درباره حسابداری حقوق و دستمزد بیشتر بدانیم

حقوق و دستمزد

محاسبه حقوق و دستمزد کارگران و کارمندان ، یکی از مباحث و موضوعات مهم جامعه بشری است که نیاز به بحث و بررسی دقیق دارد. در حقیقت حل این مسئله نیاز به تئوري ها، اصول و قواعد متعددي خواهد داشت و  یکی از زیرساختهاي نظام اجتماعی به شمار می رود. ما در این مقاله قصد داریم شما را بیشتر با قوانین وضع شده در خصوص این مسئله آشنا کنیم؛ پس ما را تا آخر این متن همراهی کنید.

حسابداری حقوق و دستمزد کارکنان 

امروزه با انجام محاسبات پیچیده و در نظر گرفتن تمامی شرایط مطابق با قوانین و مقرارت وضع شده به کمک فرمول ها و نرم افزار های مالی و حسابداری، حقوق و دستمزد کارمندان و کارگران بدون خطا و در کوتاه ترین زمان ممکن باید محاسبه شود. در واقع این امر یکی از موضوعاتی است که مسئولان بخش مالی یک اداره یا موسسه همیشه با آن سر و کار دارند و باید تمام هزینه ها را ثبت کنند.

حتما بخوانید: حقوق و دستمزد،آنچه باید بدانید

نحوه ی محاسبه ی حقوق طبق قانون کار

یک بخش از این هزینه ها مربوط به محاسبه مزد و حقوق ماهیانه کارگران و کارمندان، طبق قانون کار و براساس مفاد قانون مدنی برای مدت 30 روز در هر ماه است؛ و چنانچه ماه 31 و یا 29 روزه باشد, مزد و حقوق این افراد باید بر عدد 30 تقسیم و سپس در تعداد روزهای همان ماه ضرب شود. این بدان معنا است که طبق قانون کار محاسبه حقوق و دستمزد ماهیانه کارمندان و کارگران براساس ۳۰ روز در هر ماه می باشد و حقوق آن ها در نهایت متناسب با تعداد روزهای ماه به او پرداخت خواهد شد.

ساعت کاری

به طور کلی کارگران در طول یک روز باید به مدت 7:20 ساعت کار کنند؛ یعنی متوسط کار مفید هر فرد به غیر از روزهای جمعه و سایر روزهای تعطیل در یک ماه حدود 180 ساعت ( معادل 44 ساعت در 6 روز هفته) است. بنابراین بخشی از حقوق دریافتی او در طول یک ماه، بابت ساعاتی است که شخص هیچ گونه فعالیتی در طول روز ندارد. چنانچه فرد در روزهای تعطیلی و جمعه نیز کار کند ؛ حقوق او بر مبنای 220 ساعت در طول 1 ماه محاسبه خواهد شد.

نحوه محاسبه ی حقوق و دستمزد
نحوه محاسبه ی حقوق و دستمزد
  • کار در روزهای جمعه در مقابل عدم استفاده از تعطیلی روز جمعه  مشمول ۴۰% اضافه بر مزد 
  • کار در غیر از نوبت کاری با موافقت کارگر مشمول پرداخت ۴۰% اضافه بر مزد به ازای هر ساعت کار عادی
  • کار در نوبت کاری: 

1-  صبح و عصر مشمول ۱۰% اضافه بر مزد به ازای هر ساعت کار عادی

2-  صبح و عصر و شب مشمول  ۱۵% اضافه بر مزد به ازای هر ساعت کار عادی

3 – صبح و شب و یا عصر و شب مشمول ۵/۲۲% اضافه بر مزد به ازای هر ساعت کار عادی

  • اضافه کاری = ساعات اضافه کاری * ۱۴۰% * ۲۲۰ ساعت / حقوق پایه
  •  شب کاری از ساعت ۲۲ تا ۶ بامداد نیز مشمول ۳۵% اضافه بر مزد به ازای هر ساعت کار عادی

نکته : هیات دولت هر ساله بر مبنای حقوق و دستمزد کارگران مبلغی را به عنوان عیدی و پاداش برای آن ها در نظر می گیرد. البته ممکن است که در پایان دوره مالی یا در پایان هر فصل از طرف موسسه یا شرکت مبلغی به عنوان عیدی و پاداش به کارگران اعطا شود. 

مزایای بیمه کارگران و کارمندان

بخشی دیگر از هزینه های یک موسسه مربوط به بیمه کارگران است. بیمه یکی از عواملی است که با کسر مبلغی از حقوق و دستمزد کارگران و کارمندان ضمن حافظت از آن ها  در مقابل اتفاقات مختلف، امکانات و مزایای قانونی نیز برای هر فرد در نظر گرفته می شود. به طور مثال در بیمه تامین اجتماعی افراد می توانند از حقوق و مزایایی مانند خدمات درمانی، حوادث و بیماری ها، خدمات بارداری و دریافت مستمری شامل، از کارافتادگی، بازنشستگی و مرگ استفاده کنند. در واقع هر ماه  ۳۰%  از حقوق و دستمزد ناخالص کارگران بابت حق بیمه آن ها کسر می گردد که سهم کارگر از این مبلغ ۷%، و سهم کار فرما ۲۰% و  سهم دولت ۳% است.

 مالیات حقوق و دستمزد

به مبلغ کسر شده از حقوق و دستمزد کارگران و کارمندان بر اساس ضریب جدول مالیاتی و بعد از کسر معافیت های قانونی توسط کارفرمای موسسه و شرکت، مالیات حقوق و دستمزد گویند. این مبلغ بایدحداکثر ظرف مدت 1 ماه پس از تنظیم لیست حقوق و دستمزد کارگران، توسط مسئولین امور مالی موسسه به حساب وزارت امور اقتصادی و دارایی دولت واریز شود. دقت داشته باشید که هرگونه تأخیر در پرداخت مالیات باعث ارسال جریمه دیرکرد برای کارفرمای آن موسسه یا شرکت خواهد شد.

معرفی فینتو

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشه که به خاطر یکسری از مشکلات نتونید به محل کار برید یا برای مثال خارج از ساعت کاری باید گزارشی رو آماده کنید تا برای مدیرتون که داخل جلسه است ارسال کنید.
و یا اینکه به دلیل نوسانات برق برای سیستم داخل شرکتتون مشکل پیش اومده و تقریبا همه اطلاعاتتون از بین رفته.
همه این اتفاقات و صدها مسائل دیگه باعث شدن تا کم کم نرم افزار های سنتی و یا به اصطلاح local جای خودشون رو به سیستم های ابری بدن که از لحاظ امنیت و دسترسی به مراتب قوی تر هستند.
ما در فینتو با بهره گیری از آخرین دانش روز فناوری اطلاعات تونستیم یک نرم افزار حقوق و دستمزد ابری بسیار قوی طراحی و عرضه کنیم تا شما دوستان بتونید به راحتی از هرکجا و با هر دستگاهی کارهاتون رو انجام بدید.

نرم افزار حقوق و دستمزد آنلاین فینتو

اشتراک گذاری:

1 در مورد “درباره حسابداری حقوق و دستمزد بیشتر بدانیم”

  1. سلام. وقتبخیر
    محاسبه دستمزد ساعت کاری 4 روز در هفته 16 الی 24 بامداد و 2 روز ۲3 الی 7 صبح و یک روز هم تعطیل چگونه محاسبه میشود؟
    ممنون

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا