مشاغل قائم به شخص چیست؟ صفر تا صد مشاغل قائم به شخص

مشاغل قائم به شخص

اگر شما هم عبارت ” مشاغل قائم به شخص” را زیاد شنیده اید اما درباره آن ها چیزی نمیدانید این مقاله از فینتو برای شما است. امروز با هم درباره مشاغل قائم به شخص و نکات مهمی که لازم است درباره این دسته از مشاغل بدانید میپردازیم پس تا انتها همراه فینتو باشید

مشاغل قائم به شخص چیست

مشاغل قائم به شخص در دسته بندی مشاغل مجوز محور قرار میگیرند و به مشاغلی گفته میشود که مجوز آن ها به نام شخص (عموما کارفرما) صادر میشود و در صورتی که محل دفتر این مشاغل تغییر کند، نیازی به ثبت نام جدید در نظام مالیاتی نخواهند داشت.

لیست مشاغل قائم به شخص

اما چه مشاغلی در دسته بندی مشاغل قائم به شخص قرار میگیرند؟ مطابق با اعلام شورای عالی مالیاتی مشاغل زیر در این دسته بندی قرار دارند:

  •   دفاتر اسناد رسمی
  •   وکیل های دادگستری
  •   تمامی مشاغل پزشکی (تمامی صاحبان حرف پزشکی و مشاغل پزشکی، پیرا پزشکی داروسازی و دامپزشکی دارای مجوز)
  •   مهندسان ناظر
  •   حسابداران رسمی
  •   بازگانان( افرادی که کارت بازرگانی دارند)
  •   کارشناسان دادگستری

بنابراین اگر به طور مثال یک پزشک آدرس مطب خود را تغییر بدهد، نیازی نیست که برای این تغییر آدرس اقدام به ثبت پرونده مالیاتی جدبد بکند و تنها ویراش اطلاعات کافی است.

 

قوانین مالیاتی مشاغل قائم به شخص

این دسته از مشاغل شرایط متفاوتی در اجرای قوانین مالیاتی دارند که به شرح زیر است:

  •   امکان استفاده از تبصره ماده 100 برای مشاغل قائم به شخصی که به صورت شرکت مدنی نیستند وجود ندارد
  •   تشکیل پرونده مشارکتی در مشاغل قائم به شخص تنها در صورت رعایت ماده 571 قانون مدنی مجاز است. این به معنا است که شرکت باید چند مالک حقوقی داشته باشد.

 شرکت عبارت است از اجتماع حقوق مالکین متعدد در شیئی واحد به نحو اشاعه

تغییر آدرس مشاغل قائم به شخص

گفتیم که این مشاغل در صورت تغییر محل فعالیت نیازی به ایجاد پرونده مالیاتی جدید ندارد. در این حالت کافی است با مراجعه به سایت سازمان امور مالیاتی و ورود به کارپوشه اقدام به تغییر کد پستی و آدرس پستی خود بکنند و یا به صورت حضوری به شعبه سازمان امور مالیاتی مراجعه کنند.

بیشتر بخوانید: انتقال سوابق بیمه 1403 – راهنمای جدیدترین قوانین

 

آیا کارگاه ها جزو قانون قائم به شخص کارفرما هستند؟

خیر. جالب است بدانید که تا سال 1337 در قانون کار،کارگاه جزوی از دارایی کارفرما و قائم به شخص او محسوب میشد اما این قانون در سال 1369 تغییر کرد و شخصیت کارگاه و کارفرما به صورت مستقل و جدا از هم در نظر گرفته شد. بنابراین کارگاه، قائم به شخص کارفرما نیست و اگر محل کارگاه تغییر کند، کارفرما نمیتواند به این دلیل که در محل جدید با کارگر قرارداد نداشته، به قرارداد خود را با او خاتمه دهد و رابطه کارگر – کارفرما در محل کار جدید نیز همچنان پا بر جا است.

هر نوع تغییر حقوقی در وضع مالکیت کارگاه، از قبیل فروش یا انتقال به هر شکل، تغییر نوع تولید، ادغام در موسسه دیگر، ملی شدن کارگاه، فوت مالک و امثال اینها، در رابطه قراردادی کارگرانی که قراردادشان قطعیت یافته است موثر نمی‌باشد و کارفرمای جدید، قائم مقام تعهدات و‌حقوق کارفرمای سابق خواهد بود. – ماده 12 قانون کار

با استفاده از نرم حسابداری آنلاین فینتو میتوانید به تمام امور مالی و حسابداری خود بدون محدودیت و از هر کجا و با هر دستگاهی رسیدگی کنید. فینتو 15 روز مهلت استفاده رایگان از تمامی امکانات نرم افزار حسابداری به همراه ارسال صورتحساب الکترونیکی به سامانه مودیان را برای شما پیش بینی کرده است و شما میتوانید همین حالا با کلیک بر روی تصویر زیر رسیدگی به امور مالی و حسابداری خود را با فینتو آغاز کنید:

نرم افزار حسابداری آنلاین

اشتراک گذاری:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا