مالیات بر عایدی سرمایه چیست؟ جدول محاسبه و معافیت ها

مالیات بر عایدی سرمایه

مالیات بر عایدی سرمایه از مالیات های به نسبت جدید است که این روزها با توجه به اوضاع اقتصادی بسیار مورد بحث قرار گرفته است و در این مقاله از فینتو قصد داریم تا به صفر تا صد مالیات بر عایدی سرمایه چیست و چطور محاسبه میشود بپردازیم. پس مثل همیشه تا انتها همراه فینتو باشید.

 

 

مالیات بر عایدی سرمایه چیست

مالیات بر عایدی سرمایه از انواع مالیات مستقیم است که به سود حاصل از خرید و فروش کالاهایی از جمله ماشین، خانه، طلا و پلاتین، ارز و.. در کوتاه مدت تعلق میگیرد. مالیات بر عایدی سرمایه که نخستین بار صحبت آن در سال 99 به میان آمد در اصل افرادی را هدف قرار داده است که از تفاوت قیمت خرید و فروش کالاهای نام برده شده اقدام به کسب درآمد میکنند. جالب است بدانید هر چقدر طی مدت کوتاه تری سرمایه خریداری شده را به فروش برسد، درصد مالیات بیشتری نیز مشمول آن خواهد بود. در ادامه به توضیح کامل موارد مشمول مالیات بر عایدی سرمایه و نحوه محاسبه آن میپردازیم.

 

موارد مشمول مالیات بر عایدی سرمایه

کسب درآمد از طریق تفاوت قیمت خرید و فروش دارایی های زیر مشمول مالیات بر عایدی سرمایه است

  •       انواع وسیله نقلیه مشمول مقررات مربوط به شماره گذاری
  •       املاک با انواع کاربری
  •       رمز ارزها
  •       ارز خارجی
  •       انواع طلا، نقره، پلاتین، جواهرآلات
  •       مسکوکات طلا، نقره، پلاتین

 

مواردی که از پرداخت مالیات بر عایدی سرمایه معاف هستند

دارایی هایی که در حال حاضر از پرداخت مالیات بر عایدی سرمایه معاف هستند شامل موارد زیر است:

  •  سپرده های بانکی
  • انواع اوراق و ابزارهای بازار سرمایه( سهام، صندوق ها، اوراق مشارکت)

 

 

چه کسانی باید مالیات بر عایدی سرمایه پرداخت کنند؟

مطابق با آخرین الحاقیه ماده 4 قانون مالیات مستقیم، تمامی اشخاص “غیرتجاری عین”  یا  “واگذار کننده حق” در خصوص انتقال دارایی‌های مشخص شده در مواد این طرح در کلیه مناطق کشور از جمله مناطق آزاد تجاریصنعتی و ویژه اقتصادی، مشمول مالیات بر عایدی سرمایه می‌شوند.

 

مالیات بر عایدی سرمایه خودرو

نرخ مالیات بر عایدی سرمایه برای خودرو بستگی به مدت نگهداری از خودرو دارد. در ادامه با هم جدول نرخ مالیات بر عایدی سرمایه خودرو را میخوانیم

مدت زمان نگهداری از خودرو نرخ مالیات
نگهداری کمتر از یک سال 30%
نگهداری بین 1 تا 2 سال 20%
نگهداری بین 2 تا 3 سال 10%
نگهداری بیش از 3 سال معاف

 

معافیت مالیات بر عایدی خودرو

در دو حالت زیر اشخاص از پرداخت مالیات بر عایدی خودرو معاف هستند

  • به تعداد اعضای خانواده (تا سقف 4 خودرو) مالیات بر عایدی سرمایه خودرو تعلق نمیگیرد
  •  اشخاص غیر تجاری دارای پلاک شخصی که دوره تملک آن ها بر خودرو بیش از 2 سال است و بالای 18 سال سن دارند و خودروی دیگری ندارند مشمول معافیت مالیات بر عایدی سرمایه خودرو هستند

 

نرخ مالیات بر عایدی سرمایه املاک و مسکن

مالیات بر عایدی سرمایه برای املاک و مسکن از پر بحث ترین موضوعات این مالیات است. نرخ مالیات برعایدی سرمایه مسکن مالیات بر عایدی خودرو که در بالا درباره آن صحبت کردیم با توجه به مدت نگه داری ملک متغیر است و نرخ متفاوتی دارد. در ادامه باهم جدول محاسبه نرخ مالیات بر مسکن با توجه به زمان نگهداری ملک را میخوانیم:

 

 

مدت زمان فروش ملک نرخ مالیاتی
فروش در مدت کمتر از یک سال 60% از سود
فروش در سال دوم 40% از سود
فروش در سال سوم 20% از سود
فروش در سال چهارم 10% از سود
فروش بعد از 5 سال 5%  سود

 

بنابراین مطابق با جدول بالا در هر چقدر  که طی مدت کوتاه تری پس از خرید یک ملک، اقدام به فروش آن بکنید مشمول پرداخت مالیات بیشتری خواهید بود.

 

بیشتر بخوانید: مالیات تراکنش بانکی چیست؟ آموزش کامل محاسبه

 

 

معافیت مالیات بر عایدی سرمایه املاک و مسکن

اشخاصی که دارای یکی از شرایط زیر باشند از پرداخت مالیات بر عایدی سرمایه املاک و مسکن معاف خواهند بود

  •  اشخاص حقیقی به تعداد همسر و فرزندان بالای 18 سال که ملک مسکونی به آن ها تعلق ندارد میتوانند تا سقف 4 ملک با دوره تملک بیش از 2 سال از معافیت مالیات بر عایدی سرمایه برخوردار شوند (در صورتی که طی 5 سال گذشته از این معافیت استفاده نکرده باشند)
  • اراضی با کاربری کشاورزی شامل زمین های کشاورزی و باغ هایی که خارج از حریم شهر باشند به شرطی که دوره تملک این اراضی بیشتر از 3 سال باشد و در حداقل سه سال از دوره 5 ساله به تاریخ فروش در آن ها کشت صورت گرفته باشد.
  • ملک هایی که بعد از اخذ پروانه ساختمانی و پیش از دریافت گواهی اتمام عملیات ساختمانی برای اولین بار به فروش می رسند (به شرطی که از تاریخ اخذ اولین پروانه ساختمانی بیش از 4 سال نگذشته باشد)
  •  املاک در قالب ارث، وضعیت، جهزیه یا مهریه

 

 

 

مالیات بر عایدی سرمایه طلا و ارز

مالیات بر عایدی سرمایه طلا و ارز که به منظور کنترل بازار طلا و سکه و ارز وضع شده نیز مانند مالیت بر عایدی سرمایه خودرو و مسکن بستگی دارد که در ادامه در جدول زیر نرخ آن را باهم میخوانیم

مدت زمان نگهداری و فروش نرخ مالیاتی
فروش در مدت کمتر از یکسال پس از خرید 30%
فروش در مدت 1 تا 2 سال پس از خرید 20%
فروش در مدت 2 سال پس از خرید و بیشتر 10%

 

 

معافیت مالیات بر طلا و ارز

مهم است بدانید که مالیات بر عایدی سرمایه طلا و ارز مشمول معافیت هایی مشروط به حجم و میزان طلا و ارز است که در ادامه با هم میخوانیم:

  •       اشخاص حقیقی بالای 18 سال مشمول معافیت مالیات عایدی بر سرمایه تا سقف 200 گرم طلای 18 عیار خواهند بود. مشروط بر اینکه در 5 سال گذشته از این معافیت استفاده نشده باشد.
  •       ارز تا سقف 2000 یورو یا 2400 دلار از پرداخت مالیات بر عایدی سرمایه معاف است

 

 

مالیات بر ضرر سرمایه

گاهی پیش می آید که شما در یک معامله سود و در یک معامله دیگر ضرر کرده اید. بنابراین بخشی از سود اولیه را از دست داده اید. در این حالت مالیات بر عایدی سرمایه به میزان سود باقی مانده شما تعلق میگیرد. برای اینکه بهتر این موضوع را یاد بگیرید تصور کنید که شما در یک معامله 500 میلیون تومان سود کرده اید و در معامله ای دیگر 200 میلیون تومان ضرر کرده اید. مبنای محاسبه مالیات بر عایدی سرمایه شما 300 میلیون تومان سود باقی مانده است. یعنی ضرر از سود کسر شده و به سود حاصل از معامله های شما مالیات بر عایدی سرمایه تعلق میگیرد.

 

” بیشتر بخوانید: مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی – نرخ و آموزش محاسبه

 

ارسال رایگان صورتحساب الکترونیکی به سامانه مودیان

این روزها نام مالیات به سامانه مودیان گره خورده است و همه ما ملزم به ارسال صورتحساب الکترونیکی هستیم. شما میتوانید با نرم افزار حسابداری آنلاین فینتو صورتحساب الکترونیکی خود را به سامانه مودیان ارسال کنید. فینتو یک نرم افزار حسابداری ابری (cloud) است و شما میتوانید بدون نیاز به نصب و راه اندازی نرم افزارهای گران قیمت و پیچیده به تمام امور مالی، حسابداری و همینطور ارسال صورتحساب الکترونیکی به سامانه مودیان رسیدگی کنید. فینتو 15 روز مهلت تست کاملا رایگان برای استفاده از تمامی امکانات نرم افزار حسابداری فینتو را برای شما فراهم کرده است و با کلیک بر روی تصویر زیر میتوانید همین حالا رسیدگی به تمام امور و مالی خود را با فینتو رایگان آغاز کنید:

نرم افزار حسابداری آنلاین

 

 

اشتراک گذاری:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا