تفاوت سود خالص و ناخالص چیست؟ توضیح کامل

تفاوت سود خالص و ناخالص

سود ناخالص و سود خالص از پر کاربرد ترین مواردی است که در حسابداری یک کسب و کار به کار میرود. با این حال بسیاری از صاحبین کسب و کار از اینکه این دو چه تفاوتی بهم دارند اطلاعات کاملی ندارند و بسیاری نیز حتی نمیدانند که این دو باهم متفاوت هستند. در این مقاله از فینتو به توضیح کامل سود خالص و سود ناخالص و تفاوت میان این دو پرداخته ایم پس مثل همیشه تا انتها همراه ما باشید

 

سود ناخالص یا سود ناویژه چیست؟

سودی که پس از کسر هزینه های مستقیم ساخت و فروش یا ارائه یک کالا یا خدمات باقی می ماند سود ناخالص است. در سود ناخالص میزان سود شرکت بدون در نظر گرفتن هزینه های غیرمستقیم مثل هزینه های اداری یا هزینه های توزیع محاسبه میشود. برای محاسبه سود ناخالص از فرمول زیر استفاده میکنیم:

بهای تمام شده کالا یا خدمت – فروش یا درآمد خالص = سود ناخالص

 

سود خالص چیست؟

سود خالص به سودی گفته میشود که پس از کسر تمام هزینه ها از جمله هزینه های عملیاتی* هزینه های اداری هزینه های مالیاتی و سایر هزینه ها باقی می ماند. فرمول محاسبه هزینه عملیاتی به شرح زیر است:

(هزینه های مالیات، هزینه های عملیاتی) – سود ناخالص = سود خالص

 

هزینه های عملیاتی* : هزینه های عملیاتی شامل تمام هزینه های جاری و مستمر گسب و کار (مستقیم یا غیر مستقیم) است . این هزینه ها میتوانند شامل مجموعه ای از هزینه های تولید، هزینه های فروش و توزیع، هزینه های عمومی و اداری باشد.

 

چرا باید سود خالص و ناخالص را محاسبه کنیم؟

سود ناخالص نشان دهنده میزان کارکرد کلی شرکت است و سود خالص بیانگر سود ده بودن یا ضرر ده بودن شرکت. بنابراین برای هر کسب و کاری ضروری است تا هر دو این موارد را همواره مورد بررسی و ارزیابی قرار دهد.

 

تفاوت سود خالص با سود ناخالص در چیست؟

این دو در موارد متعددی با هم تفاوت دارند که در ادامه باهم این موارد را خواهیم خواند

 

  • عملکرد شرکت: سود ناخالص نشان دهنده وضعیت عملکرد اقتصادی شرکت است. در حالی که سود خالص بیانگر وضعییت دقیق تری از شرکت و نشان دهنده سود ده یا زیان ده بودن شرکت است
  • میزان بهره وری: از آن جایی که در محاسبه سود خالص، هزینه های مستقیم مورد محاسبه قرار میگیرند میتوان از سود خالص برای بررسی هزینه های تولید و کاهش هزینه تولید استفاده کرد. سود خالص اما در مقیاس بزرگ تری نشان دهنده ی دستاورد های مالی یک کسب و کار است و میتواند معیار خوبی برای بررسی ارزش سهام یک شرکت یا سازمان باشد و یا نشان دهنده این موضوع باشد که سرمایه گذاری در یک شرکت چقدر از نظر اقتصادی موفقیت آمیز است.
  • محاسبه مانده اعتبار: سود ناخالص یکی از معیارهای خوب برای ارزیابی مانده حساب معامله ها است چرا که با استفاده از سود ناخالص میتوان میزان فروش محصول یا خدمت را با هزینه تولید اولیه مقایسه کرد. سود خالص نیز همانطور که در بالا هم اشاره کردیم سود ده یا زیان ده بودن یک مجموعه را نشان میدهد و میتوان با توجه به آن، مانده اعتبار یک مجموعه را مشخص کرد
  • تصمیمات اساسی: سود ناخالص همانطور که پیش تر هم گفتیم، تنها هزینه های تولید را در بر میگیرد و هزینه های عملیاتی را شامل نمیشود اما برای اخذ تصمیمات مهم درباره تولید یک محصول یا ارائه یک خدمت و یا به صورت جدی تر ادامه ی حیات یک شرکت، ما به بررسی سود خالص نیاز داریم زیرا که سود خالص وضعیت مالی کسب و کار را با جزییات بیشتری توضیح میدهد.

 

بیشتر بخوانید: نحوه ثبت حسابداری اسناد دریافتنی و پرداختنی+ توضیح کامل

 

رایگان صورتحساب الکترونیکی خود را به سامانه مودیان ارسال کنید:

نرم افزار حسابداری فینتو با قابلیت اتصال کاملا رایگان به سامانه مودیان امکان ارسال صورتحساب های الکترونیکی را  برای تمام کاربران فراهم کرده است و شما میتوانید همین حالا با استفاده از نرم افزار حسابداری فینتو بدون پرداخت هیچ گونه هزینه ای و همینطور بدون کمک گرفتن از شرکت های معتمد یا واسطه به آسانی صورتحساب های الکترونیکی خود را ارسال کنید.از امکانات نرم افزار حسابداری ابری فینتو میتوانیم به سیستم خرید و فروش، خزانه داری، انبار داری، ثبت اسناد اتوماتیک، امکان ارسال فاکتور و صورتحساب آنلاین و موارد متنوع دیگری که پاسخگوی نیازهای شما در حسابداری کسب و کارتان است اشاره کنیم. نرم افزار حسابداری فینتو به مدت 15 روز مهلت تست رایگان دارد و شما میتوانید همین حالا و با کلیک بر روی تصویر زیر رسیدگی به تمام امور مالی و حسابداری و همینطور اتصال به سامانه مودیان را به صورت رایگان با نرم افزار حسابداری فینتو آغاز کنید.

نرم افزار حسابداری فینتو

اشتراک گذاری:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا