مالیات خودرو 1403 چقدر است؟ آخرین اخبار

مالیات خودرو

مالیات خودرو از جمله مواردی است که در چند سال اخیر جای یحث و سوال بسیاری داشته است. امروز در این مقاله از فینتو قصد داریم که به صفر تا صد مالیات خودرو1403 و جدیدترین قوانین، معافیت ها و نحوه پرداخت آن بپردازیم پس مثل همیشه تا انتها همراه فینتو باشید.

مالیات خودرو چیست

مالیات بر خودرو از انواع مالیات مستقیم است و تمامی افراد حقیقی و حقوقی که دارای خودرو یا خودروهایی با ارزش مشخص شده به نام خود یا افراد تحت تکفل زیر 18 سال خود هستند، موظف به پرداخت مالیات در موعد مقرر هستند. مهم است که بدانید که مالیات خودرو بر اساس قیمت روز خودرو محاسبه میشود.

 

مالیات خودرو 1403 چقدر است؟

ارزش خودروهای مشمول پرداخت مالیات به طور سالیانه اعلام میشود. مالیات خودرو 1403 به خودروهایی با ارزش بیشتر از سه میلیارد و پانصد میلیون تومان تعلق میگیرد و افراد موظف به پرداخت 1% از ارزش خودرو نسبت به مازاد سه میلیارد و پانصد تومان هستند. به طور مثال اگر ارزش خودرویی 4 میلیارد تومان باشد، سه میلیارد و پانصد میلیون تومان از آن معاف و به 500 میلیون باقیمانده، 1 درصد مالیات تعلق میگیرد.

 

سامانه پرداخت مالیات خودرو

مشمولان پرداخت این مالیات تا پایان بهمن ماه هر سال مهلت دارند که از طریق سامانه https://my.tax.gov.ir/ نسبت به پرداخت مالیات خود اقدام کنند. مهم است بدانید که ثبت نقل و انتقال، انتقال قطعی و اجاره خودرو پیش از پرداخت مالیات خودرو ممنوع است و در صورت انجام، هر دو طرف به صورت تضامنی مسئول این موضوع خواهند بود.

 

کدام خودروها مشمول پرداخت مالیات خودرو هستند؟

مطابق با بند چ لایحه حقوق و دستمزد 1403، انواع خودروهای سواری و وانت دو کابین دارای شماره انتظامی شخصی اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی غیر دولتی که ارزش روز خودرو آن ها بیش از سه میلیارد و پانصد میلیون تومان مشمول پرداخت این مالیات هستند.

 

 بیشتر بخوانید: اعتبار مالیاتی ارزش افزوده چیست؟ راهنمای کامل 1403

 

جریمه عدم پرداخت مالیات خودرو

مطابق با ماده 190 قانون مالیات مستقیم، عدم پرداخت مالیات خودرو جریمه ای معادل 2.5% به ازای هر ماه دیرکرد خواهد داشت. همچنین اگر مودیان مالیاتی پیش از موعد رسیدگی مقرر شده اقدام به پرداخت علی الحساب خود بکنند، جایزه ای معادل 1% مالیات پرداختی به ازای هر ماه باقیمانده تا سررسید اصلی پرداخت مالیات خواهند داشت. به طور مثال اگر مهلت پرداخت مالیات تا پایان بهمن ماه 1403 باشد و شما مالیات خود را در آذر ماه پرداخت کرده باشید (علی الحساب)، به ازای دو ماه باقی مانده، دو درصد از مالیات پرداخت شده شما بخشیده خواهد شد. (هرماه، 1 درصد).

ارزش یک ماشین ملاک است یا چند ماشین؟

از اشتباهات رایج برخی از افراد این است که گمان میکنند ارزش یک خودرو به تنهایی ملاک ارزیابی مالیات است. اما باید توجه داشته باشید که اگر شخصی دارای 2 یا چند خودرو است و ارزش این خودرو ها به تنهایی سه میلیارد و پانصد میلیون تومان نیست اما ارزش مجموع  خودرو ها معادل یا بیشتر از این رقم است، مشمول پرداخت مالیات خودرو خواهد بود.

آیا مالیات خودرو همان مالیات بر عایدی سرمایه است؟

مالیات خودرو و مالیات بر عایدی سرمایه دو موضوع مجزا از هم هستند. مالیات بر عایدی سرمایه در اصل مالیاتی است که به سود حاصل از خرید و فروش خودرو تعلق میگیرد و هدف از ایجاد آن، جلوگیری از دلالی خودرو و سو استفاده از تورم است. پیش تر در مقاله ای جداگانه به توضیح کامل مالیات بر عایدی سرمایه خودرو پرداخته ایم و توضیح داده ایم چه افرادی و تحت په شرایطی مشمول و معاف از پرداخت این مالیات هستند که خواندن آن را به شما پیشنهاد میکنیم:

بیشتر بخوانید: مالیات بر عایدی سرمایه 1403 – معافیت ها و نحوه محاسبه

 

ارسال رایگان صورتحساب الکرونیکی به سامانه مودیان

این روزها تمامی افراد حقیقی و حقوقی که فعالیت اقتصادی دارند ملزم به ارسال صورتحساب الکترونیکی به سامانه مودیان هستند. با استفاده از نرم افزار حسابداری آنلاین فینتو میتوانید به صورت رایگان و بدون نیاز به خرید، نصب و راه اندازی نرم افزارهای پیچیده و گران قیمت، صورتحساب الکترونیکی خود را به سامانه مودیان ارسال کنید و همچنین کلید عمومی، کلید خصوصی، و فایل csr خود را بسیازید. فینتو 15 روز مهلت استفاده کاملا رایگان از تمامی امکانات نرم افزار حسابداری را برای شما پیش بینی کرده است و شما میتوانید همین حالا و با کلیک بر روی تصویر زیر، با ایجاد یک حساب کاربری، صورتحساب الکترونیکی خود را به سامانه مودیان ارسال کنید و به تمام امور مالی و حسابداری خود با فینتو رسیدگی کنید.

نرم افزار حسابداری آنلاین

 

اشتراک گذاری:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا