دلایل شکست ‌استارت آپ ها و عواملی که باید از آنها دوری کرد؟

دلایل شکست ‌استارت آپ ها و عواملی که باید از آنها دوری کرد؟

به نظر شما چرا ‌استارت آپ شکست می خورد؟ دلایل و تحقیقات مختلفی در این زمینه وجود دارد. ما با توجه به تجربه خودمان به شما کمک می کنیم. در این مقاله لیستی از رایج ترین دلایل شکست ‌استارت آپ ها و روش­های پیشگیری از آنها آورده شده است. به منظور آشنایی بیشتر در این زمینه لطفا تا انتهای متن با ما همراه باشید.

9 دلیل برتر مواجه ‌استارت آپ ها با شکست و راه­های اجتناب از آنها

شکست در بین ‌استارت آپ ها متأسفانه بسیار شایع است. طبق گفته اداره تجارت كوچك، بیش از 50٪ شرکت­های نوپا در 5 سال اول فعالیت خود با شکست روبرو می شوند. برخی از این شکست ها به دلیل بدشانسی یا اقتصاد نامناسب رخ می دهد‌، اما برخی دیگر به این دلیل اتفاق می افتد که مردم از اشتباه خود آگاهی ندارند و کاستی های ‌استارت آپ را نادیده می­ گیرند.
به نظر شما چرا ‌استارت آپ شکست می خورد؟ دلایل و تحقیقات مختلفی در این زمینه وجود دارد. ما با توجه به تجربه خودمان به شما کمک می کنیم. در اینجا لیستی از رایج ترین دلایل شکست ‌استارت آپ ها آورده شده است. به منظور آشنایی بیشتر با این دلایل لطفا تا انتهای متن با ما همراه باشید.
قبل از اینکه وقت‌، هزینه و منابع زیادی برای کارآفرینی و ‌استارت آپ سرمایه گذاری کنید‌، با لیست ارائه شده در این مقاله، از دلایل متداول شکست ‌استارت آپ ها آشنا شوید. درک این مشکلات به شما کمک می کند تا بدانید که از چه چیزهایی اجتناب کنید و چگونه مشکلات کوچک را قبل از اینکه به مشکلات بزرگتری تبدیل شوند‌، برطرف کنید.
دلایل شکست استارت آپ

  1. کمبود تجربه

آیا تا به حال تیم یا گروه ‌استارت آپ را مدیریت کرده اید؟ آیا شما تجربه ای در صنعت خود دارید؟ عملیاتی روان و موفق به شناخت کامل صنعت‌، تجربه تجارت و مهارتهای مدیریتی نیاز دارد. بسیاری از صاحبان اولین بار فاقد مهارت های رهبری و توانایی انتقال ایده های خود به دیگران هستند. ایده های خوب به اجرای خوب‌، شناخت بازار و رهبری نیاز دارند که بتواند چشم انداز شرکت را به طور موثر با کارمندان خود به اشتراک بگذارد. رهبران نه تنها باید بتوانند ارتباط برقرار کنند‌، بلکه باید ضمن حفظ احترام‌، کارمندان را نیز الهام دهند.
نحوه پیشگیری:
مهارتهای لازم برای مدیریت عالی یک ‌استارت آپ را از طریق آموزش و کلاسهای توسعه شخصی به دست آورید. در حالت ایده آل قبل از شروع کار خود، مهارت های رهبری‌، روابط با مشتری‌، تاکتیک های اساسی تجارت و مهارت های مدیریتی را می توان از طریق تحقیق و عمل صحیح به دست آورد. همچنین مطالعه كتاب های مدیرعامل با نفوذ و ملاقات با دیگر رهبران مشاغل برای درخواست مشاوره را نیز در نظر بگیرید.

  1. عدم تدوین و روشنگری برنامه

اگرچه این کار ساده به نظر می رسد‌، اما تشریح دقیق چشم انداز شما برای تجارت و چگونگی رسیدن به اهداف برای جلوگیری از شکست ‌استارت آپ بسیار حیاتی است. چه محصول یا خدماتی را ارائه خواهید داد؟ اهداف شما چیست و چگونه می توانید به آنها دست یابید؟ مشتریان همچنین باید بتوانند به وضوح بفهمند شما کی هستید‌، چه کاری انجام می دهید و چرا برای آنها ارزشمند هستید. شما باید خلاصه و فریبنده باشید. نمی توانید در یک دقیقه تجارت خود را توضیح دهید؟ شاید لازم باشد روی برنامه کاری خود کار کنید.
تدوین برنامه مناسب
نحوه پیشگیری:
قبل از شروع‌ و تاسیس یک ‌استارت آپ، یک طرح تجاری کامل تهیه کنید و ایده تجاری خود را تأیید کنید. با این کار می توانید در طول سفر به سوالات خود پاسخ دهید و تجارت خود را برای دیگران توضیح دهید. همچنین با مهارت ها و استراتژی های ارتباطی کافی آماده باشید. این به شما کمک می کند تا ایده ها و ماموریت خود را به راحتی با مشتریان‌، سرمایه گذاران‌، کارمندان و سایر افراد مهم برقرار کنید.

  1. عدم درک نیازهای مشتری.

ممکن است با ایجاد یک ‌استارت آپ ایده خوبی برای یک محصول داشته باشید‌، اما بدون یک گفتگوی واقعی و سازنده با مشتریان بالقوه‌، ممکن است جزئیات مهم درباره آنچه واقعا نیاز دارند را از دست بدهید. اگر برای پرسیدن سوال زیاد منتظر بمانید‌، ممکن است وقت و هزینه زیادی را صرف رویکردی کنید که در نهایت اشتباه است.
نحوه پیشگیری:
در همان اوایل شروع ‌استارت آپ، مکالمه را شروع کنید و به بازخورد واقعی گوش دهید. در پاسخ به این بازخورد تمایل داشته باشید تا در کسب و کار یا محصول خود تغییراتی ایجاد کنید (این روش سریع است). نظرسنجی ها را انجام دهید‌، گروه های متمرکز میزبان‌، سوالاتی را در شبکه های اجتماعی بپرسید و شخصا با مردم صحبت کنید تا ببینید وضعیت شما چگونه است و به چه صورت می توانید پیشرفت کنید. اطمینان حاصل کنید که افراد زیادی (که بازار هدف شما را نشان می دهند) محصول ‌استارت آپ شما را به صورت عملی امتحان می کنند و مطمئن باشید که آنها به طور خاص به شما می گویند کدام ویژگی را دوست دارند و کدام یک برای آنها بیشتر مفید است.
نکته: بعضی اوقات مشتری ها نمی دانند چه می خواهند و این شما هستید که می توانید این موضوع را تشخیص دهید. اگر با ایجاد ‌استارت آپ خود در حال ساخت محصولی یا راه حلی برای نیازهای مشتری هستید‌، سایه او را در نظر بگیرید تا بتوانید نیازهایی را که ممکن است ذکر نکرده باشند جستجو کنید.

  1. قادر به مدیریت هزینه ها نیست.

عدم مدیریت هزینه
همه مشاغل با سرمایه محدود شروع می کنند و در نهایت نقدینگی آنها تمام می شود. اگرچه ممکن است به اندازه کافی برای هزینه های اولیه راه اندازی یک ‌استارت آپ پول داشته باشید‌، فراموش می شود که چه مدت برای بازپرداخت هزینه های اولیه شما لازم است‌، چه رسد به اینکه سود کسب کنید. شما باید بتوانید حداقل شش ماه از پس هزینه های مالی خود برآیید و آماده باشید تا در زمان های سخت سرمایه گذاری خود را تأمین کنید. این شما هستید که می توانید تعیین کنید که نقطه شکست مالی شما چه زمانی است و چگونه درآمد خود را قبل از آن شروع خواهید کرد.
نحوه پیشگیری:
به منظور مدیریت هزینه ها در ‌استارت آپ خود، بیاموزید که چگونه سرمایه کافی و سایر انواع بودجه را جذب سرمایه کنید. آزمایشات را انجام دهید تا ثابت کنید آیا قبل از ساخت یک محصول کامل قادر به کسب درآمد هستید یا خیر. محصول خود را به یک گروه نمونه ارائه دهید و دریابید که آیا چیزی را در اختیار مردم قرار داده اید. همچنین به یاد داشته باشید که یک ذخیره نقدی بزرگ را پس انداز کنید تا بتوانید شرایط سخت یک ‌استارت آپ را پشت سر بگذارید.

حتما بخوانید: پنج مهارتی که برای موفقیت در آینده شغلی لازم دارید

  1.  نداشتن یک ارزش منحصر به فرد.

شما باید در ‌استارت آپ خود موفق و ارزشمند باشید و چیزی منحصر به فرد برای مشتریان ارائه دهید. اگر ‌استارت آپ شما بیش از حد به سایر مشاغل موجود در بازار شباهت دارد‌، پس باید بیش از نوآوری و گسترش تجارت خود زمان زیادی را صرف رقابت کنید. اگر اندازه بازار به اندازه کافی بزرگ باشد‌، ارائه محصول یا خدمات مشابه با رقبا اشکالی ندارد‌، اما بسیار مهم است که رویکردی منحصر به فرد داشته باشید.
نحوه پیشگیری:
قبل از راه اندازی ‌استارت آپ، ابتدا نگاهی به اندازه بازار و رقابت خود بیندازید. چه تعداد مشتری هدف وجود دارد و چه کسی در حال حاضر به آنها دسترسی دارد؟ پس از انجام تحقیقات بازار‌، تعیین اینکه چگونه خود را از رقبای خود متمایز می کنید مهم است. آیا قیمت های شما ارزان تر خواهد بود؟ آیا طیف خاصی مانند افراد 18 تا 25 ساله یا مشاغل زیر 10 نفر را هدف قرار خواهید داد؟ قبل از غرق شدن در یک تجارت‌، مطمئن شوید که برای محصول شما بازاری وجود دارد و اگر رقابت زیادی هست، می توانید رویکردی منحصر به فرد برای بازاریابی آن داشته باشید.

حتما بخوانید: اصلی‌ترین روش‌های ‌قیمت گذاری کالا

  1. عدم آمادگی لازم برای وقایع غیر منتظره.

کارآفرینان و ‌استارت آپ ها به جای اینکه مشکلات را پیش بینی کنند، تلاش می کنند تا به آنها‌ واکنش نشان دهند، بنابراین، وقت و هزینه زیادی را از دست می دهند. مسائل غیر منتظره مانند یک فاجعه طبیعی‌، رکود اقتصادی یا تغییر در هزینه ها ناگزیر بوجود می آیند، در حالی که نمی توان جلوی بسیاری از این مسائل را گرفت‌، وظیفه شما این است که به عنوان یک ‌استارت آپ، از قبل آنها را در نظر بگیرید.
نحوه پیشگیری:
برای موارد اضطراری‌، حوادث یا بلایای طبیعی بیمه خریداری کنید تا در صورت بروز مشکلی‌، مجبور به پرداخت کل صورت حساب نشوید. با داشتن یک ذخیره نقدی برای ‌استارت آپ خود، پشتیبان آماده کنید و در صورت جابجایی بازار آماده باشید تا تجارت خود را محکم کنید. اطمینان حاصل کنید که مشاغل شما در تمام فعالیت های خود از نظر قانونی مشکلی ندارد. هیچ دلیلی برای گرفتار شدن در یک نبرد حقوقی گران قیمت وجود ندارد که بتوان از آن جلوگیری کرد.

  1. برنامه مشخص بازاریابی برای ‌استارت آپ وجود ندارد.

تصور نکنید که علت مراجعه مردم به ‌استارت آپ شما، فقط داشتن کالا یا خدمات مورد نیاز آنها می­باشد. حتی اگر فکر می کنید محصول شما شگفت انگیز است‌، هرگز نباید به موفقیت ویروسی یا دهان به دهان اعتماد کنید. برای جلب توجه مشتریان به معرفی نامه‌، راهنما‌، تبلیغات و سایر روش های بازاریابی نیاز دارید. اگر افراد از وجود شما اطلاع نداشته باشند‌، حامی تجارت شما نخواهند شد.
عدم برنامه بازاریابی مشخص
نحوه پیشگیری:
یک برنامه بازاریابی موثر برای ‌استارت آپ و مشتریان خود ارائه دهید. تبلیغات آنلاین (از طریق خدماتی مانند Google AdWords یا Facebook)‌، روزنامه ها یا تبلیغات چاپی‌، شبکه­ های اجتماعی و بازاریابی از طریق ایمیل را در نظر بگیرید. از جسارت نترسید، نکته بازاریابی (به ویژه هنگامی که برای اولین بار کار خود را شروع می کنید) جلب توجه است.

حتما بخوانید: با پیشرفت تکنولوژی، آینده حسابداری چه خواهد شد؟

  1. عدم پیگیری مشتریان

این مرحله شامل راهنمای بالقوه ای است که نشان دهنده علاقه کسانی است که قبلا از شما خرید کرده اند. تکرار تجارت برای موفقیت ‌استارت آپ شما حیاتی است. کارآفرینان معمولا در حفظ مشتری کوتاهی می کنند و اجازه می دهند تا پرسشگران از حد خود عبور کنند. اگر شخصی وارد وب سایت شما شد‌ تا در مورد محصول شما سوالاتی بپرسد یا یکی از خدمات شما را بخرد‌، اگر می خواهید او را حفظ کنید‌، باید با شما در تماس باشید.
نحوه پیشگیری:
برای تبلیغ خبرنامه ها‌، تخفیف ها و محصولاتی که مشتریان قبلاً خریداری یا به سبد خرید خود اضافه کرده بودند‌، یک لیست ایمیل تهیه کنید. اگر مشتری بالقوه ای در وب سایت شما قرار گرفت‌، بازاریابی مجدد را از طریق AdWords در نظر بگیرید تا در هنگام جابجایی در وب‌، تبلیغات را پیگیری کند. این امر، ‌استارت آپ شما را در ذهن مشتری تازه نگه می دارد. به یاد داشته باشید که مشتریانی که قبلا به تجارت شما ابراز علاقه کرده اند‌، راحت ترین بازار برای نفوذ هستند.

  1. عملیات ناکارآمد و هزینه های بیش از حد.

هزینه های یک ‌استارت آپ زیاد است که می­تواند شامل نیروی کار‌، فضای اداری‌، مواد‌، بازاریابی‌، استخدام‌، تحقیق و موارد دیگر باشد. همچنین ممکن است خرید چیزهایی که باعث می شوند شما حرفه ای و موفق به نظر برسید، وسوسه انگیز باشد. با این حال‌، پرش زیاد در خریدها یکی از راه های سریع ورشکستگی است.
نحوه پیشگیری:
یاد بگیرید که در مورد هزینه ها و بودجه مذاکره کنید. هزینه های بسیاری از ارائه دهندگان خدمات همیشه سنگین نیست‌، بنابراین سعی کنید برای تهیه بهترین مواد و نیروی کار برای بودجه خود مذاکره کنید. اگر توانایی پرداخت یک کارمند حرفه ای را ندارید که کاملا به آن احتیاج دارید‌، پیشنهاد بدهید که به جای حقوق بالاتر‌، ارزش ویژه ای را به او ارائه دهید. هزینه های مورد نظر خود را لیست کنید و سپس الزامات را برجسته کنید‌، اما مواردی را که برای بقای شما حیاتی نیستند حذف کنید. آیا واقعا در چند ماه اول یک ‌استارت آپ به یک فضای اداری نیاز دارید؟ یا می خواهید احساس حرفه ای بودن کنید؟ به یاد داشته باشید‌، هرچه هزینه بیشتری پس انداز کنید‌، می توانید سرمایه گذاری بیشتری را در تجارت خود انجام دهید.
کارآفرینان و ‌استارت آپ های مشتاق نباید از آمار و مشکلات احتمالی ترسیده باشند. فقط برای چالش ها آماده باشید و از موضوعاتی که می توانید جلوگیری کنید. مزایای داشتن و اداره مشاغل شخصی شما ممکن است بیشتر از خطرات باشد تا زمانی که تکالیف خود را به درستی انجام دهید. آماده باشید تا مشکلات را بپذیرید‌، شما و تجارت تان می توانید موفق شوید!

اشتراک گذاری:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا