حسابرسی و انواع آن

حسابرسی

 
حسابرسی علم نوینی است که همه نام آن را شنیده ایم اما بیشتر با حسابرسی مالی آشناییم.این علم یکی از مهم ترین و حیاتی ترین علوم است و لازم است همه اشخاص اعم از حقیقی و حقوقی توجه خاصی به آن داشته باشند.
برای اینکه با انواع حسابرسی و عملکرد آن آشنا شوید با این پست همراه شوید.

انواع حسابرسی:

انواع حسابرسی

1- انطباقی:

این نوع حسابرسی به دنبال بررسی سیاست ها و رویه های یک نهاد یا سازمان است،تا دریابد آیا این رویه ها مطابق با استاندارهای داخلی و خارجی هست یا خیر؟حسابرسی انطباقی بیشتر در صنایع منظم و الگوریتمی و موسسات آموزشی کاربرد دارد.
 

2- ساخت و ساز:

این نوع حسابرسی بیشتر برای تجزیه و تحلیل هزینه ی پروژه های خاص ساختمانی به کار می رود.فعالیت های این نوع ممکن است تجزیه و تحلیل قرار دادهای اعطا شده به پیمانکاران، هزینه های وصول شده، اضافه پرداخت های مجاز و یا تغییر سفارشات باشد.هدف از حسابرسی در این مدل اطمینان از معقول بودن هزینه ها می باشد.
 

3- حسابرسی مالی:

متداول ترین نوع حسابرسی است. اغلب وقتی نامی از حسابرسی برده می شود حسابرسی مالی به ذهنمان می خورد.تجزیه و تحلیل درستی اطلاعات ثبت شده در صورت های مالی وظیفه این شاخه است.این کار توسط یک حسابرس مستقل(خارج از سازمان) انجام می شود تا فرد مذکور وابسته به سازمان نباشد و بدون در نظر گرفتن منافع خود یا سایر افراد سازمان،اطلاعات را بررسی کرده و درستی آن را بسنجد.
 

4- سیستم های اطلاعاتی

سیستم های اطلاعاتی حسابرسی، بیشتر کنترل های مربوط به توسعه نرم افزار ها، پردازش داده ها و دسترسی به سیستم های کامپیوتری را انجام می دهد.هدف این نوع حسابرسی این است که مواردی که می تواند سیستم های آی تی را در انتقال اطلاعات دقیق به کاربران مختل کند،بررسی نماید.همچنین مانع دسترسی اشخاص غیر مجاز به این اطلاعات شود.
 

5- تحقیقی:

این نوع حسابرسی به تحقیق در مورد اشخاص(اعماز حقیقی یا حقوقی) مشکوک به کلاهبرداری و مکان انجام جرم توسط آنها،می پردازد.تا موارد نقض قانون را کشف کند و مدارک مربوط به کلاهبرداری توسط این اشخاص را جمع آوری نماید.
 

6- عملیاتی:

حسابرسی عملیاتی به تجزیه و تحلیل دقیق اهداف، فرایندها، رویه ها و نتایج عملکرد یک تجارت می پردازد.
 

7- حسابرسی مالیاتی:

این نوع، اظهار نامه مالیاتی که توسط یک شخص یا نهاد تجاری ارائه شده است را تجزیه و تحلیل می کند تا ببیند این اطلاعات مالیاتی و هرگونه پرداخت مالیات بر درآمد این شخص، معتبر است یا خیر.این نوع حسابرسی معمولا توسط اداره مالیات و مواقعی انجام می شود که مالیات اشخاص به طرز ناباورانه ای کم می شود و اداره مالیات تصمیم می گیرد یک بازبینی دوباره انجام دهد.
 
حال که با انواع حسابرسی آشنا شدید بیایید تا کمی بیشتر درباره حسابرسی مالی که بیشتر متداول و کاربردی است صحبت کنیم.
 

حسابرسی مالی چیست؟

حسابرسی مالی، فرایند بررسی سوابق مالی سازمان(یا شخص) برای تعیین درستی و صحت اطلاعات موجود در صورت های مالی است که بر اساس استاندارد های حسابرسی انجام می شود.
همانطور که قبلا هم ذکر کردیم حسابرسان یا خارج از سازمان (مستقل) و یا در داخل سازمان(داخلی) مشغول به کارند.در این زمینه باید به قانون توجه کنیم تا ببینیم چه کسانی ملزم به ارائه صورت های مالی شرکت خود به یک حسابرس مستقل می باشند؟
انواع حسابرس
 

چه اشخاصی ملزم به ارائه صورت های مالی حسابرسی شده می باشند؟

طبق ماده 272 قانون مالیات های مستقیم، کلیه‌ی واحدهای تولیدی، بازرگانی و خدماتی زیر ملزم به ارائه‌ی صورت‌های مالی حسابرسی‌شده توسط سازمان حسابرسی یا مؤسسات حسابرسی عضو جامعه‌ی حسابداران رسمی ایران همراه با اظهارنامه‌ی‌ مالیاتی می باشند و در صورتی که تکلیف مقرر در ماده‌ی فوق را  حداکثر ظرف مدت سه ماه پس از مهلت انقضای ارائه‌ی اظهارنامه انجام ندهند، مشمول جریمه‌ای معادل بیست درصد (۲۰%) مالیات متعلق می شوند.

  • شرکت های موضوع بند های الف و د ماده واحد های قانون “استفاده از خدمات تخصصی و حرفه ای حسابداران ذی صلاح، به عنوان حسابدار رسمی”
    1. شرکت های متقاضی پذیرش و پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار
    2. شرکت ها و موسسات موضوع بندهای الف و ب ماده 7 اساسنامه قانونی سازمان
  • اشخاص حقیقی و حقوقی بر اساس نوع فعالیت
    1. شعب و نمایندگی شرکت های خارجی که در اجرای قانون “اجازه ی ثبت شعب یا شرکت های خارجی مصوب سال 76” در ایران ثبت شده اند.
    2. شرکت های سهامی عام و شرکت های تابعه و وابسته به آن
    3. موسسه و نهادهای عمومی غیر دولتی و شرکت ها،سازمان ها و موسسات وابسته به آن ها
  • اشخاص حقیقی یا حقوقی بر اساس حجم فعالیت
    1. سایر اشخاص حقوقی و حقیقی که بر اساس آخرین اظهار نامه تسلیمی خود،جمع کل ناخالص درآمد آنها بیشتر از 50 میلیارد ریال و یا جمع دارایی های آنها بیش از 80 میلیارد ریال می باشد.
    2. مفاد این اطلاعیه در خصوص اشخاص موضوع بند های ب و ج که شروع سال مالی آنها از تاریخ اول فروردین 96 و به بعد می باشد،باید انجام شود.

 

وظایف حسابرس:

حسابرس وظیفه بررسی اسناد حسابداری و اطمینان از درستی اسناد و صورت های مالی را بر عهده دارد.حسابداری و حسابرسی به هم شبیهند.حسابرسان درستی امور حسابداران را بررسی کرده و نتیجه بدست آمده خود را به هیئت مدیره، سهامداران، بانک ها و سایر سازمان های نظارتی و قانونی ارائه می کنند.در زیر به طور خلاصه وظایف و مسئولیت های حسابرس را آورده ایم:
وظایف حسابرس
 

  • بررسی حساب‌های شرکت :

جهت تطبیق حساب ها با قوانین مالی و اطمینان از درستی آنها

  • جمع آوری و تحلیل آمار و ارقام :

جهت کنترل حداکثری عملیات حسابداران و اطمینان از درستی گزارش‌های تنظیم شده توسط تیم حسابداری

  • شناسایی مشخصات کسب و کار :

به منظور شناخت بیشتر شرکت و صنعت مورد بررسی

  • ارزیابی سیستم‌ گزارش های مالی سازمان :

به منظور اطمینان از درستی عملکرد آنها

  • ایجاد ارتباط مطلوب با مشتری ها :

به منظور تعامل بهتر با مشتری و ساده تر کردن دریافت اطلاعات و گزارش‌های لازم

  • ارائه پیشنهاد جهت پیشرفت، توسعه و ایجاد فرایندهای کنترلی داخلی:

برای جلوگیری از ایجاد خطا و سوء استفاده مالی کارکنان سازمان
 

بزرگ ترین موسسات حسابداری و حسابرسی در جهان:

 
بزرگترین موسسات حسابرسی در جهان
 
 

دیلویت:

دیلویت بزرگترین شرکت خدمات حسابرسی در جهان است.در سال 1845 و توسط ویلیام ولش دیلویت،در لندن تاسیس شده و شروع به کار کرد. دیلویت به عنوان یک شرکت خصوصی محدود در حال فعالیت است.این شرکت با درآمد 46 میلیارد دلار آمریکا و 312 هزار کارمند(در سال 2019)، یک شرکت قدرتمند و موفق محسوب می شود.

پرایس واتر هاوس کوپرز:

این شرکت نیز دومین شرکت بزرگ در حوزه خدمات حسابرسی است.در سال 1998 در لندن تاسیس شده.این شرکت یک شرکت خصوصی با مسئولیت تضامنی می باشد.درآمد سالیانه این شرکت(در 2014)بیش از 34 میلیارد دلار بوده و تعداد کارمندان آن 190 هزار نفر بوده است.

ارنست اند یانگ:

ارنست اند یانگ سومین شرکت بزرگ در حوزه خدمات حرفه ای و از جمله حسابداری می باشد.این شرکت بریتانیایی در سال 1849 تاسیس شده است.ارنست اند یانگ یک شرکت خصوصی با مسئولیت محدود است.درآمد آن در (2017)، 31 میلیارد دلار بوده و تعداد کارکنان آن 240هزار نفر بوده است.

کی پی ام جی:

در پایان چهارمین شرکت قدرتمند و بزرگ در حوزه حسابرسی، کی پی ام جی می باشد.این شرکت در سال 1987 تاسیس شده و یک شرکت خصوصی با مسئولیت محدود است.درآمد آن (در 2012)، 23 میلیارد دلار بوده و دارای 155 هزار کارمند طبق آمار 2013 بوده است.
 

خلاصه:

علم حسابرسی یکی از علوم نوین و نوپا در ایران و حتی در جهان(با عمر بیش از صد سال)  می باشد.این علم یکی از ضروری ترین علومی است که در سطوح مختلف مانند
حسابرسی و بازرسی قانونی شرکت های سهامی عام و خاص،شرکت های غیر سهامی و حسابرسی مالیاتی اشخاص(اعم از حقیقی و حقوقی) از آن استفاده می شود.
فینتو یک نرم افزار تحت وب جهت انجام امور حسابداری مانند محاسبه حقوق و دستمزد،امور تنخواه و سیستم حضور و غیاب آنلاین می باشد.با این سیستم امنیت اطلاعات خود را تضمین کرده و با پرداخت کمترین تعرفه ها بیشترین بازده را تجربه کنید.فینتو به سادگی قابل استفاده و سیستمی کاربر پسند است.ثبت نام کنید و لذت ببرید.
نرم افزار حقوق و دستمزد آنلاین فینتو

اشتراک گذاری:

2 در مورد “حسابرسی و انواع آن”

    1. تیم تولید محتوای فینتو

      سلام دوست عزیز
      مقالات به صورت تالیفی هستند و چندین منبع مختلف مثل کتابهای دانشگاهی و وب سایت های مرجع حوزه حسابداری و مالی برای تهیه این مقالات بررسی شده

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا