ارزش افزوده قبوض خدماتی – آموزش ثبت حسابداری و محاسبه

ارزش افزوده قبض خدماتی

ارزش افزوده قبض های خدماتی از جمله ارزش افزوده قبض گاز همیشه از پر تکرارترین سوالات کاربران بوده است. در این آموزش از فینتو قرار است به صفر تا صد ارزش افزوده قبض های خدماتی و همچنین نحوه ثبت حسابداری آن ها بپردازیم پس مثل همیشه تا انتها همراه فینتو باشید.

 

 

ارزش افزوده قبوض خدماتی

قبض های خدماتی مانند قبض گاز، قبض آب و قبض برق مشمول پرداخت مالیات بر ارزش افزوده هستند. مهم است بدانید که نرخ مالیات بر ارزش افزوده قبوض خدماتی بر حسب نوع انرژی با هم متفاوت است. در ادامه به توضیح صفر تا صد محاسبه و همچنین ثبت حسابداری قبوض خدماتی میپردازیم

 

 

مالیات بر ارزش افزوده قبض گاز 1403

در سال 1403 مالیات بر ارزش افزوده قبض گاز همانند سال گذشته 15% است. بنابراین به مبلغ صورتحساب تمامی مشترکین، 15 درصد تحت عنوان ” ارزش افزوده و عوارض شهرداری” اضافه میشود.

 

 

نحوه محاسبه ارزش افزوده قبض خدماتی 

در حال حاضر قبض های کاغذی حذف شده اند و ماهیانه از سوی اداره برق، گاز و.. پیامک حاوی صورتحساب گاز، برق و سایر انرژی ها و خدمات مصرف شده برای تمامی مشترکین ارسال میشود. با کلیک بر روی این لینک میتوانید جزئیات صورتحساب خود را مشاهده کنید. اما به طور کلی مبلغ ارزش افزوده برای قبض های مختلف انرژی و خدمات با توجه به نرخ آن ها متفاوت است. در ادامه نرخ و سپس فرمول محاسبه قبض های خدماتی و انرژی را باهم میخوانیم.

 

بیشتر بخوانید: مالیات بر ارزش افزوده 1403 + لیست مشاغل و اصناف مشمول و معاف از ارزش افزوده

 

ارزش افزوده قبوض خدماتی 1403

مهم است بدانید که نرخ ارزش افزوده انرژی و خدمات با یکدیگر متفاوت است. در ادامه ابتدا ارزش افزوده هرکدام را به تفکیک میبینیم و سپس نحوه محاسبه ارزش افزوده قبض های خدماتی را باهم یاد میگیریم:

  • ارزش افزوده قبض برق: ارزش افزوده قبض برق 10% است
  • ارزش افزوده قبض گاز: ارزش افزوده قبض گاز 15% است
  • ارزش افزوده قبض آب: ارزش افزوده قبض آب 10% است

 

 

محاسبه ارزش افزوده قبض گاز و سایر قبوض خدماتی

برای محاسبه ارزش افزوده قبض های خدماتی، کافی است مطابق با فرمول زیر عمل کنیم:

 

نحوه محاسبه ارزش افزوده قبوض خدماتی
مبلغ بهای مصرفی دوره * نرخ ارزش افزوده انرژی یا خدمت مورد نظر

 

مبلغ ارزش افزوده اکنون به صورت جداگانه در قبض های آنلاین نیز قابل مشاهده است. به طور مثال در زیر یک قبض گاز را باهم مشاهده میکنیم. هرچند که رقم مالیات بر ارزش افزوده در این قبض به صورت جداگانه مشخص است است. با این حال اگر قصد محاسبه آن را داشته باشیم کافی است که مبلغ مصرفی دوره را در 15% که نرخ مالیات بر ارزش افزوده گاز است ضرب کنیم، عددی معادل آنچه که در قبض بالا مشاهده میکنید به دست می آید. این مبلغ در انتها با ارقام دیگری از جمله بیمه، بدهی و.. جمع میشوند و پرداختی نهایی مشترک رتا مشخص میکنند.

ارزش افزوده قبض گاز

 

نکات مهم در محاسبه قبوض خدماتی:

  •       اگر دوره قبض شما دارای بدهی است، بدهی آن را در محاسبه ارزش افزوده حساب نکنید چرا که این مبلغ را در دوره قبلی محاسبه کرده اید.
  •       از سال 1403 مبلغ 400 تومان برای قبض گاز و 300 تومان برای قبض برق از مشترکین مسکونی و 3000 تومان از مشترکین تجاری در هر قبض دریافت میشود که نزد خزانه داری کشور نگهداری میشود

 

 

اعتبار مالیاتی ارزش افزوده قبوض خدماتی

آیا قبض های خدماتی ارزش افزوده جزو اعتبار مالیاتی ارزش افزوده محاسبه میشوند؟ بله و خیر. در واقع اعتبار مالیاتی پرداخت قبض گاز برای مشترکینی لحاظ میشود که گاز مصرف شده را در راستای تولید استفاده کرده باشند. مشترکین اداری و تجاری که صرفا مصرف کننده گاز هستند نمیتوانند از ارزش افزوده پرداخت شده قبض گاز به عنوان اعتبار مالیاتی استفاده کنند. 

 

 

ثبت حسابداری قبض های خدماتی

برای شناسایی و ثبت حسابداری قبض های خدماتی و مصرفی به شیوه زیر عمل میکنیم:

  •       مجموع بهای مصرفی (شامل بهای دوره مصرفی + مبلغ بیمه + عوارض) بدهکار میشود
  •       مبلغ ارزش افزوده پرداخت شده بدهکار میشود
  •       جمع دو عدد فوق در حساب بستانکار ثبت میشود.
  •       بانک معادل عدد فوق بدهکار میشود
  •       نکته: اگر قبض دارای بدهی باشد در حساب بدهکار ذخیره میشود

 

 

ارزش افزوده قبض خدماتی جزو هزینه های قابل قبول مالیاتی است؟

بله مبلغی که به عنوان ارزش افزوده قبض های مالیاتی از جمله گاز و برق پرداخت میشود، جزو هزینه قابل قبول مالیاتی است.

 

برای پرداخت مالیات بر ارزش افزوده لازم است که از کارپوشه مالیاتی سامانه مودیان خود اقدام کنید. خوب است بدانید که نرم افزار حسابداری فینتو قابلیت اتصال به سامانه مودیان را برای تمامی کاربران خود به صورت رایگان فراهم کرده است و شما میتوانید همین حالا و با کلیک بر روی تصویر زیر از 15 روز مهلت استفاده رایگان از نرم افزار حسابداری فینتو استفاده کنید و به تمامی امور مالی و حسابداری خود به صورت رایگان با فینتو رسیدگی کنید.

نرم افزار حسابداری آنلاین

اشتراک گذاری:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا