انواع هزینه ها در حسابداری + نمونه ثبت حسابداری

انواع هزینه ها در حسابداری

هزینه ها در حسابداری از اساسی ترین مواردی هستند که لازم است با ماهیت و نحوه ثبت آن ها و همچنین دسته بندی آن ها به خوبی آشنا باشیم. امروز و در این آموزش از فینتو به صفر تا صد هرآنچه لازم است درباره انواع هزینه ها در حسابداری بدانید میپردازیم پس مثل همیشه همراه ما باشید

 

 

هزینه ها در حسابداری

به مجموع مخارجی که با هدف کسب درآمد و افزایش بهره وری در یک کسب و کار طی یک دوره مالی انجام میشود هزینه گفته میشود. هزینه ها زیر مجموعه حساب های موقت هستند و ماهیت بدهکار دارند و به دوره مالی بعد منتقل  نمیشوند. با استفاده از هزینه ها در صورت سود و زیان میتوان میزان سود یک کسب و کار را به دست آورد. هزینه ها را بر حسب ماهیت میتوان به دو دسته زیر تقسیم کرد

 

طبقه بندی هزینه ها در حسابداری

هزینه ها را بر اساس ثبت حسابداری به دسته بندی های زیر تقسیم میکنیم.

1-   هزینه های عمومی و اداری

2-   هزینه های مالی و حسابداری

3-   هزینه های حقوق و دستمزد

4-   هزینه توزیع و فروش

5-   هزینه استهلاک

 

توجه داشته باشید که برای شناسایی این که هزینه مورد نظر را در کدام یک از دسته بندی های بالا قرار دهیم، لازم است ابتدا واحد مربوطه آن را شناسایی کنیم. به عنوان مثال اگر شرکتی بخش یا ساختمان تفکیک شده ای برای فروش دارد، تمامی هزینه های اتفاق افتاده در این واحد، از جمله هزینه لوازم تحریر تا هزینه آب و برق در طبقه بندی هزینه توزیع و فروش درج میشود. و یا اینکه اگر شرکتی واحد حسابداری مجزا دارد تمامی هزینه های انجام شده در این واحد، از آب و برق تا لوازم تحریر و غذا در دسته بندی هزینه های مالی و حسابداری قرار میگیرد. این یک اشتباه رایج است که برخی گمان میکنند که به طور مثال هزینه لوازم تحریر همواره در بخش هزینه های عمومی و اداری قرار میگیرد.

 

1-   هزینه های عمومی و اداری

منظور از هزینه های عمومی و اداری، هزینه  های غیر فنی است که به تولید و فروش وابسته نیستند. این هزینه ها شامل هزینه های خرید لوازم تحریر و تجهیزات اداری، هزینه قبض های خدماتی، هزینه پذیرایی و.. هستند. تمامی هزینه هایی که در بخش عمومی و اداری یک کسب و کار هستد در این دسته بندی قرار میگیرد.

 

ثبت حسابداری هزینه های عمومی

فرض کنید که شما یک میلیون تومان برای خرید لوازم تحریر هزینه کرده اید. ثبت حسابداری این هزینه به شرح زیر خواهد بود:

حساب هزینه های عمومی و اداری 1.000.000 تومان بدهکار

حساب بانک 1.000.000 تومان بستانکار

 

2-   هزینه های مالی و حسابداری

هزینه های مالی شامل تمامی هزینه هایی است که در بخش مالی و حسابداری کسب و کار انجام میشود. این هزینه ها شامل موارد زیر هستند:

  •       حقوق مدیرعامل و مدیر
  •       بهره اقساط وام های بانکی
  •       جریمه های مالیاتی
  •       هزینه های مرتبط با حسابداری و حسابداری
  •       هزینه های پرداخت شده بابت مشاوره های مالی

 

ثبت حسابداری بهره وام

خوب است با هم یک مثال درباره سود بهره وام را یاد میگیریم. فرض کنید که شما وامی با مبلغ 10.000.000 تومان با سود 18% و اقساط 12 ماهه دریافت کرده اید. سود یا بهره این وام برای هر ماه معادل 150 هزار تومان است. ثبت حسابداری بهره این وام برای هر ماه به شرح زیر خواهد بود:

حساب وام های دریافتنی : 833.333 تومان (بازپرداخت اصل هر قسط) : بدهکار

حساب هزینه قسط وام : 150.000تومان ( بهره ماهانه هر قسط) : بدهکار

حساب بانک: معادل مبلغ باقی مانده (مبلغ اصلی و بهره وام): بستانکار

 

 

ثبت حسابداری جریمه مالیات

یکی دیگر از ثبت های مهم هزینه های مالی ثبت هزینه جریمه مالیات است. فرض کنید که شما 20.000.000 تومان جریمه مالیاتی شده اید و قرار است آن را ثبت کنید. ثبت این هزینه به شرح زیر خواهد بود:

حساب هزینه های مالیاتی (جریمه مالیات) : 20.000.000 تومان بدهکار

حساب بانک: 20.000.000 تومان بستانکار

 

 

3-   هزینه های حقوق و دستمزد

هزینه های مربوط به حقوق و دستمزد جزو هزینه های همیشگی در یک کسب و کار هستند. هزینه های ثابت را نمیتوان در دسته بندی هزینه های ثابت یا هزینه های متغیر قرارداد زیرا بخشی از هزینه های مربوط به حقوق و دستمزد ثابت است و بخشی متغیر. به عنوان مثال حقوق پایه بخش ثابت حقوق و دستمزد است اما مواردی مانند اضافه کاری، جمعه کاری و پاداش متغیر هستند. با استفاده از نرم افزار حقوق و دستمزد فینتو میتوانید حقوق و مزایا و کسورات پرسنل را ثبت و فیش حقوقی تهیه کنید.

ثبت حسابداری هزینه حقوق

ثبت حسابداری حقوق و دستمزد برای هر یک از پرسنل با توجه به مبلغ حقوق و مزایای دریافتی متفاوت است. اما به طور کلی ثبت آن به شیوه زیر انجام میشود:

  •       حقوق پایه: بدهکار
  •       حق مسکن: بدهکار
  •       حق بن: بدهکار
  •       سایر هزینه ها (حق تاهل، حق اولاد و…) بدهکار
  •       بیمه بیکاری + بیمه سهم کارفرما (مجموعا  23 درصد): بدهکار
  •       حقوق پرداختنی پس از ثبت کسورات: بستانکار
  •       مالیات حقوق : بستانکار

 

 

4-   هزینه توزیع و فروش

هزینه های توزیع و فروش که عمدتا در شرکت های بازرگانی وجود دارند شامل هزینه های مرتبط با تولید و توزیع و ارائه خدمات است که به صورت مستقیم بر قیمت فروش آن کالا/خدمات تاثیر میگذارند و هر چقدر هزینه توزیع و فروش بیشتر باشد، قیمت نهایی فروش کالا/خدمات هم بیشتر خواهد بود. این هزینه ها شامل موارد زیر هستند:

  • حمل و نقل :در دسته بندی بهای تمام شده قرار میگیرد
  • تبلیغات
  • بازاریابی
  • انبارداری
  • پورسانت

همچنین اگر شرکتی یک واحد فروش مجزا داشته باشد، تمامی هزینه هایی که در این واحد اتفاق میفتد، هزینه فروش محسوب میشو. از جمله هزینه غذا، آب و برق و سایر هزینه های واحد فروش.

ثبت حسابداری هزینه توزیع و فروش

تصور کنید که شما مبلغ 5.000.000 تومان برای تبلیغات کلیکی هزینه کرده اید. ثبت حسابداری این هزینه در طبقه هزینه توزیع و فروش به شکل زیر خواهد بود:

هزینه تبلیغات 5.000.000 بدهکار

بانک/صندوق 5.000.000 بستانکار

در بسیاری موارد پیش می آید که ما با شخصی همکاری و پرداخت هزینه داشته ایم و نیاز است در ثبت حسابداری، نام شخص را ثبت کنیم تا در آینده فراموش نشود که این هزینه به چه کسی پرداخت شده است. در این حالت ثبت حسابداری را مطابق با شیوه زیر و به صورت نسیه انجام میدهیم. مثلا فرض کند که 3.000.000 تومان برای طراحی لوگو به آقای ایکس پرداخت کرده اید برای اینکه ثبت حسابداری با نام شخص انجام شود، به شیوه زیر عمل میکنیم.

حساب های پرداختنی (آقای ایکس) 3.000.000 بستانکار

حساب های پرداختنی (آقای ایکس) 3.000.000 بدهکار

بانک/ صندوق 3.000.000تومان بدهکار

 

 

5-   هزینه استهلاک

پیش تر به طور کامل درباره استهلاک و انواع روش های محاسبه استهلاک پرداخته ایم. استهلاک در حسابداری جزو هزینه های نامشهود است و به روشی برای ارزیابی دوام یک دارایی است و به وسیله آن طول عمر مفید دارایی های شرکتی اندازه گیری میشود. انواع این استهلاک ها عبارت هستند هستند

  •       هزینه استهلاک اسباب و اثاثیه شرکت
  •       هزینه استهلاک ساختمان
  •       هزینه استهلاک وسایل نقلیه
  •       هزینه فرسوده شدن ابزار آلات

هریک از این استهلاک ها که با انواع روش های محاسبه استهلاک به دست می آیند، در گروه هزینه ها قرار میگیرند.

 

انواع هزینه بر حسب ماهیت شرکت

در بالا اشاره کردیم که انواع هزینه بر حسب ماهیت شرکت متفاوت است. اگر هزینه ها را بر اساس نوع شرکت طبقه بندی کنیم، این طبقه بندی به شرح زیر خواهد بود

  •       انواع هزینه شرکت های تولیدی
  •       انواع هزینه در شرکت های پیمانکاری
  •       هزینه ها در شرکت های خدماتی

انواع و جزییات هزینه ها در شرکت های فوق با یکدیگر متفاوت است. در ادامه انواع هزینه در هر کدام از آن ها را باهم یاد میگریم

 

انواع هزینه در شرکت های تولیدی

کسب و کارها و شرکت های تولیدی علاوه بر مواردی که در بالا توضیح شامل هزینه های دیگری نیست. این هزینه ها شامل موارد زیر هستند

  • هزینه مواد مستقیم: شامل هزینه موارد اولیه برای تهیه محصول
  • هزینه سربار تولید (هزینه غیر مستقیم): در حسابداری تولیدی همه هزینه به جز هزینه موارد و هزینه حقوق و دستمزد پرسنل (هزینه کار) جزو هزینه های سربار دسته بندی میشوند. هزینه های سربار به طور معمول هزینه هایی هستند که در جریان تولید ایجاد میشوند. مانند هزینه برق و گاز و آب مصرفی سالن تولید، هزینه تعمیر ماشین آلات و..

نکته مهمی دیگری که باید درباره هزینه ها در حسابداری تولید بدانید:

  • اگر برای تعمیر اساسی، بازسازی یا خرید مواد اولیه تولید وام گرفته بشود، بهره آن وام جزو هزینه های غیر تولیدی است و به قیمت تمام شده اضافه نخواهد شد اما اگر وام برای بخشی از خط تولید گرفته بشود که هنوز استفاده نشده است، بهره وام جزء هزینه های تولیدی خواهد بود

 

 

انواع هزینه در شرکت های پیمانکاری

شرکت های پیمانکاری نیز علاوه بر دسته بندی های بالا شامل انواع مختلف دیگری از هزینه ها هستند. هر کدام از این هزینه ها به بخش خاصی از فرآیند انجام کار بستگی دارد و برخی از این هزینه ها ممکن از در انواعی از شرکت های پیمانکاری وجود نداشته باشد.

نوع هزینه
شرح
هزینه آشکار
هزینه هایی قابل اندازه گیری و رایج
هزینه پنهان
هزینه هایی که علاوه بر مخارج مادی، هزینه غیرقابل اندازه گیری یا تاثیر معنوی نیز دارند. به عنوان مثال ایجاد پالایشگاه نزدیکی یک منطقه مسکونی و عواقبی نظیر ورود آلاینده ها و تاثیر بر سلامتی ساکنین منطقه.
هزینه های جاری
دسته ای از هزینه های جاری که به منظور افزایش فروش و بهره وری کسب و کار انجام میشوند
هزینه های سرمایه ای
هزینه هایی که برای خرید دارایی ثابت انجام میشود و عمر مفید یا ارزش آن بیش از یک دوذه مالی است. به عنوان مثال خرید تجهیزات و ماشین آلات
هزینه های ثابت
هزینه های ثابتی که به میزان تولید وابسته نیستند. به عنوان مثال هزینه اجاره کارگاه یا ساختمان که همواره و  فارغ از میزان تولید، مبلغ ماهیانه ثابتی است.
هزینه های متغیر
هزینه هایی که به میزان تولید وابسته هستند و با تغییر میزان تولید، تغییر میکنند.مانند خرید مواد اولیه که به حجم و میزان تولید بستگی دارد.

 

 

با استفاده از نرم افزار حسابداری فینتو میتوانید به تمامی امور حسابداری کسب و کار خود از جمله ثبت هزینه ها رسیدگی کنید. از سایز قابلیت های نرم افزار حسابداری آنلاین فینتو، ثبت اتوماتیک اسناد حسابداری، سبستم خرید و فروش، انبارداری، خزانه داری، امکان ارسال صورتحساب به سامانه مودیان و.. است. فینتو 15 روز مهلت استفاده رایگان برای شما پیش بینی کرده است و شما میتوانید همین حالا و با کلیک بر روی تصویر زیر به تمام امور مالی و حسابداری خود با فینتو رسیدگی کنید.

نرم افزار حسابداری آنلاین

اشتراک گذاری:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا