جرایم مالیاتی سامانه مودیان چیست؟ شرایط بخشودگی و بخشنامه

جرائم سامانه مودیان

همانطور که حتما میدانید مطابق با قانون سازمان مالیات تمام مودیان مالیاتی ملزم به ثبت نام در سامانه مودیان و ارسال صورتحساب الکترونیکی هستند. اما برای بسیاری ار مودیان این سوال وجود دارد که جریمه ثبت نام در سامانه مودیان و یا عدم ارسال صورتحساب الکترونیکی چیست؟ و عدم همراهی با این قانون و سامانه جدید چه عواقبی را به همراه خواهد داشت؟ در این مقاله به طور کامل به جریمه ها و مشکلاتی که ثبت نام نکردن در سامانه مودیان به همراه خواهد داشت میپردازیم پس مثل همیشه تا انتها همراه فینتو بشید.

 

 

جریمه عدم عضویت در سامانه مودیان چیست؟

پیش تر درباره سامانه مودیان و آموزش  ثبت نام در سامانه مودیان صحبت کرده ایم اما جریمه عدم ثبت نام در این سامانه چیست؟ در مهرماه 1401 5 تبصره به ماده 2 قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان اضافه شد که مشخص میکرد جریمه عدم ثبت نام در سامانه مودیان چیست. عدم ثبت نام در سامانه مودیان مشمول 2 جریمه زیر خواهد بود:

  •       جریمه ای معادل دو برابر مالیات و عوارض پرداخت نشده و یا 10 میلیون ریال (1 میلیون ریال)
  •       در صورتی که مودی به دلایلی مانند عدم عضویت در سامانه مودیان، عدم استفاده از حافظه مالیاتی، استفاده از حافظه مالیاتی دیگران یا واگذاری حافظه مالیاتی خود به دیگران و عدم استفاده از پایانه های فروشگاهی مجرم شناخته شود محکوم به پرداخت جریمه ای معادل 20 میلیون ریال و یا 10% از مجموع فروش (هر کدام بیشتر باشد) خواهد بود. جریمه های دیگری مانند محرومیت از اعمال معافیت مالیاتی، نرخ صفر و مشوق های موضوع مالیات های مستقیم برای همان سال مالیاتی خواهد بود.

مبالغ 10 و 20 میلیون ریال که در بالا به آن ها اشاره کردیم بیشتر جنبه تشریفاتی دارند و اغلب مودیان محکوم به پرداخت همان جریمه های دو برابری و 10% خواهند شد بنابراین پیشنهاد میکنیم که نسبت به ثبت نام در این سامانه اقدام کنید. نرم افزار حسابداری فینتو به صورت کاملا رایگان امکان ارسال صورتحساب الکترونیکی و اتصال به سامانه مودیان را برای تمام کاربران خود فراهم کرده است که پیشنهاد میکنیم توضیحات بیشتر را از اینجا بخوانید:

 

جرائم سامانه مودیان 

جریمه عدم اعلام شماره حساب واحد اقتصادی به سازمان مالیات:

در صورتی که از ارائه شماره حساب یا شماره حساب های واحد اقتصادی که گردش مالی واحد اقتصادی توسط آن ها انجام میشود خودداری شود جریمه ای معادل 20 میلیون ریال یا 10% مبلغ فروش و همچنین جریمه هایی مانند محرومیت از اعمال معافیت مالیاتی، نرخ صفر و مشوق های موضوع مالیات های مستقیم برای همان سال مالیاتی را به دنبال خواهد داشت. توجه داشته باشید که دیوان عدالت اداری طی دادنامه اعلام کرده است که گردش حساب های بانکی به منزله درآمد مودی محسوب نمیشوند اما چنانچه شما از ارائه حساب های بانکی واحد اقتصادی خود سر باز زده باشید و سازمان مالیات متوجه این موضوع شود و پس از بررسی حساب های شما همچنان ابهام و شبه ای درباره گردش حساب ها از سمت سازمان مالیات وجود داشته باشد این موضوع میتواند به عنوان “کتمان درآمد” تلقی و جرم محسوب شود.

 

” بیشتر بخوانید: آموزش ارسال رایگان صورتحساب الکترونیکی به سامانه مودیان” 

 

جریمه عدم ارسال صورتحساب الکترونیکی چیست؟

همانطور که در بالا نیز اشاره ای داشتیم، جریمه عدم ارسال صورتحساب الکترونیکی معادل 20 میلیون ریال یا 10% از مبلغ فروش آن فاکتور خواهد بود.

 

جریمه عدم ارائه صورتحساب چاپی چیست؟

خودداری از ارسال صورتحساب چاپی (فاکتور)  یا حذف و مخدوش کردن آن جریمه معادل 2% یا مبلغ صورتحساب را به دنبال خواهد داشت.

 

جریمه عدم اعلام تعطیلی واحد اقتصادی در سامانه مودیان:

اگر مودیان مالیاتی تعطیلی دائم یا موقت و انحلال واحد اقتصادی خود را به سازمان مالیات یا سامانه امور مالیاتی گزارش نکنند مشمول پرداخت 1% از مبلغ فروش گزارش نشده میشود. شاید برای شما هم سوال باشد که اگر مودی طی این مدت فروش یا ارائه خدمات نداشته باشد این 1% به چه صورت محاسبه خواهد شد که لازم است بدانید این موضوع یک ضعف در قانون است که هنوز تدبیری برای آن اندیشیده نشده است.

 

 بیشتر بخوانید: آموزش دریافت شناسه کالا و خدمات سامانه مودیان

 

بخشنامه شرایط بخشودگی و تقسیط سامانه مودیان:

 در تاریخ 1402.01.07 سازمان مالیات طی بخشنامه شرایط بخشودگی برای مودیانی که صورتحساب الکترونیکی خود را ارسال نکرده اند اعلام کرد که به شرح زیر است:

 

  •       مودیان با فعالیت پیمانکاری یا سایر فعالیت هایی که با توجه به ماهیت فعالیت صدور صورتحساب در دوره های مشخص انجام میشود و در حال حاضر صدور صورتحساب موضوعیت ندارد. با تشخیص اداره کل و به شرط اخذ شناسه یکتای حافظه مالیاتی
  •       مودیان منحله و فاقد فعالیت که به علت عدم فعالیت صدور صورتحساب موضوعیت ندارد. با تشخیص اداره کل.
  •       مودیانی که در حال آماده سازی سامانه ها برای صدور صورتحساب الکترونیکی میباشند و در صورت ارائه تعهد مبنی بر اخذ شناسه یکتا حافظه مالیاتی و صدور صورتحساب الکترونیکی حداکثر ظرف مدت یک ماه.

در اجرای این بند تقسیط یا بخشودگی جرائم مشروط به ایفای تعهد در زمان مقرر صورت گیرد و در صورت عدم انجام تعهد در زمان مقرر موافقت با بخشودگی جرائم و تقسیط حسب مورد لغو میگردد. همچنین این امر به منزله تمدید فراخوان نبوده و مشمول جرائم مقرر در قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان خواهد بود.

 

قوانین بخشودگی جرایم سامانه مودیان چیست؟

بخشودگی جرائم سامانه مودیان دارای دو شرط زیر است:

  •       مبلغ جریمه های ثابت هر سال مطابق با تورم اعلام  شده از سمت بانک مرکزی بروز رسانی وو از سوی سازمان امور مالیاتی اعلام خواهد شد.
  •       سازمان امور مالیاتی نمیتواند بیشتر از 50% از جریمه های مربوطه را مطابق با ماده 191 قانون مالیات های مستقیم مورد بخشودگی قرار دهد.

تمدید مهلت بخشودگی جرایم و تقسیط بدهی مالیاتی 1402:

مطابق با بخشنامه جدید سازمان امور مالیاتی، مدن زمان بخشودگی جرایم و تقسیط بدهی های مالیاتی تا پایان مهرماه 1402 تمدید شده است. پیش تر این مهلت تا پایان شهریور 1402 اعلام شده بود. در ادامه بخشنامه جدید سازمان مالیاتی درباره تمدید مهلت بخشودگی جرایم مالیاتی و تقسیط بدهی مالیاتی برای شما قرار داده ایم.

بخشنامه بخشودگی جرایم مالیاتی 1402

از آنجایی که جریمه های مالیاتی مربوط یه سامانه مودیان بسیار سخت گیرانه است پیشنهاد میکنیم که نسبت به ثبت نام و ارسال به موقع صورتحساب های خود اقدام کنید. نرم افزار حسابداری فینتو امکان ارسال رایگان صورتحساب الکترونیکی به سامانه مودیان را برای تمامی کاربران خود ایجاد کرده است و شما میتوانید همین حالا تنها با ایجاد یک حساب کاربری به صورت کاملا رایگان بارسال صورتحساب الکترونیکی به سامانه مودیان را شروع کنید. نرم افزار حسابداری فینتو به مدت 15 روز مهلت تست رایگان دارد و شما میتوانید همین حالا با ایجاد و ورود به حساب کاربری خود، به کلیه امور مالی و حسابداری و هم ارسال صورتحساب الکترونیکی به سامانه مودیان را آغاز کنید. در صورتی که نیاز به راهنمایی یا کسب اطلاعات بیشتر داشتید نیز همکاران ما در بخش پشتیبانی فینتو همواره پاسخگوی سوالات شما هستند.

نرم افزار حسابداری فینتو

اشتراک گذاری:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا