مالیات اجاره 1403+ جدول و نحوه محاسبه مالیات اجاره

مالیات اجاره

مالیات تکلیفی از جمله موارد مالیاتی مهمی است که تمام شرکت ها و اشخاص حقیقی که ملکی را اجاره کرده اند موظف به پرداخت آن هستند اما متاسفانه عده زیادی از افراد درباره مالیات بر اجاره، نحوه محاسبه و نرخ مالیات بر اجاره اطلاعات کاملی ندارند. در این مقاله از فینتو به صفر تا صد هرآنچه که لازم است درباره مالیات اجاره بدانید را برای شما آماده کرده ایم.

 

 

مالیات اجاره چیست؟

مالیات اجاره یا همان مالیات تکلیفی اجاره از انواع مالیات مستقیم است و به موجب آن درآمد حاصل از اجاره املاک (فارغ از اینکه شخص حقیقی باشد یا حقوقی) مشمول پرداخت مالیات است. توجه داشته باشید که ملک مسکونی با متراژ 150 متر در تهران و 200 متر در شهرستان ار پرداخت مالیات مالیات اجاره معاف هستند. تبصره 9 ماده 53 قانون مالیات مستقیم مالیات اجاره را اینگونه توضیح داده است: “درآمد مشمول مالیات املاکی که به اجاره واگذار میگردد عبارت است از کل مال الاجاره اعم از نقدی و غیر نقدی پس از کسر 25% بابت هزینه ها و استهلاکات و تعهدات مالک نسبت به مورد اجاره”

 

محاسبه مالیات اجاره – نرخ مالیات اجاره

برای محاسبه مالیات اجاره از فرمول زیر استفاده میکنیم:

فرمول محاسبه مالیات اجاره
(18% * مبلغ رهن) + (75% * جمع اجاره سال)

 

به زبان ساده باهم یاد میگیریم تا گیج نشوید:

  • ابتدا اجاره پرداختی خود را در 75 درصد ضرب کنید تا مبلغ اجاره بعد از کسر 25 درصد هزینه استهلاک به دست بیاید.
  • سپس مبلغ رهن را در 18% ضرب کنید.
  • حاصل دو عدد بالا را باهم جمع کنید. این مبلغ مالیات بر اجاره شما است.

 

جدول مالیات اجاره

 نرخ مالیات اجاره بر حسب حقیقی یا حقوقی بودن افراد مطابق با جدول زیر است.

نوع شخص مبلغ اجاره بها پس از کسر 25% به عنوان استهلاک نرخ مالیات پرداختی
حقوقی بدون محدودیت 25%
حقیقی تا 50 میلیون تومان 15%
حقیقی 50 تا 100 میلیون تومان 20%
حقیقی بیشتر از 100 میلیون تومان 25%

 

در ادامه برای درک بهتر این موضوع یک مثال برای اشخاص حقوقی و یک مثال برای اشخاص حقیقی را باهم میخوانیم:

 

مالیات اجاره شخص حقیقی

پرداخت مالیات اجاره شخص حقیقی بر عهده مستاجر نیست. در واقع اگر متاجر یک ملک شخص حقیقی باشد، مالک وظیفه دارد که در موعد موقرر نسبت به پرداخت مالیات اجاره ملک خود اقدام کنند. همانطور که در بالا اشاره کردیم ملک های مسکونی تا سقف 150 متر در تهران و 200 متر در شهرستان ها معاف از مالیات هستند.

مثال مالیات بر اجاره شخص حقیقی

تصور کنید که شما شخص حقیقی هستید و بابت ملک 200 متری که اجاره کرده اید ماهیانه 30 میلیون تومان و سالیانه 360 میلیون تومان بابت اجاره پرداخته میکنید و 200 میلیون تومان هم بابت رهن این واحد پرداخت کرده اید. قرار است باهم مالیات اجاره شما را مطابق با جدول بالا محاسبه کنیم.

  • ابتدا مجموع اجاره پرداختی سالیانه را حساب میکنیم که برابر است با 360 میلیون و عدد 360 میلیون را در 75% ضرب میکنیم که برابر میشود با رقم 270 میلیون تومان
  • گفتیم که در این مثال 200 میلیون تومان بابت مبلغ رهن پرداخت شده است. پس 200 میلیون تومان رهن را در 18% ضرب میکنیم که برابر میشود با مبلغ 36 میلیون تومان
  • مجموع دو عدد بالا را با هم جمع میکنیم که برابر میشود با مبلغ : 306 میلیون تومان. این 306 میلیون تومان مبنای محاسبه مالیات اجاره ما است.
  • گفتیم که مبلغ های بیشتر از  100 میلیون تومان، مشمول کسر مالیات با نرخ 25% خواهند بود. بنابراین مبلغ مالیات اجاره در این مثال برابر است با رقم :76.500 هزار تومان

یاد گرفتید؟

 

مالیات اجاره اشخاص حقوقی

پرداخت مالیات اجاره اشخاص حقوقی (مالیات اجاره ملکی که مستاجر شخص حقوقی است) بر عهده مستاجر است. مستاجر وظیفه دارد که هر ماه مبلغ مالیات اجاره را از مبلغ اجاره کسر کند و به به حساب سازمان امور مالیاتی واریز ندارد. همچنین معافیت متراژ نیز مشمول مالیات بر اجاره اشخاص حقوقی نمیشود. یعنی از 1 متر تا … تفاوتی ندارد و در هر صورت ملک اداری/تجاری مشمول پرداخت مالیات اجاره است.

 

مثال محاسبه مالیات اجاره اشخاص حقوقی

مثال مالیات اجاره شخص حقوقی:

تصور کنید شما شخص حقوقی هستید که یک واحد 100 متری را با مبلغ رهن 150 میلیون و اجاره ماهیانه 18 میلیون تومان اجاره کردید. برای محاسبه مالیات اجاره شما به روش زیر عمل میکنیم:

  • مبلغ اجاره ماهیانه 18 ملیون و سالیانه 216 میلیون توما است. مبلغ سالیانه را در 75% ضرب میکنیم که برابر میشود با رقم 162 میلیون تومان.
  • مبلغ رهن را در 18% ضرب میکنیم که برابر میشود با رقم 27 میلیون تومان
  • حاصل دو عدد بالا را باهم جمع میکنیم که برابر است با 189 میلیون تومان.  189 = 27 + 162.
  • این 189 میلیون تومان مبنای محاسبه مالیات ما است. در جدول بالا گقتیم که مالیات اجاره اشخاص حقیقی به صورت مقطوع با نرخ 25% محاسبه میشود بنابراین مالیات اجاره ما در این مثال برابر است با رقم 47.250.000

 

  “بیشتر بخوانید: آموزش ثبت و ارسال اظهارنامه مالیاتی (آموزش تصویری)

 

مالیات اجاره رهن کامل

تکلیف مالیات املاکی که به صورت رهن کامل اجاره شده اند چیست؟ این سوال بسیاری از افراد است که آیا به ملکی که به صورت رهن کامل اجاره شده است نیز مالیات تعلق میگیرد یا خیر؟ باید بگوییم که خیر. در ماده 53 قانون مالیات مستقیم به این نکته اشاره شده است که اگر ملک به صورت رهن تصرف (رهن کامل بدون پرداخت اجاره بها) باشد، به علت عدم وجود و پرداخت اجاره، موضوع پرداخت مالیات اجاره نیز منتفی است.

 

زمان پرداخت مالیات اجاره

موعد پرداخت مالیات اجاره کی است؟ مستاجر موظف است که مبلغ مالیات بر اجاره هر ماه را حداکثر تا پایان ماه بعد پرداخت کند و عدم پرداخت مالیات اجاره در مهلت مقرر مشمول پرداخت جریمه است.

 

بیشتر بخوانید: مالیات بر عایدی سرمایه چیست؟ جدول محاسبه ها و معافیت ها

 

پرداخت مالیات اجاره بر عهده مستاجر است یا مالک؟

پرداخت مالیات اجاره به سازمان امور مالیاتی عموما توسط مستاجر صورت میگیرد و مستاجر در موعد مقرر و توافق شده، مبلغ مالیات را از صاحب ملک دریافت میکند. دذر واقع مستاجر موظف است که با مراجعه به اداره مالیات، قبض مالیات  اجاره را دریافت کند و مبلغ آن را پرداخت نماید و سپس با ارائه قبض پرداختی به مالک، مبلغ آن  را از وی دریافت نماید.

 

دولتی ها مالیات اجاره نمیدهند!

مطابق با ماده 2 قانون مالیات مستقیم، زمانی که موجر از دستگاه های دولتی، وزرات خانه ها و شهرداری و زیرمجموعه های آن ها باشد از پرداخت مالیات اجاره معاف است.

 

جریمه عدم پرداخت مالیات اجاره

جریمه عدم پرداخت مالیات چقدر است؟ این هم از سوال های پر تکرار است زیرا که بسیاری از افراد موضوع پرداخت مالیات اجاره را نادیده میگیرند یا فراموش میکنند و بعد درگیر جریمه های آن میشوند. مهم است بدانید که جریمه عدم پرداخت مالیات اجاره در موعد مقرر برابر با 10% مالیات پرداخت نشده و 2.5% مالیات به ازای هر ماه نسبت به مدت تاخیر از سر رسید پرداخت است.

این روزها اسم مالیات به اسم سامانه مودیان گره خورده است. با استفاده از نرم افزار حسابداری آنلاین فینتو میتوانید به صورت رایگان و بدون پرداخت هزینه ای جداگانه، علاوه بر رسیدگی به تمام امور مالی و حسابداری، صورتحساب الکترونیکی خود را نیز به سامانه مودیان ارسال کنید. نرم افزار حسابداری فینتو 15 روز مهلت تست کاملا رایگان دارد و شما میتوانید همین حالا و با کلیک بر روی تصویر زیر، کار خود را با فینتو آغاز کنید

نرم افزار حسابداری آنلاین

اشتراک گذاری:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا