صورت وضعیت پیمانکاری چیست؟ آموزش ثبت در سامانه مودیان

صورت وضعیت پیمانکاری

صورت وضعیت پیمانکاری یکی از اسناد مهم حسابداری برای پیمانکاران است که در این مقاله از فینتو به توضیح کامل صورت وضعیت پیمانکاری، انواع آن و نحوه ارسال صورت وضعیت پیمانکاری به سامانه مودیان میپردازیم پس تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

 

صورت وضعیت پیمانکاری چیست؟

صورت وضعیت پیمانکاری در واقع سندی است که در قراردادهای عمرانی کاربرد دارد و میزان کار و خدمات انجام شده طی یک بازه زمانی مشخص را نشان میدهد و مشخص میکند که بابت ابن کارها و خدمات چه مبلغی باید از سوی کارفرما به پیمانکار پرداخت شود. این هزینه ها شامل مجموعه خدمات فنی و مهندسی، خرید و حمل مصالح، هزینه نصب، هزینه ساخت و … است. مهندس مشاور وظیفه دارد که مطابق با ماده 37 شرایط عمومی پیمان، صورت وضعیت را از پیمانکار تحویل گرفته و صحت تمامی اطلاعات را بررسی کرده ، مبالغ اعلام شده را با فاکتورها مطابقت دهد و اگر نیاز به اصلاح یا بازبینی دارد با ذکر دلیل اصلاح کرده و طی بازه زمانی 10 روز آن را به مهندس ناظر تحویل دهد تا مهندس ناظر آن را به اطلاع کارفرما برساند.

 

 ” بیشتر بخوانید: حق بیمه و مالیات در قراردهای مشاوره ای پیمانکاری

 

صورت وضعیت پیمانکاری

انواع صورت وضعیت:

 

صورت وضعیت موقت:

صورت وضعیت موقت یک صورت حساب دوره ای است که مدت زمان آن بین کارفرما و پیمانکار توافق میشود (معمولا یک ماهه) و پیمانکار دز این صورت حساب هزینه هایی از جمله هزینه مصالح پای کار، تجهیزات و سایر هزینه ها به صورت علی الحساب درج میشود و کارفرما موظف به پرداخت آن است. توجه داشته باشید که مدت زمان صورت حساب موقت میتواند بیشتر از یک ماه نیز باشد اما معمولا پیمانکاران این کار را انجام نمیدهند زیرا در این صورت حساب هزینه ها زیاد میشود و همینطور گروه مهندسان مشاور میتوانند این هزینه ها را نپذیرند یا به آن معترض باشند. در صورتی که خطایی در صورت وضعیت موقت رخ داده باشد میتوان آن را در صورت وضعیت های موقت بعدی جبران و اصلاح کرد.

 

عواقب عدم تحویل به موقع صورت وضعیت موقت چیست؟

در صورتی که کارفرما و پیمانکار با هم توافق کرده باشند که طی یک مدت زمان مشخص (به طور مثال یک ماهه) صورت وضعیت موقت به کارفرما تحویل داده شود، در صورتی که صورت وضعیت در تاریخ مقرر تحویل داده نشود کارفرما مسئولیتی در قبال پرداخت به موقع مبلغ ندارد.

 

صورت وضعیت ماقبل قطعی چیست؟

آخرین صورت وضعیت موقتی که از سوی پیمانکار به کارفرما ارسال میشود صورتحساب ماقبل قطعی نام دارد.

 

 ” بیشتر بخوانید: سامانه مودیان چیست؟ آموزش کامل سامانه مودیان

 

صورت وضعیت قطعی پیمانکاری چیست؟

صورت وضعیت قطعی آخرین صورت وضعیتی است که توسط پیمانکار به کارفرما تحویل داده میشود. مهم ترین و بزرگ ترین تفاوت صورت وضعیت قطعی با موقت این است که برخلاف صورت وضعیت موقت، قابل جبران یا اصلاح نیست و بروز هرگونه خطا یا سهل انگاری در این صورت وضعیت میتواند عواقب جبران ناپذیری به همراه داشته باشد.. در صورت وضعیت قطعی مواردی مانند باقی مانده بندهای قرارداد، هزینه برچیدن کارگاه و… عنوان میشود و همینطور اگر در صورت وضعیت های موقتی که قبلا به کارفرما تحویل داده شده است خطایی رخ داده باشد، در این صورت وضعیت جبران و اصلاح میشود. صورت وضعیت قطعی باید طی مدت زمان یک ماه از سوی پیمانکار به مهندس یا مهندسین مشاور تحویل داده شود تا آن ها صحت و درستی اطلاعات را بررسی کند. مهندسین مشاور نیز باید طی مدت زمان دو ماه این صورت وضعیت را به کارفرما ابلاغ کنند و کارفرما حداکثر تا سه ماه فرصت دارد که مبلغ صورت وضعیت را با پیمانکار تسویه کند.

 

چه مواردی در صورت وضعیت ثبت میشود؟

مواردی که لازم است در یک صورت وضعیت ثبت شود به شرح زیر است:

  •       شناسنامه صورت وضعیت یا روکش صورت وضعیت: صفحه اول صورت وضعیت که شامل مواردی همچون: موضوع و تاریخ و مدت پیمان، مشخصات پیمانکار، کارفرما و مشاور و سایر مفاد توافق و مبانی قرارداد است.
  •       ریز متره: تمامی اطلاعات مربوط به ابعاد ( طول، عرض و ارتفاع) باید توسط مترور اندازه گیری شود و با جزییات کامل ثبت شود
  •       خلاصه متره: خلاصه متره شامل خلاصه ای از همه کارهای انجام گرفته هزینه ها است که از صفحه ریز متره استخراج میشود.
  •       مستندات: تمامی صورتجلسه ها، دستورات کارها و ابلاغیه های دریافت شده از کارفرما به عنوان مستند در این قسمت درج میشوند
  •       ریز مالی: ریز مالی مربوط به صورت وضعیت های قطعی است و توضیح کامل و جامعی از هزینه هایی است که ابتدای پروژه صورت گرفته است.
  •       اقلام فاکتوری: اقلام فاکتوری دارای فاکتور معتبر و قابل پیگیری
  •       خلاصه مالی کل یا روکش مالی: بر اساس ریز مالی تهیه میشود و شامل خلاصه ای از برآوردهای مالی پروژه است.

 

“بیشتر بخوانید: مالیات قراردادهای پیمانکاری – جدیدترین تغییرات

 

صورت وضعیت پیمانکاری

ارسال صورت وضعیت پیمانکاری در سامانه مودیان:

پس از فراخوان اداره مالیات و اجباری شدن ارسال صورتحساب الکترونیکی به سامانه مودیان برای بسیاری از پیمانکارانی که شناسایی درآمد آن ها بر حسب صورت وضعیت های آن ها بود این سوال پیش آمد که چطور باید صورت وضعیت ها را در سامانه مودیان ثبت کرد؟ برای ثبت در سامانه مودیان صورت وضعیت ها لازم است به ازای هر صورت وضعیت تایید شده، یک صورتحساب فروش صادر کنید.

 

 ” بیشتر بخوانید: آموزش ارسال رایگان صورتحساب الکترونیکی به سامانه مودیان

 

لیست شناسه کالا و خدمات برای شرکت های پیمانکاری:

مودیان مالیاتی برای ارسال صورتحساب الکترونیکی به سامانه مودیان نیاز دارند که شناسه کالا و خدمات را پیدا و به درستی وارد کنند. در ادامه لیستی از پرکاربردترین شناسه های کالا و خدمات را برای شما آماده کرده ایم:

شناسه کالا یا خدمت نام کالا یا خدمت
2330001003372 خدمات تامین نیروی انسانی
2330001009466 خدمات پشتیبانی نرم افزار
2330001031030 خدمات تعمیر و نگهداری
2330001031054 خدمات تمیز کردن
2330001031092 خدمات مبتنی بر مهندسی و تحقیق و فناوری
2330001031207 پیمانکاری خدمات شهری- راه و ساختمان
2720000193486 مهره قطعات اتصالات عمومی
K7310146 طراحی شبکه آب و رودخانه و دفع آب سطحی-مشاوره

 

ارسال رایگان صورتحساب الکترونیکی به سامانه مودیان!

نرم افزار حسابداری فینتو این امکان را برای تمامی کاربران خود فراهم کرده است که بتوانند بدون پرداخت هزینه های اضافی یا کمک گرفتن از شرکت های معتمد، صورتحساب الکترونیکی خود را به صورت کاملا رایگان به سامانه مودیان ارسال کنند. در صورتی که از کاربران فنتو نیستید خوب است بدانید که نرم افزار حسابداری فینتو 15 روز مهلت تست کاملا رایگان دارد و شما میتوانید همین حالا و با کلیک بر روی تصویر زیر علاوه بر ارسال صورتحساب الکترونیکی، رسیدگی به تمام امور مالی و حسابداری خود را با فینتو آغاز کنید.
نرم افزار حسابداری آنلاین

اشتراک گذاری:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا