اهمیت آگاهی از مطالب مربوط به حقوق و دستمزد

اهمیت آگاهی از مطالب مربوط به حقوق و دستمزد

پرداخت حقوق و دستمزد پرسنل یکی از اهرم‌­های اصلی پیشرفت و سودآوری کسب و کار­هاست؛ از این رو ضروری است تا از همه جهات به آن پرداخت. در این زمینه همراه شما خواهیم بود:

تاریخچه

ایرانیان از گذشته دور اهل فن و کار بوده‌­اند و به همین دلیل مسائلی چون “فرهنگ کار” و “فرهنگ سازمانی” در پیشینه این سرزمین به طرق مختلفی وجود داشته است.

یکی از مهمترین این فرهنگ­‌ها، توجه به کارگر، کارمند و به طور کلی پرسنل بوده است. کارفرمایان همواره احترام پرسنل خود را حفظ می­‌کردند و می‌‌­دانستند که پشتیبانی از آن‌­ها باعث پیشرفت کسب و کار خودشان می‌­شود؛ همانطور که بسیار شنیده‌­ایم، دستمزد کارگر و کارمند را باید قبل از خشک شدن عرق پیشانی­اش پرداخت کرد!

همچنین بخوانید: اهمیت سیستم حقوق و دستمزد در حسابداری

به طور کلی چیزی در حدود یک سوم از هزینه­‌های خروجی (outcome) هر شرکتی صرف پرداخت دستمزد پرسنل می­‌گردد.

اگر فرض کنیم این یک سوم کاهش یابد می‌­توان نتیجه گرفت که سودآوری شرکت بیشتر شده اما نکته حائز اهمیت آن است که این کاهش پرداخت نباید باعث کاهش رضایت کارکنان شود. کاهش رضایت کارکنان از میزان دریافتی، در حضور یا خروج آنان از شرکت تاثیرگذار است. این عدم وفاداری باعث صدمات جبران ناپذیر کیفی و مالی خواهد شد. بنابراین بسیار مهم است که چگونه در پرداخت حقوق صرفه­‌جویی کنیم.

از سوی دیگر اگر یک سوم هزینه‌­ها – که صرف پرداختی­‌ها می­شود – افزایش یابد ممکن است بر “نقطه سر به سر” تاثیر گذاشته و در مجموع، شرکت زیان­ده گردد. در این شرایط حساب­‌های مالی از تعادل خارج شده و عملا پرداخت حقوق غیر ممکن می‌­شود.

با توجه به این تفاسیر می‌­توان فهمید که یکی از حساس­‌ترین بخش کار در امور مالی و حسابداری، پرداختن به حقوق و دستمزد است.

در شرایطی مثل روز­های بحرانی اقتصاد، این حساسیت دوچندان گشته؛ چرا که شرکت­‌ها با کوچکترین اشتباهی زمین خورده و ورشکست می­‌شوند.

حتما بخوانید: مدیریت حقوق و دستمزد در زمان بحران مالی

سیستم حقوق و دستمزد چیست؟

مجموعه اجزای هماهنگ و هدفمند در داخل سازمان، که داده­‌های مربوط به سهم پرسنل از گردش مالی را بررسی می‌­کنند، سیستم حقوق و‌ دستمزد payroll system نامیده می­شود.

باید توجه داشت که افراد واحد حسابداری، علاوه بر مسئولیت حقوق سایر پرسنل، خود نیز جزو کارکنان محسوب شده و گاه محاسبه حقوق و‌دستمزد حسابداران نیز چالش برانگیز است.

چالش‌­های پرداخت

حجم زیاد امور مالی و پرداختی­‌ها باعث افزایش خطا و کاهش کیفیت می­‌شود. مسلم است که در دنیای تکنولوژی برای چنین اشتباهات پیش پا افتاده­ای فرصتی نداریم و گزینه اول و آخر ما استفاده از سیستم‌­های پیشرفته محاسبه و پرداخت است. بدون این سیستم­‌ها، مدیریت حجم زیادی از نکات ( حضور و غیاب، بیمه، مالیات و دارایی، وام، تشویقی و مساعده و …) تقریبا غیر ممکن است.

همچنین بخوانید: فرمول محاسبه حقوق و دستمزد

سیستم­‌های حقوق و دستمزد علاوه بر مزایای بسیار چالش‌­هایی نیز دارند:

  • دسترسی: بهتر است بتوان در هر لحظه و هر مکان، حتی در دورکاری، امکان استفاده از آن وجود داشته باشد.
  • صرفه اقتصادی: هزینه پرداختی برای نگهداری و مدیریت اطلاعات و داده­‌های کلان نباید سدی برای سود سازمان باشد.
  • پشتیبانی: در صورت بروز مشکل فنی، فورا نیاز به رسیدگی داریم، وگرنه امکان حذف اطلاعات حیاتی وجود دارد.
  • رابط کاربری: اگر استفاده از محیط سیستم، دلخواه کاربر نباشد به مرور کار با آن را رها خواهد کرد.
  • به­‌روز بودن: سیستم­‌های حسابداری، روز به روز تغییر یافته و برای افزایش کیفیت، بهبود می­‌یابند. وقتی رقبا از تغییرات عقب نمی­‌مانند، ما نیز نیاز به پیشرفت مستمر داریم.
  • امنیت: از نگرانی­‌های اصلی شرکت­‌ها، اعتماد و امنیت است، چرا که درباره امنیت کامل سیستم‌­ها اطلاعی ندارند.

چالش‌ها و مطالب موجود در سیستم حقوق و دستمزد

یک راه حل هوشمندانه برای مدیریت منابع انسانی

با نرم افزار حضور و غیاب آنلاین فینتو بدون نیاز به هیچ گونه دستگاه و سخت افزاری میتوانید به راحتی تردد و حضور و غیاب پرسنل خود را کنترل کنید. با استفاده از این سیستم برای شرکت یا کسب و کار خود از وضعیت حضور و غیاب کارکنان در لحظه و هر کجا مطلع شوید و به کسب و کار خود نظم ببخشید.

سامانه حضور و غیاب آنلاین

اشتراک گذاری:

1 در مورد “اهمیت آگاهی از مطالب مربوط به حقوق و دستمزد”

  1. فرزانه غلامی

    واقعا ممنونم از وب سایت زیباتون
    مشکل خیلی از ما این هست که قانون رو نمیدونیم
    قوانین حقوق و دستمزد هم خیلی پیچیده است و هم خیلی در شرایط مختلف فرق داره
    اما شما خیلی عالی میگین

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا