حسابداری مالیات و همه چیز درباره‏ آن

حسابداری مالیات و همه چیز درباره‏ آن

حسابداری مالیات چیست؟ در ابتدا باید بدانید که حسابداری مالیاتی یکی از زیر شاخه ‏های مهم حسابداری محسوب می ‏شود. راستش را بخواهید در کشور ما ایران از زمانی که حسابداری به عنوان یک علم کاربردی برای تمام کسب‌‏و‌کارها شناخته شده است زمان زیادی نمی ‏گذرد اما این پیشرفت ادامه داشته و اکنون شاهد آن هستیم که حسابداری درکسب‏‌و‌کار‏های مختلف به عنوان امری تخصصی شناخته می‏شود و در کسب‌‏و‌کار‏های بزرگ حتی یک تیم بزرگ حسابداری وجود دارد که هرکدام بخشی از فرآیندهای مالی را پیگیری می‏‌کنند.
برای مثال یک حسابدار امور مربوط به حقوق و دستمزد کارکنان رسیدگی می‏کند و دیگری حسابداری مالیاتی را پیگیری می‏‌کند.‏
تا پایان این مقاله قصد داریم هر آنچه که باید در مورد حسابداری مالیاتی بدانید را بازگو کنیم.

حتما بخوانید: آشنایی با نحوه تنظیم و مزایای سند افتتاحیه

مالیات چیست و چه کسانی مشمول آن می‏شوند؟

پیش از آنکه بدانیم حسابداری مالیاتی چیست، ابتدا باید بدانیم که مالیات چیست و چرا پرداخت می‌‏شود؟
مالیات هزینه‏‌ای اجتماعی است که ملت‏‌ها به ازای بهره ‏برداری از امکانات و منابع یک کشور پرداخت می‏‌کنند تا آن منابع و امکانات قابل جایگزینی باشند .مالیات می‌تواند به شخص،مؤسسه، دارائی و… تعلق بگیرد و بر اساس میزان درآمد متفاوت است. برخی از اقتصاد دان‏‌ها از مالیات در مقابل مصرف دفاع می‏‌کنند و معتقدند این شیوه‏ی گرفتن مالیات می‏تواند عادلانه‏‌تر از مالیات بر درآمد باشد.
گروه ‏های مختلفی مشمول پرداخت مالیات هستند. از جمله کلیه مالکین( اشخاص حقیقی، حقوقی)، هر شخص حقیقی ایرانی که درآمد‏هایی را به دست می‌‏آورد، هر شخص حقیقی غیر ایرانی که درآمد‏هایی در ایران تحصیل می‏‌کند و یا درآمد‏هایی که بابت واگذاری امتیازات، تعلیمات و کمک‏‌ها دریافت می‌‏شود نیز مشمول پرداخت مالیات هستند.
در مقابل برخی از سازمان‏ها و نهاد‏ها مالیات پرداخت نمی‏کنند. مثلا وزراتخانه‌‌‏ها و مؤسسات دولتی، دستگاه‏‌هایی که بودجه آنها را دولت تعیین می‌‏کند و شهرداری مشمول پرداخت مالیات نمی‏شوند.
شکل زیر نظام مالیاتی ایران و انواع مالیات را نشان می‏‌دهد.
نظام مالیاتی ایران و انواع مالیات
با توجه به نقش و اهمیت پرداخت مالیات‏‌ها، می‏‌توان در خصوص این مسئله که نقش حسابداری در مالیات چیست به تفصیل بحث کرد .

حسابداری مالیات چیست و چه اهمیتی دارد؟

حسابدار مالیاتی یکی از روش‏‌های حسابداری است که به جای صورت‌‏های مالی عمومی روی مالیات تمرکز دارد. هدف حسابداری مالیاتی، ردگیری وجوه ورودی و خروجی مرتبط با افراد و نهاد هاست.
در بسیاری از مواقع به دلیل عدم شفافیت‏‌های پرداختی و تاخیری که در زمان پرداخت مالیات‏‌ها وجود دارد هم چنین عدم تعهد کافی در خصوص اظهار‏نامه مالیاتی، اطلاعات و داده‏‌های مرتبط با حسابداری در مالیات می‌‏تواند باعث تسریع در انجام تمامی مراحل پرداخت و وصول مالیات شود.
حسابداری مالیاتی یکی از موضوعات مهمی است که آموختن و به کار بردن آن تاثیر مهمی در جلوگیری از اشتباهات حسابداری، کسب درآمد و بهبود معشیت‌‏ها دارد. اکثر شرکت‏‌ها در جست وجوی فرد متخصصی هستند که حساب‏‌های مالیاتی خود را به آنها واگذار کرده و پرداخت‌‏ها و بازده مالیاتی آنها را بهبود ببخشند. در همین نقطه نقش حسابداری در مالیات مشخص می‏‌شود چرا که وظیفه حسابدار مالیاتی ارائه استراتژی‏‏‌های مؤثر مالیاتی مطابق با قانون است.

حسابدار مالیاتی کیست و چه توانایی‏‌هایی دارد؟

حسابدار مالیاتی که با عنوان مشاور مالیاتی هم شناخته ‏می‏‌شود معمولا یک حسابدار با تجربه و فعال است، یک حسابدار حرف‌ه‏ای که علاوه بر دانش حسابداری باید در زمینه مالیاتی هم تبحر داشته باشد. این فرد باید به اصول و قوانین مالیات (به خصوص قانون مالیات مستقیم) مسلط باشد تا بتواند سازمانش را در مسیر درستی قرار دهد. اما این اصول چه مواردی هستند؟ در ادامه برخی از آنها را برایتان شرح داده‌‏ایم.

حتما بخوانید: مالیات حقوق در سال ۹۹

  • شناختن تکالیف مالیاتی و نحوه تشکیل پرونده
  • اظهارنامه الکترونیکی مالیات بر عملکرد
  • آگاهی به مالیات بر درآمد اجاره و اظهارنامه ملک
  • آماده کردن مدرک به شکل درست جهت ارائه به سازمان‏‌های زیر ربط
  • آگاهی به قوانین اعتراض، تجدید نظر و مراجع بالا
  • آموزش ساختار مالیات بر ارزش افزوده

مواردی که در حسابرسی مالیاتی مورد بررسی قرار می‌‏گیرند:

  • مقدار درآمد و هزینه
  • صورت تمامی واردات و صادرات
  • دارایی‏‌های ثابت
  • صورت‏‌های گردش کالا و مواد اولیه
  • مالیات تکمیلی
  • حقوق
  • مبادلات صورت گرفته با اشخاص ثالث
  • تعدیلات سنواتی
  • ارزش تمام شده خدمات وکالا‏ها
  • هماهنگی تراز حساب‏ها و دفاتر مالی

نحوه محاسبه و پرداخت مالیات حقوق

شیوه‏‌های اجرای حسابداری مالیات:

حسابرسی مالیاتی در مراحل زیر خلاصه می‏‌شود:
نخست بازرس رسیدگی می‏‌کند که آیا انجام فعالیت حسابرسی از راه رسیدگی به دفتر‏های روزانه، دفتر دارایی و دفتر کل امکان پذیر است یا باید راه دیگری را انتخاب کنیم. در مرحله بعدی بر اساس حجم معاملات بنگاه و مقدار حساب‏‌ها، بررسی می‏‌شود که چند نفر نیروی کار و چه میزان زمان برای برای این کار مورد نیاز است و پس از اختصاص زمان و نیروی کار کافی پروژه‏ی حسابرسی آغاز می‏‌شود.
نتایج حاصل از رسیدگی دفتر‏های قانونی مانند دفتر کل، دفتر دارایی و دفتر روزنامه به همراه توضیح شرایط در کار‏برگ‏های مخصوصی ثبت می‏‌گردد.
در زمان رسیدگی به دفاتر، بازرسان به این نتیجه می‏‌رسند که آیا موارد ذکر شده در دفتر‏ها صحیح است یا لازم است برای مشخص کردن حساب‏‌ها از راه دیگری وارد عمل شوند.
در اخر نتیجه‌‏ی فعالیت‌‏ها باید به مدیر شرکت گزارش داده شود و پس از آن گزارش پایانی نوشته می‏‌شود، در مرحله پایانی همه‏‌ی هزینه‌‏ها و ساعت‏‌های صرف شده جمع بندی می‏‌شوند.
 
جمع بندی:
هر روزه تعداد شرکت‌‏هایی که ثبت می‌‏شود رو به رشد است و هرکدام نیاز به یک حسابدار دارند، حسابدارانی که بر پایه عدالت تلاش می‏‌کنند و می‌‏توانند در برابر وسوسه‌‏ی ارائه گزارش های نادرست مالی بایستند. این بازار آنقدر ظرفیت دارد که اگر حسابدار با دانش حسابداری ویژه‏‌ی  بازار کار از جمله آموزش حسابداری مالیاتی آشنا باشد بیکار نخواهد ماند.

شرکت خود را به بهترین شکل مدیریت کنید
هر مدیر خوب نیازمند ابزاری قدرتمند است تا بتواند مجموعه خود را به بهترین شکل مدیریت کند. مجموعه نرم افزار مالی و منابع انسانی فینتو ابزاری قدرتمند است که می تواند به مدیران در کنترل کارمندان و محاسبه حقوق و دستمزد آنها کمک کند.
شما همیشه یک مدیر لایق هستید و باید بهترین ها برای شما باشد. با استفاده از نرم افزار حسابداری آنلاین فینتو کار مدیریت خود را بسیار آسان تر کنید.

نرم افزار حسابداری آنلاین فینتو

اشتراک گذاری:

2 در مورد “حسابداری مالیات و همه چیز درباره‏ آن”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا