حق بن و مسکن 1403 – راهنمای کامل

حق بن و حق مسکن

حق مسکن و حق خوار و بار از جمله مزایای حقوق و دستمزد هستند که همیشه جای سوال و بحث زیادی دارند. هر چند که پیش تر درباره این دو در حرف زده ایم اما امروز با هم به صفر تا صد حق مسکن و حق خواربار یا همان حق بن میپردازیم پس مثل همیشه تا انتها همراه فینتو باشید.

حق مسکن 1403

حق مسکن از جمله مزایای رفاهی است که مطابق با قانون کار به تمام کارگران مجرد و متاهل تعلق میگیرد. همانطور که پیش تر در جدول حقوق و دستمزد 1403 نیز عنوان کردیم، حق مسکن در سال 1403 برابر با مبلغ 900 هزار تومان است.

 

بیشتر بخوانید: حقوق و دستمزد 1403 + جدول حقوق و دستمزد

 

حق مسکن مشمول مالیات است؟

مطابق با  بخشنامه شماره بخشنامه شماره 58 / 99 / 200 که توسط دیوان عدالت اداری ابلاغ شد کمک هزینه مسکن (حق مسکن) از پرداخت مالیات معاف است و مشمول پرداخت مالیات نیست. با استفاده از نرم افزار حقوق و دستمزد فینتو میتوانید انواع معافیت های مالیاتی و بیمه را در فیش حقوقی پرسنل اعمال کنید.

 

 

حق مسکن مشمول حق بیمه است؟

قبلا به طور کامل درباره موارد مشمول و معاف از پرداخت حق بیمه جدول کاملی را برای شما آماده کرده ایم. اما مهم است اکنون نیز به این نکته اشاره کنیم که حق مسکن مشمول پرداخت حق بیمه است. در واقع مطابق با قانون کار، اغلب مزایای رفاهی دریافتی مشمول کسر حق بیمه هستند.

 

حق مسکن چگونه محاسبه میشود؟

یکی از سوال های مهم این است که حق مسکن مبلغ ثابتی است یا به بر اساس روزهای کارکرد به شخص تعلق میگیرد؟ حق مسکن در ماه های 29، 30 . 31 روزه یک مبلغ ثابت است و تغییر نمیکند. به عنوان مثال در سال 1403، کارگران در ماه های 30 و 31 روزه همواره مبلغ ثابت 900 هزارتومان را به عنوان حق مسکن دریافت میکنند. اما کارگرانی که کارکرد آن ها کمتر از یک ماه کامل است، حق مسکن را متناسب با تعداد روزهای کارکرد خود دریافت خواهند کرد.

 

فرمول محاسبه حق مسکن

در بالا به این موضوع اشاره کردیم که کارمندانی که کمتر از یک ماه کارکرد داشته باشند، متناسب با تعداد روزهای کارکرد خود حق مسکن دریافت میکنند. برای اینکه بتوانیم حق مسکن را برای یک روز محاسبه کنیم کافی است که مبلغ حق مسکن را تقسیم بر 30 کنیم. به طور مثال در سال 1403 مبلغ حق مسکن 900 هزار تومان برای ماه های 30 روزه است. برای محاسبه حق مسکن روزانه کافی است که 900 هزار تومان را تقسیم بر 30 کنیم که برابر میشود با 30 هزار تومان برای هر روز. حال اگر شخصی به طور مثال 16 روز کارکرد داشته باشد، کافی است این 16 روز را در 30 هزارتومان ضرب کنیم که برابر میشود با 480 هزار تومان.

 

حق خوار بار 1403

حق خوار بار نیز از جمله مزایای رفاهی است که مانند حق مسکن به تمام کارگران اعم از مجرد و متاهل تعلق میگیرد. حق خوار بار که با نام حق بن یا کمک هزینه اقلام مصرفی هم شناخته میشود در سال 1403 معادل رقم 1.400.000 تومان است.

 

آیا حق بن مشمول مالیات است ؟

مطابق با بخشنامه بخشنامه شماره 58 / 99 / 200، حق بن یا همان حق خواربار مشمول پرداخت مالیات نیست

  

حق خواربار مشمول حق بیمه است ؟

بله همانند حق مسکن، حق خواروبار (حق بن) مشمول پرداخت حق بیمه است

 

حق خوار بار چگونه محاسبه میشود

رقم حق خواربار (حق بن) در تمامی ماه های 29، 30 و31 روزه برابر با 1.400.000 هزار تومان است. برای افرادی که قرارداد پاره وقت یا کارکردی کمتر از یک ماه دارند نیز متناسب با کارکردشان محاسبه میشود. در ادامه آموزش محاسبه آن را باهم میخوانیم.

 

نحوه محاسبه حق خواربار قرارداد پاره وقت

در بالا توضیح دادیم که برای افرادی که قرارداد پاره وقت دارند یا کارکرد آن ها کمتر از یک ماه است، حق بن متناسب با میزان کارکردشان محاسبه میشود. برای محاسبه حق بن این افراد به شیوه زیر عمل میکنیم:

  •       رقم حق مسکن ماهیانه تقسیم بر 30 میشود
  •       عدد به دست آمده تقسیم بر روزهای کارکرد میشد

 

به طور مثال در سال 1403 اگر کسی 18 روز کارکرد داشته باشند و قرار باشد که حق بن او را محاسبه کنیم، ابتدا رقم حق بن ماهیانه 1403 یعنی 1.400.000 تومان را تقسیم بر 30 میکنیم که برابر میشود با رقم 46.666 تومان. سپس این رقم را تعداد روزهای کارکرد شخص ( در این مثال 18 روز) ضرب میکنیم که برابر میشود با رقم 840.000 تومان. یاد گرفتید؟

 

با استفاده از نرم افزار حقوق و دستمزد فینتو میتوانید حقوق تمامی پرسنل را محاسبه کنید و پرسنل نیز امکان مشاهده فیش حقوقی خود را خواهند داشت. از امکانات دیگر نرم افزار حقوق و دستمزد فینتو ثبت حقوق و مزایا و کسورات، تعریف عوامل دلخواه، اعمال انواع معافیت های بیمه و مالیات و تهیه دیسکت بیمه و مالیات است. فینتو 30 روز مهلت استفاده رایگان از تمامی امکانات نرم افزار را برای شما پیش بینی کرده است و شما میتوانید همین حالا با کلیک بر روی تصویر زیر رسیدگی به تمامی امور مربوط به حقوق و دستمزد کسب و کار خود را رایگان با فینتو آغاز کنید.

نرم افزار حقوق و دستمزد آنلاین

اشتراک گذاری:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا