خدمت سربازی چگونه به عنوان سابقه بیمه تامین اجتماعی محسوب می گردد؟

خدمت سربازی چگونه به عنوان سابقه بیمه تامین اجتماعی محسوب می گردد؟

بسیاری از سربازان وظیفه ترجیح می دهند پس از خدمت سربازی در یکی از شرکت های دولتی یا خصوصی استخدام شوند. می توان اینگونه بیان کرد که خدمت سربازی جزو سوابق بیمه و همینطور راهی برای سریع تر رسیدن به دوران بازنشستگی محسوب می شود. به همین دلیل است که بسیاری از سربازان انگیزه ای برای گذراندن این دوران پیدا می کنند.
در نتیجه می توان گفت، بیمه سربازی در انتهای دوران خدمت در هر شغل یا حرفه ای که باشید جز بیمه بازنشستگی محسوب می شود و به عنوان سوابق کاری ثبت می شود. به همین دلیل قانون گذاران در مجلس برای احترام به افرادی که دو سال از بهترین سال های عمر خود را برای خدمت به کشورخود صرف می کنند، تمهیداتی اندیشیده اند که با حفظ شرایطی، دوران خدمت سربازی جزو سوابق بیمه محسوب می شود.
برای اینکه از شرایط محاسبه خدمت سربازی در سوابق بیمه سال 1400 مطلع شوید مقاله زیر را مطالعه کنید.

سوابق بیمه:

بیمه سربازی در انتهای دوران خدمت در هر شغل یا حرفه ای که باشید جزو بیمه بازنشستگی شما محسوب می شود و به عنوان سوابق کاری شما منظور می شود. البته شخص باید به جز سابقه بیمه سربازی در بیمه تامین اجتماعی، مقدار قابل قبولی سابقه بیمه از کارگاه یا شغل دیگری هم داشته باشد و به مدت مشخصی حق بیمه پرداخت کرده باشد.
این بدین معنی است که در واقع از دید سازمان بیمه گر باید این ویژگی فرد که قبل از دوران سربازی هم به فکر حضور در بازار کار و کسب درآمد بوده و همینطور اینکه او قبل از دوران خدمت هم برنامه ریزی مشخصی برای ادامه زندگی خود داشته است، واضح و روشن باشد.

مطلب پیشنهادی: هشت راه برای تقویت برند شخصی یا پرسونال برندینگ

شرایط محاسبه دوران خدمت سربازی در سوابق بیمه ای:

از جمله شرایطی که برای محسوب شدن بیمه سربازی جز سابقه کار وجود دارد، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1) بیمه سربازی مورد تایید سازمان تامین اجتماعی باشد:

در واقع برای اینکه بیمه سربازی جزو سابقه کار محسوب شود شرایطی وجود دارد. سازمان تامین اجتماعی برای تایید این دو سال  و قبول آن برای سوابق بازنشستگی، مبالغی را محاسبه و مطالبه میکند، که البته با توجه به سال پایان خدمت و منوط به ارائه درخواست خرید بیمه خدمت سربازی برای بازنشستگی و سال ارائه این درخواست به شرکت  تامین اجتماعی، این مبالغ متفاوت است.
به طور مثال: در دوران خدمت، کلیه سربازان دارای دفترچه بیمه هستند و می توانند از کلیه خدمات این دفترچه در بیمارستان های طرف قرارداد نیروهای مسلح استفاده نمایند.
همینطور برخی بیمارستان ها نیز، کلیه خدمات عادی و تخصصی را به طور رایگان در اختیار سربازان قرار می دهند.
به همین خاطر، اشخاصی که دوران خدمت سربازی را گذارنده اند، برای جبران این خدمات و همینطور به دلیل عدم پرداخت حق بیمه در دو سال خدمت، موظف اند مبلغی را به سازمان تامین اجتماعی بپردازند تا این دوران جز سوابق بیمه آنها محسوب شود.

2) شخص دارای سابقه بیمه دیگری در تامین اجتماعی باشد:

شخص باید به جز سابقه بیمه سربازی در  تامین اجتماعی سابقه  دیگری هم داشته باشد و به مدت مشخصی حق بیمه پرداخت کرده باشد.

میزان مبلغ پرداختی خدمت سربازی در سوابق بیمه ای:

نحوه  محاسبه این مبلغ، این گونه می باشد که در زمان درخواست شخص، میانگین حقوق دوسال آخر کاری شخص محاسبه می شود و در 7 درصد ضرب می شود و عدد به دست آمده در مدت زمان خدمت او ضرب می شود.
این مبلغ به دست آمده نهایی، به عنوان هزینه خرید بیمه سربازی منظور می گردد که شخص موظف به پرداخت آن به صورت نقد یا اقساط می باشد.

حتما بخوانید : ۸ نکته مالی برای جوانان

پرداخت مبلغ خرید بیمه سربازی به صورت قسطی:

لازم به ذکر است که پرداخت مبالغ خرید بیمه سربازی به صورت قسطی هم امکان پذیر است. افرادی که نمی توانند همه مبلغ را به صورت یکجا بپردازند می توانند برای پرداخت قسطی این مبلغ، به سازمان تامین اجتماعی درخواست داده و این سازمان تا 12 قسط را برای متقاضیان در نظر خواهد گرفت.
نکته دیگر در این خصوص این است که بازه زمانی قابل قبول برای احتساب مدت خدمت سربازی مشمولان، تاریخ شروع و پایان خدمت سربازی مندرج در کارت های پایان خدمت است.

چگونگی ثبت مدت خدمت به عنوان بیمه تامین اجتماعی به صورت رایگان:

کسانی که می خواهند طول مدت خدمت سربازی شان به صورت رایگان به عنوان سابقه بیمه پردازی نزد سازمان تامین اجتماعی محاسبه شود، نیازمند داشتن سه شرط اساسی هستند به صورت زیر هستند:
1) داوطلبان باید قبل از ورود به خدمت سربازی سابقه بیمه پردازی داشته باشند.
2) پیش از هفتم مرداد سال 1385 خدمت سربازی شان به پایان رسیده باشد.
3) پس از پایان سربازی نیز بیمه پرداز سازمان تامین اجتماعی بوده باشند.
بر اساس استفساریه ماده 95 قانون تامین اجتماعی که از سوی مجلس تصویب شده است، این سه شرط برای افرادی که متقاضی استفاده از سابقه بیمه رایگان دوران خدمت سربازی هستند، الزامی است.
نداشتن هرکدام از این سه شرط امکان برخورداری افراد از این نوع سابقه بیمه پردازی را ناممکن می سازد.

مطلب مرتبط: آشنایی با بیمه تکمیلی و انواع آن

مدارک لازم برای خرید بیمه سربازی چیست؟

به منظور در خواست و خرید بیمه سربازی باید اصل کارت پایان خدمت، کپی شناسنامه، اصل و کپی کارت ملی خود را به همراه داشته باشید و به شعب تأمین اجتماعی که در آن بیمه پرداخت می کنید مراجعه کنید. سپس به دریافت و تکمیل فرم درخواست احتساب سوابق مدت خدمت وظیفه و حضور داوطلبانه در جبهه های جنگ تحمیلی اقدام کنید. در صورتی که به دلیل مفقود شدن یا دلایل دیگر دفترچه پایان خدمت فرد در دسترس نباشد اصل گواهی انجام خدمت وظیفه صادر شده توسط مراجع ذی‌صلاح با اعلام زمان شروع و پایان خدمت قابل قبول است.

شرایط قانونی خرید بیمه در سربازی چیست؟

طبق قانون، دوران خدمت سربازی کلیه بیمه شدگان جزو سوابق آنان محسوب می شود. مشروط بر اینکه تمام شروط 4 گانه زیر فراهم باشد:
1) درخواست توسط متقاضی ارائه شده باشد.
2) حق بیمه دوران مذکور پرداخت شده باشد.
3) رابطه بیمه ای فرد با سازمان بیمه تامین اجتماعی برقرار باشد.
4) شخص حداقل 2 سال سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشد.

فینتو:

فینتو یک حسابدار خبره است که می تواند علاوه بر محاسبه حقوق و دستمزد کارکنان شما به صورت آنلاین، دیسکت بیمه و مالیات آنها را نیز تهیه کند.
با فینتو می توانید یک حسابدار برای چندین شرکت و بی نهایت پرسنل داشته باشید آن هم با کمترین تعرفه و صرف کمترین زمان ممکن، چراکه با حداقل دانش حسابداری نیز می شود از آن استفاده نمود.ثبت نام کنید و لذت ببرید.
نرم افزار حقوق و دستمزد آنلاین فینتو

اشتراک گذاری:

29 در مورد “خدمت سربازی چگونه به عنوان سابقه بیمه تامین اجتماعی محسوب می گردد؟”

  1. با سلام
    چرا تاریخ هفتم مرداد ۸۵ افزایش نمی یابد؟؟؟
    مثلا بشود سال ۸۶ یا سال ۸۷ و به بالاتر
    چون خیلی ها هستن قبل از سربازی بیمه داشتن و بعد از مرداد ۸۵ به اتمام رسوندن

    1. با سلام بنده خدمتم قبل از ۷ مرداد ۸۵ تمام شده حدود سال ۸۱ رفتم و اواخر ۸۲ تمام شده و از سال ۸۳ تا کنون بصورت مستمر بیمه داشته ام و در شرکت کار میکنم که سختی کارم داریم ولی قبل از آن سابقه بیمه نداشتم آیا بیمه سربازی من بصورت رایگان محاسبه میشود یا نه ؟

  2. سلام
    وقت همگی بخیر
    اگه بیمه سربازی داشته باشم و حادثه در زمانی که مرخصی باشم اتفاق بیفته بیمه خسارات رو پرداخت می کنه؟

  3. ۵۸/ساله هستم و تا کنون خودمو بیمه نکردم و چون سن 50 سالگی جز شرایط بیمه گر میباشد ایا میتوانم از خدمت دوره سربازی بعنوان سابق استفاده کنم

    1. علیرضا فشنگچی

      سوالتون رو متوجه نشدم
      شما هیچ سابقه‌ای اگر نداشته باشین که نمیتونید بیمه سربازی رو بخرید

  4. ابوالفضل جعفری زاده قمی

    باسلام،من باخریدبیمه سربازی23سال سابقه بیمه تامین اجتماعی را دارم یعنی،تا7سال دیگر بازنشست میشوم؟

  5. با درود.بنده قبل از خدمت بیمه بوده ام.و تاریخ هجدهم تیرماه ۱۳۸۵ پایان خدمت سربازی م بوده.ولی در تاریخ یکم آبان ۱۳۸۵ بیمه شده ام.آیا بیمه بنده رایگان میشود؟

  6. با سلام برای خرید سابقه بیمه مراجعه کردم ولی نتوانستم قسط بدم و بعد که شرایط خوب شد مراجعه کردم گفتن دیگه نمیشه قسطی کنیم آیا راه حل بروم هست برای قسط بندی تشکر

  7. با سلام بنده خدمتم قبل از ۷ مرداد ۸۵ تمام شده حدود سال ۸۱ رفتم و اواخر ۸۲ تمام شده و از سال ۸۳ تا کنون بصورت مستمر بیمه داشته ام و در شرکت کار میکنم که سختی کارم داریم ولی قبل از آن سابقه بیمه نداشتم آیا بیمه سربازی من بصورت رایگان محاسبه میشود یا نه ؟

  8. سلام خسته نباشید بنده 12 ماه خدمت سربازی رفته ام و به مدت 12 13 ماه بیمه کارگری دارم تامین اجتماعی کارفرما میخاد منو تعدیل نیرو کنه آیا بیمه بیکاری شامل من میشه؟؟ مهمه برام لطفا جواب بدین ممنون

    1. تیم تحریریه فینتو

      سلام جناب یوسف. بله. برای دریافت بیمه بیکاری از کارفرما یخواید تا بهتون نامه عدم نیاز بدن. با این نامه و سایر مدارک های مربوطه به تامین اجتماعی مراحعه کنید و درخواست بیمه بیکاری بدید. موفق باشید.

  9. عبداله احمدی

    سلام خسته نباشید بنده سال ۱۳۸۲ خدمتم تمام شده آیا بصورت رایگان جز سابقه بیمه قرار می‌گیرد لطفا پاسخ دهید

  10. سلام اضافه کردن بیمه سربازی به سوابق بیمه تا مین اجتماعی،آیا این ۲ سال سربازی جز سنوات خدمت در هر ارگانی کار کنیم حساب میشه؟یعنی بعد ۲۸سال بازنشست میشیم.و اون دو سال رو نمیخواد در اون ارگان کار کنیم؟؟؟
    ممنون میشم پاسخ بدین..

  11. سلام یه سوال داشتم.من ۵۰ سال دارم و۲۸ سال سابقه بیمه تامین اجتماعی .آیا با۲ سال خدمتم که میشه ۳۰ سال میتونم تقاضای بازنشستگی کنم ممنون میشم جوابم رابدهید.

  12. با سلام چه مدت باید قبل از خدمت سربازی بیمه پرداخت کرد ،تا خدمت سربازی به صورت رایگان جزء سوابق شود؟

  13. جواد ابی زاده

    من چند ماه قبل از خدمت سابقه بیمه دارم بعد از خدمتم بیمه پرداخت کردم و سابقه دارم مدت خدمت من رایگان محسوب میشه جزو سابقه ام ؟

  14. سلام پدرم 28 ماه سرباز بوده سال 80 فوت کردن، الان من مستمری پدرمو میگیرم آیا خدمت سربازیشو میتونم به سوابق بیمه ام اضافه کنم

  15. با سلام و خسته نباشید اگر سابقه خدمت سربازی را بطور اقساطی خریده بشه و قبل از اتمام اقساط شخص فوت بشه آیا همسر می‌تواند باقی مانده اقساط را پرداخت کند که به سابقه اضافه شود و یا اینکه نمی‌شود. در اینصورت تکلیف چیست…..از پاسخ شما متشکرم

  16. خلیل جباری زنگی

    سلام. من سال 94 و 95 به مدت 18ماه خدمت کرده ام و قبل از خدمت سابقه پزداخت حق بیمه نداشتم. بعد از خدمت در دو کار متفاوت که اولی 5 ماه و دومی ( 23 ماه در مقطعی و 4 ماه در مقطع دیگر )کار کرده و حق بیمه پرداخت شده. حال طبق بخشنامه ای از سازمان مرتبط برای ناظر فنی شدن یا مدیرعامل شدن شرکت 3 سال سابقه کار با پرداخت حق بیمه مرتبط میخوان. که برای من 29 ماه هست. اگر بیمه خدمت رو بخرم آیا به سابقه کار آخرم اضافه میشه ؟ضمن اینکه هنوز در این کارگاه و شرکت مشغول هستم.

  17. سلام سه شرط گذاشتن برای خریدبیمه سربازی بصورت رایگان بنده شرط اول ندارم قبل ازخدمت محصل بودم شرط دوم وسوم شامل من می‌شود بااین حساب میتونم رایگان بیمه سربازی ام روبخرم.ممنون میشم راهنمایی کنید

  18. سلام قبل خدمتم سال ۷۵بیمه داشتم مدت ۲ماه سال ۷۷رفتم خدمت دوباره بعد خدمت ۸سال بیمه تامین اجتماعی دارم حالا سربازی رایگان سابقه محسوب میشه یانه ممنون میشم پاسخ بفرمایید

  19. اماموردی جعفری جاجان

    سلام بنده سال ۷۲ هفت ماه خدمت کردم.بعد ۷ماه کفیل پدری شدم.یعنی کفالت گرفتم.اون ۷ماه میتونه سابقه حساب بشه یا نه؟

  20. فرهاد ممبینی

    سلام.من ۱۸سال سابقه پرداخت بیمه در مشاغل سخت وزیان اور را دارم،
    الان دارم بصورت قسطی خدمت سربازی ام رو پرداخت می کنم.ایا با این ۲سال می تونم درخواست بازنشستگی در مشاغل سخت روبدم وبازنشست بشم..

  21. با سلام و احترام
    بنده بیمه سربازی رو خریداری کردم و با احتساب آن ، سابقه من به ۲۴۱ ماه میرسد، خواستم بدونم آیا بیمه سربازی در محاسبه بیمه بیکاری لحاط می گردد یا خیر؟!
    سپاس

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا