تفاوت حسابدار و ممیز مالیاتی چیست؟

تفاوت حسابدار و ممیز مالیات

حسابداران و ممیزان مالیاتی دو شغل مهم و اساسی برای هر کسب و کاری محسوب میشوند. هرچند که ممکن است نام ممیزان مالیاتی برای صاحبین کسب و کار کمی ترسناک باشد. در این مقاله از فینتو به بررسی کامل تفاوت های شغل و مسئولیت های حسابداران و ممیز مالیاتی میپردازیم.

 

 

ممیز مالیاتی کیست؟

خوب است که پیش از پرداختن به تفاوت های بین ممیز مالیاتی و حسابدار به توضیح مختصری از این دو بپردازیم. ممیز مالیاتی کیست؟

به طور مختصر و خلاصه ممیزان مالیاتی مسئولیت بررسی صحت و قابل اعتماد بودن اظهارات مالیاتی افراد و سازمان‌ها و کسب و کارها را بر عهده دارند. ممیزان مالیات دارای تخصص و دانش قوانین مالیاتی هستند و با استفاده از اطلاعات مالی و مالیاتی، بررسی دقیقی روی مالیات اظهار شده از سوی مودیان مالیاتی انجام می‌دهند. ممیز مالیاتی می‌تواند یک فرد مستقل باشد که به صورت موقت و قراردادی با سازمان امور مالیات همکاری میکند و یا می‌تواند به صورت دائمی یا تمام وقت در استخدام سازمان باشد. در هر حال نقش اصلی ممیز مالیاتی، راستی آزمایی و بررسی دقیق اظهارات مالیاتی است و هدف آن، اطمینان حاصل کردن از رعایت قوانین مالیاتی و جلوگیری از تخلفات مالیاتی است . از مهم ترین وظایف ممیز مالیاتی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  •       بررسی و تحلیل مالیات اظهار شده توسط مودیان
  •       تشخیص تخلفات مالی و مالیاتی
  •       ارائه گزارشات ممیزی: گزارشی دقیق و جامع شامل ارائه نتیجه بررسی های صورت گرفته، توصیه هایی در جهت بهبود روند امور مالی و مالیاتی و بررسی و مدیریت ریسک های مالی و مالیاتی
  •       ارائه مشاوره مالیاتی: ممیزان مالیاتی می توانند با تحلیل و بررسی صورت های مالی و مالیاتی به سازمان امور مالیاتی و یا مودیان مالیاتی مشاوره دهند.
  •       بررسی ریسک های مالی و مالیاتی: ممیزان مالیاتی با بررسی و تحلیل قوانین مالیاتی جدید می توانند آسیب ها یا مزایای یک قانون مالیات را بررسی کنند و پیشنهاداتی در جهت بهبود آن قانون و کاهش ریسک های مالی و مالیاتی به نفع مودیان و سازمان امور مالیاتی ارائه دهند.

 

“بیشتر بخوانید : سامانه مودیان چیست؟ آموزش کامل سامانه مودیان

 

حسابدار کیست؟

حسابداران وظیفه ی ثبت درست اسناد مالی سازمان یا شرکت را برعهده دارند و میتوانند به سازمان یا شرکت ها مشاوره های مالی و مالیاتی ارائه کنند تا دچار مشکلات یا جریمه های مالی یا مربوط به امور مالیاتی نشوند. در ثبت اسناد مالی دقت و دانش حسابداری بسیار حیاتی و مهم است چرا که ثبت اشتباه اسناد مالی در نهایت می توانند حساب های شرکت را دچار ابهام و دردسر کنند، موجب مالیات سنگین یا جریمه های مالیاتی شوند یا باعث شوند که حساب های شرکت از سوی سازمان مالیات به عنوان حساب مشکوک مورد بررسی های سخت گیرانه و دردسر ساز قرار بگیرد.  حسابداران می توانند به صورت تمام وقت در یک سازمان مشغول باشند یا به صورت مشاوره ای و موقت همزمان با چند شرکت همکاری کنند. بسیاری از کسب و کارهای در انتهای سال مالی خود از یک حسابدار کمک میگیرند تا امور مالی کسب و کار را بررسی کند و مشاوره های مالی لازم را ارائه کند. از مهم ترین وظایف های حسابداران میتوانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  •       ثبت دقیق و درست اسناد مالی
  •       تهیه و تنظیم صورت های مالی
  •       بررسی و تجزیه و تحلیل مسائل مالی شرکت
  •       ارائه مشاوره مالی و مالیاتی
  •       مدیریت و نظارت بر امور مالی و حسابداری و مالی

 

تفاوت حسابدار و ممیز مالیاتی چیست؟

حال که با هم به توضیحی درباره ممیز مالیاتی و حسابدار پرداختیم و محدوده وظایف هرکدام را خواندیم، در ادامه به تفاوت های بین ممیز مالیاتی و حسابدار خواهیم پرداخت.

 

 

1- وظایف اصلی:

وظیفه حسابداران همانطور که در بالا نیز احتمالا حدس زده اید باهم متفاوت است. حسابدار وظیفه ثبت اسناد و رویدادهای مالی شرکت یا سازمان را بر عهده دارد اما وظیفه ممیز مالیاتی بررسی اطلاعات مالی اظهار شده توسط شرکت و راستی آزمایی داده های مالی ارائه شده است.

 

2- محدوده ی کاری:

حسابداران عموما با تمامی اسناد و رویدادهای مالی یک کسب و کار سر و کار دارند اما ممیزان مالی صرفا به راستی آزمایی و بررسی و تحلیل صورت های مالی و امور مربوط به مالیات سروکار دارند.

 

تفاوت حسابدار و ممیز مالیاتی

3- مستند سازی:

حسابداران وظیفه بررسی و ثبت کلیه امور مالی شرکت را بر عهده دارند اما وظیفه ممیزان مالیاتی مستند سازی امور مربوط مالیات و اظهارنامه های مالیاتی است

 

4- مسئولیت قانونی مالیاتی:

هرچند که عموما حسابداران به شرکت ها و صاحبین کسب و کار مشاوره مالیاتی نیز میدهند اما به طور قانونی رسیدگی به امور مالیاتی جزو وظیفه آن ها نیست و در واقع نمیتوانند دخالت مستقیمی در مالیات تعیین شده از سوی اداره مالبات داشته باشند اما ممیزان مالیاتی از لحاظ قانونی این وظیفه را بر عهده دارند که به امور مربوط به مالیات مودی رسیدگی کنند و در صورتی که مالیات تعیین شده نیاز به بازبینی داشته باشد با بررسی مدارک و مستندات، تغییراتی در مبلغ یا جریمه ای که برای مودی مالیاتی تعیین سده داشته باشند

 

5- تعامل با مدیریت:

حسابداران به طور مستقیم با مدیران کسب و کار در ارتباط هستند اما ممیزان مالیاتی با مدیر ممیزی شعبه مالیات در ارتباط مستقیم هستند

همانطور که میدانید موضوع مالبات و ارسال صورتحساب الکترونیکی به سامانه مودیان به یکی از مهم ترین امور مالی هر کسب و کاری تبدیل شده زیرا عدم ارسال صورتحساب الکترونیکی عواقب مالی جبران ناپذیر و جریمه مالیاتی به همراه خواهد داشت. نرم افزار حسابداری فینتو این امکان را برای تمامی کاربران خود فراهم کرده است که بتوانند بدون پرداخت هزینه های اضافی یا کمک گرفتن از شرکت های معتمد، صورتحساب الکترونیکی خود را به صورت کاملا رایگان به سامانه مودیان ارسال کنند. در صورتی که از کاربران فنتو نیستید خوب است بدانید که نرم افزار حسابداری فینتو 15 روز مهلت تست کاملا رایگان دارد و شما میتوانید همین حالا و با کلیک بر روی تصویر زیر علاوه بر ارسال صورتحساب الکترونیکی، رسیدگی به تمام امور مالی و حسابداری خود را با فینتو آغاز کنید.

نرم افزار حسابداری فینتو

 

 

 

اشتراک گذاری:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا