IFRS چیست و چه مزایایی دارد؟

استانداردهای گزارشگری مالی بین المللی (International Financial Reporting System) که به اختصار آن را با نام IFRS میشناسیم مجموعه ای از استانداردهای حسابداری است که توسط هیئت استانداردهای حسابداری (IASB) تهیه و تدوین شده است و در سال های اخیر با توجه به رشد افزون تجارت های بین الملی مورد استقبال و استفاده بیش از 120 کشور جهان قرار گرفته است. در این مقاله از فینتو هر آنچه لازم است درباره استاندارد IFRS و مزیت های پذیرش و استفاده از آن بدانید را برای شما آماده کرده ایم پس مثل همیشه تا انتها همراه با فینتو باشید.

 

 

استانداردهای گزارشگری مالی بین المللی(IFRS) چیست؟

IFRS یا استانداردهای گزارشگری مالی بین المللی در واقع یک زبان مشترک برای فعالیت های مالی و امور حسابداری شرکت های سهامی در سطح جهانی است که توسط هیات استانداردهای حسابداری بین المللی(IASB) تهیه شده است.IFRS به گونه ای تدوین شده است که به خوبی مشخص میکند شرکت ها چگونه و تحت چه شرایطی باید سوابق و صورت های مالی خود را حفظ کنند و هزینه ها و درآمدهای شرکت را ارائه دهند. به این ترتیب وقتی یک شرکت قصد همکاری با شرکت یا سرمایه گذار خارجی داشته باشد، گزارش های مالی و حسابداری که ارائه میدهد برای تمام ذی نفعان، حسابرسان و یا سرمایه گذاران قابل درک و شفاف خواهد بود. در واقع شفافیت مالی از اصول اولیه و ارکان های مهم IFRS است چرا که به سرمایه گذاران یا همکاران خارجی این امکان را میدهد تا به وسیله یک استاندارد مشخص، درستی صورت مالی ارائه شده را راستی آزمایی کنند. به همین دلیل شرکت هایی که در امور حسابداری و مالی خود استاندارد IFRS را پذیرفته و از آن استفاده میکنند میتوانند همکاری بهتری با سایر شرکت های خارجی داشته باشند یا با همتای خود در سطح بین المللی رقابت کنند. از همین رو استفاده از استانداردهای IFRS برای شرکت هایی که قصد دارند در بازارهای بین المللی فعالیت کنند یا جذب سرمایه کنند بسیار مفید است. از سمت دیگر در صورتی که یک شرکت دارای شعب متفاوت در چند کشور باشد، همه شعب میتوانند با یک زبان حسابداری واحد گزارش های مالی خود را به شرکت مادر ارائه دهند.

 

مزیت های استفاده از IFRS

 

  •       تقویت ارتباط بین شرکت ها در سطح بین المللی

از آن جایی که به کارگیری IFRS باعث میشود تا صورت های مالی و حسابداری شرکت ها با یک زبان حسابداری مشترک ارائه شود، شکاف اطلاعات مالی میان دو یا چند شرکت از بین میرود و شرکت ها می توانند همکاری موثر تری داشته باشند

 

  •       کمک به بهینه سازی و پویایی اقتصاد

IFRS کمک میکند تا سرمایه گذاران خارجی بتوانند گزارش مالی شرکت های مختلف را در سطح بین المللی بررسی کنند و از همین راه فرصت های سرمایه گذاری را تشخیص دهند. در واقع وجود IFRS و بهره گیری از آن کمک میکند تا سرمایه گذاری با رشد بیشتری انجام شود و هزینه سرمایه گذاری و دریافت گزارش مالی و حسابرسی کاهش پیدا کند.

 

  •       افزایش شفافیت

همانطور که در ابتدای متن نیز اشاره کردیم، وجود شفافیت در گزارش های مالی و حسابداری که از استاندارد IFRS پیروی میکند باعث میشود تا صورت های مالی هم برای مراجع قانونی و هم برای سرمایه گذاران شفاف باشد و تا حد زیادی از دستکاری در صورت های مالی جلوگیری شود، هرچند که متاسفانه راه های تقلب مالی همچنان وجود خواهند داشت.

 

 “بیشتر بخوانیدحسابداری ابری چیست و چه مزایایی دارد؟

 

تفاوت استاندارد حسابداری ایران با استاندارد IFRS

استاندارد حسابداری که در حال حاضر در ایران مورد پذیرش قرار گرفته است به استانداردIFRS بسیار نزدیک است اما تفاوت هایی نیز با هم دارند که در پایین به برخی از آن ها اشاره میکنیم.

  •       محاسبه استهلاک

در محاسبه استهلاک مطابق استانداردهای IFRS، استهلاک بر اساس ارزیابی های درست و حقیقی محاسبه میشود اما در استاندارد حسابداری شماره 11 ایران، دارایی ها مطابق قانون 151 مالیات مستقیم طبقه بندی میشوند و سپس برای محاسبه استهلاک برای هر طبقه یکی از روش های خط مستقیم، نزولی و یا روش مجموع آحاد در نظر گرفته میشود.

  •       ثبت مخارح تحقیق و توسعه

در استاندارد IFRS مخارج تحقیق به عنوان هزینه و مخارج توسعه به عنوان مخارح سرمایه ای ثبت میشوند اما در استاندارد شماره 7 ایران مخارج توسعه و تحقیق در زمان وقوع به عنوان هزینه ثبت میشوند.

 

  •       ارائه صورت تغییرات حقوق سرمایه داران

در ارائه گزارش مالی به روش استاندارد IFRS ارائه گزارش یا صورت تغییرات حقوق سرمایه داران شرکت الزامی است در حالی که در ایران ارائه چنین صورتی وجود ندارد

 

از دیگر تفاوت ها میان استاندارد حسابداری ایران و استاندارد IFRS میتوان به تفاوت در ترازنامه، ترتیب گزارش اقلام جاری، روش گزارش مطالبات و صورت های مالی اشاره کرد.

 

 

در این مقاله تلاش کردیم تا آنچه لازم است درباره استاندارد حسابداری IFRS بدانید را برای شما آماده کنیم. فراموش نکنید که حسابداری به روش صحیح، ستون هر کسب و کاری است. با نرم افزار حسابداری ابری (آنلاین) فینتو که جدیدترین نسل نرم افزارهای حسابداری است میتوانید تمام تمامی امور مالی و حسابداری خود را بدون نیاز به نصب هیچگونه نرم افزار و با کم ترین هزینه از هر کجا و در هر زمان رسیدگی کنید. نرم افزار حسابداری ابری فینتو 15 روز مهلت تست رایگان دارد و شما میتوانید همین حالا و با کلیک بر روی تصویر زیر حسابداری با فینتو را شروع کنید.

نرم افزار حسابداری

 

 

 

 

 

اشتراک گذاری:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا