سه راه ساده برای گفتن اشتباهات خودمان به کارمندانمان

سه راه ساده برای گفتن اشتباهات خودمان به کارمندانمان

یکی از دغدغه مدیران معمولا صحبت درباره مشکلات و اشتباهات کارمندانشان است. مدیران خوب اغلب زمانی را برای جلساتی در مورد اشتباهات کارمندان و پیدا کردن راه حل قرار می‌دهند. این جلسات مسلما علاوه بر اینکه نیاز به علم دارد، نیازمند این است که مدیران به طور منطقی قبول کنند که خود آنها نیز ممکن است اشتباه کرده باشند.
هر کسی اشتباه می کند، اما به نظر می رسد که نقش رهبری اغلب لایه ای از سردرگمی را به وجود می ﺁورد. شاید تمایل شما به پنهان کردن کاری است که انجام داده‌اید، زیرا نگران هستید که پذیرفتن خطا، شما را واجد شرایط جلوه ندهد. بر عکس, پوشاندن اشتباهاتتان می تواند کارمندان شما را نسبت به شما بی اعتماد کند و باعث شود آنها فکر کنند “کارفرمای من همیشه صادق نیست پس من نیز با او صادق نخواهم بود.”
این احساسات دشمن ارتباطات باز هستند و می توانند به فرهنگ سازمانی شما ﺁسیب برسانند. با در نظر داشتن این موضوع، چگونه می‌توانیم خطای خود را به دیگران بگوییم:

اول از همه اشتباهتان را قبول کنید

“کاری را که من می‌گویم انجام دهید و در نحوه انجام کار من دخالت نکنید” به ندرت یک روش رهبری مؤثر است. اگر ﺁنچه را که اشتباه انجام داده‌اید نادیده بگیرید، در موقعیتی که کارمندتان برایش مشکل پیش آمده بود چه کار باید کند؟
در عوض، رفتاری را که انتظار دارید مدل کنید. غرور را کنار گذاشته و اشتباهتان را با دیگران در میان بگذارید. به همان روشی که دوست دارید یک کارمند با شما اشتباهش را در میان بگذارد. ممکن است با فرد به طور خصوصی صحبت کنید، ایمیل و پیام برایش بگذارید و یا در جلسه عمومی شرکت مکل را مطرح کنید.

در صورت لزوم عذرخواهی کنید

بسیاری از اشتباهات نیاز به تغییر مداوم در برنامه‌های کلی ندارند، اما نیاز به عذرخواهی دارند. به کارمندتان بگویید که دیشب خوب نخوابیدید، و وقتی امروز صبح با یک ایده خوب سراغتان آمد، بدون اینکه واقعا گوش کنید، او را رد کردید. کارمند شما قصد بزرگ کردن سازمان شما را داشته و شما او را نادیده گرفته اید. پس بهتر است تا با یک عذر خواهی به او این حس را منتقل کنید که برای او و نظراتش ارزش قائل هستید و این فرهنگ سازمانی را در شرکتتان درست کنید.
در عمل نیز نشان دهید که می‌خواهید با ﺁن‌ها متفاوت رفتار کنید و از کلماتی مانند “متاسفم” استفاده کنید. این امر نشان نمی‌دهد که قدرت کافی ندارید بلکه این نشان دهنده تمایل شما به عذرخواهی برای رفتار بد است.

حتما بخوانید: مدیران تجاری چگونه موفق می شوند

پاداش: تشویق مردم به عذرخواهی کردن نه تنها به نفع رابطه‌تان با کارکنان بلکه به نفع روابط ﺁنان با مشتریان نیز می‌باشد. بر اساس تحقیقی که در این پایگاه فوروم ﺁزاد ﺁمریکایی اکسپرس به چاپ رسیده است، “بیش از دو برابر مشتریان ناراضی مایل به بخشش شرکتهایی هستند که به دلیل ارائه غرامت مالی به ﺁنها، از ﺁنها پوزش می‌خواهند.”
تعادل را حفظ کنید

تعادل را حفظ کنید

در کار همه سطوح اشتباهات وجود دارد. از ارسال یک ایمیل تا فراموش کردن یک قرار مهم. اما شما نباید بابت هر موضوعی هم که اتفاق می افتد از کارمندان عذرخواهی کنید. زیرا در بهترین حالت، شما را ﺁزار دهنده و در بدترین حالت ممکن است بی‌کفایت ببینند.
پس اگر در فرستادن پیغام به تمام کارمندان کسی را فراموش کردید نیاز به عذر خواهی نیست و فقط کافیست بگویید همین حالا برایش ارسال می‌کنید.
حرف آخر
یک معیار خوب این است که همیشه تصور کنید اگر نقش‌ شما با کارمندانتان در سازمان جا به جا می‌شد دوست داشتید چگونه با شما رفتار شود؟
هیچ کس دوست ندارد اعتراف کند که کاری را خراب کرده است و اشتباهاتی داشته است اما روی تصویری بزرگتر تمرکز کنید. سعی کنید در سازمانتان اثری از خود به جا گذارید و در فرهنگی سهیم ‌شوید که در ﺁن مردم هنگام اشتباه، صادق هستند.
فینتو:
فینتو یک سیستم آنلاین برای محاسبه حقوق و دستمزد می باشد.با این سیستم شما به سادگی قادر خواهید بود تا حقوق و دستمزد کارکنان خود را با صرف کمترین زمان و پرداخت کمترین تعرفه ها،محاسبه کنید و فیش حقوقی چاپ کنید. همچنین در سیستم حقوق و دستمزد فینتو می توانید دیسکت بیمه، مالیات و بانک را به سادگی در یافت کنید.منتظر چی هستید! ثبت نام کنید و لذت ببرید.
نرم افزار حقوق و دستمزد آنلاین فینتو

اشتراک گذاری:

2 در مورد “سه راه ساده برای گفتن اشتباهات خودمان به کارمندانمان”

  1. سلام یه مشکلی که وجود داره اینه که مدیر با این استرس مواجه هست که با بیان اشتباهی که رخ داده کارمندان رو دچار یاس و نگرانی کنه. مخصوصا اگه این اشتباه در حد بحران باشه. برای این مسئله چه چاره ای باید اندیشید؟

  2. سلام. ممنون از مطالب خوبتون.
    می خواستم بپرسم اگه برخورد کارمند بد بود در مقابل پذیرش و بیان خطای مدیر چیکار باید کرد؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا