فاکتور ابطالی در سامانه مودیان – آموزش ابطال و نکات مهم

فاکتور ابطالی سامانه مودیان

صورتحساب ابطالی یا فاکتور ابطالی در سامانه مودیان یکی از پر تکرار ترین مواردی است که کاربران در زمینه سامانه مودیان با آن سر و کار دارند. امروز در این آموزش از فینتو به صفر تا صد نحوه ارسال فاکتور ابطالی و نکات مهم آن میپردازیم پس مثل همیشه تا انتها همراه ما باشید.

 

 

فاکتور ابطالی در سامانه مودیان

صورتحساب ابطالی یا فاکتور ابطالی در سامانه مودیان هنگامی ارسال میشود که صورتحساب الکترونیکی مرجع به دلایلی از جمله درج اشتباه اطلاعات نیاز به ابطال دارد. صورتحساب ابطالی باید از نظر نوع و الگوی صورتحساب با صورتحساب اصلی یکسان باشد و همان شماره منحصر به فرد مالیاتی صورتحساب اصلی را نیز داشته باشد. بنابراین از کلیدی ترین نکاتی که لازم است درباره فاکتور ابطالی سامانه مودیان بدانید این است که این سه مورد، یعنی نوع صورتحساب، الگوی صورتحساب و شماره منحصر به فرد مالیاتی صورتحساب ابطالی نمیتواند تغییر کند و با صورتحساب اصلی فرق داشته باشد. در ادامه نحوه ارسال آن را به طور کامل باهم یاد میگیریم.

 

 

شرایط ارسال صورتحساب ارسالی سامانه مودیان

مطابق با اعلام سازمان امور مالیاتی، برای ارسال فاکتور ابطالی لازم است که شرایط زیر برقرار باشد:

  •       کاربر قصد اصلاح اطلاعات خریدار را داشته باشد
  •       تمام اقلام صورتحساب مرجع برگشت بخورد
  •       بر اساس مدارک و مستندات، معامله ای که به خاطر آن صورتحساب ارسال شده است محقق نشده باشد
  •       در ثبت تاریخ معامله اشتباه شده باشد

 

برای کدام صورتحساب ها میتوان صورتحساب ابطالی صادر کرد؟

امکان ارسال صورتحساب ابطالی در سامانه مودیان برای صورتحساب های زیر ممکن است:

  • صورتحساب های مرجع با هر وضعیتی که دارند (در انتظار واکنش، تایید شده)

نکته: امکان ارسال صورتحساب ابطالی بر روی صورتحساب مرجع تنها در صورتی مقدور است که صورتحساب ارجاعی آن( در صورت وجود) در وضعیت در انتظار واکنش یا رد شد داشته باشد.

  • صورتحساب های ارجاعی تنها با وضعیت در انتظار واکنش

نکته: در صورتی که صورتحساب ارجاعی در وضعیت تایید شده باشد، صورتحساب مرجع آن ابطالی محسوب شده و از آن نمیتوان مجددا به عنوان صورتحساب مرجع استفاده نمود.

 

 

نحوه ارسال صورتحساب ابطالی در سامانه مودیان

وارد نرم افزار سامانه مودیان فینتو یا هر نرم افزاری که به وسیله آن صورتحساب های الکترونیکی خود را ارسال میکنید بشوید. نوع صورتحساب را ابطالی انتخاب کنید و همان شماره منحصر بفرد مالیاتی صورتحساب مرجع را برای آن وارد کنید و صورتحساب را ارسال کنید.

نکته: همانطور که در بالا هم اشاره کردیم باید دقت کنید شماره منحصر بفرد مالیاتی، نوع و الگوی صورتحساب ابطالی باید دقیقا با صورتحساب مرجع یکسان باشد.

نکته2: هر صورتحساب فقط میتواند به عنوان مرجع یک صورتحساب ابطالی قرار بگیرد. (نمیتوانید بر روی یک صورتحساب مرجع، دو یا چند صورتحساب ابطالی ارسال کنید)

نکته3: نمیتوان از صورتحساب ابطالی به عنوان صورتحساب مرجع استفاده کرد و امکان ارسال صورتحساب ارجاعی بر روی آن وجود ندارد.(نمیتوانید بر روی صورتحسابی که ابطال شده است، صورتحساب اصلاحی، برگشت از فروش بزنید)

در ادامه نحوه ابطال فاکتور در نرم افزار سامانه مودیان فینتو را مشاهده میکنید. برای ابطال فاکتور در فینتو کافی است گزینه “ارسال صورتحساب الکترونیکی” را انتخاب کنید و سپس در مقابل فاکتور مورد نظر گزینه “موضوع صورتحساب” را انتخاب، بر روی “ابطالی” کلیک کنید و گزینه ارسال را بزنید. به همین سادگی. (برای مشاهده تصویر زیر با کیفیت بهتر  بر روی آن کلیک کنید)

 

فامتور ابطالی در سامانه مودیان

 

واکنش به صورتحساب ابطالی ارسال شده

پس از ارسال صورتحساب ابطالی بر روی صورتحساب مرجع، به تایید یا رد خریدار نیاز است. اگر خریدار صورتحساب ابطالی را تایید نماید، این صورتحساب باطل خواهد شد و آثار مالیاتی نیز نخواهد  داشت. به عبارتی در این حالت تایید میشود که معامله میان خریدار و فروشنده لغو شده است. اما اگر خریدار صورتحساب ابطالی را رد بکند به این معنا است که لغو این معامله را قبول نکرده است. بنابراین صورتحساب مرجع همچنان برای سامانه مودیان معتبر است و این صورتحساب آثار مالی و مالیاتی خواهد داشت و در محاسبه ارزش افزوده آن فصل، لحاظ خواهد شد.

 

بیشتر بخوانید : جرایم سامانه مودیان  – راهنمای کامل

 

مهلت ابطال فاکتور در سامانه مودیان

برای ابطال فاکتور یا همان ارسال صورتحساب ابطالی به سامانه مودیان محدودیت زمانی وجود ندارد و شما همیشه فرصت دارید که صورتحساب ابطالی ارسال کنید. اما توجه کنید که زمان ارسال صورتحساب ابطالی، تاثیر مستقیم بر مبلغ مالیات بر ارزش افزوده فصلی که آن را ارسال کرده اید خواهد داشت. به عنوان مثال اگر در پاییز اقدام به ارسال یک صورتحساب ابطالی برای فصل تابستان بکنید، تاثیر آن بر روی مالیات فصل پاییز شما خواهد بود. به عبارتی اثر صورتحساب های ابطالی بر مالیات همان دوره ای که اقدام به ارسال آن کرده اید منعکس میشود.

 

اصلاح فاکتور ابطالی

یکی از سوالات متدوال این است که آیا پس از ابطال فاکتور میتوانیم آن را اصلاح کنیم؟ خیر پس از ارسال صورتحساب ابطالی امکان اصلاح آن دیگر مقدور نیست.

 

صورتحساب ابطالی صادر کنیم یا اصلاحی؟

برای بسیاری از افراد گیج کننده است که در چه مواقعی باید صورتحساب ابطالی ارسال کرد و در چه مواقعی به ارسال صورتحساب اصلاحی نیاز است؟ در جدول زیر به طور خلاصه با هم یاد میگیریم که در هر موقعیت، به کدام صورتحساب نیاز داریم:

صورتحساب ابطالی صورتحساب اصلاحی
اطلاعات هویتی خریدار تغییر روش تسویه (نقدی، نسیه، نقدی/نسیه)
اصلاح کد شعبه خریدار و کد شعبه فروشنده تغییر مبلغ صورتحساب
عبور از حد مجاز- روش پیشنهادی: اگر ار فصل مالیاتی نگذشته است، صورتحساب ابطالی ارسال کنید و مجددا نسبت به ارسال صورتحساب اقدام کنید(پس از رفع خطای حد مجاز) عبور از حد مجاز – روش ابلاغ شده توسط سازمان مالیات: بدون تغییر اطلاعات یک صورتحساب اصلاحی ارسال کنید (پس از رفع خطای حد مجاز)
تغییر شناسه کالا و خدمت تغییر هرگونه اطلاعاتی به جز اطلاعات هویتی و اطلاعاتی که در ستون مجاور ذکر شده است و نیاز به ارسال فاکتور ابطالی دارند
فاکتور اصلاحی تا زمانی که تایید نشده باشد قابل ابطال است  
تغییر یا ویرایش نرخ مالیات بر ارزش افزوده  
تغییر تاریخ صورتحساب  

 

با استفاده از نرم افزار سامانه مودیان فینتو میتوانید از هر کجا و در هر زمان بدون نیاز به شرکت های معتمد و واسط، صورتحساب الکترونیکی خود را به سامانه مودیان ارسال کنید. نرم افزار فینتو امکان ساخت کلیدهای عمومی و خصوصی و فایل csr  را نیز برای شما فراهم کرده است تا در به ساده ترین شکل ممکن، در یک محیط کاربری ساده و روان، مهم ترین عملیات مالیاتی کسب و کار خود را انجام دهید.

اشتراک گذاری:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا