سامانه مودیان اشخاص حقیقی – آموزش کامل

همانطور که میدانید مطابق با فراخوان سازمان امور مالیاتی از دی ماه 1402 تمامی فعالان اقتصادی باقی مانده مشمول ثبت نام در سامانه مودیان و ارسال صورتحساب الکترونیکی به سامانه مودیان شده اند. اما ممکن است بسیاری از اشخاص حقیقی درباره این سامانه و باید و نبایدهای آن اطلاعات درستی نداشته باشند بنابراین اگر شما نیز جزو اشخاص حقیقی هستید که اطلاعات درست و کاملی درباره سامانه مودیان ندارید، این مقاله را برای شما آماده کرده ایم. تا انتها همراه ما باشید.

 

سامانه مودیان مالیاتی چیست؟

سامانه مودیان یا سامانه جامع مودیان مالیاتی سامانه ای آنلاین و متعلق به سازمان امور مالیاتی است که مودیان مالیاتی باید در آن ثبت نام کنند و پس از ایجاد کارپوشه، تبادل اطلاعات مالی و مالیاتی بین مودی و سازمان مالیات از طریق این کارپوشه انجام میشود. اگر شما فروشنده یا ارائه دهنده یک خدمت یا کالا باشید، لازم است صورتحساب الکترونیکی خود را طی مدت زمان 30 روز پس از فروش، به سامانه مودیان ارسال کنید. خریدار یا دریافت کننده خدمت نیز 30 روز مهلت دارد تا فاکتور ارسالی شما را تایید یا رد بکند. اگر پس از گذشت مدت زمان 30 روز، خریدار فاکتور ارسال شده توسط فروشنده را تایید یا رد نکند، فاکتور به صورت اتوماتیک از سمت سامانه به حالت “تایید شده” تغییر وضعیت میدهد.

 

 “ بیشتر بخوانید: صورتحساب الکترونیکی چیست؟ آموزش تمامی نکات صورتحساب الکترونیکی و الگوها

آموزش صفر تا صد سامانه مودیان:

برای آموزش جامع سامانه مودیان و آموزش ثبت نام در سامانه مودیان پیشنهاد میکنیم حتما این مقاله از فینتو را مطالعه کنید: سامانه مودیان چیست؟ آموزش سامانه مودیان

اما به طور کلی برای ارسال صورتحساب الکترونیکی به سامانه مودیان، لازم است مراحل زیر را طی کرده باشید

که همه این موارد با جزییات کامل در آموزش سامانه مودیان فینتو توضیح داده شده است.

 

سامانه مودیان اشخاص حقیقی:

اشخاص حقیقی از اول دی ماه 1402 مشمول ثبت نام در سامانه مودیان هستند. در حال حاضر اشخاص حقیقی که باید در سامانه مودیان ثبت نام کنند به شرح زیر هستند:

  • افرادی که در شش ماهه نخست سال 1402 (تا شهریور ماه) بیشتر از 18 میلیارد تومان فروش داشته اند. این افراد باید از ابتدا دی ماه صورتحساب الکترونیکی خود را به سامانه مودیان ارسال کنند. افرادی که در شش ماهه نخست سال 1402 به این حد نصاب فروش (18 میلیارد تومان) نرسیده اند، در صورتی که در هر زمان دیگری از سال به این حد نصاب برسند و مبلغ بیش از 18 میلیارد تومان فروش داشته باشند، یک فصل تنفس خواهند داشت و از شروع فصل بعدی ملزم به ارسال صورتحساب الکترونیکی هستند
  • طلا و جواهر فروشندگان و فروشندگان پلاتین
  • مشاغل پزشکی، پیرا پزشکی و تجهیزات پزشکی
  • داروخانه ها
  • دامپزشکی ها
  • فروشندگان مواد معدنی به واحدهای فرآوری مواد معدنی

سامانه مودیان برای اشخاص حقیقی

صورتحساب الکترونیکی برای اشخاص حقیقی:

بسیاری از اشخاص حقیقی همچنان نمیدانند که باید کدام نوع از صورتحساب الکترونیکی را برای ارسال انتخاب کنند. ابتدا پیشنهاد میکنیم این آموزش فینتو را مطالعه کنید: صورتحساب الکترونیکی چیست؟ توضیح و نکات انواع و الگوهای صورتحساب الکترونیکی و در ادامه به نکته مهم زیر برای انتخاب صورتحساب الکترونیکی توجه کنید:

  • در صورتی که کالا یا کالاها و خدماتی که ارائه میدهید تک نرخی هستند، یعنی یا همه کالاهای شما از ارزش افزوده معاف است و یا همه کالاها و خدمات شما مشمول ارزش افزوده با نرخ یکسان است: رسید دستگاه پوز یا درگاه بانکی کفایت میکند
  • در صورتی که کالای شما تک نرخی نیست، یعنی همه یا تعدادی از کالا و خدمات شما مشمول ارزش افزوده است و برخی دیگر خیر و یا کالاهای مشمول ارزش افزوده شما نرخ های مختلفی از ارزش افزوده را دارند: لازم است صورت حساب الکترونیکی نوع اول یا نوع دوم صادر کنید.

 

ارسال صورتحساب الکترونیکی برای طلا و جواهر فروشان

از زمان فراخوان جدید سامانه مودیان، طلا فروشان دچار مشکلات فراوانی برای ارسال صورتحساب الکترونیکی شده اند. مهم ترین نکاتی که طلا و جواهر فروشان درباره سامانه مودیان بدانند را برای شما
آماده کردیم:

 

ارسال صورتحساب الکترونیکی نوع اول و نوع دوم برای طلا فروشان:

فروشندگان طلا، جواهر و پلاتبن باید نسبت به ارسال صورتحساب الکترونیکی سامانه مودیان اقدام کنند و در ازای هر فروش صوزتحساب الکترونیکی نوع اول یا نوع دوم را به سامانه مودیان ارسال کنند. اشتباه رایج اغلب طلا فروشان این است که گمان میکنند رسید بانکی یا رسید دستگاه پوز به تنهایی کافی است اما این طور نیست و این دو مورد دیگر برای سازمان مالیاتی قابل قبول نیست. مطابق با فراخوان سازمان مالیات شما به عنوان فروشنده طلا، جواهر یا پلاتین موظف به ارسال صورتحساب الکترونیکی سامانه مودیان هستید بنابراین باید از نرم افزاری استفاده کنید که قابلیت ارسال صورتحساب الکترونیکی به سامانه مودیان را داشته باشد. پیشنهاد ما به شما استفاده از نرم افزار حسابداری فینتو است که میتوانید به مدت 15 روز به طور کاملا رایگان از تمامی امکانات نرم افزار از جمله ارسال رایگان صورتحساب الکترونیکی استفاده کنید.

 

جریمه سامانه مودیان برای طلا فروشان:

مطابق با ماده 26 قانون مالیات بر ارزش افزوده اگر طلا فروشان اقدام به ارسال صورتحساب الکترونیکی نکنند، اتحادیه موظف است که اقدام به ابطال پروانه کسب آن ها بکنند . همچنبن مطابق با جریمه های سامانه مودیان به میزان 10 تا 20% در آمد ابراز نشده مشمول جریمه خواهند بود و از بسیاری از تسهیلات و بخشودگی های مالیاتی نیز برخوردار نخواهند شد. پس اگر طلا، جواهر یا پلاتین فروش هستید ثبت نام و ارسال صورتحساب الکترونیکی به سامانه مودیان را جدی بگیرید: اگر شما شما مالیات را جدی نگیرید، مالیات جدی جدی کلی پول از شما میگیرد:)

 

بیشتر بخوانید: لیست خطاهای سامانه مودیان + راه حل خطاهای سامانه مودیان

ماده 26 قانون مالیات بر ارزش افزوده:

جز 3 بند ب ماده 26 مالیات بر ارزش درباره لزوم ثبت نام طلا فروشان و فروشندگان جواهر و پلاتین میگوید:

” پس از راه اندازی سامانه مودیان، عرضه کنندگان کالا و خدمات مربوط به این بند مکلفند کلیه عملیات خرید و فروش خود را در سامانه مزبور ثبت کنند. درج ارزش اصل طلا، جواهر و پلاتین، اجرت ساخت، حق العمل و سود فروشنده به تفکیک در صورتحساب الکترونیکی الزامی است. در صورت کتمان و یا عدم ثبت تمام یا برخی از معاملات در سامانه مذکور مشمول جریمهای معادل نه درصد (9% ) ارزش اصل طلا، جواهر و پلاتین است که غیر قابل بخشودگی میباشد. این جریمه علاوه بر جریمه مذکور در بند «ب» ماده (36) این قانون است”

جریمه عدم ارسال صورتحساب الکترونیکی برای طلا فروشان:

عدم ثبت نام در سامانه مودیان و عدم ارسال صورتحساب الکترونیکی سامانه مودیان مشمول جریمه ای معادل 10% تا 20% از مالیات ابراز نشده (با توجه به نوع خطای صورت گرفته) است و عدم ارسال یک یا چند فاکتور به سامانه مودیان به منزله کتمان درآمد تلقی میشود و مشمول جریمه ای معادل 9% از ارزش طلا، جواهر یا پلاتین فروخته شده است.  پیشنهاد میکنیم برای اطلاع از تمامی جرایم سامانه مودیان و همچنین شرایط بخشودگی و بخشنامه مربوط به جرایم سامانه مودیان این مقاله را مطالعه کنید: جرایم سامانه مودیان چیست؟ شرایط بخشودگی و بخشنامه

ارسال رایگان صورتحساب الکترونیکی به سامانه مودیان:

با استفاده از نرم افزار حسابداری فینتو میتوانید به صورت رایگان صورتحساب الکترونیکی خود را به سامانه مودیان ارسال کنید.  فینتو همچنین امکان ساخت فایل csr و کلید عمومی و کلید خصوصی را برای آسان تر شدن کار کاربران فراهم کرده است و شما میتوانید همین حالا و تنها با ایجاد یک حساب کاربری، از 15 روز مهلت استفاده رایگان از تمامی امکانات نرم افزار حسابداری استفاده کنید و صورتحساب الکترونیکی خود را به سامانه ارسال کنید.

نرم افزار حسابداری آنلاین

اشتراک گذاری:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا