مالیات شرکت سهامی خاص – نحوه محاسبه و معافیت ها

بعید است صاحب یک کسب و کار باشید و دغدغه مالیات نداشته باشید. مالیات یکی از مهم ترین دغدغه های انواع مختلف شرکت ها به خصوص شرکت های سهامی خاص است که نحوه محاسبه متفاوتی نسبت به سایر شرکت ها و کسب و کارها دارد. در این مقاله قصد داریم که به قوانین مالیاتی شرکت های خصوصی و همچنین معافیت ها و جرایم مالیاتی آن ها بپردازیم پس مثل همیشه همراه ما باشید:

انواع مالیات شرکت های سهامی خاص

به طور کلی میتوان گفت که شرکت های سهامی خاص ملزم به پرداخت مالیات های زیر (با توجه به نوع شغل) هستند:

  • مالیات بر در آمد
  • مالیات نقل و انتقال سهام
  • مالیات ادغام
  • مالیات بر اموال و املاک
  • مالیات سود بانکی
  • مالیات بر ارزش افزوده

 

مالیات بر درآمد شرکت های سهامی خاص

پیش از این در مقاله دیگری به طور کامل درباره مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی حرف زده ایم که پیشنهاد میکنیم این مقاله را حتما در بلاگ فینتو بخوانید. اغلب مالیات بر درآمد شرکت ها و اشخاص حقوقی با نرخ 25% محاسبه میشود اما نرخ محاسبه مالیات بر درآمد برای شرکت های سهامی خاص برابر با 10% درآمد سالیانه است. این شرکت ها موظف هستند که در پایان هر سال پس میزان کل درآمد خود را به سازمان امور مالیاتی اعلام کنند و پس از حسابرسی توسط ممیزان مالیاتی، 10% از مجموع درآمد سالیانه آن ها مشمول پرداخت مالیات خواهد بود.

 بیشتر بخوانید: مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی – نرخ و آموزش محاسبه

 

 

درآمدهای مشمول مالیات شرکت های سهامی خاص

گفتیم که مالیات بر درآمد به کلیه درآمد هایی که شرکت سهامی خاص در طول بازه یک ساله داشته است تعلق میگیرد اما این درآمد ها کدام هستند؟

  • مجموع درآمد شرکت و همینطور درآمد ناشی ار فعالیت های انتفاعی سایر اشخاص حقوقی در ایران و یا خارج از ایران
  • درآمد حاصل از فعالیت انتفاعی اشخاص حقوقی ایرانی غیرتجاری که به منظور تقسیم سود تأسیس نشده‌اند.
  • درآمد اشخاص حقوقی خارجی و مؤسسات مقیم خارج از ایران به استثنای مؤسسات بیمه خارجی که با قبول بیمه اتکایی از مؤسسات بیمه ایرانی تحصیل درآمد می‌نمایند.

 

مالیات نقل و انتقال سهام

مالیات نقل و انتقال سهام با توجه به نوع شرکت با دو نرخ زیر محاسبه میشود:

مالیات نقل و انتقال سهام به اشخاص حقیقی و حقوقی و شرکت های غیر بورسی

مطابق با تبصره 1 ماده 143 قانون مالیات مستقیم، هر نقل و انتقال سهام و سهم الشرکه و حق تقدم سهام و سهم الشرکه شرکا در سایر شرکت ها مشمول مالیات مقطوعی با نرخ 4% است که لازم است پیش از انجام نقل و انتقال به حساب سازمان امور مالیاتی واریز شود. دفاتر اسناد رسمی نیز موظف هستند که هنگام ثبت نقل و انتقال، گواهی پرداخت این مالیات را دریافت کنند. خوب است بدانید که در این تبصره به این موضوع اشاره کرده است که در صورتی که شخص انتقال دهنده سهام دارای بدهی مالیاتی باشد، همچنان مجاز است که سهام خود را با پرداخت این 4% مالیات نقل و انتقال به شخص دیگری منتقل کند و انتقال سهام، پرداخت مالیات انتقال سهام و همچنین دریافت گواهی پرداخت مالیات سهام از سازمان امور مالیاتی، نیازمند ارائه مفاصا حساب مالیاتی نیست.

 

مالیات نقل و انتقال به شرکت های بورسی و بازار خارجی

مطابق با ماده 143 مکرر الحاقی قانون م.م. از هر نقل و انتقال و حق تقدم سهام شرکت ها اعم از ایرانی و خارجی و در بورس ها یا بازارهای خارج از بورس  دارای مجوز، مشمول مالیات مقطوعی به نرخ 0.5% (نیم درصد) از ارزش فروش سهام و حق تقدم سهام است و مالیات دیگری هماند مالیات بر درآمد نقل و انتقال سهام، مالیات بر ارزش افزوده خرید و فروش و حق تقدم سهام از طرفین دریافت نمیشود. کارگزاری های بورس موظف هستند که پیش از انتقال سهام این مبلغ از مالیات را به حساب سازمان امور مالیاتی واریز کنند و طی مدت زمان 10 روز رسید آن را به همراه فهرستی که شامل تعداد و مبلغ فروش سهام و حق تقدم مورد انتقال است به اداره امور مالیاتی ارسال کنند.

 

مالیات نقل و انتقال سهام بی نام

مالیات نقل و انتقال سهام بی نام  نیز معادل 4% است. از آن جایی که سهام های بی نام در حکم “وجه حامل” محسوب میشوند و انتقال آن ها بدون تشریفات و صرفا با قبض منتقل میشود و دارنده سهام بی نام شخصی است که آن را در اختیار دارد،  ماده 143 قانون مالیات مستقیم در بخشنامه ای در تبصره 2 آورده است که تمامی شرکت ها و موسسات تجاری و غیر تجاری موظف هستند که در صورتجلسه نقل و انتقال سهام یا در صورت جلسه مجمع عمومی، جدیدترین لیست صاحبان سهام را درج کنند و گواهی پرداخت مالیات نقل و انتقال سهام را نیز ضمیمه کنند و کپی کارت ملی و صفحه اول شناسنامه سهامدار جدید را نیز از او دریافت کنند.

مالیات شرکت سهامی خاص

 

مالیات ادغام شرکت های سهامی خاص

در صورتی که دو شرکت با هم ادغام شوند انجام تمام امور مالیاتی شرکت های ادغام شده بر عهده شرکت جدید یا شرکت موجود( برحسب مورد) است. و تکالیف مالیاتی شرکت ادغام شده به شرح زیر است:

  • مطابق با قانون در صورتی که به علت ادغام دو یا چند شرکت، درآمدی به سهامداران تعلق بگیرد، این درآمد مشمول پرداخت مالیات است
  • استهلاک شرکت ادغام شده باید بر اساس همان روال قبل از ادغام پیدا کند
  • درآمد شرکت ادغام شده مشمول مالیات دوره انحلال نخواهد بود
  • انتقال دارایی های شرکت های ادغامی به شرکت ادغام شده جدید بر ساس ارزش دفتری مشمول مالیات نخواهد بود

 “بیشتر بخوانید: مالیات کارت بازرگانی چقدر؟ آموزش استعلام و محاسبه

 

 

مالیات بر اموال و املاک

در صورتی که شرکت های سهامی خاص دارای اموال و املاک باشند، موظف هستند که مطابق با قوانین مالیات بر دارایی، مالیات این املاک و دارایی را بپردازند. در واقع این مالیات کاملا جدا از مالیاتی است که به عنوان مالیات بر درآمد پرداخت میشود.

 

مالیات بر سود بانکی

از سال 1401 اشخاص حقوقی موظف به پرداخت مالیات سود بانکی با نرخ 25% هستند. این مالیات را میتوان از جدید ترین مالیات های وضع شده دانست و اشخاص حقیقی از این مالیات معاف هستند اما اشخاص حقوقی از جمله شرکت های سهامی خاص مشمول مالیات بر سود بانکی هستند و شرکت های معدودی از این مالیات معاف هستند. شرکت های معاف از مالیات بر سود بانکی عبارت هستند از صندوق توسعه ملی، صندوق نوآوری و شکوفایی، بیمه مرکزی ایران، شرکت‌های بیمه بازرگانی، صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی ساختمان، صندوق بیمه محصولات کشاورزی، صندوق‌های بازنشستگی و صندوق تامین خسارت‌های بدنی.

 

اظهارنامه مالیاتی شرکت های سهامی خاص

برای ارسال اظهارنامه مالیاتی لازم است که به سامانه سازمان امور مالیاتی به نشانی https://tax.gov.ir/action/do/show/430 مراجعه کنند. ما در فینتو یم آموزش تصویری و کامل در خصوص آموزش ارسال اظهارنامه مالیاتی آماده میکنیم که پیشنهاد میکنیم آن را مطالعه کنید: آموزش ارسال اظهارنامه مالیاتی (آموزش تصویری قدم به قدم)

 

معافیت های مالیاتی شرکت های سهامی خاص

گفتیم که شرکت های سهامی خاص مشمول انواعی از مالیات از جمله مالیات بر درآمد با نرخ 10% هستند اما در مواردی نیز این شرکت ها میتوانند از معافیت مالیاتی برخوردار شوند. از جمله موارد زیر:

  • معافیت معادل 50% در صورت داشتن مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد
  • شرکت های دانش بنیان سهامی خاص
  • شرکت هایی که فعالیت آن ها در زمینه مطبوعات و انتشارات است
  • فعالیت در حوزه کشاورزی، تولیدی و معدنی واحدهای تولیدی و معدنی بخش خصوصی و تعاونی
  • صادرکنندگان محصولات کشاورزی
  • شرکت های ادغام شده (معافیت ارزش دفتری دارایی های ادغام شده)

ارسال رایگان صورتحساب الکترونیکی به سامانه مودیان

ارسال صورتحساب الکترونیکی مهم ترین وظیفه مالیاتی ایت که این روزها برعهده تمامی مودیان مالیاتی از جمله شرکت های سهامی خاص است. با استفاده از نرم افزار حسابداری آنلاین فینتو میتوانید به صورت رایگان و بدون کمک گرفتن از شرکت های معتمد یا واسط، صورتحساب الکترونیکی خود را به سامانه مودیان ارسال کنید. نرم افزار حسابداری فینتو یک نرم افزار آنلاین (cloud) است و شما میتوانید بدون نیاز به صرف هزینه های گران قیمت و خرید و نصب و راه اندازی پیچیده، تنها با ایجاد یک حساب کاری، در هر زمان و از هر کجا به تمامی امور مالی و حسابداری شرکت خود و همینطور ارسال صورتحساب الکترونیکی به سامانه مودیان رسیدگی کنید. با کلیک بر روی تصویر زیر میتوانید از 15 روز مهلت استفاده رایگان از تمامی امکانات فینتو استفاده کنید و رسیدگی به امور مالی و حسابداری خود را با فینتو آغاز کنید

نرم افزار حسابداری آنلاین

اشتراک گذاری:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا