بررسی سامانه جامع تجارت ایران و توضیحاتی درباره آن

بررسی سامانه جامع تجارت ایران و توضیحاتی درباره آن

در این مقاله میخواهیم به سامانه جامع تجارت ایران بپردازیم که ارمغان جدیدی از علم  فناوری اطلاعات است که تقریبا تاثیر خود را در تمام زوایای زندگی ما گذاشته و آن را حس میکنیم. اگر زندگی روزانه خودمان را با 20 سال و یا حتی 10 سال قبل مقایسه کنیم خواهیم دید که پیشرفت علم در این حوزه چقدر سریع بوده و زندگی ما چقدر راحتتر از گذشته شده است. البته به شرط آنکه با پیشرفت تکنولوژی ، علم ما نیز پیشرفت کند و بتوانیم از آن استفاده کنیم در غیر این صورت وضعیت زندگی ما سخت تر هم خواهد شد.

این روزها با پیشرفت تکنولوژی و نقش غیر قابل انکار عامل سرعت در انجام فرآیند ها همه چیز از جمله تجارت رنگ و بوی دیگری به خود گرفته است. به طور مثال: دیگر نمیتوان با متد های قدیمی تجارت در این مسیر قدم برداشت و انتظار موفقیت هم داشت! سامانه جامع تجارت یکی از جدیدترین شیوه های تسریع فرآیند تجارت بین الملل در کشور هاست که چند وقتی است پا بر این عرصه گذاشته است و گوی سبقت را از رقیبان خود ربوده است.

برای مثال سامانه جامع تجارت ایران یک سامانه وسیع و قدرتمند است که از دیدگاه افراد سنتی کار را مشکل کرده و از دید افراد مدرن تر که به علم روز مسلط هستند کار را بسیار هوشمندانه و راحت کرده است.

سامانه جامع تجارت ایران چیست و چه کاری انجام میدهد؟

سامانه جامع تجارت ایران که به آن سامانه ثبت سفارش کالا نیز میگویند، سامانه جامع سازی و نظارت بر فرآیند ها در تجارت است.

در واقع این سامانه که برای اولین بار در 5 مرداد 1395 به صورت رسمی مورد بهره برداری قرار گرفت، میتواند همانند پلی ارتباطی بین تاجرین و بازرگانان بین الملل عمل کند.

تجار و بازرگانان با استفاده از این سامانه میتوانند سفارش های خود را ثبت و مجوز های ورود کالا را اخذ کنند. همینطور این سامانه قابلیت استعلام کارت بازرگانی تجار را نیز دارد.

طبق آمار رسمی تا کنون در 73 کشور این سامانه با هدف تسریع در امور تجارت بین الملل راه اندازی شده است.سامانه جامع تجارت ایران 2

 

وظیفه اصلی سامانه جامع تجارت چیست؟

همانطور که گفتیم این سامانه برای جامع سازی و نظارت بر فرآیند ها در روند تجارت بین الملل وارد عرصه رقابت شده است پس وظایفی در این راستا برای آن تعریف شده است. همچنین این سامانه دارای دو هدف اصلی است که شامل تسهیل و یکپارچه سازی در امور تجاری در کشور و ايجاد شفافيت تجاري در کشور است و ديگري بعد نظارتي اين سامانه بر آن زنجيره کلان صادرات و واردات کشور صورت بگيرد.

این سامانه که برای تسهیل در دو بخش اصلی فرامرزی و تجارت داخلی است ، در بخش فرامرزی شامل بخش های :

  1. سامانه جامع تجارت
  2. سامانه جامع انبارها و مراکز نگهداری کالا
  3. سامانه شناسه کالا
  4. سامانه سنجش اعتبار و رتبه بندی اعتباری
  5. پرتال ارزی یا نظام یکپارچه معاملات ارزی نیما
  6. سامانه جامع حمل و نقل
  7. سامانه جامع امور گمرکی

می باشد که توانسته تشریفات و بوروکراسی های بیهوده و مشکل ساز را حذف کند و باعث کاهش مدت زمان و صرفه جویی در آن شود.

ساز و کار سامانه جامع تجارت چگونه به تسریع روند تجارت کمک میکند؟

این سامانه از طریق ایجاد ارتباطی سریع در فضای ابری، بین بازرگانان و شرکت ها سبب حذف حضور فیزیکی آنان و انجام فرآیند های غیر ضروری آنان از طریق اتصال به سامانه های بین المللی میشود.

این امر به طرز شگفتی، به تسریع روند تجارت کمک میکند.

مزایای استفاده از سامانه جامع تجارت چیست؟

اگر بخواهیم از مزایای سامانه جامع تجارت بگوییم، میتوانیم به کاهش پدیده قاچاق با استفاده از این سامانه اشاره کنیم.

شاید برایتان سوال پیش بیاید که چگونه این امر ممکن است؟

از آنجایی که با استفاده از این سامانه، تمام تبادلات و معامله ها رنگ و بوی قانونی به خود میگیرند، پدیده قاچاق نیز خود به خود کاهش می یابد.

چه نهادهایی در ساز و کار سامانه جامع تجارت دخیل اند؟(

چه نهادهایی در ساز و کار سامانه جامع تجارت دخیل اند؟

برخی از نهاد های دولتی که در ادامه به آنها اشاره میکنیم، نقش مهمی در ساز و کار این سامانه بر عهده دارند:

  • وزارت اقتصاد
  • وزارت صنعت، معدن و تجارت
  • وزارت راه و شهرسازی

نحوه ثبت نام در سامانه جامع تجارت به چه صورت است؟

1. جهت ثبت نام در این سامانه ابتدا به آدرس ntsw.ir وارد شوید.
2. در صورتی که مدیرعامل شرکت شما فردی خارجی است، گزینه ثبت نام کاربران خارجی و در غیر این صورت گزینه ثبت نام کاربران ایرانی را انتخاب نمایید.
3. اگر قبلا در سامانه ثبتارش ثبت نام کرده بودید، میتوانید گزینه عضویت دارم را انتخاب کنید و با وارد کردن رمز عبور و کد ملی سامانه ثبتارش به صورت اتوماتیک، اطلاعات شما از آن سامانه به سامانه جامع تجارت منتقل میشود؛ در غیر این صورت گزینه عضویت ندارم را انتخاب و اطلاعات را وارد کنید.
4. در این مرحله شما باید اطلاعات دیگری مانند نام ونام خانوادگی، شماره شناسنامه، نام پدر، شماره همراه و … را وارد نمایید و پس از تایید کد ملی و شماره همراه شما با هویت شما، مراحل امنیتی کار به پایان میرسد.
5. در صورتی که اطلاعات شما صحیح باشند، ثبت نام شما با موفقیت ثبت شده است؛ اما یک کد 4 رقمی به شماره همراه شما ارسال خواهد شد که با وارد کردن آن در سامانه ثبت نام شما نهایی خواهد شد.

تاثیر سامانه جامع  تجارت ایران بر روی روند کار

در چند سال اخیر تغییراتی در زیرساخت کشور رخ داده اند که دارای نقاط قوت بسیاری هستند و امور مختلف را برای ما آسان می کنند که یکی از آن سامانه ها ، سامانه جامع تجارت است. اگر بخواهیم تاثیر سامانه جامع تجارت بر روند امور را بررسی کنیم باید از چند جهت مختلف به آن نگاه کنیم. اول از همه اینکه باید قبول کرد که مانند همه سامانه ها ممکن است این سامانه نیز خطا ها و ایراداتی را داشته باشد اما در مقابل مزایای آن بسیار ناچیز است.

اگر بخواهیم  به فواید سامانه جامع تجارت ایران اشاره کنیم ، میتوانیم به افزایش شفافیت برای استفاده کنندگان ، تسهیل در تجارت ، کاهش زمان و هزینه اشاره کرد. همچنین استفاده از چنین سیستمی به بهبود اثربخشی و کارایی نظارت‌های رسمی منجر شده و هزینه‌های بخش دولتی و خصوصی را در جهت استفاده بهتر از منابع کاهش می‌دهد و تشخیص کالای قاچاق راحتتر از گذشته شده است .این سامانه هنوز در حال پیشرفت است و مسئولین این پروژه در تلاش اند تا سیستم را آسان تر و ایمن تر کنند.

نرم افزار حقوق و دستمزد آنلاین فینتو

اشتراک گذاری:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا