حقوق صاحبان سهام یا حقوق مالکانه چیست؟

حقوق صاحبان سهام

حقوق صاحبان سهام یا حقوق مالکانه در اصل مالکیت صاحبان سهام و شرکت در دارایی های شرکت است. در این مقاله از فینتو به طور کامل به توضیح کامل این موضوع میپردازیم که حقوق صاحبان سهام چیست. پس مثل همیشه تا انتهای این مقاله همراه تیم فینتو باشید.

 

حقوق صاحبان سهام یا حقوق مالکانه چیست؟

حقوق صاحبان سهام که از سال 98 مطابق با اصلاح استاندارد حسابداری شماره 1 به عنوان “حقوق مالکانه” تغییر نام پیدا کرد در اصل حق صاحبان سهام و شرکت ( اعم از حقیقی و حقوقی ) از دارایی های باقیمانده شرکت، پس از کسر کلیه بدی ها است. این حقوق کاملا به روند رشد یا سقوط مالی و اقتصادی شرکت بستگی دارد و با افزایش درآمد یا افزایش رشد سهام شرکت افزایش پیدا میکند و با کاهش آن ها نیز کاهش میابد.

 

فرمول محاسبه حقوق صاحبان سهام یا حقوق مالکانه

همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم حقوق مالکانه یا حقوق صاحبان سهام پس از کسر کامل هزینه ها محاسبه میشود و نباید در حالتی که شرکت بدهی دارد میزان آن را محاسبه کرد زیرا حقوق مالکانه یک حق باقی مانده است و مستقل و جدا از بدهی های شرکت نیست. بدین ترتیب میتوان برای محاسبه حقوق مالکانه از فرمول زیر استفاده کرد:

بدهی های واحد تجاری – دارایی های تجاری = حقوق صاحبان سهام

 

حقوق صاحبان سهام

اجزای تشکیل دهنده حقوق صاحبان سرمایه:

  • سرمایه اولیه: سرمایه ای که برای راه اندازی و تجهیز شرکت هزینه میشود. این سرمایه میتواند وجه نقد، اثاثیه یا تجهیزات ادارای باشد.
  • اندوخته قانونی: هرچند که اندوخته قانونی به عنوان یک پشتوانه و تضمین مالی برای شرکت محسوب میشود و برداشت از این حساب (پس از رسیدن به میزان 10% از سرمایه اولیه ) ممکن هست اما رایج و متدوال نیست، با این حال جزو حقوق صاحبان سهام تلقی میشود و صاحبان و سهامداران حقیقی و حقوقی شرکت میتوانند پس از پرداخت و تسویه بدهی های شرکت، از این محل نیز برداشت کنند.

توصیه میکنیم برای اطلاعات بیشتر درباره اندوخته قانونی، این مقاله را بخوانید: اندوخته قانونی و تمام نکاتی که باید درباره آن بدانید

  • اندوخته: اندوخته با اندوخته قانونی که در بالا به توضیح آن پرداختیم متفاوت است. اندوخته در اصل سود سهامی است که در پایان هر سال میتواند بین سهام داران شرکت تقسیم شود اما سهام داران شرکت علی رغم اینکه از لحاظ قانونی مجاز به تقسیم این سود هستند به دلایلی مانند توسعه منابع، ایجاد پشتوانه مالی بیشتر برای شرکت و …. دست به تقسیم آن نمیزنند.
  • افزایش سرمایه : از آنجایی که سرمایه جزو حقوق صاحبان سرمایه است . افزایش سرمایه با توجه به شرایط و صلاحدید شرکت توسط سهامداران جدید و قدیم موجب افزایش حقوق صاحبان یا حقوق مالکانه میشود
  • سود و زیان انباشته: سود و زیان انباشته به معنی سودهایی که تاکنون تقسیم نشده است. نکته ای که مهم است بدانید این است که سود و زیان انباشته پس از کسر هزینه ها و بدهی های شرکت بررسی و محاسبه میشود
  • مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها
  • تفاوت تسعیر ارز عملیات خارجی
  • سهام خزانه

 

نسبت مالکانه چیست؟

نسبت مالکانه مشخص کننده حقوق صاحبان سهام از دارایی های شرکت است. در واقع با استفاده از نسبت مالکانه متوجه میشویم که چه میزان از دارایی هایی که شرکت در حال حاضر دارد از محل حقوق صاحبان سهام تامین شده است. تصور کنید که بخشی از تجهیزات جدید یک شرکت از محل اندوخته شرکت تامین شده است. با استفاده از نسیت مالکانه، ما تعیین و مشخص میکنیم که چه میزان از تمام تجهیزات شرکت از محل اندوخته که در اصل حقوق صاحبان سهام است تامین شده است. هرچقدر که نسبت مالکانه در یک شرکت عدد بزرگ تری باشد نشان دهنده این است که آن شرکت ساختار مالی قدرت مند تری دارد و نسبت بدهی ها یا وام های شرکت  کوچک تر است و یک امتیاز مثبت برای سرمایه گزاری در آن شرکت تلقی میشود.

 

چرا محاسبه حقوق صاحبان سهام یا حقوق مالکانه مهم است؟

بررسی حقوق صاحبان سهام این امکان را میدهد که دارایی های شرکت و سود سهام و سرمایه قانونی یک شرکت مشخص و قابل ارزیابی شود. از مزایای دیگر محاسبه حقوق مالکانه یا حقوق سهام میتوان به موارد زیر اشاره کرد

  • مشخص کردن حقوق صاحبان سهام برای شرکت های سهامی بسیار مهم است. زیرا که در ارزیابی و تحلیل بنیادین شرکت های بورسی مورد بررسی قرار میگیرد
  • از طریق میزان سود و زیان انباشته که در حقوق صاحبان سهام مشخص شده است میتوان میزان سود یا زیان انباشته یک شرکت را رصد کرد. از این طریق میتوان متوجه شد که این شرکت برای سرمایه گذاری پر ریسک تلقی میشود یا خیر.

رایگان صورتحساب الکترونیکی خود را به سامانه مودیان ارسال کنید:

نرم افزار حسابداری فینتو با قابلیت اتصال کاملا رایگان به سامانه مودیان امکان ارسال صورتحساب های الکترونیکی را  برای تمام کاربران فراهم کرده است و شما میتوانید همین حالا با استفاده از نرم افزار حسابداری فینتو بدون پرداخت هیچ گونه هزینه ای و همینطور بدون کمک گرفتن از شرکت های معتمد یا واسطه به آسانی صورتحساب های الکترونیکی خود را ارسال کنید.از امکانات نرم افزار حسابداری ابری فینتو میتوانیم به سیستم خرید و فروش، خزانه داری، انبار داری، ثبت اسناد اتوماتیک، امکان ارسال فاکتور و صورتحساب آنلاین و موارد متنوع دیگری که پاسخگوی نیازهای شما در حسابداری کسب و کارتان است اشاره کنیم. نرم افزار حسابداری فینتو به مدت 15 روز مهلت تست رایگان دارد و شما میتوانید همین حالا و با کلیک بر روی تصویر زیر رسیدگی به تمام امور مالی و حسابداری و همینطور اتصال به سامانه مودیان را به صورت رایگان با نرم افزار حسابداری فینتو آغاز کنید.

نرم افزار حسابداری فینتو

 

اشتراک گذاری:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا