عدم فعالیت شرکت‌‏ها و پیامد‏های عدم اعلام آن

منظور از عدم فعالیت شرکت چیست؟ عدم فعالیت یعنی این که بانک شرکت تاسیس شده هیچ‏گونه گردشی، حتی برای مصارف شخصی نداشته باشد.
یکی از نکات مهمی که خیلی از فعالان اقتصادی به آن توجه ندارند، آیتم های مهم در نحوه اعلام عدم فعالیت شرکت است. بدین صورت که خیلی از آن‏‌ها مشتاقانه شرکتی را به ثبت می‏‌رسانند و سعی می‏‌کنند خیلی با حوصله و مرتب کارها را جلو ببرند تا فعالیت اصلی خود را آغاز نمایند. پس تکلیف قوانین مالیاتی چه می‏شود؟ چرا کسانی که فعالیتی ندارند جرائم سنگینی می‌‏پردازند؟ اگر شما کسب‏ و کاری دارید که فعلا  پس از یک سال یا چند ماه هنوز معامله یا فعالیتی نداشته‌‏اید، باید به چند نکته مهم در خصوص نحوه اعلام عدم‌فعالیت شرکت توجه کنید:
ما در این مقاله قصد داریم شما را در جهت اعلام عدم‌فعالیت شرکت و معافیت از مالیات آن راهنمایی کنیم…

منظور از عدم فعالیت شرکت چیست؟

تمامی شرکت ‏ها برای داشتن فعالیت‏ های قانونی باید در اداره ثبت شرکت‏ ها به ثبت رسانده شوند. پس از آن نیز می‏‌توانند فعالیت قانونی خود را آغاز کرده و کارهای مربوط به پلمپ دفاتر و سایر فعالیت‏ های ثبتی و حقوقی خود را انجام دهند. گاهی پیش می‏‌آید که شرکتی پس از ثبت و انجام کلیه امور نمی‏‌خواهد به فعالیت خود ادامه دهد یا دلایل گوناگون مانند ورشکستگی، اختلاف بین شرکا، مدیریت نامناسب و غیره باعث شده است که فعالیتشان متوقف شود.
شرکت در این حالت می‏‌تواند دو کار انجام دهد:

  1. ثبت انحلال شرکت
  2. باقی گذاشتن شرکت به عنوان شرکتی بدون فعالیت؛ که در این صورت باید عدم فعالیت شرکت خود را به اداره‏ی مالیات گزارش دهند.

شرکت بدون فعالیت هیچ نوع گردش مالی بانکی ندارد، حتی به عنوان مصارف شخصی صاحبان خود.
به عبارت دیگر، عدم‌فعالیت شرکت به این معنی است که هیچ فعالیتی در این شرکت انجام نمی‏‌گیرد و هیچ قرارداد خرید و فروشی در آن منعقد نمی‏‌گردد. در این شرایط تسلیم اظهارنامه عدم فعالیت ضروری است.

اعلام عدم فعالیت شرکت چگونه است؟

پس از ثبت شرکت، مشخصات صاحبان آن از طریق اداره ثبت شرکت‏ها به اداره دارایی گزارش داده می‌‏شود. در صورت عدم‌فعالیت شرکت شما، می‌‏توانید با رعایت اصول کلی زیر که به اختصار بیان شده‏اند مشمول جریمه مالیاتی نشوید:

  • بر اساس ماده 184 قانون مالیات‌‏های مستقیم، ادارات ثبت مکلف هستند در آخر هر ماه، فهرست کامل شرکت‏ ها و مؤسساتی را که در طول ماه به ثبت می ‏رسند و تغییراتی را که در این شرکت‏ها و مؤسسات موجود به وجود می‏‌آیند و به همراه نام اشخاص حقیقی یا حقوقی‏ای که دفتر قانونی به ثبت رسانده‏‌اند؛ با ذکر تعداد دفاتر ثبت شده و شماره‏های آن‏ها، به اداره‏‌ی امور مالیاتی محل اقامت مؤسسه ارسال کنند. باید توجه داشت که به مراتب امر، از زمان ثبت تا زمانی که شرکت فاقد فعالیت بوده است، باید طی نامه‏ای کتبی در سربرگ شرکت و با مهر و امضا به این واحد مالیاتی اطلاع داده شود.
  • در صورت خرید هرگونه اموال و اثاثیه و تجهیزات در سال مورد نظر جزء خرید شرکت محسوب شده و قابل رهگیری است.
  • برای اعلام عدم فعالیت شرکت، تصمیم دفاتر مالی و اظهارنامه عدم فعالیت ضروری است. پس هر سال دفاتر مالی شرکت را حتما در مهلت مقرر تهیه نمایید.
  • پلمپ دفاتر قانونی از دیگر تکالیف اشخاص حقیقی و حقوقی فاقد فعالیت است. به این معنا که بابت هر سال مالی، حتی در صورت نداشتن فعالیت، باید دفاتر قانونی پلمپ شود.
  • مراقب حساب‏ های بانکی خود باشید. فعالیت حساب بانکی به منزله فعالیت شرکت است. البته کارمزد‏های اندکی که معمولا بانک ‏ها، به صورت خودکار و بدون اعلام به مشتری انجام می‏‌دهند، مشمول این موضوع نمی‌‏شود.

اگر عدم فعالیت اعلام نشود جریمه دارد؟

 اگر شرکت شما به دلایلی از جمله ورشکستگی، عدم فعالیت طولانی‌مدت، عدم دریافت مجوزهای لازم یا راکد بودن بازار  هیچ‌گونه گردش مالی نداشته باشد (حتی برای مصارف شخصی)، شرکت غیرفعال محسوب می‌شود و باید انحلال آن را ثبت کرد. شما نمیتوانید شرکت غیرفعال را به حال خود رها کنید. پس لازم است برای جلوگیری از جرائم مالیاتی اقداماتی که در ادامه ذکر شده است را انجام دهید. اگر تا پایان طبق دستورالعمل و نکات پیش بروید، هیچ مشکلی رخ نخواهد داد. 

در صورت عدم اعلام عدم فعالیت احتمالاً شناسه ملی آن‌ها مسدود می‌شود و باید از سایت www.ilenc.ssaa.ir استعلام انجام شود که آیا شناسه ملی فعال هست یا غیرفعال. اگر غیرفعال شده باشد، افراد باید به دارایی مراجعه و آن را فعال نمایند. در این زمینه گفته می‌شود که مالیات و جرایمی شامل حال آن‌ها نخواهد شد زیرا مالیات بر درآمد وضع میشود.اگر بتوانند مستنداتی مبنی بر اینکه آن‌ها در طی این مدت درآمد یا فعالیت داشته‌اند ارائه دهند،شناسه فعال می‌شود.

برای اعلام عدم فعالیت شرکت ثبت شده به چه نکاتی توجه کنیم؟

  1. تشکیل پرونده عدم‌فعالیت شرکت در اداره دارایی (اگر خارج از موعد مقرر باشد مالیات ماه‌‏های اعلام نشده محاسبه می‌‏شود)
  2. تسلیم دفاتر مالی و اظهارنامه عدم فعالیت شرکت الزامی است.
  3. عدم فعالیت شرکت باید در هر سال، یک بار اعلام شود؛ که هر سال باید دفاتر مالی شرکت را در مهلت مقرر تهیه کنید.
  4. اظهارنامه‏‌های ارزش افزوده باید به صورت صفر در مهلت مقرر ارائه شوند.
  5. شرکت‏‌هایی که عدم فعالیت دارند باید شماره اقتصادی و مالیات بر ارزش افزوده را ثبت کنند.
  6. در عدم فعالیت شرکت، نباید هیچ رویدادی انجام شود.
  7. تمامی شرکت‌‏ها باید عدم فعالیت خود را در طول 4 ماه از ابتدای سال مالی یعنی از فروردین تا تیر اعلام کنند وگرنه به ازای هر ماه اضافه باید مالیات پرداخت کنند.

بطور کلی مراحل ثبت شرکت‌‏هایی که نمی‏ خواهند برای مدتی فعالیت داشته باشند در شکل زیر خلاصه شده است:

نامه عدم فعالیت

نامه عدم فعالیت شرکت را چگونه بنویسیم؟

  • برای اشخاص حقیقی

ریاست محترم امور مالیاتی…
با سلام؛
احتراما بدین‏وسیله اعلام می‏‌دارد اینجانب….. .به کد ملی ….. و کلاسه پرونده … دارای واحد صنفی… از تاریخ… هیچگونه فعالیت اقتصادی نداشته و عدم فعالیت شرکت خود را اعلام می‏دارد.
مراتب جهت اطلاع و درج در پرونده مالیاتی، حضورتان ایفاد می‏‌گردد.

  • برای اشخاص حقوقی

ریاست محترم امور مالیاتی…
با سلام؛
احتراما بدین‏وسیله اعلام می‏‌دارد شرکت… به شماره ثبت …… و کلاسه پرونده….. از تاریخ….. هیچ‏گونه فعالیت اقتصادی نداشته و عدم فعالیت خود را اعلام می‏‌دارد.
مراتب جهت اطلاع و درج در پرونده مالیاتی، حضورتان ایفاد می‏گردد.
جمع بندی:
اگر شرکتی فعالیت کم داشته باشد نیازی به پرداخت مالیات سنگین ندارد و نباید از این موضوع بترسد. اما اگر اشخاص در زمان مقرر اقدام به ارائه نامه عدم فعالیت نکنند و یا دفاتر خود را از ترس مالیات زیاد ارسال نکنند، بهای سنگینی می‏‌پردازند. بنابرین اگر می‏خواهید مشمول مالیات‏‌های سنگین نشوید، باید در اسرع وقت انحلال شرکت خود را ثبت یا غیر فعال بودن آن را اعلام کنید.

یک راه حل برای مدیریت منابع انسانی 

جهانی شدن نیروی کار یکی از پیامد های فناوری اطلاعات است.امروزه این دانش قادر است فراتر از مرزهای جغرافیایی، نیروهای مورد نیاز خود را جذب کند.این امر باعث به وجود آمدن چالش های بسیاری برای مدیریت سازمان ها از جهات جذب و به کارگیری نیروی کار در سطح جهانی شده است. به طور مثال مدیران امروزه سعی می کنند فعالیت های خود را در نقاطی از دنیا دایر کنند که نرخ دستمزد با آهنگی کند تر رشد می کند.
فناوری اطلاعات به سرعت در حال تغییر است و همزمان با تغییر خود مدیریت منابع انسانی را نیز دگرگون می کند. فینتو یک نرم افزار آنلاین جهت انجام برخی امور در حوزه مدیریت منابع انسانی مانند سیستم حضور و غیاب آنلاین، سیستم حقوق و دستمزد و تنخواه گردان می باشد.با فینتو می توانید امور گفته شده را با صرف زمان و هزینه پایین انجام دهید و از آن لذت ببرید.

اشتراک گذاری:

1 در مورد “عدم فعالیت شرکت‌‏ها و پیامد‏های عدم اعلام آن”

  1. کسی که نتونسته کار کنه آخه برای چی دوباره باید به زور ازش پول بگیرن؟؟
    فقط برای اینکه نگفته شرکت دیگه فعالیت نداره

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا