اشخاص مشمول مالیات چه کسانی هستند؟

اشخاص مشمول مالیات

شاید برایتان سوال پیش آمده باشه که بالاخره چه کسانی باید مالیات پرداخت کنند و اشخاص مشمول مالیات مستقیم و مالیات غیر مستقیم چه کسانی هستند؟ با ما همراه باشید تا به صورت مختصر به این موضوع بپردازیم.
طبق عمده ترین دسته بندی جهانی مالیات به دو دسته مستقیم و غیر مستقیم قابل تقسیم است.
بنابراین راحت تر این است که اشخاص مشمول مالیات را هم طبق این دسته بندی در نظر بگیریم.
پس شکل زیر را به خاطر بسپارید:
اشخاص مشمول مالیات چه کسانی هستند

مالیات مستقیم چیست؟

به زبان ساده، مالیات مستقیم مبلغی است که افراد و شرکت ها  برای حفاظت و نگهداری از اموال و دارایی خود موظف به پرداخت آن هستند. مالیات های مستقیم را از دو دسته از افراد طلب می کنند:

  1. مالیات بر دارایی:

همونطور که از نام آن مشخص است، مالیات بر دارایی از کسانی دریافت میشود که دارایی دارند و به نسبت ارزش دارایی و شرایط دیگر که برای آن در نظر گرفته شده است مبلغ مالیات باید پرداخت شود. موارد زیر  مشمول مالیات بر دارایی هستند:

  1. مالیات بر درآمد:

مالیات بر درآمد، از درآمد افراد کسر میشود و به نسبت شغل و درآمدی که افراد داشته باشند، مبلغ آن متغیر خواهد بود .لازم به ذکر است که موارد زیر شامل مالیات بر درآمد هستند:

  • درآمد املاک
  • درآمد بخش کشاورزی
  • درآمد حقوق
  • درآمد مشاغل
  • درآمد اشخاص حقوقی
  • درآمد اتفاقی

بنابراین کسی که هم دارایی و هم درآمد دارد باید هردو مالیات را بپردازد.البته همانطور که گفته شد، قانون مالیات های مستقیم گسترده است و تبصره های زیادی نیز دارد.
به طور کلی می توان گفت اشخاص زیر مشمول مالیات مستقیم اند و باید مالیات بپردازند.

اشخاص مشمول مالیات مستقیم:

  1. همه مالکین اعم از حقیقی یا حقوقی، نسبت به اموال یا املاک خود در ایران طبق مقررات باب دوم.
  2. اشخاص حقیقی ایرانی مقیم ایران، نسبت به درآمد هایی که در ایران یا خارج از ایران کسب می کنند.
  3. اشخاص حقیقی ایرانی مقیم خارج از ایران، نسبت به درآمد هایی که در ایران بدست می آورند.
  4. اشخاص حقوقی ایرانی نسبت به درآمد هایی که در ایران یا خارج از ایران کسب می کنند.
  5. اشخاص غیر ایرانی نسبت به درآمد هایی که در ایران به دست می آورند و همچنین درآمد هایی که بابت واگذاری امتیازات یا سایر حقوق خود، دادن تعلیمات و کمک های فنی، واگذاری فیلم های سینمایی از ایران تحصیل می کند.

تعریف مالیات غیر مستقیم چیست؟

مالیات های غیر مستقیم همانطور که از نامش پیداست به صورت غیر مستقیم از افراد اخذ میشود. طوری که فرد متوجه پرداخت مالیات نبوده و مالیات بر روی قیمت کالا و یا خدماتی که از آن بهره می‌گیرد اضافه می‌شود. مالیات های غیر مستقیم نیز به دو بخش زیر قابل تقسیم اند:

  1. مالیات بر ارزش افزوده و واردات:

مالیات بر ارزش افزوده در مراحل تولید، واردات و توزیع کالا و خدمات و در واقع در هر مرحله از فعالیت اقتصادی اخذ می‌شود و در نهایت مصرف کنندگان هزینه نهایی را پرداخت می‌کنند.
مالیات بر واردات  هم یکی از قدیمی‌ترین و متداول‌ترین انواع مالیات در کشور ماست.درآمد حاصل از مالیات بر واردات در بودجه عمومی فعلی دولت، شامل موارد زیر است:

  • حقوق گمرکی
  • سود بازرگانی
  • عوارض اتومبیل‌های وارداتی
  • حق‌الثبت سفارش کالا
  • عواید جایگزین دروازه‌ای

مطلب پیشنهادی : دادرسی مالیاتی چیست و چه مراحلی دارد؟

  1. مالیات بر مصرف و فروش:

مالیات بر مصرف و فروش مالیاتی است که مصرف کننده در زمان خرید کالا به همراه قیمت کالا پرداخت می‌کند. گرچه پرداخت کننده نهایی این مالیات، مصرف کننده نهایی است اما به لحاظ قانونی تولیدکنندگان و فروشندگان این محصولات باید مالیات بر مصرف و فروش را پرداخت کنند. انواع این مالیات به شرح زیر است که از تولید کنندگان و فروشندگان هر یک از این کالا ها دریافت میشود:

  • مالیات دریافتی از فروش دخانیات(سیگار)
  • مالیات دریافتی از خرید و فروش الکل طبی و صنعتی
  • مالیات دریافتی از خرید و فروش نوشابه‌های غیرالکلی
  • مالیات دریافتی از خرید و فروش اتومبیل
  • مالیات دریافتی از خرید و فروش خاویار
  • حق اشتراک تلفن‌های خودکار و خدمات مخابرات بین‌المللی
  • پاز تولیدکنندگان و فروشندگان فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی
  • مالیات دریافتی دولت از نوارهای صوتی و تصویری

در این مقاله سعی داشتیم تا شما را با اشخاصی که مشمول پرداخت مالیات هستند آشنا کنیم. اگرچه مالیات مستقیم مهمتر و متداول تر است و بیشتر توجه ما نیز معطوف آن است اما مالیات غیر مستقیم نیز موضوعی است که ما روزانه و با خرید هر محصول با آن دست و پنجه نرم می کنیم.

فینتو:

مقوله مالیات به قدری مهم است که می تواند موجب شکست و نابودی یک کسب و کار گردد و از طرفی می توان با بهره گیری از یک حسابدار خبره کمترین میزان مالیات را پرداخت آن هم کاملا قانونی.
با نرم‌افزار حسابداری آنلاین فینتو، شما به راحتی می‌توانید با نرم‌افزارهای پیچیده خداحافظی کنید و مدیریت تمام نیازهای کسب و کار خود را با یک راه حل حسابداری ساده انجام دهید.  با فینتو می توانید یک حسابدار برای چندین شرکت و بی نهایت پرسنل داشته باشید آن هم با کمترین تعرفه و صرف کمترین زمان ممکن، چراکه با حداقل دانش حسابداری نیز می شود از آن استفاده نمود.ثبت نام کنید و لذت ببرید.
نرم افزار حسابداری آنلاین فینتو

اشتراک گذاری:

1 در مورد “اشخاص مشمول مالیات چه کسانی هستند؟”

  1. الان ما یک سایتی داریم برای فروش فایل. آیا مشمول مالیات میشه چون بخشی از درآمد این سایت هم به بازاریاب ها انتقال داده میشه چطوری میشه مالیات رو محاسبه کرد؟؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا