوب نیستند. حضور در محل کار باعث ارتباط بهتر کارمندان و بهبود فضای کاری می‌شود. حتی خوب است اعضای تیم ها باهم دورهمی داشته باشند و خارج از فضای کاری روابط‌شان را بهبود ببخشند.

جمع بندی

دورکاری اگر به درستی و با اصول حساب شده پیش برود می‌تواند مزایای زیادی برای کسب و کارها و کارکنان داشته باشد. از جمله کاهش هزینه‌ها و ایجاد فضای آزاد‌تر کاری برای کارکنان و… می‌شود. با اقدام هوشمندانه می‌توانید عملکرد تیم دورکار خود را بهبود ببخشید.

بهترین نرم افزار حسابداری آنلاین

مجموعه نرم افزار مالی و منابع انسانی فینتو یک سیستم تحت وب و آنلاین است که شامل خدماتی از جمله سیستم حضور و غیاب، حقوق و دستمزد، تنخواه گردان و حسابداری آنلاین می‌شود. آنلاین بودن خدمات فینتو باعث می شود تا کاربران علاوه بر امکان دسترسی آسان از هر مکان و در هر زمان، هزینه های کمتری نسبت به سیستم های قدیمی بپردازند.

با نرم‌افزار حسابداری آنلاین فینتو، شما به راحتی می‌توانید با نرم‌افزارهای پیچیده خداحافظی کنید و مدیریت تمام نیازهای کسب و کار خود را با یک راه حل حسابداری ساده انجام دهید. فینتو به عنوان نرم‌افزار مبتنی بر ابر، مزایای بیشماری دارد که برای آگاهی بیشتر می توانید به صفحه زیر مراجعه کنید.

نرم افزار حسابداری آنلاین فینتو

اشتراک گذاری:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا