دفتر کل چیست؟ آموزش ثبت و نمونه دفتر کل

دفتر کل در حسابداری

دفتر کل از اولین مبانی حسابداری است که آموزش آن برای هر حسابدار و همچنین صاحب هر کسب و کاری لازم است. امروز قرار است که در این مقاله از فینتو به توضیح کامل هر آنچه لازم است درباره دفتر کل بدانید بپردازیم


دفتر کل چیست؟

دفتر کل در واقع صورت یا گزارشی است که سایر حساب های موجود در حسابداری به شکل طبقه بندی شده و جداگانه در آن نگهداری میشود. از دفتر کل به منظور خلاصه کردن تمامی حساب ها و نگهداری تمام رویدادهای مالی یک کسب و کار استفاده میشود.


فرم استاندارد حساب دفتر کل

فرم استاندارد و رایج حساب دفتر کل، شکل T انگلیسی است بنابراین با نام حساب T  هم شناخته میشود. در ساختار کلی دفتر کل اجزا زیر را مشاهده میکنیم:

قسمت بالای صفحه : در این قسمت عنوان حساب قرار دارد که نام حساب و شماره حساب مربوطه در این قسمت درج میشود.

در ادامه نیز 7 ستون در دفتر کل قرار دارد که شامل: شماره روزنامه(شماره سند) ، تاریخ، شرح، بدهکار، بستانکار، تشخیص و باقیمانده هستند.ر بعضی از دفتر کل ها نیز ستونی با نام عطف وجود دارد.


نمونه دفتر کل

در زیر باهم یک نمونه از دفتر کل را مشاهده میکنیم. حساب های ترازنامه ای و حساب های سود و زیانی که در ادامه آن ها را توضیح خواهم داد، با توجه به ماهیت بدهکار و بستانکار بودن به ترتیب در ستون های بدهکار و بستانکار این دفتر قرار میگیرند.

 

نمونه دفتر کل

 


انواع حساب ها در دفتر کل

در دفتر کل ابتدا حساب های ترازنامه ای و سپس حساب های مربوط به سود و زیان به ترتیب نوشته میشود. در ادامه با جزئیات باهم میبینیم که کدام حساب ها و با چه ترتیبی در حساب دفتر کل ثبت میشوند.


حساب ترازنامه ای در دفتر کل:

گفتیم که ابتدا باید حساب ترازنامه ای در حساب دفتر کل ثبت شود. این به این معنا است که تمام حساب هایی که تا آن لحظه در ترازنامه ثبت شده است، به همان ترتیب در حساب دفتر کل ثبت میشود. حساب هایی که به طور رایج و معمول در ترازنامه ثبت میشوند عبارت هستند از:

حساب دارایی: حساب دارایی شامل دو زیر مجموعه دارایی جاری و غیر جاری است و ما تمام زیر مجموعه های این دارایی ها را که پیش تر آن ها را در ترازنامه ثبت کرده ایم، به حساب دفتر کل منتقل میکنیم. از جمله: حساب های دریافتنی، موجودی مواد و کالا، صندوق، پیش پرداخت، سرمایه گذاری بلند مدت.

حساب دارایی ماهیت بدهکار دارند بنابراین تمامی این موارد ستون سمت راست دفتر کل قرار میگیرد.

حساب بدهی: حساب  بدهی ها نیز به دو دسته جای و غیر جاری تقسیم میشود و لازم است که تمام حساب های زیر مجموعه آن ها، به حساب دفتر کل منتقل شوند. این حساب ها شامل : حساب پرداختنی، مالیات پرداختنی، حصه جاری(تسهیلات مالی دریافتنی) و پیش دریافت ها هستند.

این حساب ها ماهیت بستانکار بنابراین در ستون بستانکار دفتر کل قرار میگیرند.

حقوق صاحبان سهام: حقوق صاحبان سهام که شامل حساب های سرمایه، اندوخته قانونی، اندوخته، سود و زیان انباشته، تفاوت تسعیر ارز عملیات خارجی است. این حساب ها ماهیت بستانکار دارند در ستون بستانکار دفتر کل ثبت میشوند.

بیشتر بخوانید: ترازنامه چیست؟ آموزش کامل ترازنامه در حسابداری


حساب های صورت سود و زیان در دفتر کل

پس از ترازنامه، تمامی اقلام موجود در صورت سود و زیان را به حساب دفتر کل انتقال میدهیم. اقلام رایج و پرکاربردی که در صورت سود و زیان داریم هم به شرح زیر هستند:

  •       درآمد عملیاتی
  •       هزینه فروش (هزینه عملیاتی)
  •       سود ناخالص و سود خالص
  •       سود یا زیان عملیاتی
  •       هزینه عملیاتی و هزینه مالی

بیشتر بخوانید: صورت سود و زیان چیست؟ آموزش محاسبه صورت سود و زیان

آموزش بستن حساب دفتر کل

یکی از پر تکرار ترین سوالات کاربران این است که حساب دفتر کل را چگونه باید ببندیم؟ مهم است بدانید که دفتر کل یک حساب نیست، بلکه همانطور که پیش تر از این هم در قسمت های بالا توضیح دادیم، یک صورت یا گزارش مالی است که هدف اصلی آن طبقه بندی و ایجاد یک خلاصه از حساب ها است. بنابراین دفتر کل، یک حساب نیست که نیازی به بسته شدن داشته باشد.

با استفاده از نرم افزار حسابداری آنلاین فینتو میتوانید در هر زمان و در هر مکان، بدون نیاز به نصب و راه اندازی نرم افزارهای گران قیمت و پیچیده و تنها با ایجاد یک حساب کاربری به تمام امور مالی و حسابداری خود رسیدگی کنید. فینتو 15 روز مهلت استفاده کاملا رایگان از تمامی امکانات نرم افزار حسابداری را برای شما پیش بینی کرده است و شما میتوانید همین حالا و با کلیک بر روی تصویر زیر، حسابداری را با فینتو آغاز کنید

نرم افزار حسابداری آنلاین

اشتراک گذاری:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا