مالیات

تاریخچه مالیات در جهان

مالیات

“هیچ چیز قطعی نیست بجز مرگ و مالیات ” این اصطلاح به بنیامین فرانکلین نسبت داده میشود. این عبارت خلاصه ای مناسب از تاریخ بشر است. چندی پس از آغاز تمدن که درباره آن مطالب زیادی شنیده و خوانده ایم، مردم برای حمایت از چیزهایی که به آنها اعطا می شد، مالیات می پرداختند: مواد غذایی، مسکن، زیرساخت ها، امنیت و موارد دیگر. بنابراین تاریخچه مالیات همانقدر قدمت دارد که فرهنگ و تمدن یک کشور.

منشأ مالیات:

مصر باستان:

مالیات در مصر

 

اولین سابقه مالیات سازمان یافته متعلق به مصر می باشد که در حدود ۳۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح دریافت می شده است و در منابع تاریخی متعددی از جمله کتاب مقدس ذکر شده است. فصل ۴۷، آیه ۳۳ کتاب پیدایش شیوه های جمع آوری مالیات پادشاهی مصر را تشریح می کند و توضیح می دهد که فرعون مأمورین را برای گرفتن یک پنجم از برداشت های دانه به عنوان مالیات می فرستاد.

امپراطوری پارس:

مالیات در امپراطوری پارس

در امپراتوری پارسی، یک سیستم مالیاتی تنظیم شده و پایدار، توسط داریوش اول در سال ۵۰۰ قبل از میلاد معرفی شد. سیستم مالیات پارسی متناسب با هر ساتراپی (منطقه ای که توسط یک ساتراپ یا یک والی استان اداره می شود) تنظیم می شد. در زمان های مختلف ، بین ۲۰ تا ۳۰ ساتراپی در امپراتوری وجود داشت و هرکدام با توجه به بهره وری فرض شده آن ارزیابی می شدند. این وظیفه ساتراپ بود که مبلغ کافی را جمع آوری کرده و پس از کسر هزینه های خزانه خود، حداکثر فرصت را برای ثروتمندان فراهم کند. برداشت مقادیر مورد نیاز استانهای مختلف تصویری واضح از پتانسیل اقتصادی آنها را نشان می دهد.

سلسله بطلیموس:

روزتا استون سلسله بطلیموس

یک لوح سفالی به نام روزتا استون که در سال ۱۷۹۹ کشف شد، سندی از قوانین جدید مالیاتی بود که توسط سلسله بطلمیوس در سال ۱۹۶تصویب شده بود. این پادشاهی که پس از رهبر خود بطلمیوی پنجم نامگذاری شده، محصولی از تسخیر افسانه ای اسکندر بزرگ بر سرزمین های عظیم قلمرو بود که منجر به هم آمیختگی زبان یونانی باستان و سایر زبان ها شد. بنابراین متن سنگ روزتا به دو صورت هیروگلیف یونانی و مصری نوشته شده است و کشف آن به عنوان موفقیتی در رمزگشایی یکی از قدیمی ترین اشکال زبان نوشتاری انجام شده است.

روم و چین باستان:

مالیات در روم و چین باستان

از دوران روم و از طریق تاریخ قرون وسطای اروپا، مالیات های جدید بر ارث، املاک و کالاهای مصرفی اخذ می شد. دیگر مهد های تمدن، مانند چین باستان نیز مالیات را به اقتدار یک دولت متمرکز قوی اعمال می کردند. چینی های تنگ و سانگ داینستیس، از یک سرشماری روشمند برای ردیابی مردم خود و تحمیل مالیات مناسب بر روی آنها استفاده کردند. این صندوق ها و مواد برای حمایت از ارتش و ساخت کانال های حمل و نقل و آبیاری مورد استفاده قرار گرفت. امپراطوری مغول که بخش اعظمی از آسیا را در حدود سال ۱۲۰۰ کنترل می کرد، سیاستی مالیاتی را طراحی کرد که برای تأثیرگذاری بر تولید در مقیاس بزرگ کالاهای خاص مانند پنبه طراحی شده بود.

اروپا قرون وسطی:

مالیات در اروپای قرون وسطی

امروزه سوابق بی شماری از جمع آوری مالیات های دولت در اروپا از قرن ۱۷ موجود است. اما سطح مالیات به سختی قابل مقایسه با اندازه و گردش اقتصاد است زیرا رقم تولید به آسانی در دسترس نیست.

درصد مالیات در درآمد کشورها:

مالیات تقریبا مهمترین منبع در همه کشورها است. براساس آخرین تخمین های مرکز بین المللی مالیات و توسعه، کل درآمدهای مالیاتی بیش از ۸۰٪ از کل درآمد دولت ها را در حدود نیمی از کشورها در جهان و بیش از ۵۰٪  را در سایر کشورها تشکیل می دهد.

تفاوت کشورهای توسعه یافته و توسعه نیافته در الگوهای مالیاتی:

الگوهای مالیاتی امروزه در سراسر جهان تفاوت های بین کشورها را خصوصاً بین کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه نشان می دهد.

*  کشورهای توسعه یافته امروز سهم بسیار بیشتری از تولید ملی خود را  نسبت به کشورهای در حال توسعه به مالیات اختصاص می دهند. آنها تمایل دارند برای انجام این کار بیشتر به مالیات بر درآمد تکیه کنند. در مقابل، کشورهای در حال توسعه بیشتر به مالیات تجارت و همچنین مالیات بر مصرف متکی هستند.

* داده ها نشان می دهد که کشورهای توسعه یافته با وجود نرخ های قابل مقایسه مالیات قانونی، حتی در صورت کنترل اختلافات اساسی در فعالیت های اقتصادی، در واقع درآمد مالیاتی بسیار بالاتری را نسبت به کشورهای در حال توسعه جمع می کنند.

این نشان می دهد که ناهمگنی بین کشورها در ظرفیت مالی تا حد زیادی با تفاوت در انطباق و کارایی مکانیسم های جمع آوری مالیات تعیین می شود. به نظر می رسد که هر دو این عوامل تحت تأثیر قدرت نهادهای سیاسی قرار گرفته اند.

درآمد مالیاتی تا سال۱۹۲۰:

تا سال ۱۹۲۰ درآمد مالیاتی در همه کشورها کم بود. در واقع، تا سال ۱۹۱۰ کمتر از ۱۰٪ از درآمد ملی توسط این دولت ها از طریق مالیات جمع آوری می شد و فقط برای آنها کافی بود که وظایف اساسی مانند حفظ نظم و اجرای حقوق مالکیت را توسط وجهی که از مالیات به دست می آمد انجام دهند.

درآمد مالیاتی پس از جنگ جهانی اول:

با این حال، پس از جنگ جهانی اول، مالیات شروع به رشد قابل توجهی کرد. در دوره ۱۹۲۰-۱۹۸۰ مالیات به عنوان سهمی از درآمد ملی به طرز چشمگیری افزایش یافت، به طور متوسط در همه کشور ها به بیش از دو برابر مالیات در قبل از این تاریخ رسید.این افزایش مالیات همراه با هزینه های بیشتر دولت برای خدمات عمومی،  به ویژه آموزش و مراقبت های بهداشتی بود.

درآمد مالیاتی پس از سال ۱۹۸۰:

پس از سال ۱۹۸۰، درآمد مالیاتی با وجود تفاوت های چشمگیر در کشور های مختلف، ثبات پیدا کرد. امروز این اختلافات چشمگیر است.

هدف دولت از گرفتن مالیات:

هدف مالیات تأمین هزینه های دولت بدون تورم است. تهیه کالاهای عمومی از جمله راه و سایر زیرساختها، مدارس، شبکه تأمین اجتماعی، مراقبت های بهداشتی، دفاع ملی، اجرای قانون و دادگاه، موجب افزایش رفاه اقتصادی جامعه در صورت سود بیشتر از هزینه های مربوط به آن می شود.

فینتو:

مالیات حقوق یکی از مباحث مهمی است که کسب و کارها با آن دست و پنجه نرم می کنند.مقوله مالیات به قدری مهم است که می تواند موجب شکست و نابودی یک کسب و کار گردد و از طرفی می توان با بهره گیری از یک حسابدار خبره کمترین میزان مالیات را پرداخت آن هم کاملا قانونی.

فینتو یک حسابدار خبره است که می تواند علاوه بر محاسبه حقوق و دستمزد کارکنان شما به صورت آنلاین، دیسکت بیمه و مالیات آنها را نیز تهیه کند.

با فینتو می توانید یک حسابدار برای چندین شرکت و بی نهایت پرسنل داشته باشید آن هم با کمترین تعرفه و صرف کمترین زمان ممکن، چراکه با حداقل دانش حسابداری نیز می شود از آن استفاده نمود.ثبت نام کنید و لذت ببرید.

نرم افزار حقوق و دستمزد
نرم افزار حقوق و دستمزد
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن