بهترین ساعت کاری برای شرکت ها

دنیای مدرن کسب و کار امروز به سرعت در حال ابداع دوباره‌ی اصول سازمانی است.، شرکت ها و شاغلان سنتی که پایبند به اصول سازمانی با قوانین ثابت مانند ساعت کاری مشخص، روز به روز بیشتر متوجه ناکارآمدی های خود می‌شوند. بسیاری از کارمندان که باید صبح زود در محل کار خود حضور داشته باشند، تا هوشیاری و آمادگی لازم را به دست آورند بسیار زمان هدر رفته و عملا در آن بازه زمانی بهره‌وری نداشته اند.

بنابراین کسب و کارهایی که به دنبال اجرای عملکردهای جدید هستند به ایجاد شرایط انعطاف پذیر، دیجیتالی و سازگارتر هستند، مانند شرکت هایی که چرت زدن در ساعت کاری را آزاد کردند و یا زمان مرخصی را افزایش دادند.
آخرین روندها در بین بزرگترین کسب و کارهای دنیا به سمت کاهش حجم کاری و یا ساعت های کاری کمتر است که باعث می شود در عین حال که شاغلین میتوانند شاهد زندگی بهتر باشند، در محل کار نیز مفیدتر باشند.

8 ساعت کاری اصلا از کجا آمده؟

برای دو قرن است که یک قانون نانوشته بین هر شاغلی وجود دارد، که حتما باید از 9 صبح تا 5 یا 7 عصر کار کند. اکثر افراد تا قبل از غروب خورشید 8 ساعت خود را صرف کار کرده اند.

حتما بخوانید: تاریخچه حضور و غیاب در کسب و کارها؛از پیدایش تا امروز

اما چرا 8 ساعت؟ این عادت که امروزه امری بدیهی به نظر می رسد و بدون زیر سوال بردنش آن را انجام می دهیم، با یک شعار ساده و تقریباً 200 ساله به وجود آمده است.
در اوایل دوران انقلاب صنعتی شرکت‌ها برای حداکثر کردن سود خود، کارمندان را وادار میکردند که تا جایی که می‌توانند کار کنند و بیشتر این کارکنان  6 روز در هفته و روزی 12 تا 15 ساعت کار میکردند. تا زمانی که یک سرمایه دار انگلیسی ایده‌ای را مطرح کرد، که اگر کارکنان یک شرکت به جای اینکه افرادی خسته و بی حوصله باشند که دائما مرتکب خطا می‌شوند، افرادی خوشحال و سرحال باشند به بهره وری و سودآوری بیشتر  آن واحد تجاری کمک خواهند کرد.
بنابراین وی یک برنامه اجتماعی را برای بهبود کیفیت زندگی کارمندان خود، متوقف کردن کار کودکان و کم کردن ساعت کاری راه اندازی کرد. در سال 1817 ، وی شعار “هشت ساعت کار، هشت ساعت تفریح، هشت ساعت استراحت” را اجرا کرد، برنامه ای که قرار بود نماد تعادل یک روز کاری باشد.

ساعت‌کاری کمتر، یک نیاز بیولوژیکی

ایده کار 8 ساعت متوالی در روز با سیستم بیولوژیکی بدن ما کاملا در تضاد است. بدن انسان به گونه‌ای طراحی شده که دارای “ریتم شبانه روزی” است، یعنی نحوه عملکرد بدن ما در طول روز به عوامل زیادی بستگی دارد مانند هورمون ها، رژیم غذایی، قرار گرفتن در معرض نور خورشید و بسیاری موارد دیگر.
طبق تحقیقات دانشمندان نشان داده شده است که ما یک ریتم بیولوژیکی بسیار خاص داریم. بنابراین، ما در مقاطع خاصی از روز، از نظر فکری و جسمی، تولید بیشتری داریم.
به طور کلی بدن انسان به گونه‌ای ساخته شده که صبح ها آمادگی بیشتری برای فعالیت های ذهنی دارد، زمان ظهر مناسب انجام کارهایی است که نیاز به تمرکز کمی دارند و در اواخر بعد از ظهر و اوایل عصر برای انجام کارهای بدنی بهتر است.
برخی از مطالعات نشان می دهد که ذهن انسان حدود حوالی ساعت 9 شب اوج خلاقیت خود را دارد. البته این ریتم‌ها همیشه دقیق نیستند و ممکن است برای هر کسی با توجه به ساعات خواب یا ریتم غذا خوردن آنها متفاوت باشد.
زمانی که ما از ساعت 9 صبح تا 6 بعد از ظهر کار میکنیم، کاملا با سیستم طبیعی بدن خود در تضاد قرار میگیریم. زمانی که ذهن ما آماده کار میشود وقت ناهار و استراحت می شود و بعد حدود یک سوم از روزمان را (از ساعت 1 ظهر تا 4 ) صرف کار میکنیم، که در این زمان بدن ما در پایین ترین حالت کارایی قرار دارد و در نهایت فقط در بازه زمانی صبح، ذهن و بدن ما همگام است.

حتما بخوانید: 5 نکته برای کاهش هزینه های کار

ساعت کاری کمتر برای بهره وری بیشتر

طبق مطالعات انجام شده، کشورهایی که بالاترین میانگین ساعت کاری را دارند همان کشورهایی هستند که کمترین بهره وری را دارند و برعکس کشورهایی که کوتاهترین روزهای کار را دارند، بیشترین بهره وری را تجربه می کنند. همچنین مطالعات دیگری نیز وجود دارد که می گویند شرکتهایی که از کارکنان ساعتی استفاده میکنند نیز تولید کمتری دارند.
در نهایت محققان به طور کلی اعتقاد دارند که ساعت کاری ایده آل روزانه حدود 6 ساعت است که بیشتر آن  نیز در زمان صبح باید باشد.
در کشور سوئد از این مدل ساعت کاری استفاده می شود، شاغلین میتوانند بهترین استفاده را از وقت خود داشته باشند و در طول روز قادر به انجام فعالیت های روزانه دیگری(مانند فعالیت های اجتماعی، ورزشی و فرهنگی) باشند. این آزادی به شاغلین این امکان را می دهد تا تعادل کار و زندگی خود را بهتر مدیریت کنند.
کارشناسان روانشناسی نشان داده اند که این روش ساماندهی ساعت کاری راهی است که باعث می شود کارکنان در کنار کار خود با داشتن تعطیلات طولانی تر خوشحال شوند. بنابراین بهتر است روزانه کمتر کار کنید و تعطیلات مکرر کوچک را از یاد نبرید، به خصوص که به نظر می رسد تعطیلات طولانی تأثیر مخربی بر خلق و خو و بهره وری افراد دارد!
یک راه حل خوب برای حضور و غیاب پرسنل:
نرم افزار حضور و غیاب آنلاین فینتو این امکان را به شما می‌دهد تا به راحتی بتوانید حضور و غیاب پرسنل خود را مدیریت کنید.
برای اطلاعات بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید
سامانه حضور و غیاب آنلاین

اشتراک گذاری:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا