همه چیز درباره سرویس های ابری و هر آنچه که باید درباره رایانش ابری بدانید

همه چیز درباره سرویس های ابری و هر آنچه که باید درباره رایانش ابری بدانید

رایانش ابری ارائه خدمات محاسباتی براساس تقاضا ( از برنامه های کاربردی گرفته تا ذخیره سازی و قدرت پردازش ) به طور معمول از طریق اینترنت و بر اساس مبلغ پرداختی است.

محاسبات ابری چگونه کار می کند؟

شرکتها به جای داشتن زیرساخت های محاسباتی یا مراکز داده خود، می توانند دسترسی به هر چیزی را از برنامه های کاربردی گرفته تا ذخیره سازی را از ارائه دهنده خدمات ابری اجاره کنند.
یکی از مزایای استفاده از خدمات رایانش ابری این است که شرکتها می توانند از هزینه های پیش روی در اختیار داشتن و حفظ زیرساخت های فناوری اطلاعات خود جلوگیری کنند و در عوض در هنگام استفاده، تنها هزینه های مورد استفاده خود را پرداخت کنند.
رایانش ابری خدمات گسترده ای را در بر میگیرد که هر روز با آن سرو کار داریم. این شامل خدمات مصرف کننده مانند Gmail یا پشتیبان گیری از عکس در تلفن هوشمند شما است، یا سرویس هایی که به شرکت های بزرگ امکان می دهد همه داده های خود را میزبانی کرده و تمام برنامه های خود را در ابر اجرا کنند.

چرا به این سرویس رایانش ابری گفته می شود؟

یک مفهوم اساسی در مورد محاسبات ابری این است که مکان سرویس و بسیاری از جزئیات مانند سخت افزار یا سیستم عامل که بر روی آن کار می کند، تا حد زیادی برای کاربر مجهول است. همچنین، استعاره ابر از تعریفی قدیمی در شبکه مخابراتی گرفته شده  که در آن شبکه تلفن عمومی (و بعداً اینترنت) غالباً به عنوان ابر نمایش داده می شد تا بیان کند که این موضوع شبیه ابر درونش مخفی است و دانستن آن برای کاربر مهم نیست.

تاریخچه محاسبات ابری

محاسبات ابری به عنوان یک اصطلاح از اوایل دهه 2000 میلادی کم کم به وجود آمد. اما این مفهوم کمی قدیمی تر است به طوریکه در دهه 1960، دفاتر رایانه ای به شرکت ها اجازه می دادند به جای تامین منابع و سخت افزار، منابع مورد نیازشان را اجاره کنند. پس از آن با به وجود آمدن نرم افزارهای سنگین در سال 2000 این مفهوم به وجود آمد.

مطلب پیشنهادی : حسابداری ابری در مقابل حسابداری سنتی

انواع سرویس های ابری

PaaS  که شامل میان افزار، مدیریت بانک اطلاعاتی، سیستم عامل ها و ابزارهای توسعه است، در واقع به میزان استفاده شما از سرورهای ذخیره سازی، شبکه و نرم افزارها نگاه می کند.
SaaS (خدمت نرم افزاری) نیز راهکاری است که شیوه ذخیره و دسترسی به نرم افزارها را تغییر می دهد. قبل از رایانش ابری شما نرم افزارهای مورد استفاده خود را روی همان کامپیوتری نصب و اجرا می کردید که قرار بود در آنجا مورد استفاده قرار گیرند. در حالی که SaaS این شیوه را با میزبانی نرم افزارها روی یک سرور از راه دور تغییر می دهد. در نتیجه این نرم افزارهای کاربردی و خدمات بوسیله یک کاربر از راه دور و با استفاده از اینترنت قابل دسترسی خواهند بود. برنامه های مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) و مدیریت منابع سازمانی ( ERP) برنامه های کاربردی هستند که بیش از 60 درصد کل برنامه های کاربردی ابری را تا سال 2021 به خود اختصاص خواهند داد.

مزایای استفاده از رایانش ابری

مزایای دقیق بسته به نوع سرویس ابری که مورد استفاده قرار می گیرد متفاوت خواهد بود، اما اساساً استفاده از سرویس های ابری به معنای شرکت هایی است که مجبور نیستند زیرساخت های محاسباتی خود را بخرند یا نگهداری کنند.
خرید سرور، بروزرسانی برنامه ها یا سیستم عامل ها و یا رفع و حذف دستگاه های سخت افزاری یا نرم افزاری در هنگام خاتمه دیگر وجود ندارد، زیرا همه این موارد توسط شرکت سرویس دهنده مراقبت می شود. برای برنامه های کاربردی، از جمله ایمیل، معقول است که به جای اینکه به مهارت های داخل متکی باشید، از یک ارائه دهنده ابر استفاده کنید .
استفاده از خدمات ابری بدین معنی است که شرکت ها می توانند با سرعت بیشتری روی پروژه ها حرکت کنند و مفاهیم را بدون هزینه های بزرگ پیش رو انجام دهند، زیرا شرکتها فقط برای منابعی که مصرف می کنند هزینه پرداخت می کنند. این مفهوم چابکی در تجارت اغلب توسط طرفداران ابر به عنوان یک مزیت اساسی ذکر می شود. توانایی به روز رسانی و استفاده از سرویس های جدید بدون وقت و تلاش در مقایسه با سیستم های سنتی فناوری اطلاعات این مزیت را دارد که دستیابی سریعتر با برنامه های جدید آسان تر است. همچنین کشف بخشهای محبوب یک نرم افزار راحتتر است و به توسعه دهندگان کمک میکند تمرکز خود را روی کدام قست بگذارند .

امنیت رایانش ابری یک مزیت انکار ناپذیر

شرکتی که در زمینه اجرا و تأمین امنیت این خدمات تخصص دارد، احتمالاً مهارت های بهتری دارد و کارکنان باتجربه تری از یک تجارت کوچک می تواند استخدام کند، بنابراین سرویس های ابری میتوانند یک سرویس ایمن تر و کارآمدتر را برای کاربران نهایی ارائه دهند.
همچنین این شرکتها از رمزگزاری ها و آخرین سیستم های امنیتی استفاده میکنند که احتمال بروز مشکل را به صفر میرساند. برای مثال بانکها که تقریبا با اهمیت ترین اطلاعات را در اختیار دارند با رعایت نکات امنیتی به راحتی خدماتی خوب را به مشتریانشان ارائه می دهند.
با همه گیر شدن رایانش ابری در چند سال اخیر حتی شرکتهای بزرگی مانند mcafee که در زمینه امنیت و حفاظت بسیار پیشرفته هستند، فعالیت خود را برای ایجاد امنیت رایانش های ابری شروع کرده اند.
ارائه دهندگان خدمات ابری مقابله با خطرات امنیتی ابر را به عنوان یک مسئولیت مشترک بیان می کنند. در این مدل، ارائه دهنده خدمات ابری، امنیت ابر خود را پوشش می دهد و مشتری امنیت آنچه در آن قرار داده شده است را پوشش می دهد. در هر سرویس ابری ( از سرویس نرم افزاری (SaaS) مانند Microsoft Office 365 گرفته تا خدمات زیرساختی (IaaS) مانند خدمات وب آمازون (AWS) ) مشتری رایانش ابری همیشه مسئولیت محافظت از داده های خود را دارد تا از تهدیدات امنیتی و کنترل دسترسی به آن جلوگیری شود.
اگر کمی به موضوع با دقت نگاه کنید متوجه خواهید شد که سازمان شما از خدمات ابری استفاده می کند، حتی اگر آن سرویس های ابری یک استراتژی اصلی برای فناوری اطلاعات شما (IT) نباشند. پس برای کاهش خطرات امنیتی محاسبات ابری، سه روش برتر برای شناخت سرویس دهنده مطمئن وجود دارد که بایدبه آن توجه کرد:

  • بارها و بارها بهبود بخشیدن کیفیت کد در کاهش سوء استفاده و آسیب پذیری ها و افزایش سرعت توسعه برنامه ها و استقرار ویژگی ها به اثبات رسیده است. پس از سرویس هایی استفاده کنید که از افراد مجرب استفاده می کنند و آنها را می شناسید.
  • کمبود منابع امنیتی، همراه با افزایش حجم و سرعت تهدیدهای امنیتی، به این معنی است که حتی مجرب ترین متخصص امنیت نمی تواند به تنهایی از پس این مسئولیت بر بیاید. پس به یاد داشته باشید که تیم های متخصص معمولا از اتوماسون های پیشرفته استفاده می کنند که علاوه بر بالا بردن امنیت، وظایف انسان را نیز در سازمان به حداقل می رساند.
  • یک سیستم مدیریت یکپارچه، پیچیدگی را با جمع کردن قطعات و ساده کردن جریان کار کاهش می دهد. پس به یاد داشته باشید امنیت یکپارچه نیازمند مدیریت متمرکز و دقیق است .

مطلب پیشنهادی: مزایا و معایب ‌حسابداری آنلاین

کاربرد رایانش ابری در محصولات فینتو

نرم افزار حقوق و دستمزد و نرم افزار تنخواه گردان آنلاین فینتو با بهره گیری از تکنولوژی رایانش ابری علاوه بر امکان دسترسی آسان از هر مکان، هزینه های کمتر هم در مقایسه با سیستم های قدیمی دارد. ما در فینتو این امکان را برای کاربرانمان فراهم کردیم که از هر مکان و در هر زمانی و با هر دستگاهی به فینتو دسترسی داشته باشند.
از دیگر مزیت های استفاده از سیستم های رایانش های ابری میتوان به کم شدن احتمال از دست رفتن اطلاعات به دلیل خرابی سخت افزار اشاره کرد. شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که به دلیل یک نوسان برق ساده و یا صدمه دیدن سخت افزار تمامی اطلاعات شما ازبین برود. باید گفت در سیستم های ابری این مشکلات تقریبا به صفر می رسد.
فینتو همچنین برای حفظ اطلاعات مالی کاربران اقدام به رمزنگاری آن ها کرده و با بهره گیری از بستر های مناسب و بکارگیری روش های تامین امنیت داده حریم خصوصی مالی کاربرانش را حفظ میکند.
سیستم آنلاین حقوق و دستمزد فینتو ابزاری است قدرتمند و تحت وب برای تعریف، تخصیص و محاسبه حقوق و دستمزد پرسنل، محاسبه و دریافت لیست بیمه کارکنان، ارائه لیست مالیات حقوق پرسنل و … انعطاف پذیری بالای سیستم در مقابل تغییر قوانین کار و تامین اجتماعی و امکان محاسبه عوامل حقوق و مزایا در روش های اجرایی مختلف توسط کاربر، دقت و سرعت در محاسبه، محیطی حرفه ای و کاربر پسند و ارائه خدمات اینترنتی 24 ساعته، سبب شده است تا بتوانیم سیستمی با کیفیت و پویا برای مدیریت منابع انسانی ارائه دهیم.
نرم افزار حقوق و دستمزد آنلاین فینتو
 

اشتراک گذاری:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا