صورت جریان وجوه نقد چیست؟ آموزش روش های محاسبه

صورت جریان وجوه نقد یکی از مهم ترین انواع صورت های مالی است که اگر تا کنون با حسابداری و امور مالی یک شرکت سر و کار داشته باشید یا نیاز به تحلیل یک کسب و کار به قصد سرمایه گذاری و اطلاع از وضعیت مالی شرکت داشته باشید درباره آن شنیده اید. اگر همچنان اطلاعات کافی و کاملی درباره صورت وجوه نقد ندارید در این مقاله به طور کامل به صفر تا صد هرآنچه لازم است درباره صورت جریان وجوه نقد بدانید میپردازیم.

 

صورت جریان وجوه نقد چیست؟

صورت جریان وجوه نقد یا cash flow statement که به اختصار (CFS) هم خوانده میشود یکی از سه صورت های مالی اصلی حسابداری است که جریان نقدینگی شرکت را طی یک دوره مالی نشان میدهد. به زبان ساده تر صورت جریان وجوه نقد به شما نشان میدهد که وجه نقد چگونه به یک شرکت وارد شده و در کجا هزینه شده است و گزارشی از تمام رویدادهای مربوط به نقدینگی شرکت از جمله فعالیت های مالی و عملیاتی، سرمایه گذاری و .. است.

 

کاربرد صورت جریان وجوه نقد چیست؟

اما سوال مهم این جا است که صورت جریان وجوه نقد و گزارشی که از آن به دست میاید چه اطلاعاتی در اختیار ما می گذارد و نشان دهنده چیست؟ صورت جریان وجوه نقد میتواند به خوبی نشان دهنده این باشد که منابع مالی شرکت از کجا تامین میشود و در کجا سرمایه گذاری یا هزینه میشود. همچنبن نشان دهنده این است که شرکت چقدر توانایی در بازپرداخت بدهی های خود دارد و با مقایسه صورت وجوه نقد یک دوره با دوره قبل میتوان بررسی کرد

 

صورت جریان وجوه نقد برای شرکت های بورس:

صورت جریان وجوه نقد در تحلیل بنیادین شرکت های بورسی و افراد یا شرکت هایی که قصد سرمایه گذاری در این شرکت ها را دارند بسیار مهم است. با توجه به صورت جریان وجوه نقد در یک شرکت بورسی میتوان تحلیل و بررسی کرد که این شرکت نقدینگی خود را چگونه به دست می آورد و چگونه آن را سرمایه گذاری و خرج میکند و منابع مالی این شرکت از کجا تامین میشود؟ و اگر این شرکت دچار بدهی یا زیان شود آیا توان بازپرداخت بدهی های خود را دارد؟ به این ترتیب و با تحلیل این نتایج میتوان فهمید که آیا این شرکت برای سرمایه گذاری مناسب است یا خیر.

 

ساختار صورت جریان وجوه نقد:

تا اینجا با مفهوم و کاربرد صورت جریان وجوه نقد آشنا شدیم. حالا نوبت به آشنایی با ساختار صورت وجوه نقد است. از سال 1377 صورت جریان وجوه نقد مطابق با استاندارد شماره 2 حسابداری تهیه و ارائه میشود که از پنج جز زیر تشکیل شده است:

  •       جریان های عملیاتی(CFO): به طور ساده و خلاصه میتوان گفت که این مورد مربوط به عملیات هایی است که به صورت نقد انجام شده است. به طور مثال مواردی که شرکت هزینه ای را به صورت تراکنش نقدی واریز کرده است یا مبلغی را از مشتری به صورت نقد دریافت کرده است.
  •       جریان های فعالیت های سرمایه گذاری(CFI): این مورد مربوط به فعالیت های مالی نقدی پیرامون دارایی های ثابت شرکت مانند خرید تجهیزات و ماشین آلات، سرمایه گذاری بلند مدت در شرکت های دیگر، خرید ساختمان، زمین و مواردی از این دست است
  •       جریان های ناشی از بازده سرمایه گذاری ها و سود پرداختی بابت تامین مالی:

درآمدهای نقدی حاصل از سرمایه گذاری های شرکت در شرکت ها و محل های مختلف و یا سود بانکی (کوتاه مدت و بلند مدت) شرکت در این دسته بندی قرار میگیرد.

  •       مالیات بر درآمد: پرداختی های مرتبط با مالیات بر درآمد و همینطور مبالغ برگشتی از همین محل (در صورت وجود) در این دسته بندی قرار میگیرد.
  •       جریان های فعالیت تامین مالی (CFF): این مورد مربوط به فعالیت های مالی نقدی است که به منظور تامین مالی شرکت انجام شده است. به عنوان مثال آورده ی شرکا یا سهامداران، دریافت پول در ازای فروش سهام به دیگر اشخاص حقیقی یا حقوقی، انتشار سهام، دریافت وام بانکی و… است.

 

بیشتر بخوانید: ترازنامه چیست؟ آموزش کامل ترازنامه حسابداری + مثال

 

فرمول محاسبه صورت جریان وجوه نقد:

برای تهیه صورت جریان وجوه نقد دو روش مستقیم و غیرمستقیم قابل استفاده است که در ادامه به توضیح و آموزش هر دو روش میپردازیم:

 

روش مستقیم صورت جریان وجوه نقد:

 این روش برای شرکت های کوچک و متوسط مبتنی بر حسابداری نقدی مناسب تر است. در این روش مانده تمامی جریان های ورودی و خروجی حساب های دارایی و بدهی در ابتدا و انتهای دوره محاسبه میشود و از حاصل باقی مانده آن ها میتوان خالص حساب ها را محاسبه کرد.

جریان های ورودی و خروجی که در روش مستقیم صورت جریان وجوه نقد استفاده میشوند شامل موارد زیر هستند:

 

جریان های ورودی:

  •       وجه نقد دریافتی از مشتری ها
  •       وجه نقد دریافتی برای مواردی مانند حق الزحمه، اجاره و..

 

برای محاسبه مبلغ خالص جریان های ورودی که در بالا نام بردیم به روش مستقیم، از فرمول های زیر استفاده میکنیم:

روش مستقیم صورت وجوه نقد

 

جریان های خروجی:

  •       هزینه مواد اولیه
  •       حقوق و دستمزد
  •       مبالغ پرداخت شده برای بیمه، مالیات، تبلیغات و..
  •       مبالغ پرداخت شده برای خرید کالا، مواد اولیه و…

 به طور مثال برای محاسبه هزینه مواد اولیه و حقوق و دستمزد به روش مستقیم از فرمول زیر استفاده میکنیم. موارد دیگر نیز با ساختار همین فرمول جایگذاری میشوند:

روش مستقیم صورت جریان وجوه نقد

 

روش غیر مستقیم صورت جریان وجوه نقد:

در این روش به سود خالص توجه میشود و فعالیت عملیاتی با تعدیل سود عملیاتی به جریان وجوه نقد به دست می آید. به زبان ساده تر میتوان گفت که در این روش ابتدا سود یا زیان خالص محاسبه میشود و سپس با کاهش یا افزایش ترازنامه اصلاح میشود. این روش امروزه از پر طرفدار ترین روش های محاسبه صورت جریان وجوه نقد است که میتوان برای محاسبه آن از نرم افزارهای مختلف استفاده کرد.

 

بیشتر بخوانید: حسابداری خدماتی چیست؟ + نمونه کدینگ حسابداری خدماتی

 

تفاوت روش مستقیم با روش غیر مستقیم:

  •   روش مستقیم با استفاده از تراکنش های نقدی محاسبه میشود و لازم است که کلیه مبالغ ورودی و خروجی وجه نقد مشخص باشند اما در روش غیرمستقیم لازم نیست که ورودی و خروجی نقدی واقعی مشخص باشند.
  •       روش مستقیم شامل تراکنش های نقدی است اما روش غیر مستقیم شامل سود و اثر عوامل سود است.
  •       در روش مستقیم جریان های نقدی عملیاتی بررسی میشوند اما در روش غیر مستقیم جریان نقدی آتی را میتوان پیش بینی کرد.
  •       روش غیرمستقیم بررسی میکند که علت تفاوت میان سود عملیاتی دوره و خالص جریان وجوه نقد چیست. و امکان مقایسه و تطابق صورت های مالی دیگر (ترازنامه و صورت سود و زیان) را ایجاد میکند که در روش مستقیم ممکن نیست.

 

ارسال صورتحساب الکترونیکی به سامانه مودیان:

با استفاده از نرم افزار حسابداری آنلاین فینتو میتوانید صورتحساب الکترونیکی خود را رایگان و بدون پرداخت هزینه جداگانه یا کمک گرفتن از شرکت های واسط یا معتمد به سامانه مودیان ارسال کنید. نرم افزار حسابداری فینتو نیاز به نصب، به روز رسانی و یا تجهیزات سخت افزاری ندارد و شما میتوانید همین حالا و تنها با ایجاد یک حساب کاربری از 15 روز مهلت استفاده رایگان از نرم افزار فینتو استفاده کنید و صورتحساب الکترونیکی خود را به سامانه مودیان ارسال کنید یا به دیگر امور مالی و حسابداری خود با فینتو بپردازید:

نرم افزار حسابداری آنلاین

 

 

 

 

 

اشتراک گذاری:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا