حسابداریحقوق و دستمزد

مساعده چیست؟

لغت مساعده که به انگلیسی Advance میشود بخشی از حقوق پرسنل میباشد که معمولا قبل از پایان هر ماه به علت نیاز کارمندان به آن ها پرداخت می شود و در زمان تهیه لیست حقوق و دستمزد همان ماه به طور کامل از حقوق آنها تحت عنوان مساعده کسر می گردد.

پرداخت مساعده اصولا ضوابط خاص خود را دارد.می توان گفت مساعده مبلغی است که به عنوان علی الحساب حقوق به کارگر پرداخت میشود و مبلغ آن در پایان هر ماه باید صفر شود.

معمولا اگر شركت خصوصي باشد ميزان مساعده ماهيانه معمولا مدير شركت يك سقفي براي مدير مالي تعيين ميكند كه اگر پرسنل در حين كار تسويه كرد شركت پرداخت بيشتر از حقوق پرسنل نكرده باشد و از اين بابت ضرري نبيند و بطور معمول شركت ها براي پرسنل تازه استخدام كمتر از يكماه مساعده پرداخت نميكنند.

لازم به ذکر است که مساعده ذیل کسورات توافقی قرار میگیرد.

برای دریافت نمونه فرم درخواست مساعده اینجا کلیک کنید.

نحوه ثبت حسابداری مساعده

برای ثبت نمودن مساعده در زیر مجموعه دارایی ها و حساب های دریافتنی غیر تجاری، حسابی تحت عنوان مساعده پرسنل می سازیم که ماهیت این حساب مانند حساب های دریافتنی، بدهکار می باشد. پس این اشتباه است که در زمان پرداخت مساعده، آنرا با ثبت حقوق و دستمزد انجام دهیم زیرا تا زمانی که ماه به پایان نرسد، کار پرسنل هیچگاه کامل نشده که بخواهیم حقوقی پرداخت کنیم.

مساعده در واقع تا پایان ماه به عنوان طلب شرکت از پرسنل حساب می شود و ثبت آن بشرح زیر میباشد:

حساب های دریافتنی غیرتجاری/مساعده پرسنل (بدهکار)    *****

صندوق (بستانکار)                                                          *****

 

 


مساعده در حقوق و دستمزد
نرم افزار حقوق و دستمزد
برچسب ها

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن