هر کسب و کار یا شخص حقیقی که مشمول پرداخت مالیات است باید در سامانه مودیان هم ثبت نام کند. بنابراین سامانه مودیان برای تمام فعالان اقتصادی نامی آشنا و امری ضروری است. اگر شما جزو کسانی هستید که هنوز اطلاعات کافی درباره سامانه مودیان ندارید در این مقاله از فینتو به توضیح کامل سامانه مودیان و هر آنچه نیاز دارید درباره این سامانه و نحوه ثبت نام بدانید آن میپردازیم.
سامانه مودیان چیست؟
سامانه مودیان سامانه ای آنلاین و متعلق به سازمان امور مالیاتی است است که در آن به مشمولان نظام مالیاتی کارپوشه ای اختصاص داده میشود تا تبادل اطلاعات مربوط به مالیات مودی از طریق این کارپوشه بین سازمان مالیات و مودی انجام شود. همچنین امکان ارسال صورتحساب الکترونیکی نیز از طریق همین سامانه وجود دارد که به وسیله آن فروشندگان فاکتورهای خرید خود را در سامانه بارگذاری میکنند و خریدار نیز لازم است که آن را تایید کند. این سامانه به منظور جلوگیری از فساد مالی، راه و روش های تقلب مالی و فرار مالیاتی راه اندازی شده تا تمام اطلاعات مالیاتی مشمولان نظام مالی با دقت در آن تجمیع شود.
چه کسانی باید در سامانه مودیان ثبت نام کنند؟
میتوان گفت که تمام فعالان اقتصادی در هر زمینه ای ملزم به ثبت نام در سامانه مودیان هستند. اگر بخواهیم به صورت جزئی تر به افراد و کسب و کارهایی که ملزم به ثبت نام در سامانه مودیان هستند، میتوانیم به موارد زیر اشاره کنیم:
- تمامی شرکت های حقوقی از جمله: شرکت های سهامی خاص، شرکت های تجاری، شرکت های مسئولیت محدود، تعاونی و….
- تمام افراد حقیقی و حقوقی که درآمد و سود کسب میکنند از جمله درآمدهای مربوط به حقوق و دستمزد، درآمدهای حاصل از اجاره املاک و سایر درآمدهای حاصل از فروش کالا یا ارائه خدمات
- تمامی اشخاص حقیقی که فعالیت تجاری دارند: کسب و کارهای خانگی، فروشگاه های آنلاین و….
- موسسات غیرانتفاعی از جمله خیریه ها، بنیادها و…
- فعالان اقتصادی که در مناطق ویژه اقتصادی مستقر هستند.
مانده ج از بند 5 قانون پایانه های فروشگاهی دراین باره می گوید:
“کلیه صاحبان مشاغل صنفی و غیر صنفی و اشخاص حقوقی موضوع فصل های ۴ و ۵ باب سوم قانون مالیاتهای مستقیم مصوب ۱۲/۰۳/۱۳۶۶ با اصلاحات و الحاقات بعدی آن، مشمول ثبت نام در سامانه مودیان هستند”
چه کسانی مشمول ثبت نام در سامانه مودیان نیستند؟
افرادی که مطابق با قانون موظف به ثبت نام در سامانه مودیان نیستند:
- اشخاص حقیقی موضوع ماده 81 قانون مالیات مستقیم
- اشخاص مشمول ماده 142 قانون مالیات مستقیم
- صاحبان مشاغل گروه سوم که کالا و خدمات معاف از مالیات بر ارزش افزوده ارائه میکنند.
نحوه ثبت نام در سامانه مودیان:
برای ثبت نام در سامانه مودیان لازم است که مودیان مراحل زیر را طی کنند:
- ثبتنام در نظام مالیاتی و تشکیل پرونده
- دریافت گواهی امضای الکترونیک
- دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی
- دریافت شناسه کالاها و خدمات
که در ادامه باهم به توضیح تمامی موارد بالا میپردازیم.
“بیشتر بخوانید: جرائم مالیاتی سامانه مودیان، شرایط بخشودگی و بخشنامه“
ثبت نام در نظام مالیاتی و تشکیل پرونده مالیاتی:
احتمالا اغلب مودیان مالیاتی پرونده مالیاتی خود را از پیش تشکیل داده اند اما در ضورتی که هنور افدام به تشکیل پرونده مالیاتی نکرده اید لازم است با ورود به سامانه https://tax.gov.ir نسبت به ثبت نام و تشکیل پرونده مالیاتی نزد سازمان مالیات اقدام کنند.
دریافت گواهی امضا الکترونیک به صورت حضوری و غیر حضوری
برای دریافت گواهی امضا الکترونیک مودیان میتوانند از طریق سامانه مرکز صدور گواهی میانی عام به نشانی https://www.gica.ir اقدام به صدور و دریافت امضا الکترونیک کنند.
ساخت و دریافت رایگان فایل های CSR، کلید خصوصی و کلید عمومی با نرم افزار حسابداری فینتو:
ما در نرم افزار حسابداری فینتو این امکان را به صورت رایگان برای تمامی کاربران فراهم کرده ایم تا بتوانند بدون پرداخت هزینه به سامانه مودیان متصل شوند و صورتحساب های الکترونیکی خود را به سامانه مودیان ارسال کنند. یکی از امکانات موجود در بخش سامانه مودیان نرم افزار فینتو این است که میتوانید فایل های CSR و کلید خصوصی و کلید عمومی خود را نیز به آسانی و به صورت رایگان بسازید. نرم افزار حسابداری فینتو 15 روز مهلت تست کاملا رایگان دارد و شما میتوانید همین حالا و تنها با ایجاد حساب کاربری، علاوه بر استفاده از تمامی امکانات حسابداری و رسیدگی به امور مالی کسب و کار خود، ارسال رایگان صورتحساب های الکترونیکی به سامانه مودیان را نیز انجام دهید. آموزش اتصال رایگان نرم افزار حسابداری به سامانه مودیان و ساخت فایل های CSR، کلید عمومی و خصوصی را نیز میتوانید در این مقاله مشاهده کنید: آموزش اتصال رایگان نرم افزار حسابداری فینتو به سامانه مودیان
دریافت گواهی امضا الکترونیک به صورت غیر حضوری با gica
مراحل دریافت امضا الکترونیک به صورت غیر حضوری به صورت زیر است:
- به سامانه gica.ir مراجعه کنید و از قسمت بالای صفحه گزینه ی ” صدور گواهی ” و سپس گزینه ی “ثبت نام غیر حضوری گواهی الکترونیکی ” را انتخاب کنید.
- با وارد کردن کامل اطلاعات هویتی در سامانه ثبت نام کنید
- پس از ثبت نام از طریق گزبنه ” ثبت درخواست گواهی امضا الکترونیک” درخواست خود را ثبت کنید
- بعد از ارسال درخواست یک رسید/ کد رهگیری برای شما صادر میشود که با به همراه داشتن این کد یا رسید لازم است به یکی از شعب دفاتر پیشخوان یا اسناد رسمی مراجغه کنید و نسبت به دریافت گواهی امضا دیجیتال خود اقدام کنید
از طریق سامانه https://www.gica.ir/portal/index?77 میتوانید لیست مراکز و شعبی که خدمات مربوط به گواهی امضا دیجیتال را ارائه میدهند مشاهده کنید و نزدیک ترین مرکز به خود را انتخاب کنید.
دریافت گواهی امضا الکترونیک به صورت حضوری:
برای دریافت گواهی امضا الکترونیکی به صورت حضوری لازم است به یکی از شعب دفاتر پیشخوان یا اسناد رسمی مراجعه کنید و ابتدا اقدام به پر کردن فرم درخواست گواهی امضا الکترونیک کنید که همانطور که در بالا هم اشاره کردیم از طریق سامانه https://www.gica.ir/portal میتوانید نزدیک ترین مرکز به خود را پیدا کنید. هنگام مراجعه جضوری به دفاتر اسناد رسمی یا شعب دفاتر پیشخوان جهت دریافت امضا الکترونیک به صورت حضوری لازم است که مدارک زیر را به همراه داشته باشید:
.1 هزینه صدور گواهی (مبلغ آن در دفتر ثبت نام صدور گواهی مشخص می شود)
.2 تكميل بودن فرم درخواست
.3 اصل و کپی هر دو روی کارت شناسایی ملی
.4 اصل و کپی یكی از مدارك شناسایی عكسدار معتبر زیر:
.4.1 شناسنامه
.4.2 گواهينامه
.4.3 گذرنامه
.5 کپی آگهی تاسيس (ممهور به مهر سازمان)
.6 کپی آگهی آخرین تغييرات روزنامه رسمی (ممهور به مهر سازمان)
.7 معرفی نامه نماینده سازمان (ممهور به مهر سازمان)
پایانه های فروشگاهی چیست؟
همانطور که احتمالا بارها خوانده و شنیده اید، سازمان مالیات همراه با سامانه مودیان از عبارت دیگری نیز استفاده میکند با عنوان “پایانه های فروشگاهی” و حتما بارها عبارت کامل آن یعنی ” قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان” را شنیده اید. اما پایانه های فروشگاهی به چه معنا است؟ به طور کلی هر فروشگاهی که 3 شرط زیر را دارا باشد، یک پایانه فروشگاهی محسوب میشود:
- اتصال به سامانه مودیان
- صدور صورتحساب الکترونیکی
- اتصال به شبکههای پرداخت رسمی
حافظه مالیاتی چیست؟
در بالا اشاره کردیم که حافظه مالیاتی یکی از چهار موردی است که در صورتحساب الکترونیکی وجود دارد. حالا به توضیح بیشتری در مورد آن می پردازیم. حافظه مالیاتی در اصل واسطه ای است برای تبادل اطلاعات میان مودی و سازمان مالیات که تمام اطلاعات مالیاتی اظهار شده توسط مودی در آن ثبت و ذخیره میشود. حافظه مالیاتی دارای یک شماره یکتا است که توسط سازمان مالیات به مودی اختصاص داده میشود.
شناسه یکتا مالیاتی چیست؟
شناسه یکتای مالیاتی یک کد شش رقمی است که توسط سامانه مودیان صادر میشود و برای هر مودی، اختصاص و منحصر به فرد است. این شماره که در قسمت بالایی صورتحساب الکترونیکی قرار میگیرد. برای دریافت شناسه یکتا مالیاتی لازم است که مراحل زیر را طی کنیم:
- دریافت گواهی امضا الکترونیکی
- استخراج امضا عمومی دیجیتال
- بارگذاری امضا دیجیتال در کارپوشه مودیان
- دریافت شناسه یکتا مالیاتی
دریافت شناسه کالا و خدمات سامانه مودیان:
شناسه کالا و خدمات یک کد 13 رقمی است که توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت صادر میشود. دریافت این شناسه 13 رقمی از تاریخ 1401/08/01 برای تمام مودیان مالیاتی که ملزم به ارائه صورتحساب الکترونیکی در سامانه مودیان هستند الزامی است. شناسه کالا و خدمات از دو بخش عمومی و اختصاصی تشکیل شده است که ما در یک مطلب جداگانه به شرح کامل نحوه دریافت شناسه کالا و خدمات پرداخته ایم و پیشنهاد میکنیم برای کسب اطلاعات بیشتر و آموزش نحوه دریافت شناسه کالا و خدمات این مطلب را بخوانید:
“شناسه کالا و خدمات در سامانه مودیان چیست؟ به همراه آموزش کامل”
صورتحساب الکترونیکی چیست؟
صورتحساب الکترنیکی که در بالا نیز به آن اشاره کردیم، نوعی از صورتحساب است که در سامانه مودیان صادر میشود و دارای شماره مالیاتی منحصر به فرد است و در حافظه مالیاتی فروشنده ذخیره میشود. اطلاعات مورد نیاز در این صورتحساب با توجه به نوع و کسب کار توسط سازمان اداره مالیات تعیین میشود.
شماره منحصر به فرد مالیاتی چیست؟
شماره منحصر به فرد مالیاتی دارای 22 کاراکتر و 4 بخش است که آن ها را چپ به راست تقسیم میکنیم و هر بخش نشان دهنده یکی از موارد زیر است:
6 رقم اول : حافظه مالیاتی ( که در قسمت فوق به طور کامل به توضیح آن پرداخته ایم)
5 رقم دوم: تاریخ صورتحساب
10 رقم سوم: سریال صورتحساب
آخرین رقم: رقم کنترلی
شماره منحصر به فرد مالیاتی به ازای هر صورتحساب صادر میشود و همانطور که از اسمش نیز پیدا است برای هر صورتحساب منحصفر به فرد است. مودیان مالیاتی زمانی به این شماره نیاز پیدا میکنند که لازم داشته باشند یک صورتحساب را ابطال یا اصلاح بکنند.
تعریف صورتحساب های الکتریکی از نظر قانون:
ماده 1 آیین نامه اجرایی 95 قانون مالیات مستقیم، صورتحساب الکترونیکی را اینگونه شرح داده است:
فرمی دارای شماره منحصر به فرد مالیاتی که در نوع الکترونیکی آن، اطلاعات در حافظه مالیاتی ذخیره میشود. مشخصات و اقلام اطلاعاتی صورتحساب، متناسب با نوع کسب و کار توسط سازمان تعیین و اعلام میشود. در مواردی که از دستگاه کارتخوان بانکی یا درگاه پرداخت الکترونیکی به عنوان پایانه فروشگاهی استفاده میشود، رسید یا گزارش الکترونیکی پرداخت خرید صادره، در حکم صورتحساب است.”
انواع صورتحساب الکتریکی:
صورتحساب الکترونیکی به سه دسته زیر تقسیم میشود:
صورتحساب الکترونیکی نوع اول:
این نوع از صورتحساب الکترونیکی، صورت حسابی است که به اطلاعات فروشنده، خریدار (هر دو طرف معامله) نیاز دارد و شامل اطلاعاتی به شرح زیر است:
- نوع فروش
- اطلاعات کامل هویتی خریدار و فروشنده
- شناسه کالا/خدمت و شرح کالا/خدمت
- واحد سنجش کالای ارائه شده (مقدار یا تعداد)
- مبلغ واحد، تخفیف، مبلغ کل، مالیات بر ارزش افزوده
- شرح
- مقدار پرداخت نقدی یا نسیه
هرکدام از انواع صورتحساب های الکترونیکی با توجه نوع کسب و کار مودیان و میزان فعالیت و معاملات، دارای الگوهایی است. هر یک از الگوها دارای تعدادی اقلام اختصاصی و تعدادی اقلام مشترک با دیگر الگوها هستند. الگوهای صورتحساب الکترونیکی نوع اول عبارت هستند از:
- الگوی اول: الگوی فروش و خدمات
- الگوی دوم : فروش ارز (تنها توسط صرافی ها مورد استفاده قرار میگیرد)
- الگوی سوم: طلا، پلاتین و جواهر (تنها توسط طلا فروشی ها مورد استفاده قرار میگیرد)
- الگوی چهارم: قرارداد پیمانکاری
- الگوی پنجم: قبوض خدماتی
- الگوی ششم: بلیط هواپیما
- الگوی هفتم: صادرات
صورتحساب الکترونیکی نوع دوم:
این نوع از صورتحساب فقط شامل اطلاعات فروشنده و سایر اطلاعات مربوط به کالا است و نیازی به درج اطلاعات خریدار ندارد. از آنجایی که در صورتحساب های نوع دوم، نوع معامله نقدی در نظر گرفته میشود، مبلغ مالیات بر ارزش افزوده برای آن ها در نظر گرفته نمیشود.
الگوهای صورتحساب الکترونیکی نوع دوم عبارت هستند از :
- الگوی اول : فروش کالا و خدمات
- الگوی دوم: طلا، جواهر و پلاتین (تنها توسط طلا فروشی ها مورد استفاده قرار میگیرد)
صورتحساب الکترونیکی نوع سوم:
این نوع از صورتحساب در واقع همان رسید پرداختی دستگاه کارتخوان یا درگاه پرداخت الکترونیک است که به عنوان پایانه فروشگاهی مودی پذیرفته میشوند اما به عنوان اعتبار مالیاتی قابل احتساب و استناد قرار نمیگیرند. این نوع از صورتحساب شامل موارد زیر است:
- مبلغ پرداختی
- شماره سوئیچ پرداخت
- شماره پایانه
- شماره پیگیری
- تاریخ و ساعت پرداخت وجه
- اطلاعات هویتی بسیار کم از فروشنده
- شماره پذیرنده فروشگاهی
الگوهای صورتحساب الکترونیکی نوع سوم:
رسید یا گزارش الکترونیکی دستگاه کارتخوان یا درگاه پرداخت الکترونیکی دارای شماره منحصر بفرد مالیاتی
برای کسب اطلاعات بیشتر درباره مشخاصت و جزییات و مشاهده اقلام اطلاعاتی هر کدام از الگوها، لازم است که به وبسایت https://www.intamedia.ir/ وارد شوبد و سپس مراحل زیر را طی کنید:
- از نوار بالای صفحه، گزینه قوانین و مقررات را انتخاب کنبد
- بر روی گزینه “پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان” کلیک کنید
- از منوی سمت راست که با عنوان “قوانین” وجود دارد، گزینه آیین نامه ها،دستورالعمل ها و نرم افزارهای مرتبط را انتخاب کنید
دانلود فایل دستورالعمل صدور انواع صورتحساب الکترونیکی فروردین 1402:
در ادامه جدیدترین دستور العمل صدور انواع صورتحساب الکترونیکی را که در خرداد 1402 ابلاغ شده است برای دانلود برایتان آماده کرده ایم: دانلود دستور عمل صدور صورتحساب الکترونیکی
فراخوان سامانه مودیان – تاریخ اجرای سامانه مودیان
یکی از پر تکرار ترین سوال های صاحبان کسب و کار ها در حال حاضر این است که تاریخ اجرای سامانه مودیان کی است؟ و چه کسانی باید در سامانه مودیان ثبت نام و اقدام به ارسال صورتحساب الکترونیکی کنند. به طور کلی و مطابق با آخرین زمان اعلام شده از سوی سازمان امور مالیاتی کشور از مهرماه 1402 تمامی شرکت ها و گروه های اقتصادی از مهرماه 1402 تا دی ماه 1402 به نوبت ملزم به ثبت نام در سامانه مودیان هستند. تاریخ دقیق فراخوان سامانه مودیان برای شرکت ها و اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل به شرح زیر است:
نوع شرکت | تاریخ فراخوان |
اشخاص حقوقی | 1402/07/01 |
شرکت های عضو بورس و فرابورس | 1402/07/01 |
شرکت های دولتی و سایر دستگاه های اجرای ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری | 1402/07/01 |
صاحبان مشاغل مشمول ارزش افزوده | 1402/10/01 |
صاحبان مشاغل گروه ها اول و دوم | 1402/10/01 |
کلیه اشخاص مشمول باقیمانده | 1402/10/01 |
جریمه های سامانه مودیان چیست؟
جریمه عدم ثبت نام در سامانه مودیان:
مودیان مالیاتی که مشمول ثبت نام در ساماننه مودیان هستند اما ثبت نام نکرده اند و صورتحساب الکترونیکی خود را به سامانه مودیان ارسال نکرده اند مشمول جریمه های زیر هستند:
- جریمه ای معادل دو برابر مالیات و عوارض پرداخت نشده و یا 10 میلیون ریال (1 میلیون ریال)
- در صورتی که مودی به دلایلی مانند عدم عضویت در سامانه مودیان، عدم استفاده از حافظه مالیاتی، استفاده از حافظه مالیاتی دیگران یا واگذاری حافظه مالیاتی خود به دیگران و عدم استفاده از پایانه های فروشگاهی مجرم شناخته شود محکوم به پرداخت جریمه ای معادل 20 میلیون ریال و یا 10% از مجموع فروش (هر کدام بیشتر باشد) خواهد بود
- جریمه های دیگری مانند محرومیت از اعمال معافیت مالیاتی، نرخ صفر و مشوق های موضوع مالیات های مستقیم برای همان سال مالیاتی نیز از جمله جریمه های عدم عضویت در سامانه مودیان است
جرایم دیگر سامانه مودیان عبارت هستند از :
- جریمه عدم صدور و ارسال صورتحساب الکترونیکی به سامانه مودیان:
- جریمه عدم ارائه صورتحساب چاپی به خریدار
- جریمه عدم اعلام تعطیلی واحد اقتصادی در سامانه مودیان
- جریمه عدم اعلام شماره وحساب واحد اقتصادی به سازمان مالیات
برای اطلاعات بیشتر درباره هر یک از موارد بالا و اطلاع از اینکه موارد فوق چه جریمه هایی به همراه دارند و شرایط بخشودگی سامانه مودیان و تقسیط جرائم چیست پیشنهاد میکنیم که مقاله رو به رو بخوانید که به طور کامل و اختصاصی به جرائم سامانه مودیان پرداخته ایم: جرائم سامانه مودیان چیست؟ شرایط تقسیط، بخشودگی و بخشنامه
چه مدت زمان برای تایید یا رد کردن صورتحساب الکترونیکی فرصت داریم؟
پس از بارگذاری صورتحساب الکترونیکی توسط فروشنده، خریدار به مدت 30 روز مهلت دارد تا آن را تایید یا رد کند. در صورتی که ظرف مدت تعیین شده فاکتور تایید یا رد نشود به صورت خودکار توسط سامانه مودیان تایید شده محسوب میشود.
آیا اشخاص حقوقی باید در سامانه مودیان ثبت نام کنند؟
بله اشخاص حقوقی مطابق با اعلام سازمان مالیات از مهرماه 1402 ملزم به ثبت نام در سامانه مودیان هستند
آیا اشخاص حقیقی باید در سامانه مودیان ثبت نام کنند؟
بله. مطابق با فراخوان سازمان مالیات، اشخاص حقیقی نیز از دی ماه 1402 ملزم به ثبت نام در سامانه مودیان و ارسال صورتحساب الکترونیکی هستند
آیا خریدار نیز باید فاکتور خرید خود را در سامانه مودیان ثبت کند؟
خیر. این سوال متداولی است که برای بسیاری از مودیان پیش می آید. تنها فروشندگان ملزم به ثبت فاکتورهای خود در سامانه مودیان هستند و خریداران تنها وظیفه دارند که فاکتورها را طی بازه زمانی 30 روزه تایید یا رد کنند.
ارسال رایگان صورتحساب الکترونیکی به سامانه مودیان
نرم افزار حسابداری فینتو با قابلیت اتصال کاملا رایگان به سامانه مودیان امکان ارسال صورتحساب های الکترونیکی را برای تمام کاربران فراهم کرده است و شما میتوانید همین حالا با استفاده از نرم افزار حسابداری فینتو بدون پرداخت هیچ گونه هزینه ای و همینطور بدون کمک گرفتن از شرکت های معتمد یا واسطه به آسانی صورتحساب های الکترونیکی خود را ارسال کنید.از امکانات نرم افزار حسابداری ابری فینتو میتوانیم به سیستم خرید و فروش، خزانه داری، انبار داری، ثبت اسناد اتوماتیک، امکان ارسال فاکتور و صورتحساب آنلاین و موارد متنوع دیگری که پاسخگوی نیازهای شما در حسابداری کسب و کارتان است اشاره کنیم. نرم افزار حسابداری فینتو به مدت 15 روز مهلت تست رایگان دارد و شما میتوانید همین حالا و با کلیک بر روی تصویر زیر رسیدگی به تمام امور مالی و حسابداری و همینطور اتصال به سامانه مودیان را به صورت رایگان با نرم افزار حسابداری فینتو آغاز کنید.
مطالب مرتبط وآموزنده بود.
من آخرش نفهمیدم کلیدی که از این سایت میگیرم رو توی سامانه مودیان ثبت کنم یا کلیدی که از توکن استخراج کردم