هشت راه برای تقویت برند شخصی یا پرسونال برندینگ

هشت راه برای تقویت برند شخصی یا پرسونال برندینگ

در مبحث برند سازی شخصی (Personal Branding)، مسئله این است که همه سعی در جلب توجه دارند و شما باید سعی کنید تا برای پیدا کردن مخاطب با افراد دیگر رقابت کنید. درست مثل یک برند پوشاک حرفه ای باید استراتژیک فکر کنید و مخاطبان هدف خود را مجذوب خود کنید. با ما همراه باشید تا برند سازی شخصی و چگونگی ساخت آن را بررسی کنیم.

هشت راه برای تقویت برند شخصی یا پرسونال برندینگ

برند شخصی چیست؟

اکثر افراد تصور می‌کنند برند شخصی ایجاد یک نام و نشان است، اما موضوع فراتر از این است که فکر می‌کنید.  برند شخصی در اصل یک نوع  شیوه بازاریابی افراد و مشاغل آنها به عنوان برند تجاری است. برای رسیدن به این هدف نیاز به توسعه، حفظ شهرت یک فرد، گروه یا سازمان است. در اصل برندسازی شخصی نوعی بازاریابی خود شماست و برای آن باید خود را به یک محصول تصور کنید و برای نام خود تبلیغ کنید و آن را توسعه دهید.

برند شخصی ترکیبی منحصر به فرد از مهارت ها، تجربه و شخصیت شما است که می خواهید افراد دنبال کننده شما آن را ببینند و از سوی دیگر روایتگر داستان شما و احساسی است که مردم از شما کسب می کنند.

یک از نمونه برندسازی شخصی

شاید با یک مثال بتوان بهتر توضیح داد که مفهوم صحیح از برند شخصی و برندسازی شخصی چیست. باید توجه کرد که برند شخصی محدود به حوزه های عمومی نیست و تاثیر آن بر کسب و کار افراد بسیار زیاد بوده و می‌تواند باعث موفقیت آنها نسبت به رقبایشان باشد.

این روزها نام ایلان ماسک تقریباً به اندازه کوکاکولا شناخته شده است. حتی اگر علاقه ای به فناوری نداشته باشید نیز اما ایلان ماسک را میشناسید و اخبار آن را دنبال می‌کنید.

ایلان ماسک

داشتن یک برند شخصی می‌تواند شما را به چهره‌ای عمومی تبدیل می کند و بنابراین ممکن است مورد انتقاد عموم نیز قرار بگیرید. برای مثال، از ایلان ماسک بخاطر صرف مبالغ هنگفت با درآمد کم و انجام کارهایی مانند توسعه پروژه‌های فضایی بسیار انتقاد شد. یا تبلیغاتی مانند شلیک تسلا به فضا که به نظر می رسد بیش از علم در مورد منیت است. صرف نظر از احساسی که نسبت به او دارید، غیرقابل انکار است که بلند پروازی های ایلان ماسک باعث پیشرفت بشر شده است.

اگرچه او یک چهره عمومی است اما تصویر آن روی محصولاتش مانند تسلا وجود ندارد. پشت این همه ابزار، تحقیقات گسترده و تیمی از مهندسان تنها نام آقای ماسک قرار دارد. ممکن است هیچ تصویری از او نباشد اما در ذهن ما نام ایلان ماسک در تمام کارخانه تسلا حضور دارد.

هشت راه برای تقویت برند شخصی یا پرسونال برندینگ

استراتژی پرسونال برندینگ چیست؟

استراتژی برندسازی شخصی طرحی است که طبق آن اعتبار و حرفه شما را از گمنامی نسبی به دیده شدن می‌برد. این استراتژی مشخص می‌کند که امروز در کجا ایستاده‌اید و می‌خواهید در آینده به چه سطحی از دیده شدن برسید. استراتژی برند سازی شخصی به شدت در بازاریابی محتوا ریشه دارد. در حقیقت بیشتر مهارت ها و ابزارها در این نقشه راه، مولفه های بازاریابی محتوا هستند.

به طور کلی استراتژی پرسونال برندینگ به پنج سطح تقسیم می‌شود:

  • کارشناسان مقیم: در شرکت ها و در میان مشتریان خود بسیار قابل احترام اند اما در خارج از آن محیط دیده نمی‌شوند.
  • قهرمانان محلی: این افراد در خارج از شرکت و محیط کار نیز شناخته شده هستند. آنها در جوامع مربوط به تخصصشان فعالیت بیشتری دارند.
  • ستاره های در حال ظهور: این متخصصان شهرت منطقه ای پیدا کرده اند و بین هم رده های خود بسیار شناخته شده هستند و اغلب در زمینه تخصص خود تولید محتوا می‌کنند.
  • ستاره های صنعت: این نام ها در حوزه تخصصی خود در سطح کشور به خوبی شناخته شده اند. آنها مشتریان زیادی را به خود جلب می کنند.
  • سوپراستارهای جهانی: کارشناسان نخبه که به طور گسترده تری در صنایع خود شناخته شده اند و و شرکتهای مختلف در سراسر دنیا می خواهند با آنها در ارتباط باشند.

مطلب پیشنهادی: آنچه باید در مورد ریبرندینگ یا بازسازی برند بدانید

چرا برندسازی شخصی از هر زمان دیگری مهمتر است؟

پرورش یک برند شخصی بیش از هر زمان دیگری هم برای کارمند و هم کارفرما اهمیت دارد. یک دلیل این است که در زمان استخدام این موضوع بسیار تاثیر گذار است. طبق تحقیقات در سال 2018 ، 43٪ از کارفرمایان از شبکه های اجتماعی برای بررسی کارمندان فعلی استفاده کرد.

اگر فردی دارای برند شخصی باشد از دیدگاه کارفرما خوب و سودمند است. شرکت ها باید کارمندان را به داشتن برند شخصی تشویق کنند زیرا این نوع تعاملات باعث رشد هر دو طرف می‌شود. هنگامی که کارمندان به نمایندگی از شرکت خود در کنفرانس ها یا رویدادها شرکت کنند، آنها نه تنها خود را توسعه می دهند بلکه سازمان را بیشتر در معرض دید قرار می دهند.

هشت راه برای تقویت برند شخصی یا پرسونال برندینگ

8 راه برای پیشرفت و تقویت برند شخصی یا پرسونال برندینگ

  1. دارای یک علت یا هدف باشید

داشتن هدف اولین نکته است. هر شخصی که می خواهد در دنیا تأثیرگذار باشد، به یک علاقه، یک علت یا هدف خاصی احتیاج دارد که نظر افراد را به خود جلب کند. این هسته اصلی همه برندهای شخصی قوی و بازاریابی موثر است.

کافی نیست که امیدوار باشیم مردم تنها بخاطر حرفه شما، دنبالتان کنند. شما باید تا حدودی به برند تجاری شخصی خود اهمیت دهید.

اگر به دلیلی خاص شناخته شده باشید، بیشتر احتمال دارد افراد را به دنبال خود جذب کنید. اگر مطمئن نیستید از کجا شروع کنید، به این موارد فکر کنید:

  • سرگرمی ها و علاقه های شما در زندگی
  • نقاط قوت شما از دید دیگران
  • اهدافی که می خواهید به آنها برسید

هر یک از این موارد به شما کمک می کند موضوعی برای صحبت و به اشتراک گذاری پیدا کنید. علایق شما می توانند توسعه یابند اما اگر می خواهید پیروان خود را افزایش دهید باید با یکی از آنها شروع کنید.

حتی اگر احساس می کنید برای شروع از دیگران کپی می کنید مهم نیست و تنها شروع و قدم برداشتن اهمیت دارد. در ادامه شما می توانید به دیگران کمک کنید تا موضوعی را یاد بگیرند یا به طریقی به آنها آموزش دهید.

حتما بخوانید: برندسازی شخصی بدون تخصص، راهی به بن بست

  1. از تصاویر حرفه‌ای استفاده کنید

تصاویر بخش بزرگی از ارتباط مردم با شما است. داشتن تصاویر با کیفیت عالی به برجسته شدن پرسونال برندینگ شما کمک می کند.

همه امروز یک تلفن همراه با یک دوربین مناسب دارند که معمولا از کیفیت عکاسی خیلی خوبی برخوردار هستند. تنها کافیست کمی در دنیای هنر عکاسی گشت بزنید و با مفهوم های مختلف آشنا شود. در صورت نیاز می‌توانید در کلاسهای مختلف عکاسی با تلفن همراه شرکت کنید و کار با دوربین و نرم افزارهای مختلف را یاد بگیرید.

عکاسی با کیفیت بالا هم هنر است و هم علم. شما باید زمان صرف کنید تا مهارت های خود را ارتقا دهید و تصاویر با کیفیت بهتری ایجاد کنید.

هشت راه برای تقویت برند شخصی یا پرسونال برندینگ

  1. یک هویت برای برند خود بسازید

بهترین برندهای جهان در مورد آنچه که در دنیا ارائه می دهند بسیار سخت گیر هستند. آنها قوانینی می گذارند که می گوید از کدام رنگ ها، قلم ها و آرم ها هنگام انتشار مطالب باید استفاده کرد.

اگر مطمئن نیستید که چه رنگ ها و فونت هایی برای برند شما مناسب اند یا خیر، همیشه می توانید از یک طراح گرافیک مشاوره بگیرید. البته می تواند رنگ و احساس آنچه را که ارسال می کنید متفاوت باشد اما داشتن برخی پارامترها به بهتر دیده شدن شما کمک می‌کند.

هویت برای برند خود بسازید

  1. تجربیات شغلی خود را به اشتراک بگذارید

بخش عمده ای از رشد برند شخصی، تجربیاتی است که روز به روز به دست می‌آورید و از طریق رسانه های اجتماعی می توانید آنها را به اشتراک بگذارید.

لازم نیست هر قسمت از زندگی روزمره شما به اشتراک گذاشته شود. اما موارد برجسته ای وجود دارد که می توانید آنها را منتشر کرده و محتوای ایجاد شده خود را به تقویم محتوای خود اضافه کنید. خوب است تا افکار و تجربیات خود را ثبت کنید و در زمان نیاز از آنها استفاده کنید.

  1. تولید محتوای متنی و صحبت کردن در دوربین را بیاموزید

نوشتن و صحبت کردن دو مهارتی است که همه ما در مدرسه فرا می گیریم، اما پس از فارغ التحصیلی به فکر بهبود آنها نیستیم. یادگیری نوشتن پست های وبلاگ خود و صحبت کردن در ویدیو دو مهارت اساسی است که کمک می‌کند تأثیر خود را به صورت آنلاین افزایش دهید. مطمئناً شما می توانید این دو کار را برون سپاری کنید اما یادگیری انجام آن ها مزایای بیشتری دارد.

نوشتن بسیار مهم است زیرا به شما کمک می کند تا تفکر خود را روشن کنید. همچنین محتوای نوشتاری که در وبلاگ شما است شانس بیشتری برای نمایش در نتایج گوگل دارد.

در بحث تولید محتوای ویدئویی نیز می‌توانید از یک دوست کمک بگیرید. یک سخنران مسلط به ویدیو به رشد شما کمک می کند و شما می توانید فقط با اشتراک گذاشتن چیزهایی که یاد گرفته اید تمرین کنید. هرچه بیشتر با دوربین صحبت کنید این روند راحت تر می شود.

هشت راه برای تقویت برند شخصی یا پرسونال برندینگ

  1. شبکه‌های مختلف را آزمایش کنید

ممکن است یک شبکه اجتماعی از دیگر شبکه ها محبوب تر باشد اما فعالیت بر روی یکی از آنها اشتباه است.

چرا؟ زیرا شبکه های اجتماعی همیشه در حال تغییر هستند.

هر تعداد فالوور داشته باشید اما در آخر صاحب هیچ حسابی نیستید و اگر شبکه تغییر کند، حساب شما حذف شود یا محبوبیت کمتری را کسب کند شما ضرر می کنید.

بسیاری از افرادی که شما را در یک شبکه دنبال می کنند پس از مدتی شروع به دنبال کردن شما در کانالهای دیگر می کنند. حتی اگر یک برنامه خاص رسانه اجتماعی را دوست دارید و با آن موفقیت کسب کرده اید سعی کنید از دیگر کانالها قافل نشوید.

پرسونال برندینگ در شبکه های اجتماعی

  1. برنامه ریزی منظم داشته باشید

اختصاص دادن زمان برای ایجاد محتوای جدید نوشتاری، تصاویر، فیلم ها و… نیاز به نظم و انضباط دارد. شما باید از قبل برنامه ریزی کنید و سپس به برنامه خود پایبند باشید.

بهترین راه برای این کار ایجاد تقویم محتوایی و پیروی از آن است. اهمیتی ندارد که هر روز یا یکبار در هفته قصد داشته باشید مطلبی را در شبکه اجتماعی منتشر کنید، موضوع این است که طبق برنامه پیش بروید و منظم عملل کنید.

شما می توانید در طی یک تا دو سال ارسال مطلب به طور مداوم بیشتر از 5 سال ارسال گاه به گاه مطلب رشد داشته باشید.

هشت راه برای تقویت برند شخصی یا پرسونال برندینگ

  1. ارتباط برقرار کنید و اجتماعی باشید

نکته آخر نکته ای است که بسیاری از مردم وقتی می خواهند نفوذ خود را افزایش دهند از دست می دهند. وقتی شروع به ساختن برند شخصی می کنید بهترین کار این است که با افرادی ارتباط برقرار کنید که از همان علایق برخوردار هستند.

این نشان می‌دهد شما فقط سعی نمی کنید چیزی بدست آورید بلکه بازخورد نیز نشان می‌دهید. شما باید نظرات و رفتار دیگران علاقه مند باشید و سعی کنید نسبت به آنها واکنش نشان دهید و به اشتراک بگذارید و نظر دهید.

برند شخصیتان را به آرامی بسازید

در انتها، به خاطر داشته باشید که تنها یک راه برای موفقیت وجود ندارد زیرا انسانها با یکدیگر متفاوت هستند. این نکات به شما کمک می کند تا رویکرد منحصر به فرد خود را اصلاح کرده و با گذشت زمان با شرایط سازگار شوید.

توسعه یک برند شخصی به زمان نیاز دارد و شما به احتمال زیاد در ابتدا شروع به کپی کردن کارهای دیگران می کنید اما با گذشت زمان صدای خود را پیدا خواهید کرد و شروع به افزایش نفوذ خود به روش خودتان خواهید کرد.

شرکت خود را به بهترین شکل مدیریت کنید

هر مدیر خوب نیازمند ابزاری قدرتمند است تا بتواند مجموعه خود را به بهترین شکل مدیریت کند. مجموعه نرم افزار مالی و منابع انسانی فینتو ابزاری قدرتمند است که می تواند به مدیران در کنترل کارمندان و محاسبه حقوق و دستمزد آنها کمک کند.

شما همیشه یک مدیر لایق هستید و باید بهترین ها برای شما باشد. با استفاده از نرم افزار حسابداری آنلاین فینتو کار مدیریت خود را بسیار آسان تر کنید.

نرم افزار حسابداری آنلاین فینتو

اشتراک گذاری:

1 در مورد “هشت راه برای تقویت برند شخصی یا پرسونال برندینگ”

  1. سیدرضا هاشمی نسب

    به نظر مخیلی باید عالی وجالب باشد برند وخودرومحصول بدانیم یک تجربه جدیدوماجراجویی عجیب

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا