نحوه پرداخت حق بیمه معوقه تامین اجتماعی – توضیح کامل

حق بیمه معوقه

پرداخت حق بیمه معوقه یا حق بیمه مربوط به ماه یا سال های گذشته از جمله پر تکرار ترین سوالات کارمندان و کارفرماها است. چگونه باید حق بیمه سنوات گذشته را پرداخت کنیم؟ نحوه محاسبه و اضافه این حق بیمه معوقه به سابقه بیمه چگونه است؟ اگر شما هم سوالاتی مرتبط با این سوال دارید این مقاله از فینتو برای شما است.

 

 

حق بیمه

پیشتر در یک مقاله به طور کامل درباره حق بیمه و همچنین موارد مشمول و معاف از پرداخت حق بیمه و مالیات پرداخته ایم. امروز قصد داریم تا به طور کامل درباره حق بیمه معوقه، نحوه محاسبه حق بیمه معوقه و پرداخت آن صحبت کنیم.

 

بیشتر بخوانید: موارد مشمول و معاف از پرداخت حق بیمه و مالیات حقوق

حق بیمه معوقه – حق بیمه پرداخت نشده

بسیاری از مواقع پیش می آید که به دلیل تعلل کارفرما، یک یا چندماه (و حتی بیشتر) برای کارگر حق بیمه پرداخت نمیشود. در موارد بسیاری نیز کارفرما بر خلاف قانون از پرداخت حق بیمه کارگر خودداری میکند و گاهی اوقات نیز شاهد آن هستیم که به صورت کاملا سهوی، پرداخت یک یا چند حق بیمه فراموش میشود. از آنجایی که سابقه بیمه و پرداخت حق بیمه، در سوابق بیمه کارگر و بازنشستگی او نقش اصلی را دارد، در ادامه باهم میخوانیم که برای پرداخت حق بیمه معوقه چه باید کرد.

 

ماده 148 قانون کار

ماده  148 قانون کار به طور صریح عنوان کرده است که تمامی کارفرماها و کارگاه های مشمول قانون کار موظف هستند که نسبت به بیمه کردن کارکنان خود اقدام نمایند.  این قانون همچنین در ادام به این نکته اشاره کرده است که اگر کارگاهی در دوره ای مشمول قانون کار نبود و برای مدتی مشمول قانون کار بوده است، تنها موظف به بیمه کارکنان برای دوره ای است که مشمول قانون کار بوده است.

 

 

افراد و مشاغل معاف از ماده 148 قانون کار

همانطور که گفتیم این قانون افرادی که مشمول قانون کار هستند را موظف به بیمه کارکنان کرده است اما در ادامه بیان کرده است که مشاغل زیر اجباری در بیمه کارکنان خود ندارند:

  • کارگاه های خانوادگی
  • فردی که در استخدام سازمانی است که آیین نامه استخدامی خاص خود  سازمان را دارد یا جزو ارگان های دولتی است.
  • اشخاصی که مشمول مقررات خاص بیمه ای هستند مانند قالیبافان، کارگران ساختمانی، بیمه های توافقی و رانندگان مشاغل آزاد ( مگر اینکه رابطه کارمند و کارفرمایی در آن ثابت شود)
  • کارگاه هایی که در برنامه سوم توسعه اقتصادی از قانون کار معاف شده اند.

 

ماده 36 تامین اجتماعی

ماده 36 تامین اجتماعی نیز علاوه بر ماده 148 قانون کار به لزوم پرداخت حق بیمه توسط کارفرما اشاره کرده است و بیان داشته است که ” کارفرما مسئول پرداخت حق بیمه سهم خود و بیمه شده به سازمان می باشد و مکلف است در موقع پرداخت مزد یا حقوق و مزایا سهم بیمه شده را کسر نموده و سهم خود را بر آن افزوده به سازمان تادیه نماید. در صورتی که کارفرما از کسرحق بیمه سهم بیمه شده خودداری کند شخصا مسئول پرداخت آن خواهد بود”

 

 

نحوه پرداخت حق بیمه معوقه

تا اینجا متوجه شدیم که مطابق با ماده 148 قانون کار و ماده 36 تامین اجتماعی در هر کارگاهی که مشمول قانون کار است و در هر مزد بگیری ای که رابطه کارگر و کارفرمایی برقرار است،  کارفرما موظف به بیمه کارکنان خود است. حال اگر سهوا یا عمدا حق بیمه کارگر پرداخت نشده باشد، برای پرداخت حق بیمه معوقه دو راه پیش رو است:

1-   پرداخت حق بیمه واریز نشده با مراجعه به سازمان تامین اجتماعی

2-   پرداخت حق بیمه معوقه از طریق شکایت از کارفرما به اداره کار

در ادامه هر دو روش را باهم به طور کامل بررسی میکنیم

 

پرداخت حق بیمه معوقه از طریق سازمان تامین اجتماعی

کارفرما یا کارگر میتوانند با مراجعه به سازمان تامین اجتماعی و اثبات اشتغال کارگر در بازه زمانی مورد نظر با ارائه مدارک کاملی از جمله قرارداد کاری، فیش حقوقی و… نسبت به پرداخت حق بیمه معوقه (که پرداخت آن بر عهده کارفرما است) اقدام کنند. البته این روش منوط بر این است که هم کارفرما و هم کارگر در مورد پرداخت این حق بیمه با هم مشکلی نداشته باشند.

 

 

پرداخت حق بیمه از طریق شکایت از کارفرما به اداره کار

این روش که معمولا متدوال تر است لازم است که کارگر از کارفرما به اداره ار شکایت کند. برای شکایت در خصوص حق بیمه پرداخت نشده لازم است که کارفرما مدارک کاملی از جمله قرارداد کار، فیش حقوقی (و هر مدرک معتبر و قابل استناد دیگری که نشان دهنده اشتغال فرد در آن دوران و رابطه کارگر و کارفرمایی باشد) را ارائه دهد. اداره کار با برقراری چند جلسه و دریافت مدارک و مستندات هر دو طرف، در صورتی که صحت اطلاعات ارائه شده از سوی کارگر را تایید کند، کارفرما را محکوم به پرداخت حق بیمه معوقه میکند و ماه های معوقه نیز به سابقه کاری کارگر اضافه خواهند شد.

 

 

مدارک لازم برای شکایت از کارفرما به اداره کار

در صورتی که قصد داشته باشید به دلیل عدم پرداخت حق بیمه از کارفرما شکایت کنید، لازم است که مدارک زیر را به همراه داشته باشید:

  •  یک نسخه کپی از قرارداد کاری
  •  پرینت بانکی یا هر سند و قبض دیگری که نشان دهنده دریافت حقوق و مزد از سوی کارفرما بوده است (به منظور اثبات رابطه مزد بگیری بین کارفرما و کارگر)
  •  ارائه مدارکی که اثبات کننده حضور شما در محل کار بوده است مانند لیست یا کارت یا نرم افزار حضور و غیاب
  • شهادت شاهدان (در صورت وجود) این شاهدان میتوانند همکاران شما، نگهبان ساختمان، نگهبانان ساختمان های اطراف که رفت و آمد شما را دیده اند، تصاویر دوربین مداربسته و… باشد-

 

 

فرمول محاسبه حق بیمه معوقه – حق بیمه سنوات گذشته

محاسبه حق بیمه معوقه بستگی به این موضوع دارد که آیا کارگر همچنان در آن کارگاه مشغول است یا خیر. در ادامه هر دو فرمول را بسته به شرایط بررسی میکنیم

 

محاسبه حق بیمه پرداخت نشده برای کارگری که همچنان در آن کارگاه مشغول به کار است:

 

نحوه محاسبه حق بیمه گذشته

 

 

محاسبه حق بیمه معوفه کارگری که دیگر در آن کارگاه مشغول نیست:

 

نحوه محاسبه حق بیمه پرداخت نشده

 

 

جریمه عدم پرداخت حق بیمه

عدم پرداخت حق بیمه کارگر از سوی کارفرما همراه با جریمه است و کارفرما هنگام محکوم شدن در اداره کار، نه تنها باید حق بیمه پرداخت نشده را پرداخت کند، بلکه محکوم به پرداخت دو تا ده برابر مبلغ حق بیمه پرداخت نشده خواهد بود.

 

آیا میتوان به رای اداره کار اعتراض کرد؟

بله در صورتی که رای صادره را صحیح نمیدانید، هر دو طرف 15 روز مهلت دارند که به رای صادره اعتراض کنند و در صورتی که مجددا نیز قصد اعتراض به رای را داشته می توانند به دیوان عدالت اداری شکایت کنند.

 

با استفاده از نرم افزار حقوق و دستمزد فینتو میتوانید، حقوق، مزایا و کسورات پرسنل را ثبت کنید و پرسنل نیز امکان مشاهده فیش حقوقی خود را دارند. از دیگران امکانات نرم افزار حقوق و دستمزد فینتو میتوان به امکان تهیه دیسکت بیمه و مالیات، اعمال انواع معافیت های بیمه و مالیات و قابلیت اتصال به نرم افزار حضور و غیاب فینتو اشاره کرد که مدیریت و رسیدگی به امور حقوق و دستمزد پرسنل را با ایجاد یک سیستم متصل و یکپارچه به راحت ترین و کاربردی ترین شکل ممکن ساده کرده است. فینتو 30 روز مهلت استفاده کاملا رایگان از تمامی امکانات نرم افزار را برای شما پیش بینی کرده است که میتوانید همین حالا و با کلیک بر روی تصویر زیر، رسیدگی به تمامی امور حقوق و دستمزد خود را با فینتو آغاز کنید.

نرم افزار حقوق و دستمزد آنلاین

 

 

 

اشتراک گذاری:

1 دیدگاه دربارهٔ «نحوه پرداخت حق بیمه معوقه تامین اجتماعی – توضیح کامل»

  1. حسین عباسقلی

    باسلام،وقتی کارفرما حق بیمه رادر لین ماها وروزها فقط جهت گرفتن دفترچه درمان پرداخت کرده،وهیچ گونه دسترسی به ایشان نباشد،حق بیمه معوقه کارگر سوخته میشه؟واقعا اگه راه حلی نباشه،درحق خیلیها ظلم شده،حتی کارگر خودش حاضربه پرداخت معوقه هاباشه وقانونی نباشه که حمایتش کنه۔

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا