ارزش افزوده و سامانه مودیان و سامانه جامع تجارت برای طلا فروشان 1403

ارزش افزوده و سامانه جامع تجارت برای طلا فروشی ها

مالیات طلا فروشی ها این روزها از مسئله های پر جنجال حوزه مالیات است. در این مقاله از فینتو قصد داریم تا توضیح کامل مالیات بر ارزش افزوده طلافروشی ها و جدیدترین قوانین وضع شده درباره قوانین سامانه جامع تجارت برای طلا فروشی ها بدانید بپردازیم پس مثل همیشه همراه فینتو باشید.

 

مالیات بر ارزش افزوده طلا در سال 1403

پیش تر در مقاله ارزش افزوده 1403 به طور کامل درباره نرخ مالیات بر ارزش افزوده انواع کالاها به طور کامل پرداخته ایم. اما در این مقاله نیز لازم به یادآوری است که نرخ مالیات بر ارزش افزوده برای طلا در سال 1403 برابر با 9% (مانند سال گذشته ) باقی مانده است. در واقع علی رغم افزایش نرخ مالیات بر ارزش افزوده برای اغلب مشاغل و کالاها از 9 به 10 درصد، نرخ مالیات بر ارزش افزوده برای طلا فروشان  همچنان 9% است

 

” بیشتر بخوانید: ارزش افزوده 1403 – لیست کامل مشاغل و اصناف مشمول و معاف از ارزش افزوده

 

ثبت موجودی طلا در سامانه جامع تجارت

از مهم ترین موضوعات این روزها ثبت موجودی و معاملات طلا در سامانه جامع تجارت است که به خاطر اختلاف نظر مدیران دولتی و مالیاتی گمراه کننده نیز بوده است. بالاخره طلا فروشان ملزم به ثبت و درج موجودی و معاملات طلا در سامانه جامع تجارت هستند یا خیر؟

مطابق با جدیدترین قوانین توافق شده و طبق اعلام حمیدرضا دهقانی نیا سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، افراد زیر موظف به ثبت موجودی طلا در سامانه جامع تجارت هستند:

  • تولید کنندگان طلا از معدن و تولید کنندگان شمش طلا ملزم به ثبت موجودی در سامانه جامع تجارت هستند
  • وارد کنندگان و صادرکنندگان صنف طلا و و جواهر
  • تمامی فعالین تجاری صنف طلا ملزم به ثبت خرید و فروش و حمل کالاهای مشمول در سامانه جامع تجارت هستند

هر سه دسته بالا موظف هستند که تا 6 ماه آینده (از اردیبهشت تا انتهای آبان 1403) نسبت به ثبت موجودی در سامانه جامع تجارت اقدام کنند. در صورتی که بیشتر از 51% از این افراد نسبت به ثبت موجودی طلا در سامانه جامع تجارت اقدام کنند، بقیه فعالین مشمول در این صنف از انجام این تکالیف معاف خواهند بود و تثبیت این قانون تنها در خصوص این سه دسته ادامه خواهد یافت. در غیر این صورت و در صورت عدم همکاری این سه دسته تا 6 ماه آینده، تمامی فعالین صنف طلا موظف به ثبت موجودی کالا در سامانه جامع تجارت خواهند شد.

 

 

 

سامانه مودیان برای طلا فروشان

مطابق با بخشنامه شماره5196/268/ص که در تاریخ 1403/03/12 توسط سازمان امور مالیاتی ابلاغ شد تمامی عرضه کنندگان کالا و خدمات مرتبط با طلا و جواهر و پلاتین با هر میزان فروش کالا و خدمات از تاریخ 1402/10/01 ملزم به ارسال صورتحساب الکترونیکی هستند. همچنین برای آن دسته از طلا فروشانی که قصد ارسال صورتحساب الکترونیکی نوع اول و دوم را دارند تمهیداتی توسط سازمان امور مالیاتی اندیشیده شده است و این افراد میتوانند اقدام به خرید دستگاه پوز اندرویدی از شرکت های معتمد مالیاتی کنند. با استفاده از دستگاه های پوز اندرویدی امکان صدور صورتحساب الکترونیکی به ساده ترین و کوتاه ترین شکل ممکن برای طلافروشان وجود دارد.

در صورتی که از نحوه ثبت نام و آموزش سامانه مودیان اطلاعات کاملی ندارید پیشنهاد میکنیم این آموزش از فینتو را مطالعه کنید:

“بیشتر بخوانید: سامانه مودیان برای اشخاص حقیقی- راهنمای کامل

 

 

معافیت مالیاتی واردات طلا 1403

مطابق با بخشنامه شماره 6113/200/ص که در خردادماه 1403 توسط سازمان امور مالیاتی ابلاغ شد، واردات طلا، پلاتین و نقره از تاریخ اردیبهشت 1403 تا پایان فروردین 1404 پرداخت عوارض گمرکی و هرگونه مالیات از جمله مالیات بر ارزش افزوده و مالیات عملکرد معاف است و از نظر منشا ارز مورد بررسی قرار نمیگیرد. مهم است توجه داشته باشید که معافیت مالیاتی به معنای معافیت از انجام تکلیف قانونی نیست و شما با هر شغلی و هر نوع معافیتی ملزم به انجام تکالیف مالیاتی خود (ارسال به موقع اظهارنامه مالیاتی، ثبت موجودی در سامانه جامع تجارت (در صورت لزوم) و..) هستید.

 

 

نحوه محاسبه مالیات بر ارزش افزوده طلا در سال 1403

گفتیم که مالیات بر ارزش افزوده طلا 9% است . برای محاسبه قیمت نهایی طلا و سپس اضافه کردن ارزش افزوده از روش زیر استفاده می کنیم:

  •     اضافه کردن اجرت ساخت به ارزش طلا
  •     اضافه کردن 7% سود فروشنده به قیمت فوق
  •     در نهایت اضافه شدن 9% مالیات بر ارزش افزوده به قیمت فوق

 

نحوه پرداخت مالیات بر ارزش افزوده طلا

طلا فروشان موظف هستند که ارزش افزوده را به قیمت طلا اضافه کنند و هنگام فروش طلا آن را از خریدار دریافت کنند و در موعد مقرر از طریق سامانه evat.ir  به اداره مالیات پرداخت نمایند. توجه داشته باشید که پس از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده، نیازی به ثبت آن در سامانه وجود ندارد.

 

سوالات متداول

 

پرداخت ارزش افزوده طلا بر عهده خریدار است یا فروشنده؟

پرداخت ارزش افزوده طلا بر عهده خریدار است و فروشنده به عنوان واسط این مبلغ را از خریدار دریافت و به سازمان امور مالیاتی پرداخت میماند

 

ثبت موجودی طلا برای طلا فروشان در سامانه جامع تجارت اجباری است؟

مطابق با اعلام وزیر صمت، ثبت اطلاعات در سامانه جامع تجارت کافی است و ثبت اطلاعات در هر دو سامانه اجباری نیست.

با استفاده از نرم افزار حسابداری آنلاین میتوانید بدون نیاز به خرید و نصب نرم افزارهای گران قیمت و پیچیده، تنها با ایجاد یک حساب کاربری در هر زمان و از هر کجا به تمامی امور مالی و حسابداری و همچنین ارسال صورتحساب الکترونیکی به سامانه مودیان استفاده کنید. فینتو 30 روز مهلت استفاده رایگان از تمامی امکانات نرم افزار را برای شما پیش بینی کرده است و شما میتوانید همین حالا با کلیک بر روی تصویر زیر رسیدگی به تمامی امور مالی و حسابداری خود را با فینتو آغاز کنید:

نرم افزار حسابداری آنلاین

اشتراک گذاری:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا