مالیات کارت بازرگانی چقدر است؟ آموزش استعلام و محاسبه

مالیات کارت بازرگانی

تمامی کسانی که به شغل صادرات و واردات مشغول هستند لازم است که کارت بازرگانی داشته باشند و موضوع مالیات همیشه برای افرادی که دارای کارت بازرگانی هستند جای نگرانی است در این مقاله از فینتو قصد داریم تا به صفر تا صد هر آنچه لازم است درباره کارت بازرگانی بدانید بپردازیم. پس مثل همیشه همراه فینتو باشید.

 

 

مالیات کارت بازرگانی

تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی که دارنده کارت بازرگانی هستند و از طریق کارت بازرگانی خود به واردات و صادرات کالا می پردازند ملزم به پرداخت مالیات کارت بازرگانی هستند. توجه داشته باشید همانطور که اشاره کردیم اگر اشخاص (حقیقی و حقوقی ) با کارت بازرگانی خود اقدام به واردات و صادرات کنند مشمول این مالیات خواهند بود و در صورتی که برای واردات یا صادرات از کارت بازرگانی استفاده نکنند (حتی با وجود داشتن کارت بازرگانی)، مشمول مالیات کارت بازرگانی نخواهند بود.

 

مالیات کارت بازرگانی چگونه محاسبه میشود

همه اشخاص اعم از حقیقی و حقوقی که دارنده کارت بازرگانی هستند مشمول پرداخت مالیات کارت بازرگانی هستند. در ادامه به توضیح کامل  نحوه محاسبه مالیات کارت بازرگانی برای اشخاص حقیقی و مالیات کارت بازرگانی برای اشخاص حقوقی میپردازیم.

 

نحوه محاسبه مالیات کارت بازرگانی حقیقی

مالیات کارت بازرگانی اشخاص حقیقی به صورت پلکانی و مطابق با ماده 131 قانون مالیات مستقیم محاسبه میشود.

  •       درآمد تا سقف 50 میلیون تومان(سالیانه) : 15% مالیات
  •       درآمد از 100 تا 50 میلیون تومان (سالیانه): 20% مالیات
  •       بیش از 100 میلیون تومان (سالیانه): 25% مالیات

برای محاسبه صحیح و آسان مالیات خود میتوانید از نرم افزار حسابداری آنلاین فینتو استفاده کنید. با فینتو میتوانید به تمامی امور مالی و حسابداری خود رسیدگی کنید و در بازه زمانی دلخواه مالیات متعلقه را محاسبه کنید.

 

بیشتر بخوانید: سامانه مودیان برای اشخاص حقیقی – آموزش کامل

 

نحوه محاسبه مالیات کارت بازرگانی اشخاص حقوقی:

مالیات کارت بازرگانی برای اشخاص حقوقی بر خلاف اشخاص حقیقی به صورت پلکانی نیست. مالیات کارت بازرگانی برای اشخاص حقوقی با نرخ 25%  محاسبه میشود و به مجموع سود سالیانه آن ها تعلق میگیرد. به زبان ساده تر سود سالیانه حاصل از واردات و صادرات اشخاص حقوقی که با کارت بازرگانی اقدام به صادرات و واردات کرده اند محاسبه میشود و 25% از آن مشمول دریافت مالیات است.

 

 “بیشتر بخوانید: مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی – نرخ و آموزش محاسبه

مالیات علی الحساب بازرگانی

از سال 1395 وارد کنندگان موظف به پرداخت مبلغی تحت عنوان مالیات علی الحساب هستند. مطابق با قانونی که توسط گمرک اعلام شده، وارد کنندگان (اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی، دارندگان کارت بازرگانی و افرادی که کارت بازرگانی ندارند، دارندگان کارت پیله وری و…) موظف هستند که 4% از مجموع ارزش گمرکی و حقوقی ورودی کالای وارد شده را به صورت علی الحساب پرداخت کنند.

 موارد معاف از مالیات علی الحساب گمرک

در بالا اشاره کردیم که کلیه اشخاصی که اقدام به واردات کالا میکنند موظف به پرداخت 4% مالیات علی الحساب هستند اما در مواردی نیز معافیت مالیات علی الحساب وجود دارد. در ادامه با هم لیسا اشخاص حقیقی و حقوقی که از پرداخت 4% مالیات علی الحساب معاف هستند را باهم میخوانیم:

  •       کارت های بازرگانی رتبه بندی شده یا کارت های بازرگانی دارای رتبه طلایی یا رتبه الف
  •       واحدهای تولیدی که دارای پروانه بهره برداری هستند
  •       کالاهای مسافری که قصد تجاری و وارداتی ندارند
  •       وارد کنندگان خوش حساب
  •       تمامی دستگاه های اجرایی کشور که دارای ردیف بودجه هستند

 

بیشتر بخوانید: مالیات بر واردات چیست؟ جدید ترین نرخ مالیاتی + آموزش محاسبه

 

استعلام کارت بازرگانی

استعلام مالیات کارت بازرگانی و اطلاع از میزان یا عدم بدهی مالیاتی بسیار مهم است زیرا در صورتی که دارای بدهی مالیاتی باشید نمیتوانید کارت بازرگانی خود را تمدید کنید. برای استعلام از بدهی مالیاتی لازم است که مراحل زیر را طی کنید:

  •       وارد سامانه https://iccima.ir/ متعلق به اتاق بازرگانی شوید
  •       از نوار بالای صفحه گزینه “سامانه کارت بازرگانی هوشمند” را انتخاب کنید
  •       پس از ورود اطلاعات خواسته شده، وارد حساب کاربری خود شوید
  •       از منوی سمت راست صفحه بر روی گزینه “تاریخچه کارت” کلیک کنید
  •       اولین گزینه ای که در صفحه اول مشاهده میکنید نوشته شده است : “گمرک ج.ا.ا” رو به روی آن میتوانید مشاهده کنید که دارای بدهی مالیاتی هستد یا خیر.

مالیات کارت پیله وری:

کارت پیله وری در بسیاری از اوقات با کارت بازرگانی اشتباه گرفته میشود زیرا که صادر کننده هر دو آن ها سامانه جامع تجارت است. با این حال مهم است بدانید که این دو تفاوت های اساسی با هم دارند. در ادامه تفاوت های کارت بازرگانی با کارت پیله وری را میخوانیم:

موضوع کارت بازرگانی کارت پیله وری
محدودیت محل سکونت ندارد حداقل سه سال سابقه سکونت مناطق مرز نشین
محدودیت مبلغ واردات ندارد حداکثر هزار دلار
مالیات پرداختی اشخاص حقیقی: 15 تا 25 درصد (پلکانی)

اشخاص حقوقی: 25% نسبت به سود سالیانه

9% نسبت به سود سالیانه
نیاز به معرف ندارد نیازمند دو نفر معرف

 

 

ارسال رایگان صورتحساب الکترونیکی به سامانه مودیان

این روزها پرداخت مالیات مستلزم ثبت نام در سامانه مودیان و ارسال صورتحساب الکترونیکی به سامانه مودیان است و تمامی اشخاص اعم از حقیقی و حقوقی ملزم به ارسال صورتحساب الکترونیکی هستند. با استفاده از نرم افزار حسابداری ابری (آنلاین) فینتو میتوانید در هر زمان و از هر کجا صورتحساب الکترونیکی خود را به سامانه مودیان ارسال کنید. نرم افزار فینتو این قابلیت را برای تمامی کاربران فراهم کرده است که صورتحساب الکترونیکی خود را رایگان و بدون پرداخت هیچ هزینه جداگانه ای به سامانه مودیان ارسال کنند. نرم افزار حسابداری فینیتو 15 روز مهلت تست رایگان دارد و شما میتوانید همین حالا و با کلیک بر روی تصویر زیر رسیدگی به تمام امور مالی و حسابداری و همچنین ارسال صورتحسابی الکترونیکی به سامانه مودیان را با فینتو آغاز کنید.

نرم افزار حسابداری آنلاین

 

اشتراک گذاری:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا