آموزش دریافت شناسه کالا و خدمت – راهنمای کامل

شناسه کالا و خدمت سامانه مودیان

شناسه کالا و خدمات از موارد مورد نیاز در سامانه مودیان است که تمام کسانی که ملزم به ارسال صورتحساب الکترونیکی هستند به آن نیاز دارند. با این حال نحوه دریافت شناسه کالا و خدمات برای بسیاری از مودیان همچنان باعث سردرگمی است. در این مقاله از فینتو با هم به توضیح کامل شناسه کالا و خدمت و نحوه دریافت آن پرداخته ایم پس در صورتی که هرگونه سوال یا ابهامی درباره نحوه اخذ شناسه کالا و خدمات دارید مثل همیشه تا انتهای مقاله همرا فینتو باشید.

شناسه کالا و خدمات در سامانه مودیان چیست؟

شناسه کالا و خدمات یک کد 13 رقمی است که توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت صادر میشود. دریافت این شناسه 13 رقمی از تاریخ 1401/08/01 برای تمام مودیان مالیاتی که ملزم به ارائه صورتحساب الکترونیکی در سامانه مودیان هستند الزامی است. شناسه کالا و خدمات از دو بخش عمومی و اختصاصی تشکیل شده است که در ادامه به تفکیک به آنها میپردازیم

” بیشتر بخوانید: سامانه مودیان چیست؟ آموزش کامل سامانه مودیان + اصطلاحات”

شناسه عمومی کالا در سامانه مودیان چیست؟

سازمان امور مالیاتی به منظور آسان تر شدن ارسال صورتحساب الکترونیکی برای مودیان، این امکان را فراهم کرده است که در صورتی که مودیان شناسه اختصاصی کالا دریافت نکرده اند، بتوانند از طریق لیست شناسه های عمومی که از پیش توسط سازمان مالیات آماده شده، شناسه مرتبط با فعالیت خود را انتخاب کنند. لیست شناسه های عمومی در بخش ارسال فایل و شناسه کالا سازمان مالیاتی به نشانی stuffid.tax.gov قابل مشاهده و انتخاب است.

شناسه کالا و خدمت سامانه مودیان

شناسه اختصاصی کالا در سامانه مودیان چیست؟

شناسه اختصاصی کالا پیش از این نیز مطابق با قانون مبارزه با قاچاق ارز و کالا در سامانه های اطلاعاتی به عنوان یک زبان مشترک اطلاعاتی مورد استفاده قرار میگرفت و ممکن است بسیاری از فعالین اقتصادی از پیش نسبت به دریافت آن اقدام کرده باشند. اما در حال حاضر دریافت شناسه اختصاصی کالا برای تمام مودیان مالیاتی ضروری است. نکته مهمی که خوب است بدانید این است که فعالین اختصاصی که قبلا این شناسه را دریافت کرده اند میتوانند از همان شناسه اختصاصی استفاده کنند و نیازی به دریافت مجدد شناسه ندارند.

 

چه کسانی باید شناسه اختصاصی کالا سامانه مودیان را دریافت کنند؟

فعالین اقتصادی که از نظر سازمان مالیاتی واجد شرایط به عنوان تولید کننده یا وارد کننده هستند یا به هر نوعی فروشنده ی کالا یا خدمت محسوب میشوند لازم است که از طریق سامانه www.ntsw.ir اقدام به پر کردن اطلاعات لازم و دریافت شناسه اختصاصی کنند که در ادامه به صورت کامل و مجزا به نحوه دریافت شناسه اختصاصی کالا برای تولید کنندگان و هم برای وارد کنندگان خواهیم پرداخت. لازم به ذکر است که در صورتی که فعالین اختصاصی واجد صلاحیت به عنوان تولید کننده یا وارد کننده نباشند باید به نفر قبلی زنجیره اقتصادی که از او کالا یا خدمات را دریافت کرده اند مراجعه کنند و شناسه اختصاصی کالا را دریافت کنند.

شناسه کالا و خدمت سامانه مودیان

نحوه دریافت شناسه کالا و خدمت چگونه است؟

مودیان مالیاتی که دارای نقش تولید کننده یا وارد کننده هستند لازم است که به سامانه www.ntsw.ir مراجعه و ثبت نام کنند و ابتدا نقش تجاری و سپس شناسه کالا اختصاصی اقدام کنند. در صورتی که به آموزش بیشتری در رابطه با دریافت نقش تجاری احتیاج دارید، توصیه میکنم که آموزش های زیر را مطالعه کنید:

دریافت آموزش نحوه اخذ شناسه کالای تولیدی: دریافت فایل

دریافت آموزش نحوه اخذ نقش تجاری کالای کالای وارداتی: دریافت فایل

دریافت شناسه کالا و خدمت برای ارائه دهندگان خدمت:

ارائه دهندگان خدمت برای دریافت شناسه کالا و خدمت، لازم است که از طریق مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران به نشانی portal.gs1-ir.org مراجعه کنند.

مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات

 

نحوه ثبت شناسه کالا برای کالاهایی که شناسه اختصاصی ندارند چگونه است؟

توجه کنید که در صورتی که برای کالای مورد نظر شما امکان دریافت شناسه کالای اختصاصی وجود ندارد میتوانید به صورت موقت از شناسه کالای عمومی استفاده کنید و نسبت ارسال درخواست سرفصل در سامانه کالا اقدام کنید. در صورتی که از نحوه ارسال درخواست سرفصل جدید اطلاع ندارید پیشنهاد میکنیم که آموزش زیر را مطالعه کنید: نحوه ارسال درخواست سرفصل جدید در سامانه شناسه کالا: دریافت فایل

“بیشتر بخوانید: آموزش ارسال رایگان صورتحساب الکترونیکی به سامانه مودیان

 

نحوه استعلام شناسه کالا و خدمت:

شناسه های کالا/خدمت جدید، پس از طی کردن فرآیند نرخ گذاری در سامانه stuffid.tax.gov.ir قابل مشاهده هستند. اما در صورتی که شناسه کالا یا خدمت مورد نظر شما در سامانه موود نبود، همچنان میتوانید که از شناسه های عمومی کالا/خدمت استفاده کنید. سامانه مودیان برای سهولت کار مودیان، همچنان این امکان را دارد که در صورت عدم وجود شناسه ی کالا/ خدمت اختصاصی مورد نظر، از شناسه های عمومی استفاده کنید.

آیا میتوان برای صدور صورتحساب الکترونیکی فقط از شناسه عمومی استفاده کرد؟

بله. در حال حاضر به دلیل آسان تر شدن ارسال صورتحساب الکترونیکی سامانه مودسان، در صورتی که مودیان شناسه اختصاصی نداشته باشند میتوانند تنها با شناسه عمومی کالا اقدام به ارسال صورتحساب الکترونیکی خود بکنند.

 

آیا خرده فروشی ها نیز ملزم به دریافت شناسه کالا و خدمت هستند؟

بله. تمامی فروشندگان ملزم به دریافت شناسه کالا و خدمت هستند.

 

 

” بیشتر بخوانید: آموزش ثبت صورت وضعیت پیمان در سامانه مودیان + لیست شناسه کالا

 

آیا میتوان یک شناسه کالا را در چند ردیف از صورتحساب الکترونیکی وارد کرد؟

مهم است بدانید که شناسه عمومی کالا را میتوانید در چند سطر از صورتحساب وارد کتید. اما فقط یک شناسه اختصاصی کالا در هر ردیف از صورتحساب الکترونیکی استفاده کنید.

 

آیا افرادی که قبلا شناسه کالا و خدمت را دریافت کرده اند میتوانند در سامانه مودیان از آن استفاده کنند؟

بله همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم اگر فعالین اقتصادی قبلا نسبت به دریافت شناسه کالا و خدمت اقدام کرده اند نیازی نیست که مجددا شناسه کالا و خدمت دریافت کنند و میتوانند از همان شناسه ای که پیش تر استفاده کرده اند استفاده کنند.

همین حالا میتوانید با استفاده از نرم افزار حسابداری آنلاین فینتو که به صورت کاملا رایگان قابلیت اتصال به سامانه مودیان را فراهم کرده است، نسبت به ارسال صورتحساب های الکترونیکی سامانه مودیان بدون پرداخت هزینه ای جداگانه و بدون نیاز به شرکت های معتمد یا واسط اقدام کنید. نرم افزار حسابداری آنلاین فینتو که نسل جدید نرم افزارهای حسابداری است با کاهش چشمگیر هزینه ها نسبت به نرم افزارهای قدیمی و فراهم آوردن امکان دسترسی به نرم افزار از هر کجا و در هر زمان، حسابداری و رسیدگی به امور مالی را به ساده ترین شکل ممکن در دسترس کاربران قرار داده است. از امکانات نرم افزار حسابداری آنلاین فینتو میتوانیم به سیستم خرید و فروش، خزانه داری، انباز داری، ثبت اتوماتیک اسناد، امکان ارسال فاکتور و صورتحساب آنلاین و موارد متنوع دیگری که پاسخگوی نیازهای شما در حسابداری کسب و کارتان است اشاره کنیم. نرم افزار حسابداری فینتو به مدت 15 روز مهلت تست کاملا رایگان دارد و شما میتوانید همین حالا و با کلیک بر روی تصویر زیر رسیدگی به تمام امور مالی و حسابداری و همینطور اتصال به سامانه مودیان را به صورت رایگان با نرم افزار حسابداری فینتو آغاز کنید.

نرم افزار حسابداری آنلاین

اشتراک گذاری:

4 در مورد “آموزش دریافت شناسه کالا و خدمت – راهنمای کامل”

  1. سلام از سایت gs1 شناسه کالا هم میشه گرفت؟
    آیا این شناسه برای سامانه مودیان قابل قبول هست؟ یا حتما باید از سامانه جامع تجارت شناسه کالا گرفت؟

  2. سلام برای خدمات پیمانکاری شناسه عمومی موجود نیست کنار هر فعالیت اسم یه شرکت مثل کیسون هست
    ولی این شناسه از نظر کارفرما غیر قابل قبول چکار باید کرد
    متشکرم

    1. تیم تحریریه فینتو

      سلام وقت بخیر جناب اکبری. شما به اشتباه دارید در شناسه های اختصاصی شرکت های دیگه جست و جو میکنید به همین خاطر هست که اسم شرکت مشاهده میکنید. ما در انتهای این مقاله از فینتو یک لیست از شناسه عمومی برای پیمانکاری رو آماد کردیم :https://blog.finto.ir/11348/contractingbil/
      پیشنهاد میکنیم این مقاله رو بخونید و اگر مشکلتون برطرف نشد برای ما بنویسید تا در صورت امکان راهنماییتون کنیم.
      موفق باشید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا