تبدیل بحران به فرصت

چند راه تبدیل بحران به موقعیت

بحران چیست؟

بحران در واقع پیش‌آمدی است مانند جنگ جهانی دوم، رکود بزرگ در سال 2008 یا بحران کرونا که به صورت ناگهانی رخ می‌دهد و شرایط متفاوتی را به وجود می‌آورد. بحران، وضعیتی خطرناک و همراه با ناپایداری است که همه افراد و گروه‌های جامعه را درگیر خود می‌کند. بحران‌ها بر حسب نوع و شدت‌شان اقدامات اساسی و خارق العاده‌ای می‌طلبند؛ زیرا باعث در هم شکسته شدن روزمرگی‌ها و واکنش‌های گسترده شده و آسیب‌ها، تهدیدها، خطرها و نیازهای تازه‌ای به وجود می‌آورند.
واژه بحران در دل خود هم واژه «خطر» و هم «فرصت» را جای داده است. بحران همچنان که نشانگر یک مانع، آسیب، ضایعه یا تهدید است، نشانگر فرصت برای رشد نیز است. در ادامه با فینتو همراه باشید تا به به طور دقیق‌تری این موضوع را مورد بررسی قرار دهیم.

آیا بحران همواره به معنای تهدید است؟

عموم مردم با شنیدن کلمه بحران سعی می­کنند تا از زیان های احتمالی در امان بمانند، چراکه همواره بحران را به عنوان یک تهدید در خاطر دارند. در عوض افرادی هستند که همواره با دید بازتری به این موضوع نگاه می کنند. هر بحران یک سری تقاضا ایجاد کرده و یک سری از تقاضا را از بین می­برد. اگر در بحران به دنبال استفاده از فرصت­ها هستید، تقاضاهایی که این بحران ایجاد خواهد کرد را پیش­بینی کنید. اگر پیش­بینی شما درست باشد با افزایش تقاضا قیمت کالا یا خدمت مربوطه به شدت افزایش خواهد یافت و اگر آماده باشید سود خوهید کرد.

برای درک بهتر تاثیر تقاضا بر قیمت، مقاله ما در ارتباط با بهترین زمان خرید را مطالعه کنید.

چند راه تبدیل بحران به موقعیت - فینتو

بحران های معروف جهان که در سال های نزدیک اتفاق افتادند

از بحران های معروفی که در تاریخ جهان ماندگار هستند، می­توان به دو نمونه جنگ جهانی دوم و یا شروع کرونا اشاره کرد. هر کدام از این وقایع علاوه بر خسارات جانی که به انسان‌ها وارد کردند، باعث فروپاشی زندگی مالی و اجتماعی بسیاری از افراد دیگر شدند؛ اما مزایای مالی زیادی نیز برای برخی به همراه داشته‌اند. اگر خوب به هر یک از این وقایع دقت کنیم، متوجه وجود فرصت هایی خواهیم شد. برای نمونه در جنگ جهانی دوم کسانی که در کار تجارت اسلحه و یا خدمات درمانی بودند، مسلما سود کلانی به دست آوردند.

کرونا نیز هرچند باعث از بین رفتن برخی مشاغل شد، اما کسب و کار‌هایی هم بودند که به رونق خوبی رسیدند. کرونا از جمله اتفاقاتی بود که تاریخ جهان را بیش از هر حادثه‌ای به دو بخش قبل و بعد خود تقسیم کرد. شغل‌هایی که از آن‌ها به عنوان پردرآمد‌ترین شغل‌ها یاد میشد، به یکباره فرو ریختند و شغل‌هایی که تا به امروز زیاد مطرح نبودند به پردرآمدترین مشاغل بدل شدند. 

از میان کسب و کار‌های پر­رونق که متحمل زیان زیادی شدند، می­توان به دندانپزشکی اشاره کرد! دندانپزشکان که به داشتن بالاترین درآمد‌ها بین اقشار مردم عادت کرده بودند، حال پس از شیوع بیماری کرونا باید تنها به داشتن چندین بیمار انگشت شمار قناعت کنند.
در عوض با کشیده شدن پای اکثر کسب و کار ها به فضای مجازی، درآمد کسانی که در این حوزه یا حوزه­‌های مرتبط مشغول بودند، افزایش قابل ملاحظه­‌ای داشت.

حتما بخوانید : مطلبی برای درک بهتر شوک اقتصادی کرونا ویروس

نکاتی برای تبدیل بحران‌ به فرصت

بحران‌ها هستند که عیار یک کسب و کار را تعیین میکنند. اگر کسب و کاری در یک زمان بسیار مناسبی از جهات اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و غیره رشد کرده باشد، بزرگ‌تر شده و موفقیت‌هایی را کسب کرده باشد، باز هم نمیتوان آن را با کسب و کار هایی هم‌تراز دانست که در شرایط بحران توانسته باشند خود را حفظ کنند.
تا اینجا متوجه شدید که نه تنها میتوانید در بحران‌ها ضرر کم‌تری متحمل شوید، بلکه میتوانید سود کلانی از شرایط پیش آمده با این بحران بدست آورید. اما چگونه؟

هوشمندی را جایگزین برنامه‌ریزی کنید!
از برنامه‌ریزی و هدفگذاری قطعی و عددی دوری کنید چرا که شما را از هوشمندی و امکان شناسایی فرصت‌ها و ایده‌های تازه دور میکند. کسب و کار، شرکت شما و اقتصاد رفتارشان همانند یک موجود زندست! با آنها باید مثل یک موجود زنده رفتار کنید نه یک ساختمان یا ماشین. نمونه‌های زیادی از کسب و کار‌ها را میتوان نام برد که با استفاده صاحبانشان از هوشمندی، از بزرگ‌ترین رکود‌ها و بحران‌ها سربلند بیرون آمده اند و نه تنها متحمل ضرری نشده اند، بلکه شرکت آن‌ها بسیار بزرگتر نیز شده است. شما هم میتوانید با تمرین و حفظ خونسردی به این هوشمندی برسید.

کافی است به توانایی‌های خود ایمان داشته باشید و با کنترل اوضاع از چالش‌های پیش رو با موفقیت عبور کنید.

فینتو

مجموعه نرم افزار مالی و منابع انسانی فینتو یک سیستم تحت وب و آنلاین است که شامل خدماتی از جمله سیستم حضور و غیاب، حقوق و دستمزد، تنخواه گردان و حسابداری آنلاین می‌شود. آنلاین بودن خدمات فینتو باعث می شود تا کاربران علاوه بر امکان دسترسی آسان از هر مکان و در هر زمان، هزینه های کمتری نسبت به سیستم های قدیمی بپردازند.
با نرم‌افزار حسابداری آنلاین فینتو، شما به راحتی می‌توانید با نرم‌افزارهای پیچیده خداحافظی کنید و مدیریت تمام نیازهای کسب و کار خود را با یک راه حل حسابداری ساده انجام دهید. فینتو به عنوان نرم‌افزار مبتنی بر ابر، مزایای بیشماری دارد که برای آگاهی بیشتر می توانید به صفحه زیر مراجعه کنید.

نرم افزار حسابداری آنلاین فینتو

اشتراک گذاری:

4 در مورد “تبدیل بحران به فرصت”

  1. درود
    ممنون از بلاگ مفیدتون
    بنظر من به عمل تبدیل کردن این دانسته ها در شرایط بحرانی با درجات بحرانیه متفاوت فرق میکنه و نیاز داره تا رو رشد فردی مون کار بیشتری کنیم آستانه تحملمونو ببریم بالا تا بتونیم به نکات ذکر شده در مقاله عمل کنیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا